Onko minulla mitään oikeuksia, jo vanhempani on varakas?
Moi!
Olen 19-vuotias aikuislukiota käyvä nuori. Muutin pois kodista koska vanhempani joivat koko ajan ja haluan opiskelurauhan. Kirjoitukset ovat maaliskuussa ja sitten olen menossa töihin.
Isäni on hyvin toimeentuleva mutta ilkeä. En saa häneltä lainkaan rahaa vaan hän kiristää minua asumaan kotona. En halua asua siellä koska haluan tehdä koulun enkä setviä kännikalojen riitoja. Kela ei myönnä minulle mitään rahaa ja rahani ovat aivan loppu.
Onko vaihtoehtoni antaa periksi ja palata kotiin, jossa alkoholin köyttä pelottaa tai
Lopettaa aikuislukio ja mennä töihin?
Kiitos, jos autat.
Kommentit (66)
Täysi-ikäisenä omillaan asuvana olet oikeutettu asumistukeen, oli vanhempiesi tulotaso mikä tahansa.
Tämä on vissiin provo.
Mitä tukea olet hakenut? Jos olet täysi-ikäinen etkä asu vanhempiesi luona, vanhempiesi tulot eivät vaikuta mitenkään siihen, oletko oikeutettu asumis- ja toimeentulotukeen.
Auttakaa nyt. Täällä kirjoittavista 90% tietää tasan tarkkaan miten tuet haetaan!
Oletko selvittänyt mahdollisuuden saada opintotukea ja lisäksi ottaa opintolainaa?
https://www.kela.fi/opintotuki-kuka-voi-saada
.
Sinuna kertoisin tilanteesta myös koulukuraattorille tai opinto-ohjaajalle. Myös sosiaalitoimi voi joissain tapauksissa auttaa. Myös Lions-klubit, rotaryklubit sekä Zonta-kerhot ovat auttaneet.
.
Itse päihdeperheessä kasvaneena suojelin aivan liian pitkään vanhempiani enkä siksi kertonut ongelmista. Lapset on lojaaleja vanhemmilleen, jotka eivät ole ees ansainneet tulla vnhemmiksi.
Olen kysynyt Kelasta ja sain vastauksen että en saa tukea
Ap
https://www.minilex.fi/a/elatusapu-yli-18-vuotiaalle Voit pistää vanhempasi maksamaan? Kännäävät, riitelevät vanhemmat eivät yleensä ole varakkaita. Tuo on oikeustaistelun takana. Ja kevät on jo lähellä.
Varaa aika Kelaan, vaikka puhelinpalveluun, ja käy siellä tilanteesi läpi. Muistat sanoa, ettet asu kotona, olet tuloton 2. asteen opiskelija ja tarvitset muutamaksi kuukaudeksi rahaa perustoimeentuloon ja et tiedä mitä tehdä. Kumma, jos ei järjesty.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet kysynyt väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä tuesta olet kysynyt?
Mistä löydän tuon tekstin että olisin oikeutettu johonkin tukeen vaikka isäni on hyväpalkkainen?
Anteeksi kun olen varmaan vähän ryhmä näissä ja kysyn outoja.
Ap
Toimeentulotukea kysyin. Asumistukea saan vähän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kela on vastannut että en ole oikeutettu tukiin vanhempani tulojen takia. En saa isältäni mitään rahaa kuitenkaan.
Ap
Oikase asia et asu kotona.Täysiikäinen kun asuu kodin ulkopuolella,ei kirjoilla lapsuuskoti.Vanhempien tulot eivät vaikuta opintotukeen ,ei asumistukeen.Ensisjainen lähde elämiseen on valtion takaama opinto laina. Toimetulo tulea et saa. Toinen mahdolisuus opiskelun lisäksi kaupaan vaan illat duuniin tai siivoamaan.Kun et asu kotona voit hake tosin vanhemmilta elatusmaksua opiselijana. Oliki 2v.joutuvat maksaa. Kaikesta autta tiedot asiat sinua oikein.Varaat sosialivrasto alle 27v,puolelle ajan ja keskustelet edellämainitusta asiasta.Neuvovat,kertovat oikuetesi.Ihania auttavia ihmisiä..Voit ajan mennä varaa myös paikan päälle.Voit paikan pällä kysyä onko päivystävä sosiali työntekijä paikalla ja jos säkä,voit päästä heti tai puolentunnin päästä .
Miten voin kysyä väärin Kelasta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli nimiisi on laitettu jotakin omaisuutta, metsiä tai asuntoja tms. Varallisuus on tukien este. Monet rikkaat harrastavat tätä, pyörittävät omaisuutta lasten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Miten voin kysyä väärin Kelasta?
Ap
Olemalla idiootti, joko tahallaan tai vahingossa.
Jos nimissäsi on omaisuutta niin myy se. Oppiipahan
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höpölöpö. Jos asut vuokralla saat opintoihin opintotukea, vuokraan asumistukea. Jos et ole koulussa etkä töissä saat työttömyyskorvausta. Jos et sitä niin toimeentulotukea. Olet aikuinen ja asut itsenäisesti. Vanhemmillasi ei ole velvollisuutta maksaa sulle mitään, niiden tulot ei vaikuta sulle.
Kela on vastannut että en ole oikeutettu tukiin vanhempani tulojen takia. En saa isältäni mitään rahaa kuitenkaan.
Ap