Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla samaan aikaan akateeminen ja amis?

Vierailija
28.06.2026 |

Vai miten se menee?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, jos en suorittanut ensin amiksen ja myöhemmin onnistunut tällä tutkinnolla pääsemään yliopistoon ja valmistunut sieltä. Tai jos on amiksen lisäksi suorittanut myös lukion ja sitten yliopistotutkinnon.

Vierailija
2/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähäri -> sairaanhoitaja -> hoitotieteen maisteri


Tai


Lukio -> filosofian maisteri -> taideteollisuusalan perustutkinto (veneenrakennus)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkäät duunaamisesta mutta myös teoriasta sen ympärillä.

Vierailija
4/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ammattitutkinto mahdollistaa hakeutumisen korkea-asteen opintoihin.  Se on lukion tasoinen tutkinto, vaikka samalla antaakin pätevyyden toimia ammatissa ja oikeuttaa valmistuneen työttömyysturvaan. Lukiolainenhan ei saa työttömyysturvaa, koska ei ole pätevä mihinkään.

Vierailija
5/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki, mu**sta voi olla valkoinen unelmissaan. Mutta miksi yrittää olla muuta kuin mitä on? En käsitä, näkyyhän se jo päälle päin ja kuuluu kun avaa leipäläpensä.   

Vierailija
6/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein niin päin, että ensin suoritin korkeakoulututkinnon ja myöhemmin sitten ammattikouluun uran vaihtoon tarvittavaa ammattitaitoa hakemaan.

Nyt minulla on sekä titteli korkeakoulusta että tuoretta ammattitaitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston jälkeen voi myös suorittaa amiksen.

Vierailija
8/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein niin päin, että ensin suoritin korkeakoulututkinnon ja myöhemmin sitten ammattikouluun uran vaihtoon tarvittavaa ammattitaitoa hakemaan.

Nyt minulla on sekä titteli korkeakoulusta että tuoretta ammattitaitoa.

Sama täällä, ylempi kk ja sen jälkeen amistutkinto (harrastusta varten).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees, voi oikein hyvin olla koska mulla on kaupallinen tutkinto yliopistolta ja tein juuri yrittäjyyden ammattitutkinnon kun tarkoituksena on laittaa oma firma pystyyn. Eli tein tuon ammattitutkinnon jottei hommat menisi puihin ja välttääkseni yrittäjyyden sudenkuopat. 

Vierailija
10/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein niin päin, että ensin suoritin korkeakoulututkinnon ja myöhemmin sitten ammattikouluun uran vaihtoon tarvittavaa ammattitaitoa hakemaan.

Nyt minulla on sekä titteli korkeakoulusta että tuoretta ammattitaitoa.

Mutta oletko akateeminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut yliopistotutkinnon mutta olen varmaan kyllä jotenkin henkisesti amis. Arvostan käytännön tekemisen meininkiä, tietynlaista halki-poikki-pinoon -maanlähteisyyttä ja kammoksun turhaa "diskuteeraamista". Lähipiirissä on paljon amiksia ja tunnen jotenkin enemmän yhteyttä heidän kanssaan kuin yliopistoväen. Minulle kyllä välillä naljaillaan koulutuksestani ;)

Vierailija
12/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin amis, sitten AMK, sitten yliopisto.

N34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai maisteri ja tohtori voi mennä myöhemmin amikseen, mikä estää ;D

Vierailija
14/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jees, voi oikein hyvin olla koska mulla on kaupallinen tutkinto yliopistolta ja tein juuri yrittäjyyden ammattitutkinnon kun tarkoituksena on laittaa oma firma pystyyn. Eli tein tuon ammattitutkinnon jottei hommat menisi puihin ja välttääkseni yrittäjyyden sudenkuopat. 

Ammattitutkinnon suorittanut ei mielestäni ole amis. Amis se on sellainen, joka on suorittanut perustutkinnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukion jälkeen AMK, TTKK ja ilta-amitsu (kaikki sähköllä), tässä järjestyksessä.

Vierailija
16/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suorittanut yliopistotutkinnon mutta olen varmaan kyllä jotenkin henkisesti amis. Arvostan käytännön tekemisen meininkiä, tietynlaista halki-poikki-pinoon -maanlähteisyyttä ja kammoksun turhaa "diskuteeraamista". Lähipiirissä on paljon amiksia ja tunnen jotenkin enemmän yhteyttä heidän kanssaan kuin yliopistoväen. Minulle kyllä välillä naljaillaan koulutuksestani ;)

Turha diskuteeraaminen onkin ikävää. Tarpeellinen diskuteeraaminen on kivaa.

Vierailija
17/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopiston jälkeen voi myös suorittaa amiksen.

Niin kuin minä, joka opiskelen nyt tutkintoa hevosalalta.

Vierailija
18/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, jos en suorittanut ensin amiksen ja myöhemmin onnistunut tällä tutkinnolla pääsemään yliopistoon ja valmistunut sieltä. Tai jos on amiksen lisäksi suorittanut myös lukion ja sitten yliopistotutkinnon.

Tiedän myös diplomi-insinöörejä, jotka ovat keski-iässä, pitkän työuran ja muutosneuvotteluiden jälkeen hakeutuneet ammattikouluun suorittamaan oman alansa asentajantutkintoa.

Vierailija
19/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi noita yhtä aikaa. Voi myös olla amk:lainen lisäksi. 

Tosin käyttäisin itse ylintä tutkintoa sinä määreenä.

Vierailija
20/22 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta pitäisin sosiaaliselta kannalta lukiota kaikkein tärkeimpänä. Se antaa sellaista yleissivistystä jota muualta ei saa. 

Amiksen kyljessä toki voi myös ylioppilaaksi lukea, mutta se on pienempi määrä opintoja kuin varsinaisessa lukiossa. 

Yliopistossa taas sitten keskitytään siihen omaan aineeseen, ja oletetaan että yleissivistys on jo sieltä lukiosta saatu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi