Onko minulla mitään oikeuksia, jo vanhempani on varakas?
Moi!
Olen 19-vuotias aikuislukiota käyvä nuori. Muutin pois kodista koska vanhempani joivat koko ajan ja haluan opiskelurauhan. Kirjoitukset ovat maaliskuussa ja sitten olen menossa töihin.
Isäni on hyvin toimeentuleva mutta ilkeä. En saa häneltä lainkaan rahaa vaan hän kiristää minua asumaan kotona. En halua asua siellä koska haluan tehdä koulun enkä setviä kännikalojen riitoja. Kela ei myönnä minulle mitään rahaa ja rahani ovat aivan loppu.
Onko vaihtoehtoni antaa periksi ja palata kotiin, jossa alkoholin köyttä pelottaa tai
Lopettaa aikuislukio ja mennä töihin?
Kiitos, jos autat.
Kommentit (66)
Otat sitten hieman opintolainaa. Vanhempiesi tulot eivät kyllä vaikuta saamiisi etuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen täyttänyt 17-vuotiaana opintotukihakemuksen kun vielä olin päivälukiossa. Se tuli hylättynä takaisin isäni tulojen takia. Heillä taitaa olla se tieto tallessa?
Ap
Vaikka tieto olisikin Kelalla tallessa, niin sillä ei ole mitään merkitystä enää nyt, kun olet täysi-ikäinen etkä asu vanhemmillasi. Oletko hakenut toimeentulotukea? Jos olet, niin mitä päätöksessä sanottiin? Paljonko saat asumistukea kuukaudessa? Jos sinulla ei ole tuloja, niin asumistuen pitäisi olla 80 % siitä vuokrasta, joka asumistuessa hyväksytään maksimivuokraksi asuinpaikkakunnallasi (tai todellisesta vuokrasta, jos se on maksimivuokraa pienempi).
Vierailija kirjoitti:
https://www.minilex.fi/a/elatusapu-yli-18-vuotiaalle Voit pistää vanhempasi maksamaan? Kännäävät, riitelevät vanhemmat eivät yleensä ole varakkaita. Tuo on oikeustaistelun takana. Ja kevät on jo lähellä.
Mistä olet päätellyt, että alkoholisoituneet ja riitelevät vanhemmat eivät voisi olla varakkaita tai ainakin hyvätuloisia? Alkoholisteissa on yhtälailla huonotuloisia kuin hyvätuloisiakin.
Itse valintasi teit että et halua asua paikassa missä olisit saanut tukea ja turvaa. Turha kitistä omista valinnoista. Jotenkin yhtä aikaa sairasta ja säälittävää eikä ole iällä väliä kun nainen vaatii että miesten on oltava aina rahapussi auki antamassa naiselle rahaa kun naiset ensin tuhlaavat omat rahansa ulkonäköön ja elämyksiin
Sinun kannattaa tehdä toimeentulotukihakemus ennen tammikuun loppua. Käsittääkseni voit siinä tapauksessa saada toimeentulotukea jo tammikuulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt Kelasta ja sain vastauksen että en saa tukea
ApEli nimiisi on laitettu jotakin omaisuutta, metsiä tai asuntoja tms. Varallisuus on tukien este. Monet rikkaat harrastavat tätä, pyörittävät omaisuutta lasten kautta.
Onko Ap katsonut kunnolla veroilmoitustaan tai onko hänelle tullut veroehdotus? Minusta hänen on viisasta soittaa verotoimistoon ja kysyä onko hänen tiedoissaan merkintöjä omaisuudesta. Täysi-ikäinen voi yleensä myydä omaisuutta, mutta voi joutua selvittämään mistä omaisuus on peräisin. Oliko se lahja? Ennakkoerintöä? Keneltä? Maksettiinkö siitä aikoinaan veroa? Joillakin paikkakunnilla on varmaan omaa neuvontaa nuorille ihmisille - sieltäkin voi kysyä neuvoa ja kenen puoleen pitää kääntyä tukiasioissa. Mahdollisesti Ap voi tosiaan yrittää kysyä lyhyen ajan tukea seurakunnasta tai hyväntekeväisyyttä harjoittavilta yhdistyksiltä, joita joku täällä jo luettelikin. Jos isä on tosiaan niin varakas, isälle voi olla noloa, kun aikuinen lapsi joutuu "kerjäämään" apua muualta.
On ap sulla ainakin äänestysoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voin kysyä väärin Kelasta?
ApTodennäköisesti Kelan virkailija on saanut kysymyksestäsi sen käsityksen, että asut vanhempiesi luona.
Vanhemmat ovat elatusvelvollisia, kunnes lapsi on 20-v, vaikkei enää asuisi kotona.
Vierailija kirjoitti:
https://www.minilex.fi/a/elatusapu-yli-18-vuotiaalle Voit pistää vanhempasi maksamaan? Kännäävät, riitelevät vanhemmat eivät yleensä ole varakkaita. Tuo on oikeustaistelun takana. Ja kevät on jo lähellä.
Varaa aika Kelaan, vaikka puhelinpalveluun, ja käy siellä tilanteesi läpi. Muistat sanoa, ettet asu kotona, olet tuloton 2. asteen opiskelija ja tarvitset muutamaksi kuukaudeksi rahaa perustoimeentuloon ja et tiedä mitä tehdä. Kumma, jos ei järjesty.
No sen verran on nyt pakko protestoida ylempää kommenttia, että varakkuus, hienot puitteet elämässä tai paljon omaisuutta - nämä seikat eivät millään tavalla estä ihmisiä olemasta alkoholisteja tai saitoja tai välinpitämättömiä omaa lasta kohtaan. Alkoholisti voi olla kadulla hoippuva, suttuisissa vaatteisa oleva sääliä herättävä tyyppi. Hän voi olla työssäkäyvä ja lähiympäristön kunnioitusta nauttiva henkilö. Tai sitten tosiaan hyvin rikas, jolloin juomapulloissa ehkä on vähän hienomat etiketit ja niiden hinta sen mukainen. V.m. tapauksessa henkilön on paljon helpompi peitellä juomista, kun on ulkoisesti paremman näköinen ja puitteet kunnossa.
Iltalukiossa ei voi saada opintotukea. Ja jos vanhempiesi tulot vaikuttavat, niin olet ed. Kirjoilla samassa osoitteessa kuin vanhempasi. Opintolainaa ainakin voit saada ja asumistukea, laskuri Kelan sivuilla. Todennäköisesti myös olet oikeutettu toimeentulotukeen, johon kuuluu mm. sähkölasku. Teet hakemuksen etkä puhu vanhemistasi mitään, koska olet täysi-ikäinen.
Saan tosiaan asumistukea koska asun ihan vieraalla yksityisellä ihmisellä vuokralla. Vuokrani on 500 ja saan noin 320 euroa asumistukea.
Koen, että rikkaana ihmisenä isäni on helpompi kiristää minua hyväksymään hänen elämäntapansa ja juomisensa. Jos vaan katselen riitelyä ja kännissä toikkarointia niin saan ilmaisen asunnon. En vain enää kykene siihen sillä menen siitä ahdistuksesta aivan kykenemättömäksi toimimaan tai opiskelemaan. Nyt saan hengittää, en pelkää mutta olen kyllä rahan kansaa todella tiukilla ja pulassa.
Ap
Mielestäni olet kyllä oikeutettu tt-tukeen, se vaan peritään vanhemmiltasi takaisin. Mutta ei sen sinun ongelmasi ole.
Onko tt-tuki toimeentulotuki siis?
Taidan soitella huomenna uudestaan Kelaan. Voinkohan sanoa, että av-palstalla kyselin neuvoja ja moni oli sitä mieltä, että ihmistä ei saisi jättää Suomessa pulaan:)
Ap
Se on totta että aikuislukiossa ei saa opintotukea. Mutta ap olet mielestäni oikeutettu työmarkkinatukeen, olisiko työvoimatoimisto oikea osoite sen hakemiseksi?
Mielestäni työmarkkinatukeen tarvitaan todistus 2.asteen koulutuksen suorittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että aikuislukiossa ei saa opintotukea. Mutta ap olet mielestäni oikeutettu työmarkkinatukeen, olisiko työvoimatoimisto oikea osoite sen hakemiseksi?
Ei kun sori, sitä ei saa jos ei ole alla tutkintoa / aiempaa työpaikkaa. Eli kyllä sen pitäisi toimeentulotuki olla.
Googleta "vanhempien tulot opintotuki".
Eivät vaikuta tukiin, kun et asu vanhempien luona.
Onhan tää nyt ihan käsittämätöntä Suomessa. Ap ei ilmeisesti saa mistään oikein mitään tukea ja pyrkii veronmaksajaksi ja tässä tammikuussa joku iltapäivälehti kertoi suomalaisesta huumeidenkäyttäjätytöstä 19-vuotta joka oli saanut puolessa vuodessa Kelasta jonkun 15000-17000 euroa mitkä oli käyttänyt huumeisiin.
Pystyisitkö mitenkään menemään osa-aikatöihin myös? Heseen, johonkin kauppaan, tms? Tilanteesi on niin stressaava että ehkä voit hajauttaa kirjoituksia ensi vuodellekin.
Minulla oli aika vaikeaa kodin kanssa ja koulua en jaksanut käydä. Opo ehdotti minulle aikuislukiota ja siirryin sinne. Nyt minulla on tosi paljon kirittävää ja luettavaa ja 6 viikkoa aikaa kirjoituksiin. En tiedä ehdinkö vielä työpaikan tässä ajassa hakea. Heti kirjoitusten jälkeen aion kaivaa työpaikan itselleni vaikka kiven alta.
Ja minulla oli kesällä kesätyö ja sain rahaa mutta rahat olen käyttänyt takuuvuokraan ja elämiseen syksyllä.
Ap