Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
6341/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihmiset surevat eri tavoin, mutta miksi sitä erosurua pitää tehdä puolison vielä eläessä? Miksi ei keskitytä siihen, että puoliso on elossa? Sitä arvostan menneissä ajoissa, kun aidosti oli kunnon suruaika puolison kuoleman jälkeen, josta pidettiin kiinni. Jos minä kuolisin, kyllä minä toivoisin puolisoni elävän useamman vuoden yksin ennen kuin hän edes ajattelisi uutta parisuhdetta."

Nuohan on voinut mennä naimisiin vaikka tänä vuonna, tai viime vuonna, jäähän siihen useampi vuosi väliä. Tuon sukupolven (vl)ihmiset ei välttämättä ole somessa, eivätkä kato ohjelmia tai muuta, joten siinä voi tulla myös ihan aidosti yksinäisyys puolison menetyksen myötä. Joillekin se uuden kumppanin etsiminen voi olla just ratkaisu yksinäisyyteen. Vaikea näitä arvioida kun ei tunne ihmisiä. 

Miksi siihen yksinäisyyteen pitää ratkaisuksi löytää aviopuoliso? Lestadiolaisuushan on nimenomaan tunnettu siitä, että ihmisillä on vahvat verkostot. Sukua ja ystäviä ympärillä riittää. Sitähän voi tehdä sukulaisten ja ystävien kanssa ihan samoja asioita kuin puolisonkin kanssa: pihatöitä, kotitöitä, matkustelua, käydä vaikka museossa, luontoretkellä tai missä nyt haluaakaan käydä. Seksi taitaa olla ainoa asia, jota leski jää noissa tilanteissa vaille. En ylipäätään ymmärrä, miksi aina kuvitellaan, että puoliso on se avain onneen. Moni elää onnellisen elämän ihan yksinkin.

Vierailija
6342/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, nyt on näköjään sekin kauheaa, että jollain on uusi puoliso useita vuosia ensimmäisen puolison kuoleman jälkeen. 

- en tiedä onko kauheaa mutta mitä se ensimmäinen vaimo tuumii kun taivaassa tapaa sinne tulevan puolisonsa niin hänellä on toinenkin vaimo?

Ei taivaassa ole aviopuolisoita, siellä on vain rakkaita. Seksuaalisuus on tämän maailman juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6343/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihmiset surevat eri tavoin, mutta miksi sitä erosurua pitää tehdä puolison vielä eläessä? Miksi ei keskitytä siihen, että puoliso on elossa? Sitä arvostan menneissä ajoissa, kun aidosti oli kunnon suruaika puolison kuoleman jälkeen, josta pidettiin kiinni. Jos minä kuolisin, kyllä minä toivoisin puolisoni elävän useamman vuoden yksin ennen kuin hän edes ajattelisi uutta parisuhdetta."

Nuohan on voinut mennä naimisiin vaikka tänä vuonna, tai viime vuonna, jäähän siihen useampi vuosi väliä. Tuon sukupolven (vl)ihmiset ei välttämättä ole somessa, eivätkä kato ohjelmia tai muuta, joten siinä voi tulla myös ihan aidosti yksinäisyys puolison menetyksen myötä. Joillekin se uuden kumppanin etsiminen voi olla just ratkaisu yksinäisyyteen. Vaikea näitä arvioida kun ei tunne ihmisiä. 

Miksi siihen yksinäisyyteen pitää ratkaisuksi löytää av

Miksi sinulla on tarve arvostella leskien avioitumista? Miksi juuri lesken pitäisi elää koko loppuikänsä yksin? Tuolla logiikalla eronnut tai ikänsä sinkkuna ollut ei saisi avioitua, kun mikä ratkaisu se puoliso mihinkään on?

Kyllä tiukkapipoisimmat kommentit tulee ihan muilta kuin lestadiolaisilta tässä keskustelussa.

Vierailija
6344/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en usko, että eläisin yhtään eri tavalla kuin mitä teen nyt, vaikka en kuuluisi liikkeeseen. 

- Entä jos mieleesi juolahtaa että olisi kiva käydä teatterissa mutta sinne ei voi mennäkään koska se on syntiä.

Se mikä voisi olla itsellesi mielentervyttä edistävä ja arjessa mukava asia onkin kiellettyä ja elämää rajoittava.

No sitten menisin teatteriin. Täällä joillakuilla on ihan ihme käsitys, että tuollaisesta kukaan tulisi vaikka puhuttelemaan. Eikä minulla ole velvollisuutta kertoa kenellekään omista menoistani. Lisäksi en usko, että kukaan edes tuomitsisi, vaikka menisin jokin kerta katsomaan jonkin itseä kiinnostavan esityksen.

Jos menisit? Tiedän sinunlaisiasi, jot

"Teatterinäytöksen(tai elokuvan) valinnassa kymmenien vuosien harkinta-aika, ja puolison valinnassa kymmenien sekuntien harkinta. No harkinta-aika tietysti tärkeyden mukaan, puolison valintaan ei kannata kallisarvoista aikaa uhrata 😬"

Nyt olet ihan suoraan sanottuna pelkästään epäreilu. Kaikkia ihmisiä eivät kaikki asiat edes kiinnosta. Eivät kaikki ei-vl:tkaan käy teatterissa. Ihan oikeasti minua ei vain tähän mennessä ole kiinnostanut teatteri. Harrastan todella monenlaista taiteesta musiikkiin ja vapaa-aikaa minulla on rajatusti harrastuksiini. Ihan kaikkea ei ehdi, vaikka haluaisikin. 

Vierailija
6345/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sii

Miksi leski ei voi avioitua ihan samoista syistä kuin muutkin? Löytää mieleisen kumppanin ja molemmat haluavat naimisiin. Ei ole niin vaikeaa. Miksi siitäkin asiasta täällä.voidaan tehdä ongelma?

Vierailija
6346/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siihen yksinäisyyteen pitää ratkaisuksi löytää av

No, en osaa sanoa kun en täysin tiedä yksittäisen ihmisen elämästä. Tiedän myös sellaisia, jotka ovat olleet yksin koko loppuelämänsä puolison kuoltua. En tiedä, miksi pitäisi olla menemättäkään naimisiin, jos kaksi vapaata ihmistä törmää ja haluaisi jakaa elämänsä toisen kanssa. 

Vierailija
6347/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan menee naimisiin? Onko se puoliso joku ratkaisu yksinäisyyteen, parisuhdekaipuuseen tai mihinkään? Tasokasta keskustelua tänään.

Joillekin ilmeisesti rakkaus, rakastuminen ja halu elää yhdessä pariskuntana on vieraita käsitteitä. 

Vierailija
6348/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/konserttisalin-ovella-6.51.204…

Tuollahan yksi blogisti myöntää suoraan olleensa väärässä, kun kritisoi konserttiin osallistujaa. 

Huvittaa hieman, kun minä vl:na myönnän olleeni liian ennakkoluuloinen noita blogeja kohtaan! En tosiaan ole käynyt niitä tähän mennessä lukemassa, mutta pitääpä nyt alkaa tutustua. Tuoltahan löytyy yllättävän monipuolisia ja hyviä kirjoituksia, myös (itse)kriittisiä pohdintoja. Esim. Tämä teksti ja tuo toinen lesken kirjoittama olivat hyviä lukukokemuksia - koskettavia, rehellisiä ja kaunistelemattomia.

Vierailija
6349/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun edelleen täällä Oulussa, joten olen kyllä tutustunut vl-ihmisiin! 

Kyllähän se Päivämies on ikkuna siihen kulttuuriin, jossa vl-ihmiset elävät, vaikka täällä kummallisesti vähätellään sen lehden merkitystä. 

Eivätkä nuo blogit ole mitenkään ristiriidassa sen kuvan kanssa, jonka sain vl-ihmisistä jo 30 vuotta sitten lapsuudessani. Välillä minulle kerrotaan, ettei vl-usko ole enää nykyään sitä mitä se ennen oli, mutta päivämiestä lukemalla olen tullut siihen tulokseen, että on se samaa. Yhteisön reunat voivat olla hieman hajonneet, mutta tapakulttuurin ydin on sama. Näen kyllä itsekin, että perheet ovat pienentyneet, että siinä "livetään" vanhoista opetuksista. Mutta tapakulttuuri on samaa.

Varsinaisista uskonasioista en edes kiistele, mitäpä minä niistä riitelemään. En halua loukata uskoa. Mutta tuo tapakulttuuri on kiinnostava, elinhä

Sivusta vaan sanon, että totta kai sinulla on omakohtaisia kokemuksia, joita esim. tällä vastaajalla ei ole. Mutta toisaalta ulkoa käsin tietyt asiat voivat hahmottua toisella tapaa ja jopa selvemmin, kun taas yhteisön sisältä voi olla hankalakin joskus nähdä tiettyjen asioiden muutosta tai vaikkapa samana pysymistä.  :)

Vierailija
6350/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vl- tässä. Minusta on ihan epäasiallista ruotia täällä jonkun ihmisen avioitumista. Onnea hänelle, jos on kumppanin löytänyt. Muu ei kuulu meille. 

Sitä paitsi. Kaikki tuollaiset epäasiallisuudet vain vievät terää niiltä oikeilta asioilta, joista liikettä todellakin ja aivan perustellusti voi kritisoida. Se mua harmittaa vielä enemmän.

Vierailija
6351/10127 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivämiehen antia:

Vanhoillislestadiolaiset eivät ole hyväksyneet ev. lut. kirkon piispojakaan, kun eivät ole liikkeen jäseniä. Yksikään piispahan ei edes kelpaa suviseuroille puhujaksi, kun ei ole liikkeen jäsen. Kummasti nyt kelpasi lehteen piispa Salomäen haastattelu, kun hän oli piispoista ainoa uutta avioliittolakiehdotusta vastustanut henkilö:

"Päivämies-lehden lukijoille piispa Salomäki lähettää rauhoittavia ja levollisia terveisiä.

Rohkaisen kaikkia rukoilemaan kirkon puolesta ja myös vaikuttamaan kirkon asioihin esimerkiksi seurakunnan luottamustehtävien kautta. Kannattaa olla aktiivinen sen sijaa, että jäisi odottamaan, mitä tulee tapahtumaan.

Sanoisin, että raamatulliselle opetukselle ei tulevaisuuden kirkossa ole pelkästään tilaa, vaan enemmänkin tilausta. Kun yhteiskunnassa maallistuminen etenee, kaipaavat ihmiset evankeliumin sanan tuomaa vakautta ja rauhaa, Salomäki päättää."

Minust

Salomäki sanoo noin, kun tietää kirkolliskokouksessa ja monien seurakuntien luottamuselimissä olevan paljon lestadiolaisia. Hyviä liittolaisia hänelle, kun ovat tässä asiassa samalla sivulla. Mitähän Salomäki muuten tuumii siitä, mitä liikkeen parissa hänestä ja muista ei-Jumalan lapsista ajatellaan?

Vierailija
6352/10127 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi kaikkien kirkkoon kuuluvien ei- lestadiolaisten ryhdistäytyä ja käydä äänestämässä esim. kirkollisvaaleissa jottei lestadiolaiset  valloittaisi niin paljon noita kirkon luottamustoimia.

Vierailija
6353/10127 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille, jonka mielestä täällä heitellään kananmunilla, jos erehtyy kommentoimaan. Kyllä kai meillä uskottomilla sentään sananvapaus on, vaikkei taivaaseen mitään asiaa (teidän mielestänne, siis) olekaan?

Rautalangasta väännettynä: te saatte tuomita toiset ihmiset h*lvettiin, mutta teistä ei saa puhua mitään negatiivista? 

Meillä muuten lensi ihan konkreettisesti räkäsylkäisyt postilaatikon päälle, kun asuimme ainoina ei-vl-uskoisina tiemme varrella. Niin en nyt ole kiinnostunut siitä, pitääkö joku tätä kirjoittelua "kananmunien heittämisenä". Yritän kuitenkin pysyä suht asiallisena ja jättää itse uskoon liittyvät asiat pois. En pilkkaa uskoa, vain tapakulttuuria ja itsensä ylentämistä.

T. Oulunsalolainen 

Vierailija
6354/10127 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni hämmentää todella paljon se että vieläkin sanotaan että ei ole muka mitään kieltolistaa. Noin 25 vuotta elämästäni olen seuroissa käynyt, kuunnellut tarkasti puheita ja keskusteluiltojen puheenvuoroja.  Nyt onnellinen ex-vl jo vuosien ajan. Säännöllisesti seuroissa puhuttiin siitä, että teoillaan voi kieltää uskonsa. Eli vaikka kuinka itse tuntisit olevasi sydämeltäsi uskovainen, niin jos elät "väärin" niin muut voivat kertoa ettet ole. Kristuksen kirkkolaki oli paljon puheiden aiheina, eli jos joku tekee syntiä, elää tavalla, joka vie pois jumalan valtakunnasta, niin ensiksi mennään kahden kesken puhuttelemaan ja jos ei puhuttelu toimi, niin voidaan ottaa asia puheeksi seurakunnan kesken. Myös käytettiin termiä pahentaminen, eli jos julkisesti toimit jumalan valtakunnan toimintatapojen vastaisesti ja näin viet myös esimerkilläsi muita syntisille teille, niin se on erittäin huono juttu. Ohjattiin toimimaan heikoimman mukaan. Esim. jos jonkun mielestä piirrettyjen katselu ei tunnu hyvältä niin kukaan ei sitä tee. Erityisesti mieleen on jäänyt yksi puhuja, joka melkein jokaisessa puheessa puhui "kauheasta nykyajan lasten murhasta" eli ehkäisystä. Terveisiä vaan Tampereelle! Koska lähipiiri on edelleen vl, niin välillä nykyäänkin olen jotain pätkiä puheista kuullut ja puheiden tematiikka tuntuu muuttumattomalta.

Joten kun niin vahvasti edelleen vl- yhteisön puheiden ja julkitulojen viesti on sama, niin miten ihmeessä ihmiset onnellisesti elää yhteisössä samalla, kun elää yhteisten toimintatapojen vastaisesti. Sellaiset ihmisethän tuomitaan myös helvettiin, eikö? Kun viimeisiä kertoja kävin seuroissa, mielessäni kysyin siellä olevilta ihmisiltä, että kuunteletteko te yhtään mitä puhuja puhuu??! Omien havaintojen ja keskustelujen perusteella monikaan ei kuuntele. Kunhan istuu ja nauttii yhteisöllisyydestä.

Vierailija
6355/10127 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkäisy ole murha, abortti on sitten asia erikseen. Ei sellaista voi tappaa, jota ei ole olemassa. Järki hoi.

Vierailija
6356/10127 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille, jonka mielestä täällä heitellään kananmunilla, jos erehtyy kommentoimaan. Kyllä kai meillä uskottomilla sentään sananvapaus on, vaikkei taivaaseen mitään asiaa (teidän mielestänne, siis) olekaan?

Rautalangasta väännettynä: te saatte tuomita toiset ihmiset h*lvettiin, mutta teistä ei saa puhua mitään negatiivista? 

Meillä muuten lensi ihan konkreettisesti räkäsylkäisyt postilaatikon päälle, kun asuimme ainoina ei-vl-uskoisina tiemme varrella. Niin en nyt ole kiinnostunut siitä, pitääkö joku tätä kirjoittelua "kananmunien heittämisenä". Yritän kuitenkin pysyä suht asiallisena ja jättää itse uskoon liittyvät asiat pois. En pilkkaa uskoa, vain tapakulttuuria ja itsensä ylentämistä.

T. Oulunsalolainen 

Taisit ymmärtää väärin kirjoittajan viestin. Hän taisi tarkoittaa ennemminkin sitä tyyliä, millä asia esitetään kuin itse kritiikkiä. Tässä ketjussa on ollut myös hyviä esimerkkejä siitä, kuinka on mahdollista käydä asiallista ja vastavuoroista keskustelua myös asioista, joista ollaan lähtökohtaisesti ehkä eri mieltäkin. Ihmettelen, jos joku väittää, etteikö viime päivien "keskustelussa" olisi ollut mukana myös täyttä herjaamista ja tomaateilla heittelyä. 

Vierailija
6357/10127 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni hämmentää todella paljon se että vieläkin sanotaan että ei ole muka mitään kieltolistaa. Noin 25 vuotta elämästäni olen seuroissa käynyt, kuunnellut tarkasti puheita ja keskusteluiltojen puheenvuoroja.  Nyt onnellinen ex-vl jo vuosien ajan. Säännöllisesti seuroissa puhuttiin siitä, että teoillaan voi kieltää uskonsa. Eli vaikka kuinka itse tuntisit olevasi sydämeltäsi uskovainen, niin jos elät "väärin" niin muut voivat kertoa ettet ole. Kristuksen kirkkolaki oli paljon puheiden aiheina, eli jos joku tekee syntiä, elää tavalla, joka vie pois jumalan valtakunnasta, niin ensiksi mennään kahden kesken puhuttelemaan ja jos ei puhuttelu toimi, niin voidaan ottaa asia puheeksi seurakunnan kesken. Myös käytettiin termiä pahentaminen, eli jos julkisesti toimit jumalan valtakunnan toimintatapojen vastaisesti ja näin viet myös esimerkilläsi muita syntisille teille, niin se on erittäin huono juttu. Ohjattiin toimimaan heikoimman mukaan. Esim. jo

Lyhyt kommentti ennen kuin ehdin jossakin välissä kommentoida enemmän: sanoit, että olet ollut liikkeen ulkopuolella jo vuosien ajan. Itse koen, että keskustelukulttuuri ja ilmapiiri on nykyään hyvinkin avoin. Tuo asia on ehkä sitten muuttunut sen jälkeen, kun olet lähtenyt. Koen voivani elää hyvin vapaasti liikkeen sisällä - siis siinä mielessä, että kukaan ei pakota tai painosta minua toimimaan asioissa tietyllä tavalla, jos en halua. Koen "meikkaussäännön" esimerkiksi vanhentuneena ja meikkaan itse, ja voin tehdä sen täysin vapain mielin. Tiedän myös muita, jotka meikkaavat.

Mutta haluan ihan omasta tahdostani "noudattaa" niitä opillisia asioita, joista mielestäni liike opettaa siten kuten itsekin asian Raamatun valossa näen.

Liikkeessä on mielestäni hyvä ilmapiiri. Kokemukseni toki ovat tietyltä alueelta ja tietynlaisen ihmisryhmän keskeltä, en tiedä onko muualla Suomessa toisenlaista. 

Vierailija
6358/10127 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkäisy ole murha, abortti on sitten asia erikseen. Ei sellaista voi tappaa, jota ei ole olemassa. Järki hoi.

No jos mennään vähän jopa ohi ketjun aiheen syvälle tieteelliselle tasolle, niin osa ehkäisymenetelmistä kyllä toimii abortoivasti. Eivät tietenkään kaikki, kuten ehkä selkeimpänä esimerkkinä kondomi.

Lisäksi ehkäisykielteisyysopissa ei edes ajatella ehkäisyn vertautuvan murhaan. Voit lukea lisää aiheesta tutustumalla siihen opilliseen näkemykseen, joka on asian taustalla. Netistä löytyy myös paljon. Katolisten sivustoilta esimerkiksi todella runsaasti, heillähän tämä sama näkemys on edelleen kirkon kanta. 

Vierailija
6359/10127 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni hämmentää todella paljon se että vieläkin sanotaan että ei ole muka mitään kieltolistaa. Noin 25 vuotta elämästäni olen seuroissa käynyt, kuunnellut tarkasti puheita ja keskusteluiltojen puheenvuoroja.  Nyt onnellinen ex-vl jo vuosien ajan. Säännöllisesti seuroissa puhuttiin siitä, että teoillaan voi kieltää uskonsa. Eli vaikka kuinka itse tuntisit olevasi sydämeltäsi uskovainen, niin jos elät "väärin" niin muut voivat kertoa ettet ole. Kristuksen kirkkolaki oli paljon puheiden aiheina, eli jos joku tekee syntiä, elää tavalla, joka vie pois jumalan valtakunnasta, niin ensiksi mennään kahden kesken puhuttelemaan ja jos ei puhuttelu toimi, niin voidaan ottaa asia puheeksi seurakunnan kesken. Myös käytettiin termiä pahentaminen, eli jos julkisesti toimit jumalan valtakunnan toimintatapojen vastaisesti ja näin viet myös esimerkilläsi muita syntisille teille, niin se on erittäin huono juttu. Ohjattiin toimimaan heikoimman mukaan. Esim. jo

En tyrmää kokemuksiasi, mutta toivon, että et suhtautuisi liikkeeseen kuuluviin noin halveksuvasti. Mistä sinä tiedät, miten paljon ne saarnaa kuuntelevat sitä samaan aikaan mielessään käsittelevät? Itsellä pyörii usein monenlaisia ajatuksia ja pohdintoja puhetta kuunnellessa ja usein keskustelenkin mieleeni heränneistä ajatuksista jälkikäteen muiden kanssa. 

Jos oma lähipiirisi ei ole ollut keskustelevaa ja asioita kriittisestikin tarkastelevaa tyyppiä, toivonkin että et yleistä tuotakaan kokemustasi koskemaan koko yhteisöä. Ehkä osa ei sitten pohdi niin paljon ja olet juuri sellaisten ihmisten joukossa elänyt. 

Vierailija
6360/10127 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Oulunsalolainen 

Taisit ymmärtää väärin kirjoittajan viestin. Hän taisi tarkoittaa ennemminkin sitä tyyliä, millä asia esitetään

Näiile ei voi kuin nauraa. En ole kuukausiin edes lukenut ketjua, mutta aina joku on ollut uhriutumassa jostain.

Onko taas mainittu jokin väärä sana, jota ei kyetä hyväksymään, vai mistä näissä viimeisimmisä on kyse?

Ja miksi niin monesti joku muu kertoo mitä joku toinen on tarkoittanut, eihän tuossa ole mitään järkeä.

Ketju on lukittu.