Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takiahan niitä lapsia hankitaan jotta lahkon jäsenmäärä kasvaisi.
Sama juttu muisuilla ja katolisilla.
Ja kuitenkaan lestadiolaisten määrä ei kasva vaan pysyy samana. Eli johtopäätös on se, että itse lapsena suurperheessä kasvaneet eivät todellakaan yleisesti ottaen halua altistaa omia lapsiaan samalle, vaan mieluummin lähtevät liikkeestä.
Lestadiolaisissa on myös naimattomaksi jääneitä naisia, joiden syy tähän on se, että eivät halua lapsentekokoneiksi. On aika ikävää, että pitää valita joko perheettömyys ja parisuhteettomuus tai sitten iso lauma lapsia.
Minä olen vl ja tarkoituksella jättäytynyt sinkuksi, koska en olisi kokenut jaksavani mahdollista suurta perhettä vielä parikymppisenä. Voi olla, että en mene koskaan naimisiin, pian en varmaan enää saisikaan lapsia, vaikka vielä haluaisinkin. Voit sääliä minua, jos haluat, mutta koen eläväni tosi onnellista elämää - teen mielenkiintoista asiantuntijatyötä, minulla on harrastuksia, jotka antavat minulle paljon, ystäviä ja sukulaisia ja tuttavia, joiden luona vierailen ja jotka kyläilevät minulla, matkustelen toisinaan ja sisustan kotiani kauniiksi.
En tiedä, olisinko vielä onnelisempi, jos minulla olisi parisuhde. Joskus sitä kaipaakin. Mutta koen että olen tässäkin tilanteessa ihan riittävän onnellinen
Kirjoitan tähän sivusta mitä ajatuksia mieleeni tuli. Minä en sääli sinua, mutta mietin miksi sinun olisi pitänyt heti suurperhe saada samantien kun olisit naimisiin mennyt. Ehkä se ero näkyy siinä, että jos joku ei uskova pari menee naimisiin niin voivat ehkäistä ja sitten myöhemmin saada lapsia tai sitten saavat vain yhden lapsen. Moni on töissä ja opiskelee ensin. Sitten jos uskova menee naimisiin joskus 20 v:n iässä niin pitää heti hyväksyä se, että on pian lapsia ja heitä tulee paljon. Siinä on näin eroa mihin sitoutuu. En itsekään voisi koskaan mennä tällä jälkimmäisellä "kaavalla" naimisiin. Mietin vaan jos itse olisit halunnut naimisiin ja lapsen niin on väärin jos et voi sitä toteuttaa jos et pysty siihen lestadiolaisten malliin. Sinun pitäisi silti saada mennä naimisiin omalla tavallasi ja aikataulullasi ja saada päättää saatko yhden lapsen vai et jos et suurperhettä halua. Tätä mietin.
Mulla oli joskus lestadiolainen naistyökaveri hoitoalalla. Hän oli naimaton 35-v. . Kysyin joskus hiljaisempana hetkenä, että eikö hän mennyt naimisiin siksi, ettei halunnut suurta perhettä. Hän ei vastannut mitään, mulkoili vain ikävästi.
On tuo kyllä äärettömän surullista. Että vaihtoehdot on se ettei ollenkaan parisuhdetta ennen vaihdevuosia tai sitten suurperhe. Oikeasti järkyttävää.
Miksi? Eikö ole paljon pahempiakin ihmiskohtaloita kuin se, että ei "saa" puolisoa - tai joissain tapauksessa "joudu" parisuhteeseen? Mieluummin olen yksin kuin huonossa suhteessa. Sellaisiakin on, ei se parisuhde-ja perhe-elämä välttämättä takaa onnellista loppuelämää
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paljon lestadiolaisia suvussa vaikkei meidän perhe olekaan.
En voi kuin ihmetellä mistä kumpuaa tämä viha heitä kohtaan. Ovathan he erilaisia vakaumuksensa takia, mutta tuntuu ettei mitään muuta ryhmää vihata yhtä paljon.
Ainakaan minulle ei ole kukaan lesta koskaan uskoaan tuputtanut, eli luulen ettei se siitä johdu.
Ei minua liikuta se jos he uskovat yksin pääsevänsä taivaaseen. Tuskin heitäkään minun uskomukseni liikuttaa.
Erilaisia ihmisiä inhotaan, varsinkin jos ovat valtaväestöä onnellisempia.
Ja teloitettiinhan se Jeesuskin aikoinaan. Varmasti uskovaisetkin pyrittäisiin nykyäänkin hävittämään yhteiskunnasta aika nopeasti, jos vain lainsäädäntö sen sallisi. Nyt se on kielletty, joten pitää tyytyä vain vihaamaan.
Puheet rienaajia uhkaavasta tulimerestä saavat armosta osattomat raivon partaalle, koska sisimmässään he tietävät sen olevan totta, vaikka vakuuttelevatkin omaavansa ateistisen maailmankuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vl nainen. Minulla on iso perhe mieheni kanssa, olen ollut kotiäiti omasta tahdostani ja nyt opiskelen yliopistossa. Mieheni ottaa vuorollaan suuremman vastuun perheen arjesta vaativan työnsä lisäksi. Kuulun rauhanyhdistyksen johtokuntaan ja olen päättämässä mm. siitä keitä ehdotetaan puhujiksi tai kysytään mihinkin tehtäviin rauhanyhdistyksellä. Minua ei ole koskaan yritetty vaientaa. Olenko alistettu?
Olet. Kapea-alainen uskonto määrittelee elämässäsi kaiken. Sen missä kohtaa harrastat seksiä, missä kohtaa menet naimisiin, montako lasta teet, asemasi seurakunnassa, mielipiteesi ja lastesi mielipiteet. Se määrittelee kenen kanssa ystävystyt ja kenen kanssa vietät aikaasi. Se rajoittaa ja kaventaa elämääsi eikä sitä tosiseikkaa poista se, että olet tyytyväinen siihen elämääsi.
Okei, me kaikki olemme sitten alistettuja. Emme saa äänestää emmekä ostaa alkoholia alle 18 v. Jos joudumme työttömiksi, joudumme hakemaan tiettyä määrää työpaikkoja, jotta saamme tuet. Emme saa katkoa oksia muiden mailta, vaikka muuten saamme siellä retkeillä jokamiehenoikeuksien puitteissa. Emme saa viuhahdella alasti keskellä kaupunkia, muuten poliisi ottaa kiinni. Etkä saa enää nurisoalea lentolipuista kun olet täyttänyt 26 v (muistaakseni)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vl nainen. Minulla on iso perhe mieheni kanssa, olen ollut kotiäiti omasta tahdostani ja nyt opiskelen yliopistossa. Mieheni ottaa vuorollaan suuremman vastuun perheen arjesta vaativan työnsä lisäksi. Kuulun rauhanyhdistyksen johtokuntaan ja olen päättämässä mm. siitä keitä ehdotetaan puhujiksi tai kysytään mihinkin tehtäviin rauhanyhdistyksellä. Minua ei ole koskaan yritetty vaientaa. Olenko alistettu?
Olet. Kapea-alainen uskonto määrittelee elämässäsi kaiken. Sen missä kohtaa harrastat seksiä, missä kohtaa menet naimisiin, montako lasta teet, asemasi seurakunnassa, mielipiteesi ja lastesi mielipiteet. Se määrittelee kenen kanssa ystävystyt ja kenen kanssa vietät aikaasi. Se rajoittaa ja kaventaa elämääsi eikä sitä tosiseikkaa poista se, että olet tyytyväinen siihen elämääsi.
Okei, me kaikki olemme sitten alistettuja. Emme saa äänestää emmekä ostaa alkoholia alle 18 v. Jos joudumme työttömiksi, joudumme hakemaan tiettyä määrää työpaikkoja, jotta saamme tuet. Emme saa katkoa oksia muiden mailta, vaikka muuten saamme siellä retkeillä jokamiehenoikeuksien puitteissa. Emme saa viuhahdella alasti keskellä kaupunkia, muuten poliisi ottaa kiinni. Etkä saa enää nurisoalea lentolipuista kun olet täyttänyt 26 v (muistaakseni)
Ja mitä - sanon nyt uskovaisena - vattua - että joku määrittelisi kenen kanssa ystävystymme? Minulla ja kaikilla muillakin tuntemillani vl:illa on kyllä ystäviä ja tuttavia niin vl:ien kuin ei-vl:ienkin joukossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo analogia ei nyt minusta toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä mistä kumpuaa tämä viha heitä kohtaan. Ovathan he erilaisia vakaumuksensa takia, mutta tuntuu ettei mitään muuta ryhmää vihata yhtä paljon.
Ainakaan minulle ei ole kukaan lesta koskaan uskoaan tuputtanut, eli luulen ettei se siitä johdu.
Ei minua liikuta se jos he uskovat yksin pääsevänsä taivaaseen. Tuskin heitäkään minun uskomukseni liikuttaa.Erilaisia ihmisiä inhotaan, varsinkin jos ovat valtaväestöä onnellisempia.
Ja teloitettiinhan se Jeesuskin aikoinaan. Varmasti uskovaisetkin pyrittäisiin nykyäänkin hävittämään yhteiskunnasta aika nopeasti, jos vain lainsäädäntö sen sallisi. Nyt se on kielletty, joten pitää tyytyä vain vihaamaan.
Ei erilaisia ihmisiä inhota sen vuoksi että ovat erilaisia. Lestadiolaisia inhotaan sen vuoksi että he huijaavat ihmisiä, ainakin muita kuin oman srkn jäseniä, mm remonttibisneksillään. Mitähän se heidän Jumalansa siihen sanoo taivaan portilla? Aukeaako portit kevyesti vanhuksia huijaaville?Tai lapsia hyväksikäyttäville? Vai saavatko kaikki syntinsä anteeksi heti pyydettyään? Miksi he pyytävät anteeksi Jumalalta eivätkä siltä jota ovat väärin kohdelleet?
Minulla oli aikoinaan naispuolinen uskovainen kaveri, joka oli siis ihan tavallisessa Ev. Lut. Kirkossa. Hän meni 23-vuotiaana kihloihin 3kk seurustelun jälkeen ja siitä naimisiin 6kk kuluttua. He muuttivat yhteen vasta naimisiin menon jälkeen. Sitten he erosivat 6 vuoden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua liikuta se jos he uskovat yksin pääsevänsä taivaaseen. Tuskin heitäkään minun uskomukseni liikuttaa.Erilaisia ihmisiä inhotaan, varsinkin jos ovat valtaväestöä onnellisempia.
En minä ainakaan vihaa näitä ihmisiä, mutta en vain voi arvostaa ketään, joka haluaa uskoa lähes koko maailman (itseään ja läheisiään lukuunottamatta tietenkin) joutuvan kuoleman jälkeen johonkin ikuiseen kärsimykseen. Ja tämä siis riippumatta siitä, onko tämä väärään uskontoon kuuluva ihminen vaikka lapsi tai muuten vain hyvä ihminen. Minä en tällaiseen Jumalaan haluaisi uskoa.
Olen katsellut pariskunnan videoita ja somesisältöä. Päälle päin onnellisen oloista elämää viettävät, mutta jotenkin tulee videoista sellainen olo etteivät nuorina vielä tiedä mihin ovat lähteneet ja voi myöhemmin käydä tuo elämäntyyli rankaksi. Mies vaikuttaa olevan innokkaampi lapsiperhearjesta kuin nainen, joka enemmän myötäilee mukana. Nainen tuntuu väsyneen ja apean oloiselta monissa videoissa,toki emme tiedä onko hän vain ujo vai oikeastikin sellainen. Masennustaustaa kuulemma on, ja raskausaikana kärsi anemiasta. Vähän huolestuttaa tuleeko jaksamaan jos lapsia syntyy samaan tahtiin kuin nämä kaksi, eihän siinä ollut kuin reilu vuosi välissä. Toivottavasti ei äiti aivan uuvu.
Hieman särähti korvaan kommentti, eräästä videosta, jossa kysyttiin mitä he aikovat tehdä jos vaimon terveys ei jossain vaiheessa enää kestä synnyttämistä. Vastasivat, että luottavat asian menevän Jumalan tahdon mukaan tms. Kunpa edes siinä tapauksessa hyväksyvät ehkäisyn. : /
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut pariskunnan videoita ja somesisältöä. Päälle päin onnellisen oloista elämää viettävät, mutta jotenkin tulee videoista sellainen olo etteivät nuorina vielä tiedä mihin ovat lähteneet ja voi myöhemmin käydä tuo elämäntyyli rankaksi. Mies vaikuttaa olevan innokkaampi lapsiperhearjesta kuin nainen, joka enemmän myötäilee mukana. Nainen tuntuu väsyneen ja apean oloiselta monissa videoissa,toki emme tiedä onko hän vain ujo vai oikeastikin sellainen. Masennustaustaa kuulemma on, ja raskausaikana kärsi anemiasta. Vähän huolestuttaa tuleeko jaksamaan jos lapsia syntyy samaan tahtiin kuin nämä kaksi, eihän siinä ollut kuin reilu vuosi välissä. Toivottavasti ei äiti aivan uuvu.
Hieman särähti korvaan kommentti, eräästä videosta, jossa kysyttiin mitä he aikovat tehdä jos vaimon terveys ei jossain vaiheessa enää kestä synnyttämistä. Vastasivat, että luottavat asian menevän Jumalan tahdon mukaan tms. Kunpa edes siinä tapauksessa hyväksyvät ehkäisyn. : /
Sama fiilis tuli minullekin. Nythän voi jo olla taas raskaana. Eikös se toinen lapsi syntynyt joulukuussa?
Onko näillä luojan lapsilla kummallakaan mitään ammattia ja miten he kustantavat elämänsä? En katsonut dokkaria niin tarkoin, että kiinnitettiinkö tähän perusasiaan mitään huomiota!
Vaikuttivat hieman aivopestyiltä kuten nyt 20-kymppiset yleensäkin. Riippuu mihin on sattunut syntymään.
Hyvää on se että varmasti saavat tukea jos ja kun alkavat kriiseilemään.
Ajattelu ei nyt ihan niitä maailman viisaimpaa ollut. Tehdään lapsia koska mitä muutakaan tekemistä sitä olis.
Ja telkkaria ei katsota eikä tanssita koska pitää ajatella mikä vie sua lähemmäks jumalaa. Tämän voin kuvitella olevan mantra jota hoetaan niissä suviseuroissa ja muissa kokoontumisissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko näillä luojan lapsilla kummallakaan mitään ammattia ja miten he kustantavat elämänsä? En katsonut dokkaria niin tarkoin, että kiinnitettiinkö tähän perusasiaan mitään huomiota!
Miehellä on puusepän tutkinto kesken ja vaimolla leipuri-kondiittorin tutkinto (jäänyt kesken). Ovat kai tehneet jotain töitä, vaimo ennen raskaaksituloa ja mies on näyttänyt videoissa olevan jossain huoltsikalla töissä. Ehkä iso suku auttaa myös taloudellisesti? En tiedä saako videoilla paljoa rahaa. Eivät he ihan köyhiltä ainakaan vaikuta, on autoa ja omakotitalo pikkukylässä.
Ja tekevät tuota ohjelmaa todistaakseen, että ovat ihan tavallisia ihmisiä?? No eivät kyllä ole ja tule ikinä olemaan tuollaisella elämänkatsomuksella.
Jännä, miten vauvan hytkyttely musiikin tahdissa on rivoa ja pervoa syntiä, mutta perheen aikuiset ei muuta teekään kuin hässi joka välissä ja joka asennossa lasten määrästä päätellen.
Kaunis dokumentti. Elävät omannäköistään elämää. Onnellisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on puusepän tutkinto kesken ja vaimolla leipuri-kondiittorin tutkinto (jäänyt kesken). Ovat kai tehneet jotain töitä, vaimo ennen raskaaksituloa ja mies on näyttänyt videoissa olevan jossain huoltsikalla töissä. Ehkä iso suku auttaa myös taloudellisesti? En tiedä saako videoilla paljoa rahaa. Eivät he ihan köyhiltä ainakaan vaikuta, on autoa ja omakotitalo pikkukylässä.
Mies opiskelee, vaimo on kotona äitiyslomalla. Ei ne opinnot ole jääneet kesken, mikä tarkoittaisi, että ei ikinä valmistu.
Mun teini tanssi vanhojen tanssit tuossa reilu vuosi sitten. Emme päässeet paikan päälle, mutta tanssit oli videoitu, joten näimme ne. En nähnyt mitään rivoa, olin vain ylpeä, että poikani tanssitaito on erinomainen verrattuna vanhempiensa olemattomaan tanssitaitoon. Kerrassaan mahtava näytös koko porukalta.