Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
5241/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä aukene konservatiivinen lestadiolainen uskonelämä minulle näiden viestien perusteella. Ei, vaikka kuinka vilpittömästi yritän. Kun toisaalta usko on niin vahva, että  halutaan elää valtaväestön elämästä voimakkaasti poikkeavaa elämää, koska uskotaan niin olevan oikein. Ei se varmasti aina helppoa ole ja vaatii varmasti uskonelämältä paljon.

Mutta toisaalta sitten  monen usko on niinkin heiveröinen ja heikko, että se vaarantuu vaikka jo siitä, että kävisi klassisen musiikin konsertissa. Kuin kynttilän liekki, jonka kuka tahansa voi milloin tahansa  äkkiarvaamatta puhaltaa sammuksiin ja näitä "puhaltajia" täytyy siksi  varoa viimeiseen saakka. 

Olen eri kuin äsken kirjoittanut vl, mutta en myöskään ymmärrä sitä, miksi vaikka juuri klassisen musiikin konserttiin ei voisi mennä. En kuitenkaan ymmärrä sitäkään, että miksi jo

Enhän nyt minäkään keneltäkään ihan oikeassa elämässä menisi kysymään, että no kerropa nyt minulle, miksikä et meikkaa/käy konserteissa tms!!  Kaipa täällä voi kuitenkin samaa asiaa noin yleisesti pohtia, vaikka elääkin  ja antaa toisten elää?

Vierailija
5242/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Yleisesti varoitetaan musiikin vaaroista." 

Te ette varmaan vain vilpittömästi lainkaan tajua, miten oudolta tuo teidän käyttämänne kieli kuulostaa. 

Mitä vaarallista voi olla musiikissa?????

Itse kuuntelen hyvin monenlaista musiikkia, mutta en edes halua - ja vilpittömästi voin sanoa, että en aidosti halua - kuunnella vaikkapa sellaista musiikkia, jonka sanoituksessa ihaillaan saatanaa tai uskovalle vieraita asioita kuten vaikkapa huumeiden käyttöä ja irtosuhteita.

Kyllä minusta  on musiikkia, jota uskovan ei ole hyvä kuunnella. Ihmettelen itse sitä, miten joku ei asiaa tältä kannalta pysty näkemään ja ymmärrä miten paljon musiikki ihmiseen voi vaikuttaa.

Täytyy jälleen ihmetel

Näköjään menee aina vikaan kun yrittää jotakin asiaa selittää. Koen, että minulla on aika laajakin musiikillinen yleissivistys ja elän vahvasti mukana myös "tässä maailmassa". Yritin vain tuoda esiin sitä, miten itse näen nuo musiikin vaarat. Ja joo, osa esimerkeistäni oli varmaan marginaalitasoa, mutta kyllä jos rehellisesti vaikka kuuntelee joitakin ihan tunnettujakin esim. pop-/rock-kappaleita, kyllä niissä usein saatetaan kannustaa uskovalle vieraaseen elämäntapaan. Ja tietenkään jos jonkin sellaisen kappaleen kuuntelee, ei tarkoita, että heti eläisi siten kuten kappale kertoo. Mutta on hyvä huomioida ja harjoittaa itsereflektiota siinä, että millaista musiikkia ja millaisia sanoja enimmäkseen kuuntelee ja saako niistä itse joitakin haitallisia vaikutteita.

Hyvin nöyrästi pyytäisin, että viesteihin jaksettaisiin vastata kunnioittavasti ja asiallisesti. Välillä väsyttää se, että vaikka kuinka monipuolisesti yrittäisi avata omia ajatuksiaan, vastaukset usein alkavat pöyristyneeseen tyyliin, että miten olen niin tynnyrissä kasvanut ja ajattelen noin pöhkösti jne. Onneksi en anna näiden nettikommenttien liikaa vaikuttaa mielentilaani, tiedän että olen kuitenkin kohtuullisen sivistynyt ihminen.

Lämmin kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5243/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mitään muuta ihmettele kuin tuon aloituksessa mainitun perheen taloudellista pärjäämistä. Ehkä siksi tuon kaltaiset suurperheen perustamiset on harvinaistuva ilmiö jopa vl-piireissä.

Miehellä pitäisi olla tosi hyvät tulot, että elättää kasvavan katraan ja minimipäivärahoilla ja kotihoidon tuella olevan vaimon. 

Vierailija
5244/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ette varmaan vain vilpittömästi lainkaan tajua, miten oudolta tuo teidän käyttämänne kieli kuulostaa. 

Itse kuuntelen hyvin monenlaista musiikkia, mutta en edes halua - ja vilpittömästi voin sanoa, että en aidosti halua - kuunnella vaikkapa sellaista musiikkia, jonka sanoituksessa ihaillaan saatanaa tai uskovalle vieraita asioita kuten vaikkapa huumeiden käyttöä ja irtosuhteita.

Kyllä minusta  on musiikkia, jota uskovan ei ole hyvä kuunnella. Ihmettelen itse sitä, miten joku ei asiaa tältä kannalta pysty näkemään ja ymmärrä miten paljon musiikki ihmiseen voi vaikuttaa.

Täytyy jälleen ihmetel

No esimerkiksi hevi ei ole mikään ihan kaikista marginaalisin musiikkikategoria ja kyllähän se saattaa sisältää jopa ihan yleisesti kristinuskon vastaisia arvoja

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000004401992.html

Vierailija
5245/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli todella asiallinen, maltillinen ja hyvä vastaus. Olen monesti esim. tämän keskustelun yhteydessä miettinyt, miten lestadiolaiset edes jaksavat vastata, kun vastauksiin suhtaudutaan niin kuin edellä taas näimme. Vastaukset ammutaan alas monen kommentoijan voimin: miten joku voi noin rajoittuneesti ajatella? Kyllähän ihmiset pääsääntöisesti kunnioittavat erilaisia ajattelutapoja, vaikka eivät niitä ymmärtäisikään. Miksi se tökkää tämän yhden ihmisryhmän kohdalla?

Vierailija
5246/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta  on musiikkia, jota uskovan ei ole hyvä kuunnella. Ihmettelen itse sitä, miten joku ei asiaa tältä kannalta pysty näkemään ja ymmärrä miten pa

Kiitos paljon ymmärryksestä! Ei täällä aina vastata tuohon tyyliin ja katejussa on ollut todella hyvääbja antoisaakin keskustelua puolin ja toisin. Aina välillä menee vain tällaiseksi että tuntuu, että mitä tahansa kirjoittaa, niin vastausviesti alkaa silmien pyörittelyllä.

-kommentoimasi viestin kirjoittaja

Vierailija
5247/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä aukene konservatiivinen lestadiolainen uskonelämä minulle näiden viestien perusteella. Ei, vaikka kuinka vilpittömästi yritän. Kun toisaalta usko on niin vahva, että  halutaan elää valtaväestön elämästä voimakkaasti poikkeavaa elämää, koska uskotaan niin olevan oikein. Ei se varmasti aina helppoa ole ja vaatii varmasti uskonelämältä paljon.

Mutta toisaalta sitten  monen usko on niinkin heiveröinen ja heikko, että se vaarantuu vaikka jo siitä, että kävisi klassisen musiikin konsertissa. Kuin kynttilän liekki, jonka kuka tahansa voi milloin tahansa  äkkiarvaamatta puhaltaa sammuksiin ja näitä "puhaltajia" täytyy siksi  varoa viimeiseen saakka. 

Olen eri kuin äsken kirjoittanut vl, mutta en myöskään ymmärrä sitä, miksi vaikka juuri klassisen musiikin konserttiin ei voisi mennä.

Joo mutta sävy on usein tuomitseva ja syyttävä ja asiaa päivitellään ("miten ne voi noin ajatella") eikä positiivisen utelias tyyliin "ahaa, maailmassa on ihmisiä, jotka ajattelevat näinkin, mikähän mahtaa olla heidän syynsä siihen? Olisipa kiinnostava tietää. Jos täällä on joku, joka suhtautuu asiaan kyseisellä tavalla, jakakaahan ajatuksianne!"

En ihmettele jos kukaan ei jaksa vaivautua vastaamaan ankean sävyisiin viesteihin. Koen näin, koski asia sitten mitä teemaa tai ihmisryhmää tahansa. 

Vierailija
5248/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en mitään muuta ihmettele kuin tuon aloituksessa mainitun perheen taloudellista pärjäämistä. Ehkä siksi tuon kaltaiset suurperheen perustamiset on harvinaistuva ilmiö jopa vl-piireissä.

Miehellä pitäisi olla tosi hyvät tulot, että elättää kasvavan katraan ja minimipäivärahoilla ja kotihoidon tuella olevan vaimon. 

On varmasti välillä taloudellisesti tiukkaa, mutta kun karsii elämästä kaiken ylimääräisen niin kyllä sitä pienilläkin tuloilla pärjää. Lasten vaatteita ja tarvikkeita saavat varmasti sukulaisilta ja sisaruksilta ja harvoin ostelevat itsellekään mitään uusia vaatteita, vaan harrastavat kirppistelyä. Molemmat ovat olleet tosi nuoresta asti kesätöissä, joten säästöjäkin varmasti on kertynyt. Lisäksi tiukan paikan tullen vanhemmat varmasti auttavat. 

Olen kuullut lestadiolaisten sanovan, että "lapsi tuo leivän tullessaan" ja siltä se vaikuttaakin. Vaikka uusia lapsia syntyy, niin silti taloudellisesti aina jotenkin pärjätään. Ehkä he ovat oppineet elämään niin vaatimatonta elämää, että mitään ihmeellisyyksiä ei tarvita.

Vierailija
5249/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minusta täällä on useinkin kysytty ja pohdittu asiaa siihen tyyliin, että mikähän mahtaa olla syynä siihen, että jotkut ajattelevat noin. 

Ei ole muuten kukaan vielä selittänyt, että mikähän mahtaa olla syynä, että joidenkin mielestä ei voi käydä klassisen musiikin konserteissa. Se, että." minä kyllä käyn niissä", ei asiaa avaa. Ei myöskään " no, entäs hevimusiikki, se vasta on kamalaa". 

Vierailija
5250/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minusta täällä on useinkin kysytty ja pohdittu asiaa siihen tyyliin, että mikähän mahtaa olla syynä siihen, että jotkut ajattelevat noin. 

Ei ole muuten kukaan vielä selittänyt, että mikähän mahtaa olla syynä, että joidenkin mielestä ei voi käydä klassisen musiikin konserteissa. Se, että." minä kyllä käyn niissä", ei asiaa avaa. Ei myöskään " no, entäs hevimusiikki, se vasta on kamalaa". 

Ketä kiinnostaa teille vastailla. 

Vierailija
5251/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä elokuva- ja teatterikieltoa. Miksi voi lukea klassikkonäytelmän mutta ei saa katsoa kun se esitetään ääneen? Miksi saa katsoa koulunäytelmää mutta ei teatterirakennuksessa esitettävää? 

Vilpittömästi en vain ymmärrä. Tämmöiset kummallisuudet näyttäytyy juuri perinnäissäännöiltä joista ylempänä kirjoitettiin. "älä maista, älä koske, älä tee, älä mene". Näitähän ei Jeesuksen mukaan kristityllä saa olla = ihmissääntöjä vaan uskon pitää perustua ainoastaan hänen armokuolemaan.

Tässä vain ymmärrystä vilpittömästä ihmettelystä. Ei minun. 

Pyytäisin ymmärrystä myös sille, että monet vlsäännöt ja tavat ovat ihan aidosti ihan käsittämättömiä ja mahdottomia ymmärtää, vaikka pohjavire olisi periaatteessa sellainen, että on vain  utelias kuulemaan. Silloin voi ilmaista itseään myös huonoilla sanavalinnoilla. 

Vierailija
5252/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vain esimerkki, piti kirjoittaa. 

Vierailija
5253/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa teille vastailla. 

Ei ole mikään pakko kenenkään vastata, ei ole pakko tulla edes tähän keskusteluun. 

Vierailija
5254/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä keskustelussa on käsitelty musiikkia ylipäätään, ei vain klassista, ja ei esimerkiksi tuo hevimusiikin maininta ollut mielestäni mitenkään off-topic.

Tuohon, miksi osa vl:ista ei käy klassisen musiikin konsertissa, en osaa itsekään vl:na vastata. En tiedä, mutta voi olla, että noin ajattelevia ihmisiä on enemmän vanhemmissa ikäluokissa ja he eivät ehkä tätä palstaa edes lue. Syy siihen, miksi kukaan ei tuohon ole ehtinyt vielä tarkemmin vastailla saattaakin olla ihan siinä, että asianosaisia ei ole ehtinyt olla nyt paikalla. (tätä ketjua lukemassa siis). 

Vierailija
5255/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleinen pyyntö keskusteluun (älä ota henkilökohtaisesti sinä, jonka viestiin vastaan): voitaisiinko olla hoputtamatta ketään vastaamaan omiin kysymyksiinsä? Ensinnäkin se aiheuttaa ärtymystä (ihan kenessä tahansa aiheuttaisi, olkoon aihe milä hyvänsä), mikä johtaa siihen, että vastausta ei ehkä edes saada mikä taas tekee keskustelusta suppeampaa ja vähentää sen monipuolisuutta.

Jos oltaisiin kaikki kärsivällisiä ja muistetaan se, että ihmisten pitää ehtiä tehdä muutakin kuin päivystää palstalla! Näin se vastaus tulee varmasti joka tapauksessa pikaisemmin jos tulee. 

Vierailija
5256/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse kuuntelen hyvin monenlaista musiikkia, mutta en edes halua - ja vilpittömästi voin sanoa, että en aidosti halua - kuunnella vaikkapa sellaista musiikkia, jonka sanoituksessa ihaillaan saatanaa tai uskovalle vieraita asioita kuten vaikkapa huumeiden käyttöä ja irtosuhteita.

Kyllä minusta on olemassa sellaista musiikkia, jota uskovan ei ole hyvä kuunnella. Ihmettelen itse sitä, miten joku ei asiaa tältä kannalta pysty näkemään ja ymmärrä miten paljon musiikki ihmiseen voi vaikuttaa."

Minä kuuntelen välillä esim rock musiikkia missä saatetaan laulaa päihteistä tai irtosuhteista. Käytänkö itse silti päihteitä? Vastauksena on, että en ole ikinä juonut alkoholia jos jotain pari kertaa juhlissa (siis oikeassa juhlissa ei missään bileissä) tarjottua lasillista tai kaupan vappusimaa ei lasketa. En itse ole koskaan ostanut alkolijuomia. Lahjaksi joskus viiniä olen saanut ja nekin jäävät juomatta. Bileissä en ole ollut koskaan. Samoin en ole ikinä harrastanut seksiä. Olen jo vähän vanhempi itsekin. Monella on varmasti tähän ikään mennessä jo kokemuksia seksistä. Näin nämä kuuntelemani biisit eivät ole minua muuttaneet. Olen edelleen se vähän ujo nainen joka ei tykkää alkolipitoisista juhlista tai baareista. Voin silti kuunnella musiikkia jonka teema on esim "nyt on bileet" ihan hyvällä omalla tunnolla. En tosin nyt ihan mitään täyttä "juomalaulua", mutta sinällään biisi voi kyllä sisältää jotain alkoholiin liittyvää.

Jatkuu 

Vierailija
5257/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa 

Joku kirjoitti myös, että metallimusiikissa on monesti saatanaan yms liittyvää juttua. Voin sanoa, että kuuntelen itse todella paljon kaikenlaista ja monesti näissä biiseissä teema liittyy esim johonkin taruun. Moni bändi löytää esim historiasta jotain josta haluaa kirjoittaa biisin. Voidaan käsitellä sotia tms. Jos katson ja mietin kaikkea kuuntelemaani niin kyllä näiden biisien teema on monesti ihan hyvä. Joku sinällään surullinen biisikin onkin sodanvastainen yms. Samoin monessa biisissä keskitytään esim omaan itseensä. Mietitään, vaikka miltä tuntuu ja miten elämä menee tms. En toisaalta voi listata tänne näitä biisejä.

Oikeastaan ainoat biisit mistä joku tekisi minusta jo "pahuuden voimien" palvojan ovat jotkut deathmetal bändit. Itse pyrin katsomaan mistä jokainen biisi kertoo. En halua itsekään kuunnella sellaista missä palvotaan pahoja voimia. Näin oikeastaan tämäkin on paljon bändi kohtaista. Teema vaihtelee ja sanoista löytää sitten sen mikä on kyseisen biisin tarkoitus. Itse pidän yhdestä bändistä paljon ja monille tässä ketjussa oleville se varmaan olisi jo jotain ihan hirveää kuunnella. Heilläkin biisit liittyvät muinaisiin taruihin tai esim sotaan. Kuitenkin vielä minusta kuunneltavaa ja ei tuokaan tarkoita minun olevan mikään s**tananpalvoja. 

Tämä kaikki tuli vaan mieleen, kun luin myös tuon toisen viestin missä eräs kirjoitti, että jos kuuntelee tämän tyyppistä metallia on jo itsekin "viallinen" tms. Sen vuoksi haluan korostaa, että olen ihan tavallinen ihminen ja en todellakaan palvo mitään pahoja voimia, vaikka jotkut bändit ovatkin deathmetal bändejä mitä kuuntelen. Minulla on hyvin laaja musiikkimaku ja oikeastaan olen itse ateisti. En myös usko mihinkään voimiin. En hyviin enkä pahoihin.

Samalla lainaamassani viestissä mietitään "kuinka paljon kuuntelemasi musiikki vaikuttaa". No jos kerron muuttaako esim metallimusiikki minua ja jos kuuntelen tälläisen biisin niin olenko jotenkin erilainen. Ei voin sanoa, että olen täysin sama ihminen kuin ennenkin. Musiikki piristää minua ja auttaa kestämään elämää. Muuten se ei vaikuta minuun. Koskettaa joskus ja suru purkautuu, mutta ei muuten. Pitkästi, mutta älkää tehdä liian ikäviä tulkintoja. Minäkin olen ihan tavallinen ihminen ja esim ulkonäöltäni voisin kuulua liikkeeseen. En omaa mitään lävistyksiä, hiukset värjäämättä, ei koskaan meikkiä ja tavalliset vaatteet. 

Vierailija
5258/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleinen pyyntö keskusteluun (älä ota henkilökohtaisesti sinä, jonka viestiin vastaan): voitaisiinko olla hoputtamatta ketään vastaamaan omiin kysymyksiinsä? Ensinnäkin se aiheuttaa ärtymystä (ihan kenessä tahansa aiheuttaisi, olkoon aihe milä hyvänsä), mikä johtaa siihen, että vastausta ei ehkä edes saada mikä taas tekee keskustelusta suppeampaa ja vähentää sen monipuolisuutta.

Jos oltaisiin kaikki kärsivällisiä ja muistetaan se, et

En ota!😃pahoittelut kärsimättömyydestä. 

Vierailija
5259/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa 

Joku kirjoitti myös, että metallimusiikissa on monesti saatanaan yms liittyvää juttua. Voin sanoa, että kuuntelen itse todella paljon kaikenlaista ja monesti näissä biiseissä teema liittyy esim johonkin taruun. Moni bändi löytää esim historiasta jotain josta haluaa kirjoittaa biisin. Voidaan käsitellä sotia tms. Jos katson ja mietin kaikkea kuuntelemaani niin kyllä näiden biisien teema on monesti ihan hyvä. Joku sinällään surullinen biisikin onkin sodanvastainen yms. Samoin monessa biisissä keskitytään esim omaan itseensä. Mietitään, vaikka miltä tuntuu ja miten elämä menee tms. En toisaalta voi listata tänne näitä biisejä.

Oikeastaan ainoat biisit mistä joku tekisi minusta jo "pahuuden voimien" palvojan ovat jotkut deathmetal bändit. Itse pyrin katsomaan mistä jokainen biisi kertoo. En halua itsekään kuunnella sellaista missä palvotaan pahoja voimia. Näin oikeastaan tämäkin on paljon bändi kohtaista. Teema

Hyvää pohdintaa, kiitos. Pieni tarkennus - aiemmin olleessa viestissä todettiin, että hevimusiikki saattaa sisältää kristityille vieraita asioita, ei väitetty että se sisältäisi niitä välttämättä erityisen usein.

Lisäksi aikaisemmin kommenteissa tarkennettiin myös, että ei jonkin yhden kappaleen kuunteleminen aja tekemään tiettyjä asioita mutta että on hyvä tarkastella kuitenkin vähän että mitä kaikkea kuuntelee ja pohtia sitä, saako pidemmällä tähtäimellä jostakin musiikista jotain haitallisia vaikutteita. 

Vierailija
5260/10127 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen myös itse sitä, että varmaan minunkin syytäni on tämä "musiikkijankkaus" täällä. Kirjoitin pitkän viestin missä kerroin juuri tästä, että en olisi nuoruudessa kestänyt elämää ilman kuuntelemani bändejä ja musiikkia. Harrastin klassista ja kuuntelin kaikenlaista. Minulla oli hyvin surullinen nuoruus. Kiusattiin hyvin pitkään  ja olin hyvin yksinäinen. Musiikki oli yksi tärkeimmistä asioista minulle tuolloin. Jos esim vanhempani olisivat minulta sen kieltäneet en tiedä miten olisin kestänyt. Olisin varmaan kuunnellut edelleen ja hävennyt itseäni.

Sen vuoksi kirjoitin etten ikinä olisi voinut kuulua mihinkään uskonnolliseen liikkeiseen mikä kieltäisi tämän minulta. En voi edes kuvitella sitä etten voisi kuunnella musiikkia. Näin tärkeästä asiasta luopuminen olisi liikaa. Joku toinen voi sitten laittaa musiikin tilalle oman tärkein asiansa ja kuvitella elämää ilman sitä. Ehkä samalla olen lapsellinen, kun kirjoitan itse musiikista. Se on vaan tärkeää minulle. 

Ketju on lukittu.