Nuori ei käy koulua aspergerin takia/ lasuilmoitukset
Yläkouluikäinen poika odottaa tutkimusjonossa hoitoon pääsyä. Hän lopetti koulunkäynnin kokonaan syksyllä, sitä ennen kokeiltiin kaikki mahdolliset keinot hyvällä ja pahalla. Koulupsykologin arvio/testit antaa viitteitä että nuorella on asperger. Hän on vetäytyvä ja omaehtoinen, kavereista ei ole kiinnostunut. Poika on erityisen kiinnostunut tornitaloista, erityisesti wtc-torneista, ja rakentaa niistä pienoismalleja. Herättää myös yöllä ja kertoo mm. niiden rakennustekniikasta. Yöt ovat olleet aina vaikeita muutenkin. Unirytmit menee sekaisin helposti ja niiden korjaaminen on aikaa vievää. Hän heräilee myös paljon ja kävelee unissaan, yrittää mm. lähteä ulos. Arki on siis melkoisen erilaista.
Koulussa tiedetään mikä homman nimi on, ja että poika odottaa tarkempia tutkimuksia sairaalassa. Tavaksi on tullut kuitenkin että tasaiseen tahtiin sieltä lähtee lastensuojeluilmoitus jossa todetaan että lapsi ei käy koulua. Sosiaalityöntekijä soittaa ja kertoo että tällainen ilmoitus ja että miten kommentoin. Vastaan että niin, poika ei käy koulua ja odottaa tutkimuksia. Tämä joka kerta. Asia on sitten siinä. Lasu oli aiemmin mukana koska luulin että poika on vain hankala persoona. Siinä sitten yhdessä mietittiin keinoja saada lapsi kouluun. Kun mitkään yritykset eivät tuottaneet tulosta, nosti lasukin kädet pystyyn ja sanoi että heillä ei ole lääketieteellistä apua tarjota. Näinhän se onkin.
Mikä funktio noilla lasuilla siis on?
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Sun tehtävä vanhempana on viedä se poika sinne kouluun, jos siis on alle 15-vuotias. Oppivelvollisuus kun on ysiluokka käyty.
Oppivelvollisuus on 18-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen jokainen asperger kävi koulunsa ihan kiltisti omaehtoisuudesta huolimatta. Miksi olet antanut mahdollisuuden jäädä kotiin?
Luitko aloitustani? Keinot on kokeiltu, joten älä jaksa.
Ap
No kerro nyt sitten, mikset opeta lasta itse? Tai ole pyytänyt jotakuta muuta opettamaan? Tottakai pojasta kuuluu tehdä jatkuvasti lasu jos koulunkäyntiä ei tavalla tai toisella hoideta asiallisesti. Vakavasti (fyysisesti) sairaatkin lapset käyvät koulua oman jaksamisensa mukaisesti, ei lapsellesi ole annettu mitään vapautusta oppivelvollisuudesta.
No, tuo ei kykene opiskelemaan itsenäisesti. Minä en osaa opettaa. Käyn töissä. Siksi. Minulla ei ole enää keinoja, ymmärrätkö. Ne on kokeiltu.
Ap
Miksi et palauta läppäriä takaisin kouluun? Jos sun jälkikasvu käyttää koulun läppäriä pelaamiseen niin viet sen takaisin kouluun.
Tällaisilla syillä ne nepsyt huostaanotetaan. Koulunkäynntistä ei huolehdita kotona, nepsy pyörittää perhettä ja on rajatonta. Vuorokausirytmi nurinpäin, ruokavalio usein todella epäterveellinen. On jouduttu joskus miettimään sijaishuollossa, että letkuruokintaako pitäisi olla, kun lapsi ei ole oppinut koskaan syömään normaalia ruokaa. Hygienia ei usein toimi, säänmukainen pukeutuminen on huolehtimatta. Silti ne vanhemmat jumittavat ja odottavat jonkun terveydenhuollon tutkimuksen jotenkin ratkovan asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen jokainen asperger kävi koulunsa ihan kiltisti omaehtoisuudesta huolimatta. Miksi olet antanut mahdollisuuden jäädä kotiin?
Luitko aloitustani? Keinot on kokeiltu, joten älä jaksa.
Ap
No kerro nyt sitten, mikset opeta lasta itse? Tai ole pyytänyt jotakuta muuta opettamaan? Tottakai pojasta kuuluu tehdä jatkuvasti lasu jos koulunkäyntiä ei tavalla tai toisella hoideta asiallisesti. Vakavasti (fyysisesti) sairaatkin lapset käyvät koulua oman jaksamisensa mukaisesti, ei lapsellesi ole annettu mitään vapautusta oppivelvollisuudesta.
Nämä neuvot ovat toisinaan niin mahtavia, ettei ihan tosikaan.
Meille selitti yksi erityisopettaja, että autistisella lapsellamme ei ole lainkaan tuen tarvetta. Hänen pitää vaan jättää pois autistiset tapansa ja alkaa käyttäytymään niinkuin muutkin lapset. 😂
Se oli paras "näin paranet autismista" tsemppipuhe jonka olen koskaan kuullut. Ihan veti sanattomaksi.
Fyysisistä vammoista jos puhutaan, niin ne ovat helpommin ymmärrettäviä ulkopuolisillekin. Aika harva kehtaisi mennä neuvomaan jalatonta, että "Kyllä ne jalat sulle kasvaa jos vaan viitsit vähän yrittää. Ei kukaan muukaan ole saanut vapautusta cooperin testistä, pitää edes kävellä jos ei viitsi juosta."
Tsempit sinulle AP.
Saatat saada tutkimuksiin vauhtia jos viet lapsesi lääkäriin huonona päivänä. Silloin kun lapsen oireilu näkyy selkeästi.
Lapsellasi ei selkeästi ole mitään ongelmia älykkyyden osalta, jos on noin intensiivisesti kiinnostunut tornitaloista ja ymmärtää niiden päälle noinkin syvällisesti. Ei ole mitään veruketta sille, miksi tämä lapsi ei voisi käydä koulua. Hänelle varmasti löytyy jotain oman kiinnostuksensa mukaista opiskeltavaa siellä. Kirjoittakoot vaikka esseitä niistä tornitaloista tai laskekoot matikassa tornien tilavuuksia, mutta jotain muuta kuin kotona makaamista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama, ysiluokkaa käyvän pojan kanssa, hänellä vain on adhd.
Lasu ei ole kyennyt auttamaan, nuorta ei voi väkivalloin kouluun tai lääkäriin viedä.
Ja kun oli nuorempi, niin joskus todella jouduin pakottamaan kouluun lasun pelossa niin, että poika itki ja kaikilla oli paha mieli.Sitä kun erään kerran tässä pyysin anteeksi, että olin pakottanut, oli hetken päästä nuori itkemässä huoneessaan. Hänen biologinen isänsä on tehnyt itsemurhan, jo ennenkuin poika syntyi, mutta hän on käynyt läpi isättömyyttään. Joten en suosittele pakottamista, vaan ensin hoitaa jollain tavalla nuoren mielenterveys ja ongelmat kuntoon. Rakkautta ja turvallisuutta, toki niitä rajojakin nuoret tarvitsevat.
Olen äärettömän iloinen siitä, että hän ei ole alkoholiin nyt koskenut, nuorempana hän sitäkin useasti kokeili. Mieluummin sitten kotona, ja turvassa, kuin palloilisi epämääräisissä porukoissa aineita käyttäen.
Mä olin aika lailla samanlainen aikanaan ja vanhemmat antoivat vaan olla kotona. Olen koko ikäni ollut kotona ja nyt viisikymppisenä pelailen päivät pitkät. Sanonpahan vain, että tuo on väärä taktiikka. Tuskin nuoresi jaksaa olla syrjäytynyt. Tämä on erittäin rankkaa.
Itse tsemppaisin lasta ja opettaisin kotona tai hommaisin jonkun opettamaan ja hän saisi tenttiä koulussa tai etänä. Pitää jotain yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasu ei ole kyennyt auttamaan, nuorta ei voi väkivalloin kouluun tai lääkäriin viedä.
Ja kun oli nuorempi, niin joskus todella jouduin pakottamaan kouluun lasun pelossa niin, että poika itki ja kaikilla oli paha mieli.Sitä kun erään kerran tässä pyysin anteeksi, että olin pakottanut, oli hetken päästä nuori itkemässä huoneessaan. Hänen biologinen isänsä on tehnyt itsemurhan, jo ennenkuin poika syntyi, mutta hän on käynyt läpi isättömyyttään. Joten en suosittele pakottamista, vaan ensin hoitaa jollain tavalla nuoren mielenterveys ja ongelmat kuntoon. Rakkautta ja turvallisuutta, toki niitä rajojakin nuoret tarvitsevat.
Olen äärettömän iloinen siitä, että hän ei ole alkoholiin nyt koskenut, nuorempana hän sitäkin useasti kokeili. Mieluummin sitten kotona, ja turvassa, kuin palloilisi epämääräisissä porukoissa aineita käyttäen.
Mä olin aika lailla samanlainen aikanaan ja vanhemmat antoivat vaan olla kotona. Olen koko ikäni ollut kotona ja nyt viisikymppisenä pelailen päivät pitkät. Sanonpahan vain, että tuo on väärä taktiikka. Tuskin nuoresi jaksaa olla syrjäytynyt. Tämä on erittäin rankkaa.
Itse tsemppaisin lasta ja opettaisin kotona tai hommaisin jonkun opettamaan ja hän saisi tenttiä koulussa tai etänä. Pitää jotain yrittää.
Tottakai häntä tsempataan, mutta tuon ikäistä ei pakoteta, se aiheuttaisi vain enemmän vastustusta. Olihan hän nyt yhtenä päivänä koulussa. Mutta ei riitä, että minä haluan hänet kouluun, kyllä hänellä pitää olla motivaatiota itselläänkin mennä sinne. Jaaina olen valmis vaikka viemään, jos se kulkemisesta on kiinni.
Sinä pystyt jo itsekkin tuon ikäisenä lopettamaan pelailun, eikö? Et ole lapsi etkä nuori.
Sairaalakouluun? Eikö pystytä siirtää lasta vaativan erityisen tuen ryhmään? Koulu on kuitenkin suoritettava tavalla tai toisella. Onko lasu ja koulu ehdottanut näitä eri vaihtoehtoja?
Vierailija kirjoitti:
Joo, eipä tosiaan käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tsemppaisin lasta ja opettaisin kotona tai hommaisin jonkun opettamaan ja hän saisi tenttiä koulussa tai etänä. Pitää jotain yrittää.Tottakai häntä tsempataan, mutta tuon ikäistä ei pakoteta, se aiheuttaisi vain enemmän vastustusta. Olihan hän nyt yhtenä päivänä koulussa. Mutta ei riitä, että minä haluan hänet kouluun, kyllä hänellä pitää olla motivaatiota itselläänkin mennä sinne. Jaaina olen valmis vaikka viemään, jos se kulkemisesta on kiinni.
Sinä pystyt jo itsekkin tuon ikäisenä lopettamaan pelailun, eikö? Et ole lapsi etkä nuori.
Se pelailuni on ilmaista ja ajankulua näin syrjäytyneenä. Toivottavasti lapsellesi käy paremmin kuin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tsemppaisin lasta ja opettaisin kotona tai hommaisin jonkun opettamaan ja hän saisi tenttiä koulussa tai etänä. Pitää jotain yrittää.Tottakai häntä tsempataan, mutta tuon ikäistä ei pakoteta, se aiheuttaisi vain enemmän vastustusta. Olihan hän nyt yhtenä päivänä koulussa. Mutta ei riitä, että minä haluan hänet kouluun, kyllä hänellä pitää olla motivaatiota itselläänkin mennä sinne. Jaaina olen valmis vaikka viemään, jos se kulkemisesta on kiinni.
Se pelailuni on ilmaista ja ajankulua näin syrjäytyneenä. Toivottavasti lapsellesi käy paremmin kuin minulle.
Syytät vanhempiasi siitä, että et suostunut käymään koulua. Ja edelleen, 50v et ota vastuuta omasta elämästäs.
Miksi et mennyt kouluun, vaan odotit että vanhempas ensin piiskaisivat sua niin, että sitten vasta suostut koulunpenkille?
Jos he olisivat väkisin pakottaneet, olisit siltikin nyt uhriutumassa täällä, miten olet heidän takiaan syrjäytynyt vanhus kun piiskalla pakottivat kouluun ja muuta et osaa kun pelailla.
Mitä odotat niiltä erikoissairaanhoidon tutkimuksilta? Olet näköjään antanut asian vain olla ja vetoat siihen että kun on se jono. Ei se dg ole mikään taikatemppu joka saa sun lapsen kouluun vaan sun pitää laittaa arki sujumaan tai antaa lastensuojelun hoitaa se tai teet karhunpalveluksen. Asperger dg ei takaa mitään erityistä kuntoutusta jota ei voisi nyt järjestää.
Voi luaja mitä palikoita täällä pyörii.
Huutista teille!
Hienoa, että olette hakeneet apua ja toivottavasti myös saatte hyvää sellaista.
Haluaisin myös huomauttaa, että lapsesi ei tule virallisenkaan diagnoosin myötä saamaan vapautusta oppivelvollisuudesta. Koulupakkoa tosiaan ei ole, mutta joku keino täytyy löytyä. Paikka erityisluokalla? Sairaalakoulussa?
Minulla on asperger teini ja jossain vaiheessa jouduin selittämään juurta jaksaen moneen kertaan miksi koulua on käytävä ja sinne raahauduttava joka pöivä ellei oikeasti korkeassa kuumeessa tai oksennustaudissa . Nykyjään on opiskeluun motivoitunut lukiolainen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun tehtävä vanhempana on viedä se poika sinne kouluun, jos siis on alle 15-vuotias. Oppivelvollisuus kun on ysiluokka käyty.
Ei ole tällaista velvollisuutta. Kouluun ei tarvitse mennä kenenkään, mutta opetusta on saatava. Jos ei koulussa, niin sitten kotona.
Eli ap, mikä on selityksesi sille, ettet ilmeisesti ole järjestänyt lapsesi opetusta muulla tavalla?
Ei ole tarvetta selitellä. Lapselle on annettu koulusta läppäri jolla voi tehdä tehtäviä. Ei kuitenkaan tee. Pääasiassa lapsi jumittaa omia asioita.
Ap
Sinä itse toimit kotona opettajan roolissa.
Teette päivän mittaan yhdessä niitä tehtäviä vähän kerrallaan. Esim 15min kerrallaan johonkin asiaan ja sitten tauko.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilla syillä ne nepsyt huostaanotetaan. Koulunkäynntistä ei huolehdita kotona, nepsy pyörittää perhettä ja on rajatonta. Vuorokausirytmi nurinpäin, ruokavalio usein todella epäterveellinen. On jouduttu joskus miettimään sijaishuollossa, että letkuruokintaako pitäisi olla, kun lapsi ei ole oppinut koskaan syömään normaalia ruokaa. Hygienia ei usein toimi, säänmukainen pukeutuminen on huolehtimatta. Silti ne vanhemmat jumittavat ja odottavat jonkun terveydenhuollon tutkimuksen jotenkin ratkovan asiaa.
Juuri tämä. Ja hyvä niin. Monesti nää ongelmat periytyy. Jolloin vanhemmat itse ovat samassa tilanteessa kuin oma lapsi, eli täysin kykenemättömiä huolehtimaan lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitää oppia sietämään epämukavuutta ja pahaa mieltä, oli diagnoosi mikä tahansa ja kyllä lapsen saa pakottaa kouluun.
Ja kun oli nuorempi, niin joskus todella jouduin pakottamaan kouluun lasun pelossa niin, että poika itki ja kaikilla oli paha mieli.
Sitä kun erään kerran tässä pyysin anteeksi, että olin pakottanut, oli hetken päästä nuori itkemässä huoneessaan. Hänen biologinen isänsä on tehnyt itsemurhan, jo ennenkuin poika syntyi, mutta hän on käynyt läpi isättömyyttään. Joten en suosittele pakottamista, vaan ensin hoitaa jollain tavalla nuoren mielenterveys ja ongelmat kuntoon. Rakkautta ja turvallisuutta, toki niitä rajojakin nuoret tarvitsevat.