Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistatte kirjoittajan muuten tyylistä sekä siitä, että lähes joka viestissä puhutaan harmaavarpusista. Anteeksi, lupaan lopettaa nyt, kiihdyin vain taas tuosta raivostuttavasta jankkauksesta ja meikkiä käyttämättömien väittämisestä muita huomioonottamattomiksi nuhjuisen näköisiksi seinäruusuiksi. Huoh! Mutta nyt jätän aiheen itsekin, verenpaine nousee vaarallisiin lukemiin
Miksi suutut niin kovasti. Jos joku kokee itse että hänen pitäisi olla toisten tähden harmaavarpunen vaikka ei halua. Osa naisista ja miehistä sellaisia onkin ja osa ei. Harmaavarpunen on sievä lintu mutta melko väritön. Mutta jos joku haluaa olla värikkäämpi ei siinä pitäisi olla mitään pahaa. Miksi tämä käy niin tunteeseen sinulle? Voi olla hyvä tarkastella sitä koska asia mikä on itselle yhdentekevä ei herätä yleensä tunteita noin että verenpaine nousee.
Kyllä harmaavarpunen on tuossa yhteydessä tarkoitettu vähätteleväksi sanaksi ja tuo kirjoittaja käyttää sitä kuvaamaan yleisesti meikkaamattomia naisia, joiden joukkoon hän ei haluaisi kuulua ja katsoo heitä ikään kuin ylempää.
Minullekin on ihan sama, meikkaako joku vai ei, mutta mielestäni kumpikin on huono näkökulma: se, että meikkaaminen olisi jotenkin synnillistä kuten myös se, että meikkaamattomuudessa olisi jotakin junttimaista, epäsiistiä ja ei-niin-huomioonottavaa-ja-sivistynyttä verrattuna meikattuun naiseen. Asiaa voisi käsitellä neutraalisti molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
"Öö, luet vl-lehden julkaisemasta blogista kuinka ammattimuusikko arvostelee itseään liian jyrkästä uskontulkinnasta ja päättelet siitä, että uskonto on huono kun ei salli musiikkia?
Etkö huomaa mitään ristiriitaa? Moni vl saa leipänsä musiikin alalla ja heidän omassa lehdessään kirjoitetaan, kuinka hölmöä oli olla noin jyrkkä."
Jos luit viestini niin kerroin, että olen soittanut itsekin soittimia sekä kuuntelen kaikenlaista musiikkia. Näin sinä et huomaa taas tätä, että kaikenlainen musiikki terminä tarkoittaa myös sellaista musiikkia mikä on taas lestadiolaisille kiellettyä. Eli jos heille on ok taas kerran (niin kuin viestissäsi toistat) kuunnella ja soittaa klassista niin se ei riittäisi minulle. Tottakai minäkin tiedän sen, että moni vl on musiikin parissa töissä. Mutta klassinen musiikki ei tarkoita koko musiikkia. Te vaan toistatte sitä samaa, että musiikki on tärkeää ja liikkeen parissa on musiikillisia a
En ole osallistunut aikaisemmin, mutta tähän lyhyt kommentti: ei lestadiolaisena olo riipu siitä, kuunteletko joskus vaikka hevimusiikkia. Kukaan ei ole koskaan väittänyt, että (vaikkapa) se olisi yhtä kuin uskon kieltäminen tai että uskovainen ei "saisi" kuunnella esim. nyt sellaista musiikkia. Ainakin omasta kokemuksestani sävy on aina ollut sellainen, että yleisesti varoitetaan musiikin vaaroista. En usko, että kukaan voi väittää, että ihan kaikki musiikki olisi ainakaan uskonelämää tukevaa. Jokaisella toki on omat rajansa, mitä hyvällä omallatunnolla voi vielä kuunnella ja mitä ei.
Ihan hyvin siis voisit olla lestadiolainen siitä huolimatta, mitä vapaa-ajallasi kuuntelet. Itsekin olen vl ja kuuntelen silloin tällöin esimerkiksi tietyn tyyppistä countrya ja jazzia. Vaikkapa jokin What a wonderful world, ei aiheuta itsessäni mitään omantunnon tuskia sen kuunteleminen.
" Yleisesti varoitetaan musiikin vaaroista."
Te ette varmaan vain vilpittömästi lainkaan tajua, miten oudolta tuo teidän käyttämänne kieli kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/konserttisalin-ovella-6.51.204
"Lukekaa ja ihmetelkää, miten ahdas voi ihmisen maailmankuva olla. Että edes klassisen musiikin konserttiin ei voi mennä. Ihan tuntuu jo lukiessa, että itsellä loppuu happi ihan justiinsa."
Minäkin luin tuon tekstin ja en voi ymmärtää ihmisiä, jotka tekevät jostain musiikin kuuntelusta ja konserttiin menosta kuin jonkin tuomion antamisen. Kuin menettäisi ihmisarvonsa jos erehtyy tuomimaan mukamas väärin. En itse ikinä luopuisi musiikista. Olen soittanut klassista musiikkia ja pidän myös kaikenlaisesta musiikista. Se on osa elämääni ja en ikimaailmassa luopuisi siitä. Näin en voisi ikinä kuulua yhteisöön jossa en voisi kuunnella haluamaani musiikkia ja tuntuu julmalta jos esim vanhempani olisivat minulta tämän musiikkiharrastuksen ja myös eri bändien kuuntelun aikoinaan riistäneet uskontoon vedoten. Olisi
Eihän puhe ollut siitä, kieltääkö uskonto musiikin. Siis sinänsä. Vaan että miten on edes mahdollinen sellainen ajatus, että ei saisi käydä (edes) klassisen musiikin konserteissa.
Enkä nyt tiedä, onko tuollainen tulkinta nykyäänkään niin extremejuttu. Ainakin minun tuntemani lestadiolaiset elävät juuri sellaista elämää. Missään ei käydä. Paitsi seuroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/konserttisalin-ovella-6.51.204
"Lukekaa ja ihmetelkää, miten ahdas voi ihmisen maailmankuva olla. Että edes klassisen musiikin konserttiin ei voi mennä. Ihan tuntuu jo lukiessa, että itsellä loppuu happi ihan justiinsa."
Minäkin luin tuon tekstin ja en voi ymmärtää ihmisiä, jotka tekevät jostain musiikin kuuntelusta ja konserttiin menosta kuin jonkin tuomion antamisen. Kuin menettäisi ihmisarvonsa jos erehtyy tuomimaan mukamas väärin. En itse ikinä luopuisi musiikista. Olen soittanut klassista musiikkia ja pidän myös kaikenlaisesta musiikista. Se on osa elämääni ja en ikimaailmassa luopuisi siitä. Näin en voisi ikinä kuulua yhteisöön jossa en voisi kuunnella haluamaani musiikkia ja tuntuu julmalta jos esim vanhempani olisivat minulta tämän musiikkiharrastuksen ja myös eri bändien kuun
"Enkä nyt tiedä, onko tuollainen tulkinta nykyäänkään niin extremejuttu. Ainakin minun tuntemani lestadiolaiset elävät juuri sellaista elämää. Missään ei käydä. Paitsi seuroissa."
Näissä asioissa on isoja eroja vl:ien keskuudessa. Itse käyn esim. klassisen musiikin konserteissa, mutta jo omassa suvussanikin on myös niitä, jotka eivät käy edes niissä. Eli vähän eri suhtautumistapoja löytyy, mutta ainakin omissa piireissä kunnioitetaan toisen näkemystä eikä ole aiheesta mitään riitoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein toistuu myös se, että jos esimerkiksi pyydetään, että kertokaapa, mihin Raamatun kohtaan jokin asia perustuu, niin viesti poistuu. Ilmeisesti huomataan, että uppista keikkaa, sellaistahan ei olekaan. Joten äkkiä kysymys pois häiritsemästä. Ja epäilemättä tällaisetkin kysymykset tulkitaan "herjaamiseksi".
Täältä on kyllä "tasapuolisesti" poistettu myös lestadiolaisten kirjoittamia viestejä, niitäkin joissa asioita on selitetty Raamatun avulla.
Olisiko sulla konkreettista esimerkkiä tästä? Vaikea kuvitella, miksi kukaan niitä poistaisi.
Vierailija kirjoitti:
Te ette varmaan vain vilpittömästi lainkaan tajua, miten oudolta tuo teidän käyttämänne kieli kuulostaa.
Mitä vaarallista voi olla musiikissa?????
Tiedättekö, että Bach allekirjoitti sävellyksensä näin:
Soli Deo Gloria. Eli kunnia yksin Jumalalle. Ei siis omalla nimellään.
Mitähän olisi Bach sanonut, jos olisi kuullut, että pari sataa vuotta myöhemmin on ihmisiä, joiden mielestä hänenkin musiikkinsa kuunteleminen voi vaarantaa uskon Jumalaan?
Eikö kukaan osaa selittää, mikä vaara piilee klasarikonsereissa?
Vierailija kirjoitti:
Se on varmaan just se itse konsertti, ei musiikki sinänsä vaan se tapahtuma. Jotkut niputtaa kaikki tuollaset tapahtumat samaan kategoriaan, teatterit, elokuvat, konsertit. Vaikka sinänsä hassua, jos samaa musiikkia voi kuunnella kotona mutta ei sitten mennä esitykseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse lestadiolaisena en osaa tähän vastata, koska en itse pidä sitä uskoa vaarantavana asiana ja hyvällä omallatunnolla klassisen musiikin konserttiin menen. Mutta kuten täällä on puhuttu, meitäkin on niin monenlaisia ja jokainen toimii omantunnon mukaan ja jättää elämästään ne asiat pois, mitä ei tunne uskoa tukevaksi tai tärkeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän olisi Bach sanonut, jos olisi kuullut, että pari sataa vuotta myöhemmin on ihmisiä, joiden mielestä hänenkin musiikkinsa kuunteleminen voi vaarantaa uskon Jumalaan?
Luen tätä kommenttia hieman hämmentyneenä, sillä meidän perheessä on Bachin musiikki ollut aina läsnä. Äitini on urkuri ja itse barokkiorkesterissa soittaneena tunnen Bachin musiikin hyvin. En koe että siinä olisi mitään uskoa vaarantavaa, mutta ymmärrän jos joku kokee konsertit ylipäänsä tapahtumana, johon ei halua osallistua. Meitä on moneen junaan. -Vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä kommenttia hieman hämmentyneenä, sillä meidän perheessä on Bachin musiikki ollut aina läsnä. Äitini on urkuri ja itse barokkiorkesterissa soittaneena tunnen Bachin musiikin hyvin. En koe että siinä olisi mitään uskoa vaarantavaa, mutta ymmärrän jos joku kokee konsertit ylipäänsä tapahtumana, johon ei halua osallistua. Meitä on moneen junaan. -Vl
Ok. Minä taas en ymmärrä ollenkaan. En ollenkaan. Siis jos joku kokee juuri uskon takia tällaiset konsertit tapahtumana, johon ei halua osallistua. Jos ei muuten vain kiinnosta, niin se on eri asia.
Ajatusleikki. Olisiko ok sellainen konsertti, jossa kuulijoina olisi vain lestadiolaisia? Koko sali olisi varattu heille? Oletan, että joo, kyllä se voisi käydä, jos musiikki olisi klassista. Voin toki olla väärässäkin. Mutta jos jatkan oletusta, niin siis me muut ihmisetkö sen vaaran aiheutamme? Minäkin? Jos se ei ole se musiikki itsessään?
Ei kyllä aukene konservatiivinen lestadiolainen uskonelämä minulle näiden viestien perusteella. Ei, vaikka kuinka vilpittömästi yritän. Kun toisaalta usko on niin vahva, että halutaan elää valtaväestön elämästä voimakkaasti poikkeavaa elämää, koska uskotaan niin olevan oikein. Ei se varmasti aina helppoa ole ja vaatii varmasti uskonelämältä paljon.
Mutta toisaalta sitten monen usko on niinkin heiveröinen ja heikko, että se vaarantuu vaikka jo siitä, että kävisi klassisen musiikin konsertissa. Kuin kynttilän liekki, jonka kuka tahansa voi milloin tahansa äkkiarvaamatta puhaltaa sammuksiin ja näitä "puhaltajia" täytyy siksi varoa viimeiseen saakka.
Minä taas en ymmärrä elokuva- ja teatterikieltoa. Miksi voi lukea klassikkonäytelmän mutta ei saa katsoa kun se esitetään ääneen? Miksi saa katsoa koulunäytelmää mutta ei teatterirakennuksessa esitettävää?
Vilpittömästi en vain ymmärrä. Tämmöiset kummallisuudet näyttäytyy juuri perinnäissäännöiltä joista ylempänä kirjoitettiin. "älä maista, älä koske, älä tee, älä mene". Näitähän ei Jeesuksen mukaan kristityllä saa olla = ihmissääntöjä vaan uskon pitää perustua ainoastaan hänen armokuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä aukene konservatiivinen lestadiolainen uskonelämä minulle näiden viestien perusteella. Ei, vaikka kuinka vilpittömästi yritän. Kun toisaalta usko on niin vahva, että halutaan elää valtaväestön elämästä voimakkaasti poikkeavaa elämää, koska uskotaan niin olevan oikein. Ei se varmasti aina helppoa ole ja vaatii varmasti uskonelämältä paljon.
Mutta toisaalta sitten monen usko on niinkin heiveröinen ja heikko, että se vaarantuu vaikka jo siitä, että kävisi klassisen musiikin konsertissa. Kuin kynttilän liekki, jonka kuka tahansa voi milloin tahansa äkkiarvaamatta puhaltaa sammuksiin ja näitä "puhaltajia" täytyy siksi varoa viimeiseen saakka.
Olen eri kuin äsken kirjoittanut vl, mutta en myöskään ymmärrä sitä, miksi vaikka juuri klassisen musiikin konserttiin ei voisi mennä. En kuitenkaan ymmärrä sitäkään, että miksi joku ei saisi olla menemättä, jos hän itse kokee että usko vaarautuu tai jos ei ihan edes kiinnosta.
Olen melko nuori ja täällä osa on välttänyt liikkeeseemme kuuluvan "kyttäyskulttuuria", jota en itse puolestani tunnista. En tiedä, että onko tuollaista ollut sitten aiemmin enemmän. Mutta itse olen hieman hämmentynyt myös täällä olevista syytöksistä niitä kohtaan, jotka tekevät miltä parhaalta tuntuu. En voisi itse kuvitella, että menisin tenttaamaan joltakulta, joka ei konserteissa käy, että miksi hän ei tee niin ja että olet outo ja tulkitset asioita väärin ja ties mitä kaikkea. Ei, kunnioitan toisen valintaa ja koen, että myös minun valintojani kunnioitetaan, jos ne eivät ketään vahingoita tai ole jotenkin räikeässä ristiriidassa liikkeen arvojen kanssa.
Elä ja anna toisten elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuuntelen hyvin monenlaista musiikkia, mutta en edes halua - ja vilpittömästi voin sanoa, että en aidosti halua - kuunnella vaikkapa sellaista musiikkia, jonka sanoituksessa ihaillaan saatanaa tai uskovalle vieraita asioita kuten vaikkapa huumeiden käyttöä ja irtosuhteita.
Kyllä minusta on olemassa sellaista musiikkia, jota uskovan ei ole hyvä kuunnella. Ihmettelen itse sitä, miten joku ei asiaa tältä kannalta pysty näkemään ja ymmärrä miten paljon musiikki ihmiseen voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein toistuu myös se, että jos esimerkiksi pyydetään, että kertokaapa, mihin Raamatun kohtaan jokin asia perustuu, niin viesti poistuu. Ilmeisesti huomataan, että uppista keikkaa, sellaistahan ei olekaan. Joten äkkiä kysymys pois häiritsemästä. Ja epäilemättä tällaisetkin kysymykset tulkitaan "herjaamiseksi".
Täältä on kyllä "tasapuolisesti" poistettu myös lestadiolaisten kirjoittamia viestejä, niitäkin joissa asioita on selitetty Raamatun avulla.
Olisiko sulla konkreettista esimerkkiä tästä? Vaikea kuvitella, miksi kukaan niitä poistaisi.
No äkkiseltään tulee mieleen esimerkiksi anteeksiantoon ja ehkäisyyn liittyviä viestejä. Muut ketjua pidempään seuranneet voivat allekirjoittaa, että molempiin suuntiin on viestejä kyllä poistettu. Syytä viestien poistamiselle, niin vl:ien kuin muidenkaan kirjoittamille, en läheskään aina itse ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuuntelen hyvin monenlaista musiikkia, mutta en edes halua - ja vilpittömästi voin sanoa, että en aidosti halua - kuunnella vaikkapa sellaista musiikkia, jonka sanoituksessa ihaillaan saatanaa tai uskovalle vieraita asioita kuten vaikkapa huumeiden käyttöä ja irtosuhteita.
Kyllä minusta on musiikkia, jota uskovan ei ole hyvä kuunnella. Ihmettelen itse sitä, miten joku ei asiaa tältä kannalta pysty näkemään ja ymmärrä miten paljon musiikki ihmiseen voi vaikuttaa.
Täytyy jälleen ihmetellä, että millainen kuva tästä maailmasta on joillain, jotka kokevat elävänsä siitä irrallaan. Minulla ei siis ole minkäänlaista vl-taustaa itselläni. Sen sijaan musiikkitaustaa on paljonkin, monenlaisen musiikin suhteen. Olen kuunnellut ns kevyttä musiikkia ehkä noin viimeisen neljänkymmenen vuoden ajan hyvin laajalla skaalalla. Tuntuu aivan hirmuisen vieraalta ajatus musiikista, jossa "ihailtaisiin saatanaa" tai muuta vastaavaa. Miten sellainen tulee jollekin edes mieleen?
En epäile, etteikö sellaistakin olisi, mutta kyllä sellaisesta kiinnostuneen täytyy sitä ihan erikseen haluta etsiä ja kuunnella - ei siihen ihan vahingossa törmää. Aika harvassa taitaa muutoinkin olla moisen musiikin ystävät. Joten jos kysytään, että "mitä vaarallista on musiikissa?", niin enpä usko, että ihan tällaiseen marginaalimusiikkiin viitattiin. Sehän liittyi ennemminkin keskusteluun klassisen musiikin konserteista.
Joten: on musiikkia, jota kenenkään ei ole hyvä kuunnella. Onneksi ihan suurin osa musiikista ei siihen kategoriaan kuulu.