Nuori ei käy koulua aspergerin takia/ lasuilmoitukset
Yläkouluikäinen poika odottaa tutkimusjonossa hoitoon pääsyä. Hän lopetti koulunkäynnin kokonaan syksyllä, sitä ennen kokeiltiin kaikki mahdolliset keinot hyvällä ja pahalla. Koulupsykologin arvio/testit antaa viitteitä että nuorella on asperger. Hän on vetäytyvä ja omaehtoinen, kavereista ei ole kiinnostunut. Poika on erityisen kiinnostunut tornitaloista, erityisesti wtc-torneista, ja rakentaa niistä pienoismalleja. Herättää myös yöllä ja kertoo mm. niiden rakennustekniikasta. Yöt ovat olleet aina vaikeita muutenkin. Unirytmit menee sekaisin helposti ja niiden korjaaminen on aikaa vievää. Hän heräilee myös paljon ja kävelee unissaan, yrittää mm. lähteä ulos. Arki on siis melkoisen erilaista.
Koulussa tiedetään mikä homman nimi on, ja että poika odottaa tarkempia tutkimuksia sairaalassa. Tavaksi on tullut kuitenkin että tasaiseen tahtiin sieltä lähtee lastensuojeluilmoitus jossa todetaan että lapsi ei käy koulua. Sosiaalityöntekijä soittaa ja kertoo että tällainen ilmoitus ja että miten kommentoin. Vastaan että niin, poika ei käy koulua ja odottaa tutkimuksia. Tämä joka kerta. Asia on sitten siinä. Lasu oli aiemmin mukana koska luulin että poika on vain hankala persoona. Siinä sitten yhdessä mietittiin keinoja saada lapsi kouluun. Kun mitkään yritykset eivät tuottaneet tulosta, nosti lasukin kädet pystyyn ja sanoi että heillä ei ole lääketieteellistä apua tarjota. Näinhän se onkin.
Mikä funktio noilla lasuilla siis on?
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Asperger on nykyään 12:sta tusinasta, trendin aallolla menette. Toivottavasti lapsi pääsee sijaiskotiin.
Olet mulk k u. Ikäviä ajatuksia suuntaasi.
Voisiko tutkimukseen ja tukitoimien piiriin pääsyä nopeuttaa? Joku koulu, hyvin räätälöitynä toteutuksena olisi pojalle kyllä hyvä. Tiedän ettei ole helppoa mutta elämä on pitkä ja haastava ilman mitään mukautettuakaan päättötodistusta. Vaihtoehtoja on, teille on sattunut osaamatonta porukkaa ympärille. Tsemppiä ap, ymmärrän väsymyksesi. Ota hei ihmeessä yhteyttä Autismiliittoon neuvontapuhelimeen tai tee vertaisosaajapyyntö. Pääset ajatuksissa eteenpäin.
T. Autismikirjolaisen äiti
Täällä ns kokemusasiantuntija. Ensinnä isot tsempit teidän perheeseen. Tää juttu sai vähän kiehahtamaan, Suomi tuntuu joskus vähän takapajulalta ja ihan uskomatonta tää tasapäistäminen täällä. Autismista ei oo monilla ymmärrystä.
Ehkä nentit tykkää sitten että samaan muottiin puristaminen tekee hyvää, mutta minä oon eri mieltä. Me ollaan kaikki erilaisia. Ihminen tietää parhaiten itse mikä on hyväksi itselle. Aikuinen/ohjaaja voi tarjota mahdollisuudet ja esittää kysymykset.
En kerro nyt tarkkaan, mutta itse kun jättäydyin koulusta niin mulle näytettiin mahdollisuutta mutta ei kysytty haluanko sitä. Olisin halunnut, mutta ei kysytty niin se jäi toteutumatta.
Hienoa että on tuollainen kiinnostuksen kohde. Minä tukisin siinä. Yritä saada selville mitä nuori haluaa. Puskua, perusteluja, kannustusta tarvitaan.
Katsoin youtubesta ohjelman jossa oli lapsia joilla oli erilaiset aivot, en muista sen nimeä, mutta siinä oli daniel tammet, yks tyttö joka maalasi, yks singaporelainen poika joka kiinnostui fysiikasta, tuntu hienolle että joissain maissa tuetaan jos on erilainen. Täällä ei osata.
Usko itsees ja lastasi. Paljon rakkautta teille
Vierailija kirjoitti:
Teillä on tunnollinen virkailija. Ja varmaan hän haluaa myös tsekata tilanteen välillä, ja ilmoituksen varjolla on helppo soittaa että mitä kuuluu. Eihän se paljoa hänen työaikaansa vie.
On ymmärrettävää, että on olemassa ohje tehdä ilmoitus jos lasta ei koulussa näy. Se vaan tarkoittaa, että niitä lähtee välillä myös turhaan.
Jos virkailija olisi tunnollinen, lapsi olisi jo sijoituksessa ja kävisi koulua
Ap[/quote]
Mitä muuta et pysty sen lapsesi kanssa tekemään? Päivärytmikään ei ilmeisesti ole pysynyt. Syökö edes terveellisesti, pukeutuuko sään mukaan?[/quote]
Voi apua, onko joku tosissaan noin pöljä, vai haluatko kiusata tätä äitiä?
Poikasi pitäisi olla lääkärin määräämällä sairauslomalla, jotta voi olla käymättä koulua. Lain mukaan hän on oppivelvollinen ja lain mukaan sinulla huoltajana on velvollisuus huolehti lapsesi oppivelvollisuuden toteutumisesta. Nyt et sitä tee, koska lapsellasi ei ole virallista syytä olla poissa opiskeluista.
Vastaus kysymykseesi: lakien noudattaminen.
Teille mielisairaille tiedoksi: Asperger-käsitteestä on jo aikoja sitten luovuttu. Aloitus on täyttä potaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Poikasi pitäisi olla lääkärin määräämällä sairauslomalla, jotta voi olla käymättä koulua. Lain mukaan hän on oppivelvollinen ja lain mukaan sinulla huoltajana on velvollisuus huolehti lapsesi oppivelvollisuuden toteutumisesta. Nyt et sitä tee, koska lapsellasi ei ole virallista syytä olla poissa opiskeluista.
Vastaus kysymykseesi: lakien noudattaminen.
TÄMÄ!!!
Vierailija kirjoitti:
Täällä ns kokemusasiantuntija. Ensinnä isot tsempit teidän perheeseen. Tää juttu sai vähän kiehahtamaan, Suomi tuntuu joskus vähän takapajulalta ja ihan uskomatonta tää tasapäistäminen täällä. Autismista ei oo monilla ymmärrystä.
Ehkä nentit tykkää sitten että samaan muottiin puristaminen tekee hyvää, mutta minä oon eri mieltä. Me ollaan kaikki erilaisia. Ihminen tietää parhaiten itse mikä on hyväksi itselle. Aikuinen/ohjaaja voi tarjota mahdollisuudet ja esittää kysymykset.
En kerro nyt tarkkaan, mutta itse kun jättäydyin koulusta niin mulle näytettiin mahdollisuutta mutta ei kysytty haluanko sitä. Olisin halunnut, mutta ei kysytty niin se jäi toteutumatta.
Hienoa että on tuollainen kiinnostuksen kohde. Minä tukisin siinä. Yritä saada selville mitä nuori haluaa. Puskua, perusteluja, kannustusta tarvitaan.
Katsoin youtubesta ohjelman jossa oli lapsia joilla oli erilaiset aivot, en muista sen nimeä, mutta siinä oli daniel tammet, yks tyttö joka maalasi, yks singaporelainen poika joka kiinnostui fysiikasta, tuntu hienolle että joissain maissa tuetaan jos on erilainen. Täällä ei osata.
Usko itsees ja lastasi. Paljon rakkautta teille
Tämä. Minä olen keski-ikäinen Asperger, ja tämän yhteiskunnan tasapäistämiskoulutuksen jäljiltä makaan puolikuolleena työeläkeläisenä sängyssä 24/7, ja odotan vain kuolemaa. Haistakaa kaikki p@ska. Toivottavasti kohtaatte mahdollisimman kärsimyksellisiä sairauksia ja kivuliaan kuoleman. Olette sen ansainneet. Demonin sikiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko itsees ja lastasi. Paljon rakkautta teilleTämä. Minä olen keski-ikäinen Asperger, ja tämän yhteiskunnan tasapäistämiskoulutuksen jäljiltä makaan puolikuolleena työeläkeläisenä sängyssä 24/7, ja odotan vain kuolemaa. Haistakaa kaikki p@ska. Toivottavasti kohtaatte mahdollisimman kärsimyksellisiä sairauksia ja kivuliaan kuoleman. Olette sen ansainneet. Demonin sikiöt.
Sä oot kestouhriutuja ja syynä on aina kaikki muut paitsi sinä itse. Et eroa so maleista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko itsees ja lastasi. Paljon rakkautta teilleTämä. Minä olen keski-ikäinen Asperger, ja tämän yhteiskunnan tasapäistämiskoulutuksen jäljiltä makaan puolikuolleena työeläkeläisenä sängyssä 24/7, ja odotan vain kuolemaa. Haistakaa kaikki p@ska. Toivottavasti kohtaatte mahdollisimman kärsimyksellisiä sairauksia ja kivuliaan kuoleman. Olette sen ansainneet. Demonin sikiöt.
Sä oot kestouhriutuja ja syynä on aina kaikki muut paitsi sinä itse. Et eroa so maleista
Ja sinä olet yliksen ruma ja 150-senttinen ikuisuusluuseri, jonka äitiä tuo mainitsemasi ryhmä kiskoo kankkuun harva se päivä lähiössä. Olet itsekin ehkä sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun tehtävä vanhempana on viedä se poika sinne kouluun, jos siis on alle 15-vuotias. Oppivelvollisuus kun on ysiluokka käyty.
Ei ole tällaista velvollisuutta. Kouluun ei tarvitse mennä kenenkään, mutta opetusta on saatava. Jos ei koulussa, niin sitten kotona.
Eli ap, mikä on selityksesi sille, ettet ilmeisesti ole järjestänyt lapsesi opetusta muulla tavalla?
Ei ole tarvetta selitellä. Lapselle on annettu koulusta läppäri jolla voi tehdä tehtäviä. Ei kuitenkaan tee. Pääasiassa lapsi jumittaa omia asioita.
Ap
Sinä itse toimit kotona opettajan roolissa.
Teette päivän mittaan yhdessä niitä tehtäviä vähän kerrallaan. Esim 15min kerrallaan johonkin asiaan ja sitten tauko.
Siis vakavissasiko ehdotat, että vanhempi (ja tietenkin juuri äiti) jää pois työelämästä ja alkaa opettaa lastaan? Saadaan kaksi syrjäytynyttä yhden tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun tehtävä vanhempana on viedä se poika sinne kouluun, jos siis on alle 15-vuotias. Oppivelvollisuus kun on ysiluokka käyty.
Ei ole tällaista velvollisuutta. Kouluun ei tarvitse mennä kenenkään, mutta opetusta on saatava. Jos ei koulussa, niin sitten kotona.
Eli ap, mikä on selityksesi sille, ettet ilmeisesti ole järjestänyt lapsesi opetusta muulla tavalla?
Ei ole tarvetta selitellä. Lapselle on annettu koulusta läppäri jolla voi tehdä tehtäviä. Ei kuitenkaan tee. Pääasiassa lapsi jumittaa omia asioita.
Ap
Teette päivän mittaan yhdessä niitä tehtäviä vähän kerrallaan. Esim 15min kerrallaan johonkin asiaan ja sitten tauko.Siis vakavissasiko ehdotat, että vanhempi (ja tietenkin juuri äiti) jää pois työelämästä ja alkaa opettaa lastaan? Saadaan kaksi syrjäytynyttä yhden tilalle.
En ole kirjoittaja, mutta sen tiedän, että tässä yhteiskunnassa todella moni aspergerin äiti joutuu tuon ratkaisun tekemään. Toki se vaatii koulutetun äidin jolla rahkeet riittää. Sellainen on tasapäistämis-Suomi. Pahoinvointivaltio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Teette päivän mittaan yhdessä niitä tehtäviä vähän kerrallaan. Esim 15min kerrallaan johonkin asiaan ja sitten tauko.Siis vakavissasiko ehdotat, että vanhempi (ja tietenkin juuri äiti) jää pois työelämästä ja alkaa opettaa lastaan? Saadaan kaksi syrjäytynyttä yhden tilalle.
En ole kirjoittaja, mutta sen tiedän, että tässä yhteiskunnassa todella moni aspergerin äiti joutuu tuon ratkaisun tekemään. Toki se vaatii koulutetun äidin jolla rahkeet riittää. Sellainen on tasapäistämis-Suomi. Pahoinvointivaltio.
Tämä. Minäkin tiedän useamman.
Paras neuvo on tuo. Lapsi aina lääkäriin kun on huono päivä, vaikka väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä mullekin tuli mieleen heti. Jos tilanne on syksystä asti ollut se, ettei lapsi mene kouluun, tulee vanhemman ottaa yhteyttä kotiopetusta valvovaan tahoon. Nämä löytyy kunnan sivuilta, ja ellei löydy, niin opetusta hallinnoiviin kunnan viranhaltijoihin yhteyttä.
Ei ole anteeksiannettavaa, että asia on laiminlyöty kokonaisen lukukauden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minäkin tiedän. Ja tuo on tehnyt noista perheistä entistä huonovointisempia, kun koko perhe on alkanut toimia sen autismin kirjoisen jäsenensä ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Paras neuvo on tuo. Lapsi aina lääkäriin kun on huono päivä, vaikka väkisin.
Miksi ihmeessä? Asperger ei ole sairaus, ja toisekseen; siitä ei parannuta. Kaikkiin ei kuntoutus todellakaan tehoa, ja silloin ns vanmaisstatus on syvempi.
Vierailija kirjoitti:
Teille mielisairaille tiedoksi: Asperger-käsitteestä on jo aikoja sitten luovuttu. Aloitus on täyttä potaskaa.
Kyllä se sinne autismin kirjoon edelleen lukeutuu.
Asperger on nykyään 12:sta tusinasta, trendin aallolla menette. Toivottavasti lapsi pääsee sijaiskotiin.