Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua sieppaa nuo " Jumala tuomitsee" - tyyppiset viestit. Kun tietääkseni kukaan keskustelijoista ei ole Jumala, joka puhuu itsestään kolmannessa persoonassa.
No jostain syystä Jumala ei ole halunnut tulla itse henkilökohtaisesti kertomaan asioista vaan ihmisten on luettava hänen tahtonsa Raamatusta. Sori siitä.
Eipä mittään. Kerrotko vielä, missä kohtaa Raamatussa näin lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä pariskunta, joka ei voi luonnollisista syistä saada lapsia. Voi 60v ottaa hommasta vaan nautinnon, ei seurauksia. Ai että.
Nyt ajattelet kummallisesti. Jos hedelmällinen ikä on mennyt ohi, luonnollista on, että vaimo ei tule enää raskaaksi ja se on silloin seksin luonnollinen seuraus. (tai oikeastaan seuraamattomuus).
Sori. Korjataan. Noin 30v voi nautiskella ilman seurauksia, sen jälkeen toki vaihdevuodet hoitaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua sieppaa nuo " Jumala tuomitsee" - tyyppiset viestit. Kun tietääkseni kukaan keskustelijoista ei ole Jumala, joka puhuu itsestään kolmannessa persoonassa.
No jostain syystä Jumala ei ole halunnut tulla itse henkilökohtaisesti kertomaan asioista vaan ihmisten on luettava hänen tahtonsa Raamatusta. Sori siitä.
Mihin katosi henkilökohtainen jumalasuhde? Sekö on vain sen varassa, mitä hän on on tuhansia vuosia sitten sanonut jollekin, joka elää täysin eri maailmassa ja tilanteessa kuin minä? Ja minulle henk.koht tässä ajassa ja tilanteessa hän ei sano mitään vaan vaikenee? Tai hän puhuu vain papeille/saarnamiehille mutta ei minulle/naisille?
"Mitä pahaa on nautinnossa? Emmehän me ihmiset ota vastaan muitakaan ikäviä seurauksia eri asioista."
Tähän aiheeseen liittyisi niin paljon asiaa, että jos kiinnostaa niin kannattaa mennä vielä jollekulle oppineemmalle, esim. Teologille juttelemaan.
Eikä nautinnossa ole mitään pahaa. Juttu on vain siinä, meneekö sen seurausten väliin - ja juuri näissä ihmiselämän luonnollisissa asioissa. Jostain syystä juuri elämä, erityisesti sen luominen on Jumalalle hyvin merkittävä asia, johon hän ottaa paljon kantaa ja suhtautuu hyvin vakavasti.
Kylläpä on ristiriitaisia juttuja. Mikäli ihmiset nykyään lykkäävät avioitumista, he harrastavat esiaviollista seksiä. Tämä on totuus.
Ei mikään seurusteleva nuori pari elä vuosia selibaatissa ja jokainen vl tietää tämän. Siksihän naimisiin on tavattu mennä nuorena, ettei sitä tapahtuisi.
En käsitä tätä silmien sulkemista tosiasioilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin katosi henkilökohtainen jumalasuhde? Sekö on vain sen varassa, mitä hän on on tuhansia vuosia sitten sanonut jollekin, joka elää täysin eri maailmassa ja tilanteessa kuin minä? Ja minulle henk.koht tässä ajassa ja tilanteessa hän ei sano mitään vaan vaikenee? Tai hän puhuu vain papeille/saarnamiehille mutta ei minulle/naisille?
Aivan niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan niin.
Äh, huonosti ilmaistu. Olen siis kanssasi aivan samaa mieltä ja kysyn samaa.
Kaikkeahan voi tehdä salassa. Eiks niin? ;) Sitä esiaviollistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia surettaa minua, eikä siis liity vain lestadiolaisnuoriin, vaan ihan kaikenlaisiin nuoriin. Toki tätä ilmiötä näkee uskonnollisissa piireissä:
Minusta nuorten ei pitäisi mennä naimisiin heti täysi-ikäistyessään. Ihmisen kehitys on silloin ihan kesken. Aivot kehittyvät n. 25-vuotiaaksi asti. Äärimmäisen harva on 18-vuotiaana täysin perillä siitä, millainen itse on ja mitä siltä pysyvältä aviopuolisolta oikeasti haluaa. Nuorena kannattaisi tutustua itseensä rauhassa. Tarkoitan tällä sitä, että nuori opiskelisi/tekisi töitä/matkustelisi/viettäisi aikaa muiden ihmisten kanssa. Näin oppisi tuntemaan itsensä. Ja voihan siihen seurustelukumppaniin tutustua ilman seksiä/yhteen muuttamista. Käsitykseni mukaan lestadiolaiset viettävät paljon aikaa porukalla. Kyllähän siinäkin vu
Se ei silti vaikuta siihen, mitä papit oikeasti asiasta ajattelisivat. (ovatko itse esiaviollista seksiä harrastaneet vai eivät). Tai jos joku sanoo sinulle, että ei ole synti, niin hänellä ei ole uskonoppi ihan hallussa.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä pahaa on nautinnossa? Emmehän me ihmiset ota vastaan muitakaan ikäviä seurauksia eri asioista."
Tähän aiheeseen liittyisi niin paljon asiaa, että jos kiinnostaa niin kannattaa mennä vielä jollekulle oppineemmalle, esim. Teologille juttelemaan.
Eikä nautinnossa ole mitään pahaa. Juttu on vain siinä, meneekö sen seurausten väliin - ja juuri näissä ihmiselämän luonnollisissa asioissa. Jostain syystä juuri elämä, erityisesti sen luominen on Jumalalle hyvin merkittävä asia, johon hän ottaa paljon kantaa ja suhtautuu hyvin vakavasti.
Jumala ei tykkää, että mennään väliin, mutta tykkää, kun luonnollisiin asioihin puututaan lääketieteellisin lapsettomuushoidoin. Silloinkin kun mitään fyysistä vikaa ei löydy vaan kyse on siitä, ettei lasta vain tule, vaikka toivotaan. Jotta tämä luonnollisuushöpinä olisi totta, pitäisi keinotekoisen puuttumisen olla kiellettyä kaikissa tapauksissa.
Jos Jumala on kuoleman ja elämän herra, miksi ihminen puuttuu kuolemaan viivyttäen sitä erilaisin hoidon? Miksi ei hyväksytä luonnollisten asioiden kuten sairauksien seurauksia?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on ristiriitaisia juttuja. Mikäli ihmiset nykyään lykkäävät avioitumista, he harrastavat esiaviollista seksiä. Tämä on totuus.
Ei mikään seurusteleva nuori pari elä vuosia selibaatissa ja jokainen vl tietää tämän. Siksihän naimisiin on tavattu mennä nuorena, ettei sitä tapahtuisi.
Miten kehtaat? Olen itse ollut selibaatissa 32 vuotta ja on ollut kiusauksia. Ei ole ollut aina helppoa tosiaankaan. Kenestäkään emme tiedä - sinäkään et -, mutta uskon, että muutkaan ikäiseni vl-sinkut eivät ole esiaviollista seksiä harrastaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia surettaa minua, eikä siis liity vain lestadiolaisnuoriin, vaan ihan kaikenlaisiin nuoriin. Toki tätä ilmiötä näkee uskonnollisissa piireissä:
Minusta nuorten ei pitäisi mennä naimisiin heti täysi-ikäistyessään. Ihmisen kehitys on silloin ihan kesken. Aivot kehittyvät n. 25-vuotiaaksi asti. Äärimmäisen harva on 18-vuotiaana täysin perillä siitä, millainen itse on ja mitä siltä pysyvältä aviopuolisolta oikeasti haluaa. Nuorena kannattaisi tutustua itseensä rauhassa. Tarkoitan tällä sitä, että nuori opiskelisi/tekisi töitä/matkustelisi/viettäisi aikaa muiden ihmisten kanssa. Näin oppisi tuntemaan itsensä. Ja voihan siihen seurustelukumppaniin tutustua ilman seksiä/yhteen muuttamista. Käsitykseni mukaan lestadiolaiset viettä
Vl:Ien mukaan nainen ei voi toimia pappina eikä nainen ole oikea uskovainen, jos ryhtyy papiksi. Esiaviollisen seksin syntisyys on vähän samantapainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö luonnostaan hedelmättömän pariskunnan kokea syyllisyyttä s harrastamisesta vai saako pelkästään nauttia?
Ei tietenkään tarvitse kokea syyllisyyttä. Se heidän "luonnollinen tilansa" on se, että nainen ei hedelmöity. Ja aina on myös se mahdollisuus, että hedelmättömäksi luultu pariskunta tuleekin raskaaksi.
On se kyllä jännä. Niin moni on sanonut täällä, että Raamattu sitä ja tätä ja Jumala sitä ja tätä. Jumala ei ole halunnut ja Jumalalle on tärkeää ja vaikka mitä.
Ensimmäistäkään Raamatun kohtaa, jossa puhuttaisiin raskauden ehkäisemisen kieltämisestä, ei ole pyynnöistä huolimatta kukaan kertonut. Mitähän versiota Raamatusta mahdatte lukea? Vai voiko olla niin, että ette itse asiassa lue, vaan toistatte, mitä olette saarnoissa kuulleet ja jostain muualta lukeneet? Kysyn vilpittömän uteliaan kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kehtaat? Olen itse ollut selibaatissa 32 vuotta ja on ollut kiusauksia. Ei ole ollut aina helppoa tosiaankaan. Kenestäkään emme tiedä - sinäkään et -, mutta uskon, että muutkaan ikäiseni vl-sinkut eivät ole esiaviollista seksiä harrastaneet.
Ai kokonaan selibaatissa? Ei edes itse asian hoitamista? En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö luonnostaan hedelmättömän pariskunnan kokea syyllisyyttä s harrastamisesta vai saako pelkästään nauttia?
Ei tietenkään tarvitse kokea syyllisyyttä. Se heidän "luonnollinen tilansa" on se, että nainen ei hedelmöity. Ja aina on myös se mahdollisuus, että hedelmättömäksi luultu pariskunta tuleekin raskaaksi.
Tietyissä tilanteissa ei ole mitenkään mahdollista, että nainen tulee raskaaksi. Tietyt lääketieteelliset syyt. Mutta eikö se ole vähän epäreilua, että toiset voi nauttia vailla kasvatustyön vaivaa vuosikymmeniä ja toiset synnyttää 15 lasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olisi pitänyt rautalangasta vääntää, että puhuin naimisiinmenoa lykkäävistä pariskunnista. Seurusteleva parit, jotka lykkää naimisiinmenoa koska ei halua lapsia niin paljon, harrastaa esiaviollista seksiä. Tämän tietävät kaikki.
Sinkkuhan ei lykkää naimisiinmenoa, hänellä vaan ei ole kumppania, jonka kanssa edes harkita naimisiinmenoa.
Vl-yhteisössä on paljon sinkkunaisia. Se johtuu siitä, että nuoret miehet jättävät liikkeen paljon useammin kuin naiset. Vl-nsiset ei halua puolisoa liikkeen ulkopuolelta, joten seurauksena on suuri määrä naimattomia naisia. Naimattomia vl-miehiä on hyvin vähän.
Tosiasioita nykyajasta: nuoret vl:t harrastavat esiaviollista seksiä seurustelusuhteen aikana. Näin voidaan lykätä naimisiinmenoa myöhemmäksi ilman, että alkaa myöskään ihmettely miksi lapsia ei tule.
Täällä huvittavasti jopa kannustetaan tähän, tosin se seksi- ja ehkäisypuoli jätetään mainitsematta.
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä jännä. Niin moni on sanonut täällä, että Raamattu sitä ja tätä ja Jumala sitä ja tätä. Jumala ei ole halunnut ja Jumalalle on tärkeää ja vaikka mitä.
Ensimmäistäkään Raamatun kohtaa, jossa puhuttaisiin raskauden ehkäisemisen kieltämisestä, ei ole pyynnöistä huolimatta kukaan kertonut. Mitähän versiota Raamatusta mahdatte lukea? Vai voiko olla niin, että ette itse asiassa lue, vaan toistatte, mitä olette saarnoissa kuulleet ja jostain muualta lukeneet? Kysyn vilpittömän uteliaan kohteliaasti.
Tämä! Sata kertaa tämä!
Kun kysyt keneltä tahansa papilta, joka suostuu asiasta puhumaan, harrastiko hän esiaviollista seksiä, vastaus on yleensä myöntävä. Poikkeuksen muodostaa lähinnä herätysliikkeisiin kuuluvat papit.