Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Eeva on ihan täysin taloudellisesti Ollesta riippuvainen. Eikö se ole huono juttu?
"Työttömiä työnhakijoita maaliskuussa 286 100
Työttömien työnhakijoiden määrä nousi 32 300 henkilöllä viime vuoden maaliskuusta. Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin 55 900. Kaikkiaan maaliskuussa oli avoinna 134 900 työpaikkaa, mikä on 68 400 vähemmän kuin vuosi sitten."
Ikävää, mutta kehityksen suunta on tämä, tulevaisuudessa tarvitaan aina vain vähemmän uutta työvoimaa. Tekoäly ei vielä ole vaikuttanut vähentävästi työvoiman tarpeeseen, mutta se aika ei ole kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeva on ihan täysin taloudellisesti Ollesta riippuvainen. Eikö se ole huono juttu?
Ei noissa piireissä. Ihan tavallista, kaikki on yhteistä paitsi jos toinen käyttää taloudellista väkivaltaa, sitäkin on nähty. Tiedän myös yhden ison perheen, jossa äidille maksetaan palkkaa kotiäitiydestä, kerryttää edes vähän eläkettä, ihan fiksu järjestely.
Ei välttämättä edes tarvita taloudellista väkivaltaa, kun monesti jo itse asemoi itsensä kynnysmaton asemaan tästä syystä. Mies tuo leivän ja rahan pöytään, ja minä olen vain miestä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se juuri ei ole vastuun välttelyä, jos jokainen aikuinen ihminen ymmärtäisi, että on pääosin itse vastuussa itsestään ja valinnoistaan."
Voi mennä vuosia, että nuori aikuinen kasvaa tuohon pisteeseen. Ei tee kovin helpoksi jos on koko lapsuuden oppinut siihen ajatukseen, että tee niin kuin me sanotaan tai olet helvettiin matkalla. Se on hyvin piilotettua, kristillisyyden taakse kätkettyä hengellistä väkivaltaa, joka pahimmillaan vielä kuorrutetaan rakkaudellisilla sanoilla. Siinä menee normaalikin ihminen helposti sekaisin, puhumattakaan nuorista, joilla on minuuden ja maailmankuvan rakentuminen kesken.
Minä kyllä olen miettinyt ja kyseenalaistanutkin monia asioita jo nuorena. Myös: koen, että vl-arvot ovat myös suojanneet minua monelta asialta. Esimerkiksi itselleni kanta, että seksi kuuluu vain avioliittoon, on ollut ehdottomasti hyvä juttu. Olen melko varma, että olis
Toivoisin myös vl-väen näkevän, että liikkeeseen kuulumattomuus ei tarkoita, että ihminen harrastaisi irtosuhteita ja päihteiden käyttöä. Minä en ole vl, mutta en ole koskaan välittänyt irtosuhteista ja en ole enää vuosiin käyttänyt lainkaan alkoholia (aiemminkin käytin vain kohtuudella ja harvoin). En ole koskaan kokenut mukavaksi ajatusta, että harrastaisin seksiä ventovieraan ihmisen kanssa.
"Lukekaa Päivämies -lehden blogeja. Sieltä saa kuvaa tämän päivän vl-liikkeestä, tokikaan omaa tuomitsevuutta ei myönnetä"
- olen lukenut ja minusta noista blogeista välittyy myös se millaisessa kuplassa nämä vanhoillislestadiolaiset ihmiset elävät.
Ei kukaan varmasti halua viedä uskoa lestadiolaisilta. Suurin osa lestadiolaisista varmasti kokee aitoa iloa ja rauhaa, joka tulee tietysti kristinuskon sanomasta. Mutta monelle liikkeen jäsenelle tuntuu olevan vaikea käsittää, että moni maailman kristityistä kokee sitä ihan samaa iloa ja rauhaa vaikka eivät kuulu vl-liikkeeseen. Totta kai, koska kristinuskon sanoma koskee heitäkin, hekin hekin ovat saaneet sen lahjana ottaa vastaan. Varmasti monen silmät avautuisi, jos he kulkisivat ympäri maailmaa kristillisten kirkkojen parissa. Ei kukaan ihminen tai ihmisryhmä pysty omasta puolestaan rajaamaan missä kristillinen sanoma vaikuttaa, ainoastaan Jumala voi päättää siitä.
Vierailija kirjoitti:
"Lukekaa Päivämies -lehden blogeja. Sieltä saa kuvaa tämän päivän vl-liikkeestä, tokikaan omaa tuomitsevuutta ei myönnetä"
- olen lukenut ja minusta noista blogeista välittyy myös se millaisessa kuplassa nämä vanhoillislestadiolaiset ihmiset elävät.
Siksi kehoitinkin lukemaan, että heidän maailmansa paljastuu heidän omien blogiensa kautta. Se yksi nuori naisbloggaaja, jolla on jo lapsiakin, on hauska pohtiessaan korvakorujen ja värittömän kynsilakan käyttöä ja tulee tietenkin siihen lopputulokseen että väärin ne ovat :D Löytyy ihan Päivämiehen nettisivuilta kohdasta blogit.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi jokaisen tajuta, että niihin blogeihin valitaan kirjoittamaan tietyn tyyppiset ihmiset. Ja luuletteko, että vl:ien keskuudessa ei esimerkiksi noita blogeja/niissä esiintyneitä juttuja koskaan kritisoitaisi? Allekirjoitatko itse aina kaiken, mitä tilaamassasi lehdessä lukee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se juuri ei ole vastuun välttelyä, jos jokainen aikuinen ihminen ymmärtäisi, että on pääosin itse vastuussa itsestään ja valinnoistaan."
Voi mennä vuosia, että nuori aikuinen kasvaa tuohon pisteeseen. Ei tee kovin helpoksi jos on koko lapsuuden oppinut siihen ajatukseen, että tee niin kuin me sanotaan tai olet helvettiin matkalla. Se on hyvin piilotettua, kristillisyyden taakse kätkettyä hengellistä väkivaltaa, joka pahimmillaan vielä kuorrutetaan rakkaudellisilla sanoilla. Siinä menee normaalikin ihminen helposti sekaisin, puhumattakaan nuorista, joilla on minuuden ja maailmankuvan rakentuminen kesken.
Minä kyllä olen miettinyt ja kyseenalaistanutkin monia asioita jo nuorena. Myös: koen, että vl-arvot ovat myös suojanneet minua monelta asialta. Esimerkiksi itselleni kanta, että seksi kuuluu vain avioliittoon, on ollut eh
"Toivoisin myös vl-väen näkevän, että liikkeeseen kuulumattomuus ei tarkoita, että ihminen harrastaisi irtosuhteita ja päihteiden käyttöä. Minä en ole vl, mutta en ole koskaan välittänyt irtosuhteista ja en ole enää vuosiin käyttänyt lainkaan alkoholia (aiemminkin käytin vain kohtuudella ja harvoin). En ole koskaan kokenut mukavaksi ajatusta, että harrastaisin seksiä ventovieraan ihmisen kanssa."
Huoh. Yritinkin sanoa, että en ajattele, että olisin välttämättä liikkeeseen ei-kuuluvanakaan ajautunut tuollaiseen elämään.
Mutta joskus tuntuu ristiriitaiselta myös se, että meidän väitetään elävän jotenkin hirveän rajoitetusti, mutta sitten todetaan myös se (tosiasia), että ei liikkeen ulkopuolisetkaan elä aina hirveän erilaista elämää. Itse en usko, että eläisin yhtään eri tavalla kuin mitä teen nyt, vaikka en kuuluisi liikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa piireissä. Ihan tavallista, kaikki on yhteistä paitsi jos toinen käyttää taloudellista väkivaltaa, sitäkin on nähty. Tiedän myös yhden ison perheen, jossa äidille maksetaan palkkaa kotiäitiydestä, kerryttää edes vähän eläkettä, ihan fiksu järjestely.
Tosiasiassa useimmat vl-äidit käyvät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on mielestäni kirjoittanut pohdiskelevia kirjoituksia, joihin voisi ihan asiallisesti vastata, jos/ kun on asiasta eri mieltä. Ja perustella oma kantansa. Sen sijaan, että puhuu jostain " hekumoinnista" ja " kivittämisestä".
Kukaan ei ole kivittänyt ketään. Moni on esittänyt kritiikkiä koskien eksklusiivista seurakuntaoppia, naisen asemaa, pelolla kasvattamista.
Tehokkain keino tuoda omaa näkökantaasi esille olisi, niin, tuoda omaa näkökantaa esille. Ilman muiden keskustelijoiden haukkumista.
Ketjussa on jossakin välissä ollut asiallista, toista kunnioittavasti lähestyvää kommentointia ja ystävällisesti esitettyjä kysymyksiä, joihin on ollut ilo vastata. Nyt tyyli on muuttunut. Onneksi Suomi on vapaa maa, eikä näihin halveksiviin ja tylyihin viesteihin tarvitse tämän enempää kommentoida, jos ei huvita.
Mukavaa lauantaita kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa useimmat vl-äidit käyvät töissä.
Itse olen huomannut että ensimmäisten lasten kanssa ollaan kotona, mutta kolmannen jälkeen jo suurin osa lähtee töihin. Varmasti pakko, että taloudellinen tilanne olisi edes vähän parempi kun lisää lapsia taas syntyy. Suurin osa käy töissä aina edes pienen pätkän ennen kuin seuraava lapsi syntyy. Silloin seuraava äitiyspäivärahakin on suurempi kun on kerryttänyt vähän tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on mielestäni kirjoittanut pohdiskelevia kirjoituksia, joihin voisi ihan asiallisesti vastata, jos/ kun on asiasta eri mieltä. Ja perustella oma kantansa. Sen sijaan, että puhuu jostain " hekumoinnista" ja " kivittämisestä".
Kukaan ei ole kivittänyt ketään. Moni on esittänyt kritiikkiä koskien eksklusiivista seurakuntaoppia, naisen asemaa, pelolla kasvattamista.
Tehokkain keino tuoda omaa näkökantaasi esille olisi, niin, tuoda omaa näkökantaa esille. Ilman muiden keskustelijoiden haukkumista.
Ketjussa on jossakin välissä ollut asiallista, toista kunnioittavasti lähestyvää kommentointia ja ystävällisesti esitettyjä kysymyksiä, joihin on ollut ilo vastata. Nyt tyyli on muuttunut. Onneksi Suomi on vapaa maa, eikä näihin halveksiviin ja tylyihin viesteihin tarvitse tämän enempää kommentoida, jos ei huvita.
Mukavaa lauan
Tylyjä viestejä? Miksi niitä ei kukaan muu ole nähnyt kuin lestadiolaiset?
Vai vaaditko Amerikan tapaan kuorruttamaan viestit kiitoksin ja pahoitteluin?
Lestadiolaisilta on nähty paljon aiheettomia syytöksiä yms. asiattomuuksia, edes niihin ei kiinnitetä huomiota, vaan ihan sujuvasti sivuutetaan ne. Kannattaisi ottaa lestadiolaistenkin oppia tästä, sen uhriutumisen voisi jo lopettaa. Kukaan muu ei ole leimannut toisten viestejä halveksiviksi tai tylyiksi.
Miksi se permanentti on ok mutta hiusväri ei? Kemikaaleja molemmat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä olen miettinyt ja kyseenalaistanutkin monia asioita jo nuorena. Myös: koen, että vl-arvot ovat myös suojanneet minua monelta asialta. Esimerkiksi itselleni kant
Minua häiritsee se, että ajatellaan vanhoillislestadiolaisten arvojen "suojaavan" ihmistä ja kaikki paha on liikkeen ulkopuolella. Moni liikkeeseen kuulumaton elää aika samanlaista elämää kuin monet vanhoillislestadiolaiset: ei juo alkoholia, ei harrasta irtosuhteita jne. Minua häiritsee se, että kuvitellaan pahan olevan liikkeen ulkopuolella ja ihmisten sortuvan siihen "pahaan", jos on liikkeen ulkopuolella. Todella monet ei-vanhoillislestadiolaiset elävät kunnollista, rauhallista ja hyvää elämää. Ei se "paha" hyökkää ihmisen kimppuun, vaikka sitä ympärillä olisi. Ei minuakaan mikään estäisi vaikka kävelemästä kauppaan ja ostamasta alkoholia - minua ei vain kiinnosta tehdä niin. Sekään ei ole ongelma, vaikka kotini lähellä on baari ja ruokakauppa, en minä silti koe houkutusta alkoholin ostamiseen. Minulla toimii järki ja omatunto sen osalta, minkä koen itselleni hyväksi ja minkä ei.
Ja senkin ymmärrän, että jotkut nauttivat alkoholia kohtuudella eli eivät ole humalassa tai viinilasillinen ei kuulu arkeen jatkuvasti. Tai sen, että joku harrastaa seurustelusuhteessaan seksiä, vaikka ei avioliitossa olekaan. Siinä on iso ero verrattuna siihen, harrastaako ihminen vaikka yhden yön juttuja. Eivät kaikki asiat ole niin mustavalkoisia kuin herkästi kuvitellaan.
Mua lähinnä huvittaa, kun vl:t ottavat nämä kritiikit niin raskaasti, vaikka ovat itse tuominneet meidät muut h**vettiin :D
Ja eipä näytä vl-usko suojaavan kaikilta synneiltä. Tuomitsevuus, panettelu ja omavanhurskaus kukoistavat.
Inistään jostain esiaviollisesta s**sistä, mutta kummasti on viime vuosina ilmennyt näitä lasten r***kauksia juurikin vl-piireissä. Ja selityksiä sitten sitäkin enemmän, miksei ole puututtu.
Epäilen, että syy noihin lapsiin kohdistuviin rikoksiin on se, että kaikki kelpaa, kun on kasvanut kielletyn hedelmän ilmapiirissä.
t. Se kärsinyt oulunsalolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi jokaisen tajuta, että niihin blogeihin valitaan kirjoittamaan tietyn tyyppiset ihmiset. Ja luuletteko, että vl:ien keskuudessa ei esimerkiksi noita blogeja/niissä esiintyneitä juttuja koskaan kritisoitaisi? Allekirjoitatko itse aina kaiken, mitä tilaamassasi lehdessä lukee?
Niinpä, mikä on se syy, että valitaan kirjoittamaan ne tietyntyyppiset ihmiset?? Halutaan pitää yllä sitä yhtä ainoaa totuutta.
En toki allekirjoita kaikkia mistään lehdestä lukemiani juttuja, mutta lukemani lehdet eivät edustakaan mitään yhtä ainoaa totuutta. Juuri tuo tekeekin päivämiehestä mielenkiintoisen, että se edustaa sitä yhtä totuutta. Ja se kynsilakkatyttö on hauska, kun se on niin lapsellinen. Eihän se mitenkään haitallista ole kirjoitella ajatuksia korviksista ja kynsilakoista, mutta ehkä ne kuuluisivat johonkin nuorten lehteen ;) Mutta kuulunee kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, mikä on se syy, että valitaan kirjoittamaan ne tietyntyyppiset ihmiset?? Halutaan pitää yllä sitä yhtä ainoaa totuutta.
En toki allekirjoita kaikkia mistään lehdestä lukemiani juttuja, mutta lukemani lehdet e
Mitä yhtä ainoaa totuutta? Ei Päivämies ole minulle mikään uskon käsikirja. Se näyttää tietynlaisen puolen lestadiolaisista, mutta ei sen välittämä kuva ole sellainen joka todellisuudessa kattaisi kaikkien vl-ihmisten ajatukset. En minä edes käy lukemassa kyseisiä blogeja, kun tiedän, että en niiden välityksellä pysty keskustelemaan monipuolisesti ja syvällisesti uskonasioista, myös tapakulttuuriin liittyvistä kysymyksistä. Mutta ei minua myöskään haittaa, että tietyllä tavalla asioihin suhtautuvat tuovat näkemyksensä esille. Minusta on vain rikasta, että on monenlaisia mielipiteitä.
Se toki on harmi, jos ulkopuolisille näkyy vain yhdenlainen kuva. Siksi kannustankin tutustumaan avoimesti vl-ihmisiin, niin myös omista stereotypioista voi päästä eroon.
Ei llestadiolaisuuteen kuulu keskustelu, mutta ikävä kyllä sekin asia yritetään kääntää muiden syyksi. Syyllistäminen on helppoa kuten on nähty, voidaan syyttää ilman mitään perusteltua syytä "hekumoinnista" ja "kivittämisestä".
Ei ole mitään hekumointia tai kivitystä puhua ikävistäkin asioista, mutta sillä perusteella näyttää olevan mukava uhriutua.
Siinäpä uhriutukoot, mutta sillä perusteella on turha väittää keskustelemattomuuden johtuvan muista. Ei johdu!