Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Aidosti kysyn, että eikö ne seurapuheet tyyliä "emmehän me halua ehkäistä" pahenna sellaisen ihmisen, joka on esim niin uupunut että (salaa) ehkäisee? Nythän hän joutuu tuntemaan itsensä kaikkia muita huonommaksi ja elämään pelossa ja valheessa, mikä taas kalvaa ihmistä rotan lailla.
Kun kuitenkin täälläkin on myönnetty, että liikkeessä ehkäistään kuitenkin milloin mistäkin syystä niin eikö noita ehdottomimpia puhujia saa vaiennettua? Jos heitä siis on yhä jotka ovat täysin ehdottomia kannassaan? Eikö kukaan nouse puolustamaan heikoimpia? Eiväthän nämä ehkäisijät välttämättä halua jättää liikettä mutta joutuvat silti kuuntelemaan tällaisia puheita. Säälittää.
Vierailija kirjoitti:
On myös vl-ihmisiä jotka ensin ei käytä ehkäisyä mutta lopulta päätyy siihen terveyssyistä. Silloinhan ollaan samassa tilanteessa kuin he jotka päätöksen tekivät jo aiemmin terveyssyistä. Sama asia, oli lapsia sitten 4 tai 14, kun ehkäisyyn päädytään.
Niinpä. Sen takia tämä pitäisi jättää täysin pariskunnan väliseksi asiaksi, jokainen tietää oman elämänsä parhaiten. Vl-liikkeessä jotkut on selvästi halunneet kertoa sellaista tarinaa, että jos nainen raskautuu niin se olisi ikään kuin automaattisesti merkki Jumalan tarkoituksesta. Tällä tavalla voi kätevästi kiertää myös oman vastuunsa. Mutta koska lapsia tosiaan syntyy myös raiskausten seurauksena, voidaan aika lailla varmuudella sanoa, ettei raskautuminen ole aina Jumalan tarkoitus. Korkeintaan Jumalan sallima asia. Ja jos se ei ole aina Jumalan tarkoitus, silloin se oikeuttaa ja velvoittaa ihmisen kantamaan vastuuta asiasta, kantamaan vastuuta omasta toiminnasta.
No niin. Kuuntelin jonkin aikaa seurapuhetta. Ei tullut yllätyksiä vastaan.
- epäilykset ja kysymykset ovat osoitus ihmisen itsekkyydestä ja sielunvihollisen aikaan saamia. Eipä anna juuri toivoa liikkeen uudistumisesta koskaan.
- Jumalan sana on ikuinen ja muuttumaton. Tämä toistuu mantrana, vaikka tiedämme, että joitakin kohtia noudatetaan, toisia ei.
- osin käsittämätöntä kieltä, jota tuskin kuulijatkaan tajuavat: "lihan mieli tulee vastaan" tms. Peräisin varmaan jostain ikivanhasta Raamatun käännöksestä?
Summa summarum. Masentava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin on vaikea ajatella, että.nuoren tytön raiskauksesta alkunsa saanut raskaus olisi Jumalan tahto.
Niin, ei varmasti ole Jumalan tarkoitus, että 12v tyttö raskautuu rais kauksen seurauksena. Miksi sitten olisi Jumalan tarkoitus, että väsynyt, sairas tai hengenvaarassa oleva nainen, perheenäiti raskautuu? En näe tässäkään kohtaa Jumalan tarkoitusta. Vastuu on ihmisellä. Jos harrastaa seksiä, antaa mahdollisuuden raskaudelle. Jos ei hyväksy ehkäisyä, silloin selibaatti on oikea ratkaisu. Jos jotkut miehet ja naiset elää koko elämänsä ilman seksiä, niin ei pitäisi olla ylivoimaista myöskään avioliitossa silloin tällöin.
Eli sanot sille noin sille 12-vuotiaalle? Millä tavalla r aiskattu voi mielestäsi kieltäytyä r aiskauksesta?
Ei vaan pariskunnille. Ei voi syyttää Jumalaa raskaudesta, jos kaksi ihmistä harrastaa vapaaehtoisesti seksiä tietäen, että se johtaa mahdollisesti raskautumiseen. Myöskään raiskauksen seurauksena syntynyt raskaus ei ole Jumalan syy, vaan sen ihmisen syy, joka on tehnyt pahaa toiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis joku ongelmahan siinä on jos ihmisen edes pitää miettiä voiko lävistää korvat ja mennä korvakoruissa ry:lle. Suurin osa ei taida uskaltaa. Rationaalisesti ajatellen aivan järjetöntä. Ja kuten on aiemminkin täälläkin sanottu, Venäjän ja Afrikan vl-ihmisillä on usein korvakorut ja meikkiä.
Tämä minua vl:nä hämmentää. Täydellisessä rakkaudessa ei ole pelkoa. Se että jätetään asioita tekemättä toisten kommenttien pelossa (huom ei jumalan pelossa) ei tunnu oikealta raamatun mukaan. Sekin että pelätään, kertoo ihmisoppien haitallisuudesta ja eksyttävyydestä.
"uskovainenko on siis vain vl?"
No vanhoillislestadiolainen on ulkopuolisten antama nimitys. He itse puhuvat itsestään uskovaisina. En tiedä onko se lyhentynyt jostain pidemmästä sanayhdistelmästä.
Lahkolaisuus/kuppikuntaisuus oli Paavalin mukaan asioita, joita ei saa esiintyä kristittyjen keskuudessa. Tämä asia systemaattisesti ohitetaan vl-liikkeessä. Luulisi, että asia vähintään huolestuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidosti kysyn, että eikö ne seurapuheet tyyliä "emmehän me halua ehkäistä" pahenna sellaisen ihmisen, joka on esim niin uupunut että (salaa) ehkäisee? Nythän hän joutuu tuntemaan itsensä kaikkia muita huonommaksi ja elämään pelossa ja valheessa, mikä taas kalvaa ihmistä rotan lailla.
Kun kuitenkin täälläkin on myönnetty, että liikkeessä ehkäistään kuitenkin milloin mistäkin syystä niin eikö noita ehdottomimpia puhujia saa vaiennettua? Jos heitä siis on yhä jotka ovat täysin ehdottomia kannassaan? Eikö kukaan nouse puolustamaan heikoimpia? Eiväthän nämä ehkäisijät välttämättä halua jättää liikettä mutta joutuvat silti kuuntelemaan tällaisia puheita. Säälittää.
Yhteisössä on joillain ilmeisesti pelko, että ihmiset alkaa ehkäistä 'huvin vuoksi', siksi siitä aina uudelleen ja uudelleen puhutaan.
Eli todellisuudessa ei olla heikoimpien puolella vaikka niin väitetään. Sitähän tämä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisössä on joillain ilmeisesti pelko, että ihmiset alkaa ehkäistä 'huvin vuoksi', siksi siitä aina uudelleen ja uudelleen puhutaan
Eli todellisuudessa ei olla heikoimpien puolella vaikka niin väitetään. Sitähän tämä vaikuttaa.
Viisaampaa ja rehellisempää olisi sanoa, että halutaan ottaa uusi elämä vastaan, mutta jos on jotain ongelmia niin voi hakeutua keskustelemaan psykologien/lääkärien kanssa miten olisi järkevintä toimia. Näyttäisi nimittäin siltä, että ihmiset ei aidosti uskalla kuunnella omia tuntemuksiaan ja tehdä ratkaisuja. Se voi oikeasti vaatia sen, että joku ulkopuolinen sanoo, kuule jos olet oikeasti noin uupunut niin uusi raskaus ei ole hyvä asia tässä kohtaa. Seuraava askel olisi sitten sanoa ihmisille, että tiedätte itse mitä kykenette kantamaan, tehkää ratkaisuja oman elämänne perusteella. Virhe oli alunperin edes puuttua asiaan yhteisön taholta.
Sekään ei ole tervettä, että epäilykset leimataan automaattisesti pahaksi asiaksi. Ei saisi kysyä 'sanoiko Jumala todella niin'. Mutta jos ei koskaan kysy, on minkä tahansa harhaoppisen pahan ihmisen vietävissä. Nimenomaan pitäisi kysyä sanoiko Jumala todella niin, koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää, kaikesta pahasta hankkiutukaa eroon'. Ja ' uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä'.
Ruokakin on Jumalan lahja, mutta ei kai kukaan väitä, että se on Jumalan syy tai tarkoitus jos ihminen tietoisesti syö väärällä tavalla ja sairastuu sen seurauksena. Ei ajatella, että koska ruoka on Jumalalta, täytyy syödä kaikki ruoka, jonka eteensä saa.
Ajatellaanko siellä siis että kysymys=epäilys? Ja siksi kysyminen on kiellettyä? Eihän opetuslapsetkaan muuta tehneet kuin kyselivät jatkuvasti.
Apostolien teot 9
1Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo 2ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin. 3Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä; 4ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?" 5Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. 6Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän." 7Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet. 8Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon. 9Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.
10Ja Damaskossa oli eräs opetuslapsi, nimeltä Ananias. Hänelle Herra sanoi näyssä: "Ananias!" Hän vastasi: "Katso, tässä olen, Herra". 11Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan Suoraksi kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee; 12ja hän on nähnyt näyssä miehen, Ananias nimisen, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän saisi näkönsä jälleen." 13Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa; 14ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat". 15Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene; sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain ja kuningasten ja Israelin lasten eteen. 16Sillä minä tahdon näyttää hänelle, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden." 17Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä". 18Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
Rukoilen, että teidänkin silmistänne vielä suomukset putoaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Apostolien teot 9
1Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo 2ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin. 3Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä; 4ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?" 5Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. 6Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän." 7Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet. 8Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kä
Ap. t. - Apostolien teot 22
Paavali kertoo kääntymyksestään
[6] Kun olin matkalla ja puolenpäivän aikaan lähestyin Damaskosta, välähti taivaasta yhtäkkiä kirkas valo ympärilleni. [7] Kaaduin maahan ja kuulin äänen, joka sanoi: Saul, Saul, miksi vainoat minua? [8] Minä kysyin: Herra, kuka olet? Silloin ääni vastasi: Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat. [9] Seuralaiseni näkivät kyllä valon mutta eivät kuulleet ääntä, joka puhui minulle. [10] Herra, mitä minun pitää tehdä? minä kysyin, ja Herra sanoi minulle: Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä sinulle kerrotaan, mitä kaikkea tehtäväksesi on määrätty. [11] En nähnyt mitään, koska valo oli ollut niin kirkas. Siksi seuralaiseni taluttivat minut Damaskokseen kädestä pitäen.
[12] Siellä asui Hananias, joka kunnioitti Jumalan lakia. Kaikki paikalliset juutalaiset todistivat hänet hyvämaineiseksi. [13] Hän tuli luokseni, asettui viereeni ja sanoi: Veljeni Saul, avaa silmäsi ja näe! Samassa näköni palasi ja näin Hananiaksen. [14] Hän sanoi: Esivanhempiemme Jumala on valinnut sinut opettaakseen sinulle tahtonsa. Sinä sait nähdä Oikeamielisen ja kuulla hänen äänensä. [15] Sinusta tulee hänen todistajansa, ja kerrot kaikille, mitä olet nähnyt ja kuullut. [16] Mitä siis seuraavaksi? Nouse ja huuda häntä avuksesi. Ota kaste ja anna sen pestä syntisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Sekään ei ole tervettä, että epäilykset leimataan automaattisesti pahaksi asiaksi. Ei saisi kysyä 'sanoiko Jumala todella niin'. Mutta jos ei koskaan kysy, on minkä tahansa harhaoppisen pahan ihmisen vietävissä. Nimenomaan pitäisi kysyä sanoiko Jumala todella niin, koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää, kaikesta pahasta hankkiutukaa eroon'. Ja ' uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä'.
Juuri näin. Ei ole tervettä opettaa, ettei saisi kyseenalaistaa tai että kysyminen on epäilystä ja syntiä. Omassa lapsuuden perheessäni on saanut kysyä ja kyseenalaistaa aina, mutta toisenlaisikin kokemuksia vl-perheissä kasvaneilla on.
Tuosta yllä lainausta Raamatun kohdasta on muuten usein seuroissa saarnattu.
Edelliseen kommenttiin vielä: on todellakin niin, että kaikki yhteisössä eivät uskalla tehdä ratkaisua ehkäisystä tai lapsilukumäärään muuten puuttumisesta ilman ammattilaisten arviota. Minusta se on harhaoppi. Kukaan ammattilainen ei ole minulle sanonut, että sinä nepsynä et näytä jaksavan tuota ison perheen äitiyttä kuten muut, joten saat käyttää ehkäisyä. Ei. Olen sen ihan itse kantapään kautta oppinut. Ja nimenomaan pohtinut, mikä on Jumalan tahto. Sekö, että lapsia syntyy, vaikka äiti jaksaa nipin napin huolehtia olemassa olevistakaan (ja itsestään ei ollenkaan) vai se, että lapsia ei enää, ainakaan muutamaan vuoteen, synny, ja äiti keskittyy hoitamaan itseään, toipumaan uupumuksesta ja huolehtimaan parhaalla mahdollisella tavalla rakkaista lapsista, taivaantaimista, jotka Jumala on lahjaksi antanut. Päädyin tähän jälkimmäiseen puolisoni kanssa. Ei siihen ammattilaisia tarvittu.
Mutta ammattilaisia kyllä tarvin tuekseni uupumisen syiden selvittämiseen ja omien tarpeiden tunnistamiseen. Onneksi meillä on tässä yhteiskunnassa mielen hyvinvoinnin ammattilaisia. Uupumuksen syyt eivät tietenkään olleet uskossa, syyt ovat moninaiset ja pitkälti esim neuropsykiatriseen häiriööni liittyviä, mutta jos en olisi ymmärtänyt rajoittaa lapsilukua, en varmuudella olisi toipunut uupumuksesta. Päinvastoin, olisin ollut ennen pitkää vähintään suljetulla osastolla.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kotimaa.fi/blogit/pappisasessorin-parahdus-lahkolaisuus-on-…
"Vapaus ja totuus ovat kaikkein parhaimmat vastalääkkeet meitä jokaista vaanivaa lahkolaisuutta vastaan."
"Usein sairaat yhteisöt rakentuvat valheiden ja epäaitouden varaan. Kannattaa siis seurata tarkkaan, missä määrin oma yhteisö tai oma minä kannustaa totuuden etsimiseen ja missä määrin pyrkii estämään sitä. Jokainen terve yhteisö on lopulta vapaa lahkolaisuudesta ja muusta saastasta totuuden kautta. Totuus todella tekee meistä vapaita ja terveitä, vaikka totuuden kuuleminen ja sille antautuminen usein sattuukin."
"Kuulostele tarkkaan sitä, voitko omassa yhteisössäsi olla oma itsesi ja sallitko myös muiden olla oma itsensä toki kohtuuden rajoissa (esim. barbaarista itsensä toteuttamista tuskin mikään yhteisö sallia, jos se meinaa säilyä hengissä). Jokainen meistä on kuitenkin pohjimmiltaan ainutlaatuinen ja arvokas yksilö. Se missä määrin yhteisön henkinen ilmapiiri sallii oman itsen toteuttamisen ja kuuntelun, kertoo myös jotain sen henkisestä tai hengellisestä tilasta. Hyvässä yhteisössä on tilaa hengittää ja kokea yhteisön myönteisiä puolia: yhteenkuuluvuuden tunnetta, kannustusta jne."
Jumalan valtakunnan salaisuus ei avaudu ajallisen järjen eikä viisauden avulla, vaan uskon kautta. Ehkä tämän vuoksi Jeesus kiittää taivaallista Isäänsä siitä, että hän on salannut tämän viisailta ja oppineilta, mutta ilmoittanut lapsenmielisille (Matt.11:25).
Vierailija kirjoitti:
Jumalan valtakunnan salaisuus ei avaudu ajallisen järjen eikä viisauden avulla, vaan uskon kautta. Ehkä tämän vuoksi Jeesus kiittää taivaallista Isäänsä siitä, että hän on salannut tämän viisailta ja oppineilta, mutta ilmoittanut lapsenmielisille (Matt.11:25).
Mitä tarkoitat tällä?
https://www.youtube.com/live/b-s0qLBLoYk?si=bGZQZccr9GDIJw8B
Opistoseurat <3