Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Noin 15 hengen kahvikutsuille vieras, jolla gluteeniton ruokavalio. Mitä suolaista ja makeaa helposti tarjolle?

Vierailija
23.01.2023 |

Tarjoiluna olisi muuten makea kakku ja lisäksi suolaista tarjoiltavaa.
Ei ole keliakia mutta ei syö gluteenia. Lisäksi kaksi ei syö lihaa, kalaa syövät. Lisäksi yksi vegaani.

Mitä tarjoilla? Tekisikö yhden normaalin kakun ja yhden erikoisruokavalioille? Mitä suolaiseksi tarjottavaksi?

Ja ei kiitos vastauksia että olkoon syömättä, jos erikoisruokavalio - kaikille haussa nyt jotain syötävä eikä näpäytyksiä kaivata.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näille joilla ei ole keliakiaa mitään erikseen laittaisi enkä vegaaneille. Allergiat ja keliakia on ihan eri asioita kuin tuollaiset huvikseen välttelyt.

Vierailija
82/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun joka kerta joku jankuttaa näistä kun tarjoaa ihmisiä kotiin. Sanoin edelliskerralla että ottakaa omat ruokanne mukaan.Laitoin ruokaa 30 hengelle ja ala siinä siitten laittamaan yhtä ilman laktoosia ja toinen ilman gluteenia. Suututtaa nuo marisijat. Osta pussi marenkeja ja laita tarjolle. 

Mun ruokavalio on gluteeniton ja laktoositon. Olen aina sanonut ettei tarvitse erikseen laittaa mitään. Osaan huolehtia omista syömisistäni ja jääpä turha napostelu pois. Joskus vien mennessä jotain. Silti laitetaan ja tehdään siitä suuri numero kuinka ei mitään keksitä. Laita tosiaan sitten vaikka niitä marenkeja jos se sinulle paremman mielen tuo. :)

Laktoositonta kyllä jokainen voi tehdä, ainakin itse teen kun on laktoosi-interlaatikkoja niin paljon, kaikille on kelvannut. En kyllä itsekään laktoosia paljoa siedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Manteli- tai kookospohjaan tehty moussekakku käy kaikille. Salaatti suolaiseksi, gluteiiniton jättää vain oheen laitetun leivän syömättä. 

Pähkinäallergiselle ei manteli käy.

Vierailija
84/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee gluteeniton & vegaaninen juustokakku.

Saarioisella vegaanisia karjalanpiirakoita ja Moilasella gluteenittomia coctail- karjalanpiirakoita. Noihin suolainen täyte. Munavoi+ kylmäsavulohi hluteenittomiin, niin käyvät myös kala- kasvissyöjille, ja vegaaninen tuorejuustotöyte vegaanisiin karjalanpiirakoihin.

Pirkka korvapuustit ovat gluteenittomia ja vegaanisia

Hyvä tietää noista valmisteista! Kiitos.

Olisipa helppo jos se yksi karjalanpiirakka olisi sekö gluteeniton että vegaaninen!

Semmoisia ei ole. Tai , voit itse leipoa.

Miten olisi täytetyt kolmioleivät? Voisit tehdä ne sekä gluteenittomia & vegaanisia?

Vierailija
85/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pitopalvelu ja anna ohjeet heille. Voit keskittyä olennaiseen, seurusteluun vieraiden kanssa.

Vierailija
86/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Almondylla on yksi vegaaninen kakku ja pari gluteenitonta. Yhtä kakkua on vaikea saada sopimaan sekä vegaanille että gluteenittomille. Jostain voi myös löytyä valmiita gluteenittomia kakkupohja, mutta ne ovat vähän kiven alla ja sitten sitä kootessa täytyy muistaa kontaminaation vaara. Ei saa siis olla kosketuksissa edes käsien kautta gluteenia sisältäviin tuotteisiin.

Itse ostaisin kaikki erikoisruokavalioiden tarjottavat valmiina. Pääsee helpommalla ja ovat varmasti syöjille sopivia. Voivat halutessaan tarkistaa pakkauksista sopivuuden.

T. Kasvissyöjä( vegaanisia suosiva) keliaakikon äiti

Eikös Almondylla ole yksi kakku, mikä on sekä vegaaninen että gluteeniton.

Vierailija
87/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.valio.fi/reseptit/gluteenittomat-muffinssit/

Mä oon tehnyt monta kertaa tällä ohjeella, kun itse en syö gluteenia ja anopille pitää olla maidoton.

Voin olen korvannut ihan sellaisella xtran keltaisessa pullossa olevalla kasvirasvalla. Hyvin ovat maistuneet.

Toki jos on vegaani sen vuoksi ettei syö mitään eläinperäistä eikä maidottomuuden takia, niin sitten tuo ei sovi.

Vierailija
88/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Almondylla on yksi vegaaninen kakku ja pari gluteenitonta. Yhtä kakkua on vaikea saada sopimaan sekä vegaanille että gluteenittomille. Jostain voi myös löytyä valmiita gluteenittomia kakkupohja, mutta ne ovat vähän kiven alla ja sitten sitä kootessa täytyy muistaa kontaminaation vaara. Ei saa siis olla kosketuksissa edes käsien kautta gluteenia sisältäviin tuotteisiin.

Itse ostaisin kaikki erikoisruokavalioiden tarjottavat valmiina. Pääsee helpommalla ja ovat varmasti syöjille sopivia. Voivat halutessaan tarkistaa pakkauksista sopivuuden.

Mielestäni myös oli, mutten nyt enää löytänyt sitä. Vastaavassa on vehnätärkkelystä.

Vierailija
89/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee gluteeniton & vegaaninen juustokakku.

Saarioisella vegaanisia karjalanpiirakoita ja Moilasella gluteenittomia coctail- karjalanpiirakoita. Noihin suolainen täyte. Munavoi+ kylmäsavulohi hluteenittomiin, niin käyvät myös kala- kasvissyöjille, ja vegaaninen tuorejuustotöyte vegaanisiin karjalanpiirakoihin.

Pirkka korvapuustit ovat gluteenittomia ja vegaanisia

Hyvä tietää noista valmisteista! Kiitos.

Olisipa helppo jos se yksi karjalanpiirakka olisi sekö gluteeniton että vegaaninen!

Kun etsit msidoton, gluteeniton ja munaton ,samalla saaret veganismi. Schärillä olivennen sellainen voitaikina, en tiedä onko vielä. Yleensäkin schärillä on eniten kaikettomia Moilasen lisäksi.

Vierailija
90/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni myös oli, mutten nyt enää löytänyt sitä. Vastaavassa on vehnätärkkelystä.

Olikin gluteeniton vehnätärkkelys eli choco delish sopii molemmille.

Vierailija
91/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites joku saaristolaisleipäpala erilaisilla täytteillä niin saa gluteenitonta ja vegaanista?

saaristolaisleivässä on pirusti vehnäjauhoja ja lesettä.

Saaristolaisleipää muistuttavaa leipää (tai nappeja) saa gluteenittomana.

Olenpa ennemmin syömättä kuin otan gluteenitonta saaristolaisleipää-

t. keliaakikko

Vierailija
92/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakka hyydekaakku ja lohimuna- riisipiirakka gton

Vierailija
93/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin juhlissa ja emäntä selitti, miten gluteeniton oli vaivaton tehdä, Kysyin uteliaisuuksissani, millä jauhotti kakkuvuoan, kun ei mitään ollut tarvinnut ostaa - korppujauhoilla. Ihmettelin, että miksi hänellä oli gluteenittomia korppujauhoja. No ei ollut ollutkaan, mutta eihän se siinä pinnalla haittaa. 

Vierailija
94/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tosiaan paljonko oot valmis laittamaan aikaa ja vaivaa. Jos teet kakun itse, voit hyvin tehdä sen jo aiemmin ehdotettuihin perunajauhoihin tai gluteenittomaan seokseen. Samalla vaivalla paistat toisen, pienemmän pohjan vegaaneille/maidottomille. Itse asiassa, pellillä paistetusta pohjasta saat leikeltyä sopivat osat tarpeen mukaan.

Miten tehdään vegaaninen kakkupohja eli kakkupohja ilman kananmunaa samalla vaivalla, kun tekee muulle porukalle tavallisen kakkupohjan?

Korvaa kananmunan No-Eggillä.

Vierailija
95/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä käy niin, että ne ruokarajoitteiset eivät ehdi heille varattua ruokia maistamaankaan, kun kaikki muuta haluavat "maistella" niitä erikoisruokia.

Vierailija
96/108 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää. Almondy Choco delish pakkauksessa näyttäisi lukevan että on gluteeniton ja vegaaninen

Vierailija
97/108 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko paha jos olisi ihan tavalliset kakku ja suolainen piirakka ja sitten erikoisruokavaliota syöville erilliseen pöytään jotkut yksittäisannokset/leivokset?

Jos yrittää kaikille kaikkiin erikoisruokavalioihin sopivana tehdä korvaavilla raaka-aineilla niin on helposti aika teollinen ja lisäaineita sisältävä

Vierailija
98/108 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivatut hedelmät ja esimerkiksi taatelit käyvät molempiin. Samoin pähkinät ja monet konvehdit.

Vierailija
99/108 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Pirkan Sachereita, ainyt vaan että ne ei-glutet vetää ne ja lautanen tyhjä. Suolaista piirakkaa. Nappeja ja karjaloita graavilla. Munakasrullaa suppiksilla tai Välimeren tapaan

Vierailija
100/108 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tylsä jos kaikki tarjoilu on valmispakasteita lämmitettynä. Erikoisruokavalioisille ymmärtää.