Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla mitään oikeuksia, jo vanhempani on varakas?

Vierailija
25.01.2023 |

Moi!
Olen 19-vuotias aikuislukiota käyvä nuori. Muutin pois kodista koska vanhempani joivat koko ajan ja haluan opiskelurauhan. Kirjoitukset ovat maaliskuussa ja sitten olen menossa töihin.
Isäni on hyvin toimeentuleva mutta ilkeä. En saa häneltä lainkaan rahaa vaan hän kiristää minua asumaan kotona. En halua asua siellä koska haluan tehdä koulun enkä setviä kännikalojen riitoja. Kela ei myönnä minulle mitään rahaa ja rahani ovat aivan loppu.
Onko vaihtoehtoni antaa periksi ja palata kotiin, jossa alkoholin köyttä pelottaa tai
Lopettaa aikuislukio ja mennä töihin?

Kiitos, jos autat.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan tosiaan asumistukea koska asun ihan vieraalla yksityisellä ihmisellä vuokralla. Vuokrani on 500 ja saan noin 320 euroa asumistukea.

Koen, että rikkaana ihmisenä isäni on helpompi kiristää minua hyväksymään hänen elämäntapansa ja juomisensa. Jos vaan katselen riitelyä ja kännissä toikkarointia niin saan ilmaisen asunnon. En vain enää kykene siihen sillä menen siitä ahdistuksesta aivan kykenemättömäksi toimimaan tai opiskelemaan. Nyt saan hengittää, en pelkää mutta olen kyllä rahan kansaa todella tiukilla ja pulassa.

Ap

Voiko enempää ahne ihminen olla kun vaatii isältä rahaa mutta ei suostu olemaan muuten missään tekemisissä

Vierailija
62/66 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Hienoa, että suhtaudut opiskeluun tosissasi. Olet sitkeä. Kaikkea hyvää sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut yksin vuokralla niin saat kelasta toimeentulotukea. Jos ne sanoo ettet saa niin ota yhteyttä kunnan sosiaaliasiamieheen niin se auttaa. Kelan voi myös haastaa oikeuteen. Kerro että vanhempasi ovat idiootti juoppoja ja asut omillasi. Kyllä sinun pitää saada kelasta tukea. Minäkin olen saanu. Vanhempani oli juoppoja kun olin nuori ja opiskelin.

Vierailija
64/66 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voin kysyä väärin Kelasta?

Ap

Todennäköisesti Kelan virkailija on saanut kysymyksestäsi sen käsityksen, että asut vanhempiesi luona.

Vanhemmat ovat elatusvelvollisia, kunnes lapsi on 20-v, vaikkei enää asuisi kotona.

Tätä on alapeukutettu, mutta pitää paikkansa, esim. lukio-opintojen loppuun asti on elatusvelvollisuus, vaikkei nuori enää asuisi kotona.

Vierailija
65/66 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa tehdä toimeentulotukihakemus ennen tammikuun loppua. Käsittääkseni voit siinä tapauksessa saada toimeentulotukea jo tammikuulta.

Ei opiskelija saa toimeentulotukea.

Vierailija
66/66 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaa tehdä toimeentulotukihakemus ennen tammikuun loppua. Käsittääkseni voit siinä tapauksessa saada toimeentulotukea jo tammikuulta.

Ei opiskelija saa toimeentulotukea.

Kyllä saa, jos muita tuloja ei ole tarpeeksi. Koska ap on iltalukiossa, hän ei voi saada opintotukea ja -lainaa. Silloin niitä ei myöskään katsota tuloiksi toisin kuin useimmilla muilla opiskelijoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi