Voiko olla samaan aikaan akateeminen ja amis?
Kommentit (22)
lähäri -> sairaanhoitaja -> hoitotieteen maisteri
Tai
Lukio -> filosofian maisteri -> taideteollisuusalan perustutkinto (veneenrakennus)
Jos tykkäät duunaamisesta mutta myös teoriasta sen ympärillä.
Kyllä. Ammattitutkinto mahdollistaa hakeutumisen korkea-asteen opintoihin. Se on lukion tasoinen tutkinto, vaikka samalla antaakin pätevyyden toimia ammatissa ja oikeuttaa valmistuneen työttömyysturvaan. Lukiolainenhan ei saa työttömyysturvaa, koska ei ole pätevä mihinkään.
Voi toki, mu**sta voi olla valkoinen unelmissaan. Mutta miksi yrittää olla muuta kuin mitä on? En käsitä, näkyyhän se jo päälle päin ja kuuluu kun avaa leipäläpensä.
Itse tein niin päin, että ensin suoritin korkeakoulututkinnon ja myöhemmin sitten ammattikouluun uran vaihtoon tarvittavaa ammattitaitoa hakemaan.
Nyt minulla on sekä titteli korkeakoulusta että tuoretta ammattitaitoa.
Yliopiston jälkeen voi myös suorittaa amiksen.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein niin päin, että ensin suoritin korkeakoulututkinnon ja myöhemmin sitten ammattikouluun uran vaihtoon tarvittavaa ammattitaitoa hakemaan.
Nyt minulla on sekä titteli korkeakoulusta että tuoretta ammattitaitoa.
Sama täällä, ylempi kk ja sen jälkeen amistutkinto (harrastusta varten).
Jees, voi oikein hyvin olla koska mulla on kaupallinen tutkinto yliopistolta ja tein juuri yrittäjyyden ammattitutkinnon kun tarkoituksena on laittaa oma firma pystyyn. Eli tein tuon ammattitutkinnon jottei hommat menisi puihin ja välttääkseni yrittäjyyden sudenkuopat.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein niin päin, että ensin suoritin korkeakoulututkinnon ja myöhemmin sitten ammattikouluun uran vaihtoon tarvittavaa ammattitaitoa hakemaan.
Nyt minulla on sekä titteli korkeakoulusta että tuoretta ammattitaitoa.
Mutta oletko akateeminen?
Olen suorittanut yliopistotutkinnon mutta olen varmaan kyllä jotenkin henkisesti amis. Arvostan käytännön tekemisen meininkiä, tietynlaista halki-poikki-pinoon -maanlähteisyyttä ja kammoksun turhaa "diskuteeraamista". Lähipiirissä on paljon amiksia ja tunnen jotenkin enemmän yhteyttä heidän kanssaan kuin yliopistoväen. Minulle kyllä välillä naljaillaan koulutuksestani ;)
Ensin amis, sitten AMK, sitten yliopisto.
N34
Tottakai maisteri ja tohtori voi mennä myöhemmin amikseen, mikä estää ;D
Vierailija kirjoitti:
Jees, voi oikein hyvin olla koska mulla on kaupallinen tutkinto yliopistolta ja tein juuri yrittäjyyden ammattitutkinnon kun tarkoituksena on laittaa oma firma pystyyn. Eli tein tuon ammattitutkinnon jottei hommat menisi puihin ja välttääkseni yrittäjyyden sudenkuopat.
Ammattitutkinnon suorittanut ei mielestäni ole amis. Amis se on sellainen, joka on suorittanut perustutkinnon.
lukion jälkeen AMK, TTKK ja ilta-amitsu (kaikki sähköllä), tässä järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittanut yliopistotutkinnon mutta olen varmaan kyllä jotenkin henkisesti amis. Arvostan käytännön tekemisen meininkiä, tietynlaista halki-poikki-pinoon -maanlähteisyyttä ja kammoksun turhaa "diskuteeraamista". Lähipiirissä on paljon amiksia ja tunnen jotenkin enemmän yhteyttä heidän kanssaan kuin yliopistoväen. Minulle kyllä välillä naljaillaan koulutuksestani ;)
Turha diskuteeraaminen onkin ikävää. Tarpeellinen diskuteeraaminen on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston jälkeen voi myös suorittaa amiksen.
Niin kuin minä, joka opiskelen nyt tutkintoa hevosalalta.
Vierailija kirjoitti:
Voi, jos en suorittanut ensin amiksen ja myöhemmin onnistunut tällä tutkinnolla pääsemään yliopistoon ja valmistunut sieltä. Tai jos on amiksen lisäksi suorittanut myös lukion ja sitten yliopistotutkinnon.
Tiedän myös diplomi-insinöörejä, jotka ovat keski-iässä, pitkän työuran ja muutosneuvotteluiden jälkeen hakeutuneet ammattikouluun suorittamaan oman alansa asentajantutkintoa.
Kyllä voi noita yhtä aikaa. Voi myös olla amk:lainen lisäksi.
Tosin käyttäisin itse ylintä tutkintoa sinä määreenä.
Voi, mutta pitäisin sosiaaliselta kannalta lukiota kaikkein tärkeimpänä. Se antaa sellaista yleissivistystä jota muualta ei saa.
Amiksen kyljessä toki voi myös ylioppilaaksi lukea, mutta se on pienempi määrä opintoja kuin varsinaisessa lukiossa.
Yliopistossa taas sitten keskitytään siihen omaan aineeseen, ja oletetaan että yleissivistys on jo sieltä lukiosta saatu.
Voi, jos en suorittanut ensin amiksen ja myöhemmin onnistunut tällä tutkinnolla pääsemään yliopistoon ja valmistunut sieltä. Tai jos on amiksen lisäksi suorittanut myös lukion ja sitten yliopistotutkinnon.