Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi Oliveria ja Eevaakin kaduttaa nelikymppisenä, jos kaikki lapset ottavat vastaan.
12 lapsen äitinä en kadu yhtäkään lasta. Valehtelisin jos väittäisin että se olisi aina ollut helppoa, päinvastoin. Osa raskauksista on ollut vaikeampi hyväksyä kuin toiset, mutta yhtäkään lasta en antaisi pois. Mikä suuri lahja iso perhe onkaan ja äitinä on ihana nähdä kuinka sisarukset pitävät aina yhtä, vaikkei osa enää yhteisöön kuulukaan.
Tämähän ei ole se ongelma. Ongelma on kaikki ne vanhemmat, jotka ovat uupuneet taakkansa alle. Kaikki ei yksinkertaisesti ole voimia/terveyttä kasvattaa 12 lasta, eikä sitä voi keneltäkään myöskään vaatia.
Eikös tuossa juuri selitetty tuo asia. Ei niin, että lapsuus isossa lapsijoukossa olisi aina traumaattista.
Vaan tämä on se pointti: kaikista ihmisistä ei yksinkertaisesti ole suurperheen vanhemmiksi. Osasta on, osasta ei. Siksi se osa pitää jokaisen ihan itse saada valita ja haluta. Jos se osa lankeaa vain yhteisön sääntöjen vuoksi, ei siitä hyvää seuraa, kenenkään kannalta. Varsinkaan lasten kannalta.
Ja tiedän kyllä, että lestadiolainen ei ikinä tätä asiaa myönnä ts sitä, että suurperhe jo _sinänsä_voi altistaa monille ongelmille. Joku pärjäis hyvin kolmen kanssa, mutta ei kolmentoista. Ja kyllä, ongelmia on toki muillakin, mutta ei niistä tässä yhteydessä nyt pidä puhua.
Erikoisesti on taas poistettu / poistatettu viestejä yön aikana. Näin ei ainakaan mitään keskustelua synny, jos vain kriittiset mielipiteet ovat sallittuja.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee tosi paljon se, että monet lestadiolaiset sanovat, että kohtelevat liikkeeseen kuulumattomia kuten liikkeeseen kuuluvia. Tämä ei läheskään aina pidä paikkaansa ja ihminen saattaa olla todella sokea omalle käytökselleen.
Esimerkkinä vaikka lukuisat Instagramissa itseään mainostavat vl-valokuvaajat, jotka kuvaavat esimerkiksi hääkuvia ja perhepotretteja. Jos nämä vl-kuvaajat kuvaavat ei-vl-perhettä/pariskuntaa, niin eivät koskaan sano mitään kehuja heistä. Kertovat vain ottaneensa tällaisia kuvia viikonloppuna ja kuvausaikoja olisi varattavissa tms neutraalia. Sitten kun kuvaavat vl-paria tai perhettä, niin aina sanovat, että miten on upea pari/lämmintunnelmaiset häät tms. Miksi ei voi puhua yhtä kauniisti kaikista pareista ja perheistä? Voihan se tunnelma olla lämmin ei-vl-parin häissä ja perhe olla ihana, vaikka eivät liikkeeseen kuuluisikaan.
Ja kun joku kysyy, että mistäs sitä voi tietää, onko vaikka
Jos on tottunut lestadiolaishäihin, ne ovat ne "oikeat" häät, ja se lämmin tunnelma syntyy niistä puheista, uskosta ja tutuista Siionin lauluista
Tottakai silloin jotkut toisenlaiset häät näyttäytyvät kauniina, mutta tunnelma ei ole se sama, mihin on itse tottunut tai mitä itse omiin häihin tavoittelisi.
En ole lestadiolainen, mutta olen ollut monissa häissä, niin lestadiolaissa, "tavallisissa" häissä kuin ulkomaalaisten häissä, ihan erilaisessa kulttuurissa. Tietenkin tunnelma välittyy parhaiten niissä häissä, jotka ovat minulle tutuimmat. Sellaiset jotka itse pitäisin.
Lisäksi lestadiolaisten tilaisuuksissa kyseinen kuvaaja todennäköisesti tuntee juhlijoita tai kuvattvaia ylipäätään, jolloin hän kuvaa ystäviään ja tuttaviaan, ehkä jopa sukuaan ja perhettään. On aivan erilaista olla tuttujen seurassa, kuin kuvata jotain Ventovieraita kuvaajan ominaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee tosi paljon se, että monet lestadiolaiset sanovat, että kohtelevat liikkeeseen kuulumattomia kuten liikkeeseen kuuluvia. Tämä ei läheskään aina pidä paikkaansa ja ihminen saattaa olla todella sokea omalle käytökselleen.
Esimerkkinä vaikka lukuisat Instagramissa itseään mainostavat vl-valokuvaajat, jotka kuvaavat esimerkiksi hääkuvia ja perhepotretteja. Jos nämä vl-kuvaajat kuvaavat ei-vl-perhettä/pariskuntaa, niin eivät koskaan sano mitään kehuja heistä. Kertovat vain ottaneensa tällaisia kuvia viikonloppuna ja kuvausaikoja olisi varattavissa tms neutraalia. Sitten kun kuvaavat vl-paria tai perhettä, niin aina sanovat, että miten on upea pari/lämmintunnelmaiset häät tms. Miksi ei voi puhua yhtä kauniisti kaikista pareista ja perheistä? Voihan se tunnelma olla lämmin ei-vl-parin häissä ja perhe olla ihana, vaikka eivät liikkeeseen kuuluisikaan.
Ja kun joku
Minä työskentelen ihmisten sukujuhlissa. Lähes kaikki ovat minulle ennestään täysin ventovieraita. Silti monissa juhlissa on lämmin tunnelma ja ihmiset voivat olla todella mukavia minullekin, vaikka eivät tuntisi. Ei se tuttuutta katso, onko lämmin ilmapiiri ja kiva olla töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä vaikka lukuisat Instagramissa itseään mainostavat vl-valokuvaajat, jotka kuvaavat esimerkiksi hääkuvia ja perhepotretteja. Jos nämä vl-kuvaajat kuvaavat ei-vl-perhettä/pariskuntaa, niin eivät koskaan sano mitään kehuja heistä. Kertovat vain ottaneensa tällaisia kuvia viikonloppuna ja kuvausaikoja olisi varattavissa tms neutraalia. Sitten kun kuvaavat vl-paria tai perhettä, niin aina sanovat, että miten on upea pari/lämmintunnelmaiset häät tms. Miksi ei voi puhua yhtä kauniisti kaikista pareista ja perheistä? Voihan se tunnelma olla lämmin ei-vl-parin häissä ja perhe olla ihana, vaikka eiv
Sehän riippuu täysin tilanteesta ja ennen kaikkea ihmisistä. Toisenlaistakin kokemusta nimittäin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkinä vaikka lukuisat Instagramissa itseään mainostavat vl-valokuvaajat, jotka kuvaavat esimerkiksi hääkuvia ja perhepotretteja. Jos nämä vl-kuvaajat kuvaavat ei-vl-perhettä/pariskuntaa, niin eivät koskaan sano mitään kehuja heistä. Kertovat vain ottaneensa tällaisia kuvia viikonloppuna ja kuvausaikoja olisi varattavissa tms neutraalia. Sitten kun kuvaavat vl-paria tai perhettä, niin aina sanovat, että miten on upea pari/lämmintunnelmaiset häät tms. Miksi ei voi puhua yhtä kauniisti kaikista pareista ja perheistä? Voihan se tunnelma olla lämmin
Minä olen vl ja nähnyt sekä lämpimiä että kylmiä sukujuhlia. Riippuu ihan suvusta ja sen jäsenistä.
Taas tuollaista ihmeellistä "maailmassa" olevien mitätöintiä. Nyt ei muka häätkään ole " tunnelmalliset" elleivät ole vl- häät. Ihan kuin niissä ei olisi rakastunut pari ja ympärillä suku ja ystävät, jotka toivovat parille hyvää. Siinä on tunnelmaa kerrakseen ihan ilman Siionin laulujakin.
Vierailija kirjoitti:
Erikoisesti on taas poistettu / poistatettu viestejä yön aikana. Näin ei ainakaan mitään keskustelua synny, jos vain kriittiset mielipiteet ovat sallittuja.
Myös kriittisiä viestejä on poistettu, enimmäkseen niitä.
Onhan se hyvä että jotkut nauttii, tavallisesta ja tylsästä lapsiperhe-elämästä koko ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvä että jotkut nauttii, tavallisesta ja tylsästä lapsiperhe-elämästä koko ikänsä.
Miksi pitää halventaa? Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Elämä on enimmäkseen arkista ja jonkun mielestä jopa tylsää ja hyvä niin. Tavallinen arki on kuitenkin sitä, mitä meistä itse kukin tarvitsee ja mistä nauttii. Ja ei sitä lapsiperhearkea koko elämän ajaksi riitä. 😊 Terveisin mummi 70+
Mummi taitaa tykätä kovasti sanasta "halventaa".
Minä olin vl sukulaisen hautajaisissa ja siellä oli ahdasmielinen tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin koit? Kerro tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mummi taitaa tykätä kovasti sanasta "halventaa".
Miksi niin ajattelet? Pomppaako se jotenkin esiin kommentistani? Minusta se on käyttökelpoinen sana muiden joukossa. Kommenttisi on erikoinen enkä ymmärrä sitä. Terveisin mummi
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu hautajaisten luonteeseen. Harvoin ne mitään ilojuhlia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu hautajaisten luonteeseen. Harvoin ne mitään ilojuhlia on.
Ei kaikki hautajaiset ole ahdasmielisiä tai synkkiä (olen töissä kirkossa eli mukana olen hautajaisissa, joten tiedän aiheesta). Joissakin hautajaisissa on hyvinkin iloinen/huojentunut/kiitollinen tunnelma. Osalla iloisen tunnelman syynä on se, että iäkäs (ja sairas) ihminen on kuollut ja päässyt kivuistaan. Tai osalla kiitollisuus tulee siitä, että hänen elämänsä oli ollut hyvä ja yhteinen aika oli hyvää. Osalla kristinuskon iankaikkinen elämä tuo kiitollisuutta ja iloa päivään. Ei kaikissa hautajaisissa ole surullinen tai lohduton tunnelma. Toki niitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kaukaisen sukulaisen (vl) hautajaisissa. Perheestä kuoli terve alaikäinen lapsi äkilliseen sairaskohtaukseen. Tuntui todella pahalta, kun lapsen vanhempi vain hoki vl-opin mukaan, että "tämä on Jumalan tahto". Surustaan ja ikävästään ei puhunut. Ihan oikeasti. Todellako pitää oman lapsen hautajaisissa hokea tuollaista, eikä ole tilaa surulle. Enkä itse todellakaan kristittynä näe, että Jumala haluaisi kenenkään lapsen kuolemaa. Maailmassa tapahtuu paljon pahaa ja ikävää, eikä mikään tapahdu Jumalan tietämättä, mutta ei Jumala ihmisille kärsimystä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kaukaisen sukulaisen (vl) hautajaisissa. Perheestä kuoli terve alaikäinen lapsi äkilliseen sairaskohtaukseen. Tuntui todella pahalta, kun lapsen vanhempi vain hoki vl-opin mukaan, että "tämä on Jumalan tahto". Surustaan ja ikävästään ei puhunut. Ihan oikeasti. Todellako pitää oman lapsen hautajaisissa hokea tuollaista, eikä ole tilaa surulle. Enkä itse todellakaan kristittynä näe, että Jumala haluaisi kenenkään lapsen kuolemaa. Maailmassa tapahtuu paljon pahaa ja ikävää, eikä mikään tapahdu Jumalan tietämättä, mutta ei Jumala ihmisille kärsimystä halua.
Ahaa. Ehkä vähän ohi aiheesta mutta etkö usko Jumalan päättävän elämästä ja kuolemasta? Jos olet kristitty. Silloinhan se on noin, kuin vanhemmat totesivat.
Itsehän en siis voi uskoa, että on joku Jumala, joka olisi noin julma. Pistää vaikka pienen lapsen kärsimään kovista syöpäkivuista. Joko on sellainen sadistijumala tai ei jumalaa ollenkaan. Minusta viimeksi mainittu on se lohdullisempi vaihtoehto.
'Olen kertonut teille tämän, jotta teillä olisi minun rauhani. Maailmassa teitä ahdistaa, mutta olkaa rohkeita: minä olen voittanut maailman.'
'Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään.'