En päässyt lähihoitajaksi.
Olenko jotenkin typerä? Soveltuvuuskoe kesti 3 tuntia, ja se sisälsi psykologin haastattelun, persoonallisuustestin ja kykytestit. Luulin, että minulla meni ne hyvin. Ilmeisesti ei.. Harmittaa paljon..
Kommentit (132)
Minun pääsykokeissa oli psykologin haastattelu, kirjalliset psykologiset testit soveltuvuustehtävineen, opettajan haastattelu ja ryhmähaastattelu. En tullut valituksi, vaikka muutaman kerran yritin sekä lähihoitaja- että sairaanhoitajakouluun.
Nuorena ei näköjään ollut vielä oikein itsetuntemusta kun useamman kerran löin päätäni seinään pyrkimällä kouluihin, joihin en ollenkaan soveltunut. Onneksi välissä oli tuollainen seula, eli pääsykokeet, jotta en päätynyt vahingossa väärälle alalle. Olisin luultavasti palanut loppuun ja joutunut vaihtamaan alaa. Teen nykyään aika yksinäistä tutkivaa työtä.
Mun lapsi pyrki 6 kk sitten, hakijoita oli moninkertaisesti aloituspaikkoihin nähden.
Minä en päässyt. En oikein osta tuota väitettä, että olisin hölmö ja dorka. Olen käynyt psykologin testattavana, ja olen Wais-testin mukaan keskimääräistä älykkäämpi. Pärjään erinomaisesti yliopistossa ja muissakin opinnoissani. En ole myöskään mikään tumpelo käytännön asioissa. Mielestäni olen oikein ahkera, tunnollinen ja näppärä ihminen.
Lähihoitajaksi hakiessani tein ne samat tehtävät mitä varmaan kaikki muutkin. Niitä arvioinut psykologi sanoi minun täyttäneen ne liian tunnollisesti, kun ohje oli täyttää niitä "sieltä täältä" vain helpoimpia tehden.
Oli kyllä onni etten kelvannut lähihoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko tietää mistä osiosta kiikasti?
En saanut vielä. Sain soittoajan viikon päähän, silloin myös psykologi on mukana ja käydään osiot ja pisteytys läpi. -Ap
Oliko kirjallisia tehtäviä? Vaikutat nimittäin kirjoittavan liian hyvin päästäksesi lähihoitajan opintoihin. Lähärit kirjoittavat 'sydämmellä', 'enään', 'kivapäivä' ja 'kesä loma'.
Vinkkejä seuraavaan hakuun: 'Naura paljon ja kovaa, vaikuta bimbolta ja puhu kyynelsilmin rakkaudesta. Pääset taatusti läpi! Voimia!
sitten työssä syötä ja juota laktoosi-intolerantikolle laktoosia sisältavaa ruokaa ja juomaa; ethän voi mitenkään ymmärtää että kun laktaasientsyymi puuttuu niin laktoosi ei hajoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut vielä. Sain soittoajan viikon päähän, silloin myös psykologi on mukana ja käydään osiot ja pisteytys läpi. -Ap
Oliko kirjallisia tehtäviä? Vaikutat nimittäin kirjoittavan liian hyvin päästäksesi lähihoitajan opintoihin. Lähärit kirjoittavat 'sydämmellä', 'enään', 'kivapäivä' ja 'kesä loma'.
Vinkkejä seuraavaan hakuun: 'Naura paljon ja kovaa, vaikuta bimbolta ja puhu kyynelsilmin rakkaudesta. Pääset taatusti läpi! Voimia!Tämä pisti miulla silmään myös. Ap kirjoittaa liian hyvin
Koska on trolli. Ei psykologit käy noita tuloksia jälkikäteen läpi kenenkään kanssa. Se on ilmoitus että joko pääsee tai ei pääse. Aloitus on keksitty provo.
Vierailija kirjoitti:
Onko noita testejä muka edelleen? Luulin että jäivät 90-luvulle. Ainakin Helsingissä kouluun pääsee sen kun ilmoittautuu. Opiskelija-aines on heikkoa.
Soveltuvuustestit tulivat takaisin viime vuosina. Käsittääkseni ne ovat jo käytössä ihan valtakunnallisesti, Helsingissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä seuraavaan hakuun: 'Naura paljon ja kovaa, vaikuta bimbolta ja puhu kyynelsilmin rakkaudesta. Pääset taatusti läpi! Voimia!sitten työssä syötä ja juota laktoosi-intolerantikolle laktoosia sisältavaa ruokaa ja juomaa; ethän voi mitenkään ymmärtää että kun laktaasientsyymi puuttuu niin laktoosi ei hajoa jne.
Mitä sä selität?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä seuraavaan hakuun: 'Naura paljon ja kovaa, vaikuta bimbolta ja puhu kyynelsilmin rakkaudesta. Pääset taatusti läpi! Voimia!Tämä pisti miulla silmään myös. Ap kirjoittaa liian hyvin
Koska on trolli. Ei psykologit käy noita tuloksia jälkikäteen läpi kenenkään kanssa. Se on ilmoitus että joko pääsee tai ei pääse. Aloitus on keksitty provo.
Kyllä käy, minä pääsin sairaanhoitajaksi ja olen keskustellut sen psykologin kanssa tuloksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hain viime vuonna enkä päässyt. Sain myös soittoajan psykologille joka kertoi miksi en sovellu alalle. Testeissä ja haastattelussa kävi ilmi herkkyyteni ja myös se, ettei minulla ole ns. johtajuutta. Nykyisin olen ravintolapäällikkönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma veikkaus on, että sait logiikkaosiosta liian hyvät pisteet
Tarkoitat varmaan liian huonot?
Etkö ymmärrä ironiaa.
Sarkasmia* ärsyttää moderni tapa viljellä ironia-sanaa tällaisen kommentin yhteydessä.
-sivusta
Olin alipainon rajoilla ja hyvin hentorakenteinen, ja minulle huomautettiin tästä pääsykokeissa "oletpa hentoinen". Oli muitakin syitä ja luonteenpiirteitä miksi en soveltunut alalle. Silloin olin vielä hyvässä kunnossa ja harrastin tanssia. Myöhemmin tuli niin roppakaupalla terveysongelmia, että onneksi en tullut valituksi lähihoitajakouluun.
Millaiset pääsykokeet ja soveltuvuuskokeet lähihoitajaksi opiskellessa on?
Valintakokeisiin kuuluu puolen tunnin suullinen haastattelu sekä kaikille pieni kirjallinen tehtävä, johon ei voi eikä tarvitse valmistautua mitenkään etukäteen. Ei-suomi-äidinkielenä hakijoille on lisäksi myös oppilaitoksemme maksuton suullinen ja kirjallinen suomen kielen testi valintapäivän yhteydessä. Kielitaitotasovaatimus tutkintotavoitteisiin koulutuksiimme on noin B1/B2. Opiskelu tapahtuu suomen kielellä. Opiskelijavalintapäätöksen saat noin kahden viikon kuluessa valintapäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset pääsykokeet ja soveltuvuuskokeet lähihoitajaksi opiskellessa on?
Valintakokeisiin kuuluu puolen tunnin suullinen haastattelu sekä kaikille pieni kirjallinen tehtävä, johon ei voi eikä tarvitse valmistautua mitenkään etukäteen. Ei-suomi-äidinkielenä hakijoille on lisäksi myös oppilaitoksemme maksuton suullinen ja kirjallinen suomen kielen testi valintapäivän yhteydessä. Kielitaitotasovaatimus tutkintotavoitteisiin koulutuksiimme on noin B1/B2. Opiskelu tapahtuu suomen kielellä. Opiskelijavalintapäätöksen saat noin kahden viikon kuluessa valintapäivästä.
En muista tarkalleen testien nimiä, mutta minulla oli ainakin seuraavat : kirjoitelma, matemaattinen testi, persoonallisuustesti, loogista päättelykykyä kartoittava testi.
Me saimme halutessamne tilata erikseen psykologin kirjallisen arvion. Arvion mukaan olin liian herkkä, pehmeä ja tunteellinen. Motivaation kohdalla taisi olla kysymysmerkki. En siis todellakaan tullut valituksi näillä arvioilla lähihoitajakouluun.
Niin eihän kaikki ole soveltuvia lähihoitajiksi eikä muuksikaan hoitajiksi.
Kyllä maailmassa ammatteja riittää.
Mä tiedän pari tyyppiä, jotka ei päässeet opiskelemaan hoitoalaa, eivät siis olleet soveltuvia hoitajiksi. Hakivat sitten lääkikseen. Molemmat opiskelllu lääkäriksi sitten.
Et menettänyt mitään kun et päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hölmö täytyy olla jos ei lähäriksi pääse. Kun katselee millaisia ihmisiä siellä on, niin luoja :D
Jep. Omassa opinahjossani oli mm. suomea osaamattomia ja mt-ongelmaisia opiskelijoita. Osa oli omin lupineen pois harjoittelusta ja sai kenkää, lääkelaskuja piti uusia monta kertaa jne. Jos joku sai lääkelaskut ekalla läpi niin opettajat ihmettelivät.
Tiedän pari sellaista, joilla on alkoholiongelmaa. Toinen sai kenkään koska selkeälle viinakselle pöllähti haista koulussa (ja ilmeisesti krapulassa), toinen siksi kun oli mennyt harjoittelupaikkaan humalapäissään.
Molemmat olivat työkkärin kautta tutkintoa suorittamassa, eli kaiken karvaista väkeä vain laitetaan lähihoitajiksi... kunnes saavat koulun puolesta kenkään. Työelämässä vastaan tullut pahimman luokan narsku. Ei voi ymmärtää miten sellainen ihminen voi työskennellä missään asiakaspalvelutehtävässä.
Minä olen pyrkinyt kaksi kertaa lähihoitajakouluun, kerran sairaanhoitajakouluun ja kerran sosiaalialalle. Tulipahan selväksi, etten sovellu hoitoalalle, koska en tullut kertaakaan valituksi.
Iän myötä introverttiyteni, epäkäytännöllisyyteni ja terveysongelmani ovat korostuneet niin, että hyvä kun en päässyt hoitoalalle. En taatusti olisi jaksanut ja pärjännyt sillä alalle. Kaikki kunnia ja arvostukseni niille, jotka jaksavat ja pystyvät tekemään sitä työtä. Hoitoalalla tarvitaan fyysistä ja henkistä jaksamista, käytännöllistä ajattelua, ongelmanratkaisukykyä ja nopeaa reagointikykyä.
Minäkin hain lähihoitaja opintoihin joskus yli 10 vuotta sitten. Sijoituin pisteissä viimeisten joukkoon. Älyttömiä testejä, "jatka lausetta" ja piirrä jostain hemmetin pisteestä mitä sinulle tulee mieleen ja piirrä koukeroista sun muuta. Ehkä se taisi olla sitten väärä paikka purkaa lapsuuden traumoja.