En päässyt lähihoitajaksi.
Olenko jotenkin typerä? Soveltuvuuskoe kesti 3 tuntia, ja se sisälsi psykologin haastattelun, persoonallisuustestin ja kykytestit. Luulin, että minulla meni ne hyvin. Ilmeisesti ei.. Harmittaa paljon..
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeasti älykkäät ihmiset hauku ja solvaa muita. Eli näiden haukkujen älykkyys ei päätä huimaa. Itse arvostan kaikkia ammatteja, koska niin yhteiskunta toimii. Eikä ammatti kerro välttämättä mitään älykkyydestä.
Olen samaa mieltä. Minusta älykäs ihminen nimen omaan ymmärtää sen, että meissä jokaisella on piirteitä ja tietoa mitä meillä itsellämme ei ole. Eli siis voimme oppia jotakin jokaiselta. Älykkään ihmisen tunnistaa mielestäni siitä, että hän on halukas oppimaan uutta.
Jos kuuntelen esim. kehitysvammaista niin uskon hänenkin tietävän jotain elämästä paremmin kuin itse tiedän. Kaikilta voi oppia.
Sillon kun ite hain lähihoitajaks opiskelemaan niin hakijoita samaan kouluun oli yli 900, 125 otettiin sisään ja muistan yhden sieltä joka haki jo neljättä kertaa eikä päässyt sillonkaan.
Pieni vinkki siihen ryhmäkeskusteluun. Siellä pisteytetään mm ensimmäisenä keskustelun avaava ja toiset huomioon ottava. Tästä syystä alotin ite aikoinani keskustelun ihan vaan sanoilla "Mitä mieltä te ootte, mistä kannattaisi aloittaa?"
Mä pääsin helposti, vaikka olen antisosiaalinen, alkoholisoitunut skitsofreenikko. Ja koulussa kovin kannustetaan jatkamaan sairaanhoitajaksi. Suljetulla osastolla on tullut vietettyä puoli elämää ja kun sitä henkilökuntaa katselee niin ihmettelen miten nekään ovat voineet mistään soveltuvuuskokeista päästä läpi.
Ehkä se, että sulla noita ammatteja tuntuu olevan muitakin. Yrittävät valikoida sieltä ne, jotka varmasti sitten pysyvät alalla. En mäkään joskus päässyt. Oli muutakin ihan toisen tyyppistä osaamista jo kertynyt. Oletan, et se oli se pointti. Eipä sitten kyllä hirveesti harmittanutkaan.
Mistä me tiedämme ettei tämä koko juttu ole jotain aapeen fantasiaa, josta hän vain haluaa keskustelua aikaiseksi?
Mikäli hoitoalalla on oikeasti pulaa, niin eiköhän sinne oteta kaikki joista edes jotakin hyötyä voisi olla. Varmastihan kaikki testit voi tahallaan tyriä ja näyttää siten ettei ole sopiva.
Hain lähärikouluun 1998 ja valmistuin 2000. Tuolloin ikäraja kouluun oli 17 (itse olin 19) ja valintakokeet karsi porukkaa. Koulunkäynti oli aika vanhanaikaista, opettajat puuttuivat heti jo oppilaassa näkyi jotakin epäilyttäviä merkkejä. Harjoitteluun ei voinut mennä ennen kuin kaikki sen alan kurssit oli suoritettu, tämä koski myös lääkelaskuja. Osalla tie nousi pystyyn siinä, mutta ainakin siinä koulussa tämä oli ehdoton sääntö.
Kauhulla olen katsonut miten laatu on laskenut. Ikärajan tiputtaminen oli virhe, samoin muodollisten vaatimusten poistaminen. Viidestä opiskelijasta yksi on hyvä, yksi kehityskelpoinen ja loput alalle sopimattomia noin keskimäärin. Tähän on tultu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä me tiedämme ettei tämä koko juttu ole jotain aapeen fantasiaa, josta hän vain haluaa keskustelua aikaiseksi?
Mikäli hoitoalalla on oikeasti pulaa, niin eiköhän sinne oteta kaikki joista edes jotakin hyötyä voisi olla. Varmastihan kaikki testit voi tahallaan tyriä ja näyttää siten ettei ole sopiva.
No eikö tämä ole keskustelupalsta? Vai mitä meinaat?
Vierailija kirjoitti:
Siis lähihoitajakouluun nimenomaan otetaan vain niitä, jotka eivät ole mitään järjenjättiläisiä. Tuohan muuten jatkaisivat kouluttautumista suoraan muihin kouluihin. Pitää valita ne, jotka todennäköisesti jäävät alalle, koska siellä kuitenkin pärjää matalammalla älykkyydelläkin.
Pitää olla sellainen amis, tanakka ja hieman rääväsuu, jotka sitten töissä nälvivät toisiaan ja ihmettelevät lääkepurnukoita.
No tässäpä kunnon kliseet ja stereotypiat ladattu tiskiin ylimielisellä otteella. Suomessa on yli 100 000 lähihoitajaa, joten hienoa osaat määritellä ihmiset ammattinsa kautta näin hyvin.
En mäkään päässyt ekalla hakukerralla, mutta yliopistoon hyväksyttiin.
Ei oikeasti älykkäät ihmiset hauku ja solvaa muita. Eli näiden haukkujen älykkyys ei päätä huimaa. Itse arvostan kaikkia ammatteja, koska niin yhteiskunta toimii. Eikä ammatti kerro välttämättä mitään älykkyydestä.