Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekään ei ole tervettä, että epäilykset leimataan automaattisesti pahaksi asiaksi. Ei saisi kysyä 'sanoiko Jumala todella niin'. Mutta jos ei koskaan kysy, on minkä tahansa harhaoppisen pahan ihmisen vietävissä. Nimenomaan pitäisi kysyä sanoiko Jumala todella niin, koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää, kaikesta pahasta hankkiutukaa eroon'. Ja ' uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä'.
Juuri näin. Ei ole tervettä opettaa, ettei saisi kyseenalaistaa tai että kysyminen on epäilystä ja syntiä. Omassa lapsuuden perheessäni on saanut kysyä ja kyseenalaistaa aina, mutta toisenlaisikin kokemuksia vl-perheissä kasvaneilla on.
Tuosta yllä lainausta Raamatun kohdasta on muuten usein seuroissa saarnattu.
Jatkan vielä, kun kommentista tuli liian pitkä. Niin, en siis ole kokenut julmaksi tai ahdistavaksi yhteisöä, ja usko ja yhteisö ovat molemmat minulle iloa tuottavia asioita. Uskossa ei ole epäkohtia, mutta yhteisössä on. En minä niitä jaksa ajatella, eivät vaikuta omaan elämääni. Yhteisössä on paljon enemmän hvvää kuin huonoa. Mutta avoimesti kuitenkin puhun ajatuksistani (en muuten tiedä ympärilläni ihmisiä, joka ei ajattelisi kanssani samoin, mutta tiedän, että sellaisia on) ja toivon, että muutosta tapahtuu myös yhteisöön liittyvissä epäkohdissa laajemmin. Toivon myös, että puhumalla näistä, joku, joka ehkä ei uskalla itse ajatella, hoksaa, että niin muuten voi tehdä eikä se usko siitä mihinkään häviä. On helpompi osallistua myönteiseen muutokseen sisältä käsin kuin ulkoa käsin. Vaikka en aktiivisesti mitään muutosta ajakaan, niin minulle henkkoht on tärkeää, että kaikki lapset saisivat kasvaa riittävän hyvinvoivien vanhempien kanssa ja kaikki vanhemmat saisivat elää ihmisarvoista elämää, ei lapsilukumäärän alle uupuen. Vastasinkohan kysymykseen...en jaksa itsekään lukea näitä pitkiä kommenttiani tarkistaakseni :D
Kiitos sulle, joka jaksoit vastata ja kaikkea hyvää!
P. S. Todella armollinen olet kyllä niille "epäempaattisille" saarnamiehille. Itse en jaksa olla.
7665 kun vastaat noin perusteellisesti niin selitätkö, miksi te vl voitte sanoa muita uskovia vääräoppisiksi tai uskosta osattomiksi? Voitte erotella kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei.
Eihän sellaista voi kukaan toinen ihminen toiselle sanoa, koska vain ja ainoastaan Jumala näkee ja tietää ihmisen sydämen ajatukset.
Raamatussa on joka itsensä ylentää se alennetaan sekä älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.
Vierailija kirjoitti:
7665 kun vastaat noin perusteellisesti niin selitätkö, miksi te vl voitte sanoa muita uskovia vääräoppisiksi tai uskosta osattomiksi? Voitte erotella kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei.
Eihän sellaista voi kukaan toinen ihminen toiselle sanoa, koska vain ja ainoastaan Jumala näkee ja tietää ihmisen sydämen ajatukset.
Raamatussa on joka itsensä ylentää se alennetaan sekä älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.
Et ole tainnu huomata että uskontoja on ab 10 000 maailmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanko siellä siis että kysymys=epäilys? Ja siksi kysyminen on kiellettyä? Eihän opetuslapsetkaan muuta tehneet kuin kyselivät jatkuvasti.
Tämä!
Ei ajatella että kysymys on epäilys. Kysyminen on sitä ettei vielä tiedä tai ole ymmärtänyt jotain. Epäilys on sitä että tietää miten Raamattu opettaa, mutta ei oikein jaksaisi uskoa, vaan epäilee.
Raamatussa sanotaan, että naisten pitää peittää päänsä kokoontumisissa. Peitättekö? Jos ette, miksi ette? Onhan Raamatun sana "ikuinen ja muuttumaton".
Eivät peitä koska hienosti laitetut kampaukset menevät. Hiukset sentään ovat maantieharmaat mikä on pääasia. Jumala kun ei tykkää väreistä.
Eikä Raamattua tarvitse ottaa kirjaimellisti. Parempaa on jos sinne keksii omia sääntöjä ja noudattaa niitä 100 000 ihmisen voimin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan kristinuskoa. Missä uskotaan Jeesuksen sovitustyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa esim. luterilaisuus, helluntailaiset, vapaasrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanko siellä siis että kysymys=epäilys? Ja siksi kysyminen on kiellettyä? Eihän opetuslapsetkaan muuta tehneet kuin kyselivät jatkuvasti.
Tämä!
Ei ajatella että kysymys on epäilys. Kysyminen on sitä ettei vielä tiedä tai ole ymmärtänyt jotain. Epäilys on sitä että tietää miten Raamattu opettaa, mutta ei oikein jaksaisi uskoa, vaan epäilee.
Raamatussa sanotaan, että naisten pitää peittää päänsä kokoontumisissa. Peitättekö? Jos ette, miksi ette? Onhan Raamatun sana "ikuinen ja muuttumaton".
Eivät peitä koska hienosti laitetut kampaukset menevät. Hiukset sentään ovat maantieharmaat mikä on pää
Sinulla on selvästi paha olla. Toivon sulle kaikkea hyvää <3
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän tänne ennenkin laittanut mutta se hävisi nopeasti mustaan aukkoon. Yritetään vielä kerran.
https://seura.fi/asiat/tutkivat/lestadiolaiset-maalitauluna/
Noin vääristyneen ja valheellisen sisällön katoaminen ei voi olla ongelma. Oikea ongelma on, että lestadiolaistrollien viesteihin kirjoitetut viestit katoavat aina, kuten eilen illalla ja tänään aamulla kirjoitetuille viesteille kävi.
Minun puolesta lestadiolaiset saavat jatkaa valehtelua ja jatkuvaa vääristelyä. Muistuta kuitenkin, ettei kannata uskoa näitä trollien valkopesuviestejä, vaikkei lestadiolaiset hyväksy faktoja.
Tunnen tämän porukan niin hyvin, etten edes odota lestadiolaisten kykenevän minkäänlaiseen rehelliseen keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa esim. luterilaisuus, helluntailaiset, vapaasrk.
Maailmassa asuu yli 8 miljardia ihmistä. Oliko ajatus että vain Suomen ihmiset/lahkot on Jumalan hoteissa? En ihan ymmärrä koko kaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä voida erotella kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei. Sehän jo ihan Raamatussakin sanotaan, että Jumala on se joka tuomitsee. Mutta voidaan ajatella, että näin uskomalla pääsee taivaaseen. Jotkut varmaan oikeasti ajattelee, että samalla tavalla uskovia on vain tässä yhteisössä. Mutta moni ajattelee, eträ eihän me voida tietää, onko jossain Siperiassa ihmisiä joilla usko on sama eikä ole meidän tehtävä sitä selvittääkään, vaan tärkeintä on huolehtia omasta sydämen tilastaan ja uskostaan. Olen siis kanssasi samaa mieltä siitä, että ainoastaan Jumala näkee ihmisten sydämeen ja näin myös opetetaan tässä yhteisössä. Mutta ei kai se väärin ole uskoa niin, että tällä uskolla pääsemme taivaaseen? Ja kun näin uskomme, se epäsuorasti tarkoittaa sitä, että joku joka ei tätä uskoa omista, ei välttämättä pääse, mutta henkilökohtaisesti ajattelen, että en voi tietää kuka pääsee ja kuka ei pääse. Toivottavasti kaikki pääsee, jos taivas on ylipäänsä olemassa. Minä uskon, että sellainen paikka on.
Minua ei haittaa, vaikka joku toisella tavalla uskovia uskoo pelastuvansa ja uskoo, että minä en pelastu, jos en käänny heidän uskoonsa. Koska uskon, että pelastun uskomalla tällä tavalla.
Sen lisäksi, että saman uskon voi omistaa joku joka ei tähän maanpäällisen yhteisöön kuulu, yhtä lailla tässä yhteisössä voi olla ja onkin ihmisiä, jotka eivät omista elävää uskoa. Raamatussa puhutaan tästä esim kymmenen neitseen vertauksessa. En ehdi kirjoittaa nyt enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä voida erotella kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei. Sehän jo ihan Raamatussakin sanotaan, että Jumala on se joka tuomitsee. Mutta voidaan ajatella, että näin uskomalla pääsee taivaaseen. Jotkut varmaan oikeasti ajattelee, että samalla tavalla uskovia on vain tässä yhteisössä. Mutta moni ajattelee, eträ eihän me voida tietää, onko jossain Siperiassa ihmisiä joilla usko on sama eikä ole meidän tehtävä sitä selvittä
Samaa mieltä!
t. Toinen vl
Hirveitä virsiä laulavat. Puuduttavia ja monotonisia. Kaippa joku saa iloa noistakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän tänne ennenkin laittanut mutta se hävisi nopeasti mustaan aukkoon. Yritetään vielä kerran.
Noin vääristyneen ja valheellisen sisällön katoaminen ei voi olla ongelma. Oikea ongelma on, että lestadiolaistrollien viesteihin kirjoitetut viestit katoavat aina, kuten eilen illalla ja tänään aamulla kirjoitetuille viesteille kävi.
Minun puolesta lestadiolaiset saavat jatkaa valehtelua ja jatkuvaa vääristelyä. Muistuta kuitenkin, ettei kannata uskoa näitä trollien valkopesuviestejä, vaikkei lestadiolaiset hyväksy faktoja.
Tunnen tämän porukan niin hyvin, etten edes odota lestadiolaisten kykenevän minkäänlaiseen rehelliseen keskusteluun.
Kannattaiskohan sun sitten hypätä pois tästä ketjusta, kun tässä on ideana että vl-ihmisetkin täällä keskustelee? Jos sulla tulee noin paha olo ihan hyvästä keskustelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaiskohan sun sitten hypätä pois tästä keskustelusta
Samaa mieltä. Ei- vl
Täällä keskustelevia kiinnostaa vlestadiolsisuus. Ymmärrän, että voi olla kynnys tulla seuroihin paikanpäälle. Nettireuroissa puhe menee nopeasti eteenpäin eikä voi palata siihen asiaan, joka ehkä jäi mieltä vaivaamaan.
Meillä on oma julkaisumyymälä. Siellä on paljon kirjoja, ja esim. Lutherista kertova näytti olevan 3€. Jos haluaa tutkia niitä, niin täältä löytyy:
https://www.julkaisumyymala.fi/
Eikä ole maksettu mainos :D
Yp. poistanee, jos tätä ei saa olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaiskohan sun sitten hypätä pois tästä ketjusta, kun tässä on ideana että vl-ihmisetkin täällä keskustelee? Jos sulla tulee noin paha olo ihan hyvästä keskustelusta?
Vääristeletkö tarkoituksella?
Minä en ainakaan halua estää vl-ihmisten keskustelua, eli jo ensimmäinen väite oli valhetta.
Ja viestisi toinenkin väite on ihan puhdasta vääristelyä ja valhetta.
Paha olo keskustelusta, kuinka niin? Asia oli juuri päinvastoin, kritisoin keskustelun epärehellisyyttä, jossa faktat pyritään sivuuttamaan valheilla ja poistattamaan epämieluisa totuus. Nämä vääristelevät viestit kuitenkin ovat vieläkin luettavissa, mutta minun ja jonkun toisen kommentit näihin poistettiin.
Eli se on joku muu, jolla tulee paha mieli keskustelusta. Ja siksi näistä asioista ei hyväksytä keskustelua. Itse en ole koskaan ilmiantanut muiden kirjoituksia, vaan mielelläni haluan kuulla kaikkien mielipiteet ja kokemukset asioista. Ei voi olla niin, että vain vl-ihmisten kokemukset ovat sallittuja.
LAINAUS
Vääristeletkö tarkoituksella?
Minä en ainakaan halua estää vl-ihmisten keskustelua, eli jo ensimmäinen väite oli valhetta.
Ja viestisi toinenkin väite on ihan puhdasta vääristelyä ja valhetta.
Paha olo keskustelusta, kuinka niin? Asia oli juuri päinvastoin, kritisoin keskustelun epärehellisyyttä, jossa faktat pyritään sivuuttamaan valheilla ja poistattamaan epämieluisa totuus. Nämä vääristelevät viestit kuitenkin ovat vieläkin luettavissa, mutta minun ja jonkun toisen kommentit näihin poistettiin.
Eli se on joku muu, jolla tulee paha mieli keskustelusta. Ja siksi näistä asioista ei hyväksytä keskustelua. Itse en ole koskaan ilmiantanut muiden kirjoituksia, vaan mielelläni haluan kuulla kaikkien mielipiteet ja kokemukset asioista. Ei voi olla niin, että vain vl-ihmisten kokemukset ovat sallittuja.
Nyt en kyllä hyvällä tahdollakaan ymmärrä yhtään mitä tarkoitat. Sorry.
t. Ilmeisesti vääristelevä ja valehteleva vl, jonka kanssa ei voi keskustella
Noh, jos on noin hassuja sääntöjä, että tukan saa permanenta, mutta värjätä ei (permiksessä kovemmat kemikaalit), niin ei kai se ihme ole, jos joku sitä ihmettelee ja sille hekottelee.