Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
"Tuossa edellä nimitettiin lestadiolaisia trolleiksi".
Tällaista viestiä ei todellakaan ole ollut.
Niinpä, miksi tämä yksi(lestadiolainen) vääristelee muiden viestejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Minä kerroin perhetilanteestani, niin epäiltiin heti trolliksi.
Epäily on aivan eri asia kuin nimittely. Eikä silloinkaan kukaan tainnut kohdistaa epäilyä kuin yhteen viestiin eikä useampaan viestiin. Puhumattakaan siitä, että lestadiolaisia ryhmänä olisi nimitelty trolleiksi tai yhtään miksikään. Arvostaisin rehellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä viesti nyt ainakin on trollaamista, vai miksi tuollaista tekaistuja väitettä pitäisi kutsua?
Olen nähnyt viestit missä puhuttiin trolleista, mutta ei niitä ollut osoitettu mihinkään perhe tilanteesta koskevaan viestiin.
Hurjaksi on mennyt nämä lestadiolaisten valheet, mitä seuraavaksi?
Joko itse kirjoitatte asiattomia viestejä, jotta saatte syyn syyttää muita?
Pari sivua aiemmin oli viesti, jossa eräs kertoi oman lapsilukunsa ja sitä epäiltiin heti trolliksi. Eli ei kyllä ollu mikään tekaistu väite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä viesti nyt ainakin on trollaamista, vai miksi tuollaista tekaistuja väitettä pitäisi kutsua?
Olen nähnyt viestit missä puhuttiin trolleista, mutta ei niitä ollut osoitettu mihinkään perhe tilanteesta koskevaan viestiin.
Pari sivua aiemmin oli viesti, jossa eräs kertoi oman lapsilukunsa ja sitä epäiltiin heti trolliksi. Eli ei kyllä ollu m
Kyllä, tällainen oli. Mutta edelleenkään se ei ole mikään kokonaiseen ihmisryhmään kohdistunut nimittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari sivua aiemmin oli viesti, jossa eräs kertoi oman lapsilukunsa ja sitä epäiltiin heti trolliksi. Eli ei kyllä ollu m
Löysin viittaamasi viestin, "14 lasta 19 vuodessa? Onko tuo joku trolli? Ei kai tuollainen voi olla mitenkään mahdollista, että lähes joka vuosi olisi raskaana?..."
Huh huh, mitä ruikutusta ja uhriutumista, ja vain siksi että joku on epäillyt synnytystahtia, mutta mitä sitten?
Ihan tarkoituksellisesta trollauksesta täällä on viimeksi keskusteltu, miksi jäät vatvomaan jotain täysin mitätöntä asiaa? Mitä ihmeen väliä on jokun esittämällä kysymyksellä?
Tuo oikea trollaaminen ja keskustelun häiritseminen saisi jo loppua, Taidat olla kuitenkin tämä kyseinen trolli, miksi kukaan muuten nostaisi esille jotain noin turhaa asiaa jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein toistuu myös se, että jos esimerkiksi pyydetään, että kertokaapa, mihin Raamatun kohtaan jokin asia perustuu, niin viesti poistuu. Ilmeisesti huomataan, että uppista keikkaa, sellaistahan ei olekaan. Joten äkkiä kysymys pois häiritsemästä. Ja epäilemättä tällaisetkin kysymykset tulkitaan "herjaamiseksi".
Oon itse entinen VL, joka edelleen uskoo Jumalaan. Oon löytänyt oman paikkani muualta, ja havainnut kuinka vähän lopulta tunnen Raamattua. Oon myös havainnut, miten oma uskoni pyöri ennen paljon sen ympärillä, mitä minä teen tai en tee, jotta voin kutsua itseäni uskovaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein toistuu myös se, että jos esimerkiksi pyydetään, että kertokaapa, mihin Raamatun kohtaan jokin asia perustuu, niin viesti poistuu. Ilmeisesti huomataan, että uppista keikkaa, sellaistahan ei olekaan. Joten äkkiä kysymys pois häiritsemästä. Ja epäilemättä tällaisetkin kysymykset tulkitaan "herjaamiseksi".
Oon itse entinen VL, joka edelleen uskoo Jumalaan. Oon löytänyt oman paikkani muualta, ja havainnut kuinka vähän lopulta tunnen Raamattua. Oon myös havainnut, miten oma uskoni pyöri ennen paljon sen ympärillä, mitä minä teen tai en tee, jotta voin kutsua itseäni uskovaiseksi.
Hienoa, että olet huomannut, että Raamattua kannattaa tosiaan ihan itse lukea! Hyvää jatkoa sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuolisen on vaikea käsittää, miksi jotkut pienet asia nostetaan "oikean uskovaisen" tunnusmerkeiksi. Jos teet sitä tai teet tätä, et ole oikea uskovainen. Eli tullaan jälleen tähän syntilistaan, minkä olemassaolo aina kiistetään.
Minun kommentit poistetaan syystä tai toisesta. Haluaisin tuoda oman kokemuksen siitä kun sain 70-luvun lopussa piiskaa lakattuani kynnet naapurissa. 70-luvulla muutama asiaa tarkemmin tuntematon maallikko otti tiukan linja asioihin jotka myöhemmin on peruttu että ei olekaan syntiä vaan ajan myötä muuttuvia tapoja. On olemassa ihmisiä jotka potkittiin porukasta ulos, koska tv, kirkkokuoro, musiikki tai meikki. Asioista joita nykyisin ei kukaan enää ajattele syntinä vaan tapoina joita monikaan ei edes noudata enää.
Itse olin lapsi 70-luvulla ja kärsin koko elämän peloista ja painajaisista. Uskon niiden johtuvan siitä että meille puhuttiin ikuisesta tulimerestä, s''tanasta joka houkuttelee riveihinsä jne. Pelkäsin kokoajan tekeväni väärin, jos katsoin lasten ohjelmia naapurissa. Piiskaa saimme, koska joka vitsaa säästää vihaa lastaan. Sanottiin raamatussa. Olen kärsinyt mielenterveyden ongelmista koko elämän ajan eikä vuosien terapiat ole auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuolisen on vaikea käsittää, miksi jotkut pienet asia nostetaan "oikean uskovaisen" tunnusmerkeiksi. Jos teet sitä tai teet tätä, et ole oikea uskovainen. Eli tullaan jälleen tähän
Minua musiikin suuren suurena rakastajana ihan lähes itkettää tuollainen, että jotkut kieltävät uskonnon nimissä itseään nauttimasta konsertissa vaikka Sibeliuksen viulukonsertosta tai muusta vastaavasta upeasta musiikista. Joka on minusta yksi hienoimmista asioista, mitä ihmiskunta on ylipäätään saanut aikaiseksi. Itse koen, että se on kuin Jumalan puhetta ihmiselle, jossa säveltäjä on ollut vain välikappaleena. Ja ei, älkää please vastatko, että voihan sitä kotonaan kuunnella. Voi toki, mutta se ei ole sama asia ollenkaan. Ja pointti ei ole ylipäätään se, vaan se, miksi ei voisi mennä konserttiin.
Ihan vilpittömästi kysyn: mihin tällainen ajattelu voi perustua? Nyt ei voi olla kyse siitä, että luettelette, että seksi ja väkivalta, seksi ja väkivalta, sopimaton sisältö kirosanoineen ja mistä ikinä voikaan olla jonkun muun asian kohdalla kysymys. Mistä siis voi olla kysymys? Voit vastata, vaikka et itse ajattelisikaan niin, mutta tiedät, että jotkut kanssaihmisesi ajattelevat. Jos siis osaat selittää etkä vain laillani ihmettele.
https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/konserttisalin-ovella-6.51.204
"Lukekaa ja ihmetelkää, miten ahdas voi ihmisen maailmankuva olla. Että edes klassisen musiikin konserttiin ei voi mennä. Ihan tuntuu jo lukiessa, että itsellä loppuu happi ihan justiinsa."
Minäkin luin tuon tekstin ja en voi ymmärtää ihmisiä, jotka tekevät jostain musiikin kuuntelusta ja konserttiin menosta kuin jonkin tuomion antamisen. Kuin menettäisi ihmisarvonsa jos erehtyy tuomimaan mukamas väärin. En itse ikinä luopuisi musiikista. Olen soittanut klassista musiikkia ja pidän myös kaikenlaisesta musiikista. Se on osa elämääni ja en ikimaailmassa luopuisi siitä. Näin en voisi ikinä kuulua yhteisöön jossa en voisi kuunnella haluamaani musiikkia ja tuntuu julmalta jos esim vanhempani olisivat minulta tämän musiikkiharrastuksen ja myös eri bändien kuuntelun aikoinaan riistäneet uskontoon vedoten. Olisin varmasti salaa kuunnellut ja sitten hävennyt itseäni ja pelännyt, että paljastun.
Tämä maailma on jo valmiiksi ankea paikka, jossa tapahtuu hyvin pahoja asioita. Jos miettii niitä mittasuhteita niin pitäisi näin minusta löytää jokin järki kaikkeen. En itse halua kurjistaa vaatimatonta elämääni (en elä mitään ns loistokasta elämää todellakaan) ja en voisi koskaan luopua musiikista. Kirjoitan nyt tästä, mutta juuri tänään ajattelin tätä kaikkea ja jo tämä asia olisi ollut minulle todella vaikea jos olisin kasvanut esim lestadiolaisperheessä. Olen ollut niin kiinnostunut musiikista niin klassisesta kuin muustakin, ettö voin kuvitella jatkuvat riidat ja mielipahan yms. Ei olisi tullut mitään. Ei, vaikka olen ollut muuten hyvin rauhallinen ja kiltti nuori. En olisi silti voinut hyväksyä musiikkikieltoa.
Onneksi "tavallinen" uskonnollinen seurakunta jäsenineen monesti hyväksyy musiikinkuuntelun. Onhan niitä kaikenlaisia metallijumalan palveluksia yms. Minusta tämä on vaan hyvä asia ja minulle tarkoittaa sitä, että kaikenlaiset uskovat voivat kuulua kirkkoon ja he eivät ole sen huonompia kuin muutkaan. Itse en toisaalta ole edes uskova enää.
Jos vielä mietin tätä raskaus uutista niin todellakin se on heidän valintansa. Itse mietin vaan sitä jonkun jo mainitsemaa asiaa eli miksi lisää lapsia jos toinen puoliso saitastelee. Nyt on muutenkin huono aika taloudellisesti. Moni on vaikeuksissa. Tässäkin perheessä vaan toinen töissä. Nekin työt melko pienipalkkaisia. Näin nousee kysymys siitä etteivätkö he mieti miten pärjäävät. Tai varmasti miettivät, mutta luottavat niin paljon siihen, että selviävät. Kaikilla ei ole niin vahvaa luottoa elämään. Ei minullakaan ja en voisi edes kuvitella saavani lasta jos katson esim omaa taloudellista tilannetta. Samoin Eevahan oli melko huonossa kunnossa odottaessaan rauta-arvojen yms vuoksi. Nyt sitten taas kokeillaan miten hän jaksaa. On vielä kaksi muuta pientä sitten hoidettavana. Lidäksi Eevalla oli masennustakin aiemmin. Ymmärrän sen ja olen itsekin siitä kärsinyt. Silti kyllä mielessäni on se, että miten hän jaksaa.
Kun Olle sairasti niin Eeva kiitti läheisiään tuesta ja avusta ja sanoi, ettei olisi pärjännyt ilman heitä. Tämäkin on hyvä juttu, että en apua ja tärkeää, että auttavat. En kiistä sitä. Silti monilla ei vaan ole apua ja ehkäpä nämäkin nuoret vielä luottavat liikaa siihen "apuun" ja siihen, että kaikki järjestyy. En ole kateellinen heille ja toivon tietysti, että saavat apua. Silti ehkäpä he eivät vielä tiedä koko totuutta esim siitä mitä perheenkasvaminen tuo mukanaan. Minä olen tietysti hyvä kirjoittamaan tästä ja pitäisi olla hiljaa. En halua kirjoittaa tätäkään ilkeästi ja en tarkoita pahaa. Minä vaan elän hyvin erilaista elämää kuin he ja on välillä vaikeaa ajatella kuinka erilaisesti moni ajattelee monista jutuista.
Televisio päätettiin määritellä synniksi SRK:n vuosikokouksessa 1963. On huomionarvoista, että ratkaisu tehtiin juuri vuosikokouksessa. Uskonopillisia ratkaisuja ei ole tavallisesti tehty vuosikokouksessa, jossa ovat koolla jäsenten, eli paikallisten rauhanyhdistysten, edustajat.
Asiasta ei tosiasiassa oltu kokousedustajien kesken yksimielisiä. Päätösesitystä television ehdottomasta kieltämisestä ei ollut ennalta voitu käsitellä rauhanyhdistyksissä. Kokouksessa edustajat yllättyivätkin kun asiasta oli jo valmis päätösesitys pöydässä. Moni paikalle tullut rauhanyhdistyksensä edustaja ihmetteli omassa mielessään ja hiljaisesti toisellekin, miten jokin laite voidaan määrittää synniksi. Käsitykselle ei tietenkään ole olemassa minkäänlaista Raamatun sanaa perusteluksi.
Jumalan sana opettaa, ettei ulkonaisilla arkielämän tavoilla ole lupa evenkeliumia rajata.
TV-kielto on tyypillinen perinnäissääntö, joita vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen on kertynyt enemmän kuin tarpeeksi.
Jeesus opettaa perinnäissäännöistä Markuksen evankeliumin mukaan:
Te perinnäissääntöjä seuratessanne ja opettaessanne teette tyhjäksi Jumalan sanan. (Mark. 7:13)
Tällä Jeesus tarkoitti, että ulkonaisten sääntöjen seuraamisesta tehdään evankelimille ehto, vastoin Jumalan tahtoa. Näin tehdään Kirstuksen kärsimys ristinpuulla tyhjäksi ja nostetaan ihmisen käytännön elämään liittyvät teot tarjolle Jumalalle, armon saamiseksi. Nykyisen vl-kristillisyydessä synneiksi ja armon ehdoiksi määritellyt ulkonaiset tavat ovat juuri näitä Jeesuksen kiistämiä perinnäistapoja. Niiden kautta on viety yksittäisen ihmisen omantunnon valta ja vastuu ja siirretty yhteisölle.
Television kotiin hankkinut uskovainen erotetaan välittömästi rauhanyhdistyksen jäsenyydestä ja kristittyjen yhteydestä. Päätöksen tekstin mukaan:
Uskoa tunnustavat television hankkijat katsotaan uskonsa kieltäneeksi ja heidät välittömästi erotetaan rauhanyhdistyksen jäsenyydestä
Vuosikokouksessa yksimielisesti päätettiin niin, että joka television hankkii kotiin, sitä ensin nuhdellaan ja lopulta hänet erotetaan Siionin rakkaudesta. Lapsilta päätettiin kieltää tv:n katselu myös koulussa oppitunneilla. SRK:n johtokunnan nimissä lähetettiin anomus opetushallitukseen, että opettajat järjestäisivät lestadiolaisperheiden lapsille televisio-ohjelman tai videoiden katselun ajaksi muuta opetusta.
Kouluissa rehtorit ja opettajat toimivat opetushallituksen lähettämän suosituksen mukaisesti. Tuhannet lapset Suomen kouluissa joutuivat siirtymään kuka minnekin pois oppitunneilta siksi ajaksi. SRK:n toimistossa päätettiin peruuttaa koulutelevisiokielto muutaman vuoden päästä.
Tv-tekniikan kehittyessä rauhanyhdistyksissä uskovaisia erotettiin 1970-80-luvulla myös sillä perusteella, että oli katsellut videoitua tv-ohjelmaa, tai oli ylipäätään käyttänyt videointia vaikkapa työssään, ammatillisissa tehtävissä. SRK:n puhujien ja opettajien kokouksessa päätettiin, että opettaja koulussa ja yliopiston lääkärien kouluttaja ei saanut käyttää videointia koulutustehtävissä. Julkiparannus piti sen tehdä joka oli sellaiseen syyllistynyt.
Nykyisin mm. suviseurat televisioidaan, perheissä on televisiä jne. eli käsitys on aivan muuttunut vaikka päätöstä ei olekaan koskaan kumottu.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti 5188:
Ei kai niitä löydy, kun lestadiolaistrollit poistattavat kaiken vähänkään kriittiseksi tulkittava sisällön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentti 5188:
Ei kai niitä löydy, kun lestadiolaistrollit poistattavat kaiken vähänkään kriittiseksi tulkittava sisällön.
LOPETA OIKEASTI SE VÄÄRISTELY JA VALEHTELU, en ole kutsunut lestadiolaisia tai mitään muutakaan ryhmää trolleiksi, vaan puuttunut sinun järjestelmälliseen trollaamiseen.
Trolli on trolli, oli se lestadiolainen tai ei.
Onneksi jotkut muut kuitenkin kirjoittivat asiaakin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/konserttisalin-ovella-6.51.204
"Lukekaa ja ihmetelkää, miten ahdas voi ihmisen maailmankuva olla. Että edes klassisen musiikin konserttiin ei voi mennä. Ihan tuntuu jo lukiessa, että itsellä loppuu happi ihan justiinsa."
Minäkin luin tuon tekstin ja en voi ymmärtää ihmisiä, jotka tekevät jostain musiikin kuuntelusta ja konserttiin menosta kuin jonkin tuomion antamisen. Kuin menettäisi ihmisarvonsa jos erehtyy tuomimaan mukamas väärin. En itse ikinä luopuisi musiikista. Olen soittanut klassista musiikkia ja pidän myös kaikenlaisesta musiikista. Se on osa elämääni ja en ikimaailmassa luopuisi siitä. Näin en voisi ikinä kuulua yhteisöön jossa en voisi kuunnella haluamaani musiikkia ja tuntuu julmalta jos esim vanhempani olisivat minulta tämän musiikkiharrastuksen ja myös eri bändien kuuntelun aikoinaan riistäneet uskontoon vedoten. Olisin varmasti salaa kuunnellut ja sitten hävennyt itse
Öö, luet vl-lehden julkaisemasta blogista kuinka ammattimuusikko arvostelee itseään liian jyrkästä uskontulkinnasta ja päättelet siitä, että uskonto on huono kun ei salli musiikkia?
Etkö huomaa mitään ristiriitaa? Moni vl saa leipänsä musiikin alalla ja heidän omassa lehdessään kirjoitetaan, kuinka hölmöä oli olla noin jyrkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäily on aivan eri asia kuin nimittely. Eikä silloinkaan kukaan tainnut kohdistaa epäilyä kuin yhteen viestiin eikä useampaan viestiin. Puhumattakaan siitä, että lestadiolaisia ryhmänä olisi nimitelty trolleiksi tai yhtään miksikään. Arvostaisin rehellisyyttä.
Onhan se todella loukkaavaa, kun kertoo oman perheen lapsiluvun, niin aletaan pilkata trolliksi! Annetaan ymmärtää, ettei sellaista elämää voi olla kenelläkään, että siis valehtelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se todella loukkaavaa, kun kertoo oman perheen lapsiluvun, niin aletaan pilkata trolliksi! Annetaan ymmärtää, ettei sellaista elämää voi olla kenelläkään, että siis valehtelen.
🤣😂😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentti 5188:
LOPETA OIKEASTI SE VÄÄRISTELY JA VALEHTELU, en ole kutsunut lestadiolaisia tai mitään muutakaan ryhmää trolleiksi, vaan puuttunut sinun järjestelmälliseen trollaamiseen.
Trolli on trolli, oli se lestadiolainen tai ei.
Onneksi jotkut muut kuitenkin kirjoittivat asiaakin.
Olen, kuule, ollut pihatöissä, kun näyttää taas yöpakkaset lisääntyvän. En ole ollut täällä trollaamassa enkä muutakaan tekemässä. Kommenttini oli vain vastine siihen, kun joku (sinä?) kirjoitti, ettei täällä löydy kommenttia, jossa lestadiolaisia nimitetään trolleiksi. Koska muistin sellaisen nähneeni, kommentoin.
"Öö, luet vl-lehden julkaisemasta blogista kuinka ammattimuusikko arvostelee itseään liian jyrkästä uskontulkinnasta ja päättelet siitä, että uskonto on huono kun ei salli musiikkia?
Etkö huomaa mitään ristiriitaa? Moni vl saa leipänsä musiikin alalla ja heidän omassa lehdessään kirjoitetaan, kuinka hölmöä oli olla noin jyrkkä."
Jos luit viestini niin kerroin, että olen soittanut itsekin soittimia sekä kuuntelen kaikenlaista musiikkia. Näin sinä et huomaa taas tätä, että kaikenlainen musiikki terminä tarkoittaa myös sellaista musiikkia mikä on taas lestadiolaisille kiellettyä. Eli jos heille on ok taas kerran (niin kuin viestissäsi toistat) kuunnella ja soittaa klassista niin se ei riittäisi minulle. Tottakai minäkin tiedän sen, että moni vl on musiikin parissa töissä. Mutta klassinen musiikki ei tarkoita koko musiikkia. Te vaan toistatte sitä samaa, että musiikki on tärkeää ja liikkeen parissa on musiikillisia ammatteja jne. Kyllähän minä sen tiedän. Kuitenkaan se, että liike sallii klassisen musiikin ei ole mikään vastaus viestiini jossa oikeasti yritin selittää kuinka kuuntelen musiikkia metallista rokkiin ja klassiseen enkä voisi luopua tästä. Samoin yritin selittää kuinka olisi ollut kamalaa jos nuoruudessa en olisi voinut kuunnella bändejä kun se olisi ollut syntiä. Minulla oli klassisen musiikin harrastukset, mutta myös kymmeniä "maallisen musiikin" suosikkibändejä ja on edelleen, enkä ikinä lopettaisi niiden kuuntelua minkään toisten luoman "säännön" takia.
Ja tarkoitin sitä, että moni seurakunta järjestää näitä metallimusiikin jumalanpalveluksia tms ja näin hyväksyy myös erilaista musiikkia. Seuroissa ei taas hyväksyä tuollaista. Ja mikä ihme jos kerran liikkeen parissa ovat ihmiset eivät saa kuunnella kuin klassista musiikkia. Ja joku sanoo tähän tietysti vastauksena, etten minä haluaisikaan kuunnella jne. Eli kielletty asia ohitetaan sillä ettei se edes kiinnostaisi. Ehkäpä se on monilla niin. Joillakin taas ehkä valmis selitys. En jatka tästä nyt enempää. Kuuntelen "syntisenä" syntistä musiikkia jatkossakin.
Lasten lukumäärä ei todellakaan ole mikään uskon mittari. Se on vain numeroita.
Minunkin pitäisi sellaisen mittarin mukaan olla mitä parhain ja kunnioitetuin uskovainen. En sellainen todellakaan ole! Ihan tavallinen äiti vaan ja mummokin jo.