Onko minulla mitään oikeuksia, jo vanhempani on varakas?
Moi!
Olen 19-vuotias aikuislukiota käyvä nuori. Muutin pois kodista koska vanhempani joivat koko ajan ja haluan opiskelurauhan. Kirjoitukset ovat maaliskuussa ja sitten olen menossa töihin.
Isäni on hyvin toimeentuleva mutta ilkeä. En saa häneltä lainkaan rahaa vaan hän kiristää minua asumaan kotona. En halua asua siellä koska haluan tehdä koulun enkä setviä kännikalojen riitoja. Kela ei myönnä minulle mitään rahaa ja rahani ovat aivan loppu.
Onko vaihtoehtoni antaa periksi ja palata kotiin, jossa alkoholin köyttä pelottaa tai
Lopettaa aikuislukio ja mennä töihin?
Kiitos, jos autat.
Kommentit (66)
Mene ap töihin.
Eihän aikuislukio ole mitään koko päiväistä opiskelua luokkahuoneessa.
Ja olet täysi-ikäinen, perheesi ei tarvitse enää elättää sinua.
Voi s#atana, miten oksettavan tyhmän trollim ap taas pisti tulille.
Taatusti on se tarina-taina, vai miksi tuota tyyppiä täällä nimitellään?
Ymmärsin että koska olen aikuislukioissa niin en saa tukea.
Ap
Asumistuen saa.
Jos ei ole oikeutettu opintotukeen opintojen luonteen tähden (aikuislukio) niin perustoimeentulotuen saa. Olet täysi-ikäinen eivätkä vanhempasi ole sinusta enää elatusvelvollisia. Jos olet oikeutettu opintotukeen, voit saada myös opintolainaa. Lainan ei tarvitse olla montaa tonnia, vaan muutama että saat paperit lukiosta, jonka jälkeen ilmoittaudut heti työttömäksi työnhakijaksi. Lukiolaisilla alkaa työnhausta raksuttaa odotusaika, eli korvaukseton aika jonka jälkeen voi saada työttömyysturvaa, jos TE-toimisto antaa sellaisen lausunnon tai on jossain harjoittelussa.
Sinuna jättäisin hakemukset liitteineen vireille ja katsoisin kuinka käy. Hakemalla ei ainakaan häviä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten voin kysyä väärin Kelasta?
Ap
Todennäköisesti Kelan virkailija on saanut kysymyksestäsi sen käsityksen, että asut vanhempiesi luona.
Vierailija kirjoitti:
Mene ap töihin.
Eihän aikuislukio ole mitään koko päiväistä opiskelua luokkahuoneessa.
Ja olet täysi-ikäinen, perheesi ei tarvitse enää elättää sinua.
Voi s#atana, miten oksettavan tyhmän trollim ap taas pisti tulille.
Taatusti on se tarina-taina, vai miksi tuota tyyppiä täällä nimitellään?
Olen käynyt aikuislukion lukioikäisenä ja kyllä se vaatii paljon työtä. Aikuislukio on tarkoitettu aikuisille, joilla on elämänkokemuksen tuomaa tietoa ja viisautta. Jos nuori siinä aikuislukion ohessa käy töissä, niin on kyllä kovilla. Kun työn tekemisen opettelu vie energiaa ja yksin asumisen opettelu myös.
Ap, jos ihan mahdottomaksi käy, niin on olemassa kansanopistoja, joissa varmaan voi käydä lukion. Opistoissa on asuntolat. Kannattaa kysyä mahdollisuuksia työkkäristä myös.
Soluhuone voisi olla edullisempi ja siellä voisi olla seuraakin. Kannattaa miettiä sellaista.
Olette olleet tosi kilttejä. Kiitos!
Ap
Yritän keksiä jotain. En tarvitse paljon. Tuntuu silti tosi epäreilulta että yksi ystäväni saa tonnin kuussa kelalta ja hän on väleissä perheensä kanssa ja perhekin auttaa.
Ap
Tosiaan aikuislukioon ei saa opintorahaa eikä opintolainaa. Mutta perustoimeentulotukea sinun kyllä tulisi saada koska olet täysi-ikäinen. Minunkin mielestä aikuislukio voi olla haastavaa opiskelua teini-ikäiselle. Etkö voisi mennä kansanopistoon suorittamaan lukion? Samalla pääsisit pois vanhempien luota..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt Kelasta ja sain vastauksen että en saa tukea
ApEli nimiisi on laitettu jotakin omaisuutta, metsiä tai asuntoja tms. Varallisuus on tukien este. Monet rikkaat harrastavat tätä, pyörittävät omaisuutta lasten kautta.
Ei välttämättä, vaan jos olet yhä kirjoilla vanhempiesi asunnossa, se jo estää tuet. Samoin jos olet opiskelija, et saa tt-tukea, vaan opintotuet ja -laina on käytettävä ensin.
En ymmärrä että kuin hain kelalta tukea niin haitko minä jotain väärää tukea? Saako kaikki halukkaat perustoimeentulotukea? Pyysin apua virkailijalta.
Ap
Siis hainko minä
Jotenkin väärää tukea?
Ap
Onpa osa vastannut tylysti APn kysymykseen. Ihan tiedoksenne, että myös varakkaissa perheissä voi olla alkoholismia, joka tosin usein piilotetaan paremmin. Nämä lapset harvoin saavat tarvitsemaansa apua yhteiskunnalta valitettavasti kun perhe näyttää ulospäin hyvältä.
Ap, koulussanne on varmasti joku henkilö joka osaa vähintään neuvoa sinut oikealle henkilölle. Jos et keksi muuta, opo, terkkari tai jopa opettaja käy. Kerro rehellisesti tilanteestasi, voi olla että muutkin palvelut kuten asiasta puhuminen voisi olla hyödyllistä. Paljon tsemppiä, siitä se iloksi muuttuu.
mene paikkakuntasi nettisivuille, klikkaa aikuissosiaalityö ja tutki kuinka saat varattua ajan sosiaalityöntekijälle. Hän neuvokoon sinut alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEli nimiisi on laitettu jotakin omaisuutta, metsiä tai asuntoja tms. Varallisuus on tukien este. Monet rikkaat harrastavat tätä, pyörittävät omaisuutta lasten kautta.
Ei välttämättä, vaan jos olet yhä kirjoilla vanhempiesi asunnossa, se jo estää tuet. Samoin jos olet opiskelija, et saa tt-tukea, vaan opintotuet ja -laina on käytettävä ensin.
Ap kertoi saavansa "vähän asumistukea", joten hän on tuskin kirjoilla vanhempiensa luona. Aikuislukioon ei yleensä saa opintotukea (tästä on tosin joitakin poikkeuksia), mutta siinä tapauksessa on oikeutettu toimeentulotukeen, jos ei ole tarpeeksi tuloja.
Ap, jos et saa Kelalta järkeviä vastauksia tai osaa täyttää hakemuksia, niin varaa aika kotikuntasi sosiaalityöntekijälle. Et kai ole kysymyksissäsi tai hakemuksissasi maininnut jotain vanhempiesi tuloista? Jos olet täysi-ikäinen etkä asu vanhempiesi luona, niin vanhempiesi tuloilla ei ole merkitystä tukiin eikä niistä pidä silloin puhua mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voisiko Kela periä rahat suoraan isältäsi, jos hän ei muuten niitä anna?
Älä nyt ainakaan takaisin känniluolaan muuta. Mikset tee lukion ohessa osa-aikatöitä? Niin minäkin tein lukioaikanani.
Olen täyttänyt 17-vuotiaana opintotukihakemuksen kun vielä olin päivälukiossa. Se tuli hylättynä takaisin isäni tulojen takia. Heillä taitaa olla se tieto tallessa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis hainko minä
Jotenkin väärää tukea?
Ap
Mitä tukea sinä hait? Kerroitko hakemuksessa, että et asu vanhempiesi luona? Onko sinulla jotain omaisuutta? Jos sinulla hakuhetkellä oli esim. rahaa pankkitilillä, niin et ehkä siinä vaiheessa ollut oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta jos ne rahat on nyt käytetty eikä sinulla ole muuta omaisuutta eikä tuloja, niin todennäköisesti voit nyt saada toimeentulotukea.
Jonäin, niin tässä kohtaa lapsi myy ne ja pitää rahat :)
Tuo järjestely edellyttää että vanhempi kohtelee lasta niin että tämä haluaa pysyä väleissä.