Noin 15 hengen kahvikutsuille vieras, jolla gluteeniton ruokavalio. Mitä suolaista ja makeaa helposti tarjolle?
Tarjoiluna olisi muuten makea kakku ja lisäksi suolaista tarjoiltavaa.
Ei ole keliakia mutta ei syö gluteenia. Lisäksi kaksi ei syö lihaa, kalaa syövät. Lisäksi yksi vegaani.
Mitä tarjoilla? Tekisikö yhden normaalin kakun ja yhden erikoisruokavalioille? Mitä suolaiseksi tarjottavaksi?
Ja ei kiitos vastauksia että olkoon syömättä, jos erikoisruokavalio - kaikille haussa nyt jotain syötävä eikä näpäytyksiä kaivata.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Tuota macarons-keissiä en ymmärrä sen osalta, että vaikka se on erikoisruokavalioon sopivaa niin miksi ei laittaisi tarjolle kaikille? Kun näkee toisen lautasella macaronseja niin ei tule mieleen että niitä ei saisi ottaa juhlapöydässä.
Luulisin varmaan itsekin että se gluteeniton-lappu on vain lisätietoa ellei ole erillisessä gluteenittomien ruokien pöydässä.
Tuo on sama kuin kasvisruokien kanssa. Jos laitat lapun, että vegaaneille tai kasvissyöjille, niin lihaa syövät vetelevät kaikki tarjottavat napaansa. Ei kaikkea voi aina tehdä kaikille.
Jos tietää esim. että juhlissa toivotaan jotain tiettyjä tarjottavia, joita ei jostain syystä pysty tekemään kaikille ruokavalioille sopiviksi, niin ehkä noiden macaronsienkin kanssa on ollut niin, että joku tarjottava ei sovi gluteenittomalle ja on haluttu, että heille on yhtä monta vaihtoehtoa kuin muillekin. Itse en kyllä menisi juhlissa ottamaan tarjottavia jonkin erikoisruokavaliokyltin kohdalta, varsinkin, jos näen, että niitä ei selkeästi ole koko porukalle, vain muutamalle.
Minä olen noissa tilanteissa tilannut ton-ton-ton kakun ja jonkun täyttävän salaatin pitopalvelulta. Kaikkien ruokarajoitukset samaan laariin (allergiat, keliakia, vegaani). Joskus palveluntuottaja tuskaisena vitsaili että hän miettii miten saa veden paksunnettua....
Vierailija kirjoitti:
Minä olen noissa tilanteissa tilannut ton-ton-ton kakun ja jonkun täyttävän salaatin pitopalvelulta. Kaikkien ruokarajoitukset samaan laariin (allergiat, keliakia, vegaani). Joskus palveluntuottaja tuskaisena vitsaili että hän miettii miten saa veden paksunnettua....
Ikävä puoli tuossa ton-ton-ton-kakussa on se, että siitä saa harvoin kovin hyvää, jos kaikki mahdolliset erikoisruokavaliot on yhdistetty samaan. Toki se on emännän kannalta kätevä tapa saada sopivaa tarjottavaa kaikille.
Söin hiljattain juhlissa kakkua joka ilmeisesti oli ton-ton-ton-kakku ja oli kyllä mauttomiin kakku mitä olen syönyt. Pohja aivan pehmeää massaa, ehkä perunajauhoista tms, kermana jotain kasvivalmisteesta tehtyä vaahtoa. Näytti ulkoisesti kakulta, mutta ei maistunut.
Paljon mieluummin olisi syönyt tavallista täytekakkua tai juustokakkua.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun joka kerta joku jankuttaa näistä kun tarjoaa ihmisiä kotiin. Sanoin edelliskerralla että ottakaa omat ruokanne mukaan.Laitoin ruokaa 30 hengelle ja ala siinä siitten laittamaan yhtä ilman laktoosia ja toinen ilman gluteenia. Suututtaa nuo marisijat. Osta pussi marenkeja ja laita tarjolle.
Mun ruokavalio on gluteeniton ja laktoositon. Olen aina sanonut ettei tarvitse erikseen laittaa mitään. Osaan huolehtia omista syömisistäni ja jääpä turha napostelu pois. Joskus vien mennessä jotain. Silti laitetaan ja tehdään siitä suuri numero kuinka ei mitään keksitä. Laita tosiaan sitten vaikka niitä marenkeja jos se sinulle paremman mielen tuo. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä puoli tuossa ton-ton-ton-kakussa on se, että siitä saa harvoin kovin hyvää, jos kaikki mahdolliset erikoisruokavaliot on yhdistetty samaan. Toki se on emännän kannalta kätevä tapa saada sopivaa tarjottavaa kaikille.
Saa siitä. Jos leipurikaan ei osaa niin se on huono leipuri. :)
Mites joku saaristolaisleipäpala erilaisilla täytteillä niin saa gluteenitonta ja vegaanista?
Tumma suklaa, wiener nougat ja vihreät kuulat käyvät varmaan kaikille!
Käykö pakasteriisipiirakat mielestänne juhliin? Onko tarpeeksi juhlavaa? Vai onko täytteestä kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Mites joku saaristolaisleipäpala erilaisilla täytteillä niin saa gluteenitonta ja vegaanista?
saaristolaisleivässä on pirusti vehnäjauhoja ja lesettä.
Vierailija kirjoitti:
Käykö pakasteriisipiirakat mielestänne juhliin? Onko tarpeeksi juhlavaa? Vai onko täytteestä kiinni?
Minulla on melkein aina niitä tarjolla ihan vaan munavoin kanssa, loppuvat ensimmäisenä. Että kelpaa kansalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaristolaisleipää muistuttavaa leipää (tai nappeja) saa gluteenittomana.
Vierailija kirjoitti:
Kääretorttu perunajauhoista on sekä gluteeniton että vegaaninen, kun täytteeseen ei laita tavallista kermaa. Ei sen vaikeampi tehdä kuin tavallinenkaan. Pikkuleipiä saa kaupasta oikein hyviä. Voileipäkakku onnnistuu myös sekä gluteeniton että vegaani, kun valitset vegetäytteet (gluteenittomista leivistä voi tarkistaa, että ovat myös vege). Tulee oikein hyvää, ja käy kaikille. Jos vieraita on vain tuo 15, ja heistä useampi on erityisruokavaliolla, minä ainakin tekisin kaiken tarjottavan jokaiselle sopivana. Jos teet vegenä, niin on myös maidoton ja laktoositon. Leipäjuusto on gluteeniton, ja sen voi valita myös vähälaktoosisen. Juuston voi päivittää nykyaikaan tajoamalla esim. coctailpaloina jonkin hedelmäviipaleen/hillonokareen kanssa, suolaisella keksillä (toki gluteeniton)
Kääretorttu ilman kananmunia?
Hyvän täytekakun ja kääretortun saa gluteenittomana käyttämällä perunajauhoja ja kaakaojauhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa siitä. Jos leipurikaan ei osaa niin se on huono leipuri. :)
Yleensä kaikki kaurakermat yms maidottomat ovat pahanmakuisia useimmista, vaikka vegaanit ja muut muuta väittäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saaristolaisleipää muistuttavaa leipää (tai nappeja) saa gluteenittomana.
niihin voisi tosiaan iskeä päälle jotakin hummusta tai kasvispohjaista tuorejuustoa ja joku kurkku/kirsikkatomaatti(puolikas) koristeeksi. Vegaanisen kakun saa ostamalla mutakakun ja koristelemalla sen soija/kaurakermalla + marjoilla/hedelmillä, ei montaa euroa mene..toki saa varmaan varata useamman muiden rohmujen varalta, koska näyttää varmaan herkulliselta. Gluteenittoman makean osuuden voi kuitata jollakin fazerin kakkusilla( myydään 2kpl pakkauksissa) + kekseillä.
Vierailija kirjoitti:
Blinejä eri täytteillä. Kaikki rakastaa ja voi syödä.
No ei todellakaan kaikki RAKASTA blinejä, yleensäkään en rakasta ruokaa.
Ja mädit sun muut ei oikein mene kahvin kanssa.
Täytekakkupohjan voi tehdä perunajauhoista.
Suolaiseen piirakkaan löytyy gluteenittomia valmiita piirakkapohjia ja jauhosekoituksia
Almondylla on yksi vegaaninen kakku ja pari gluteenitonta. Yhtä kakkua on vaikea saada sopimaan sekä vegaanille että gluteenittomille. Jostain voi myös löytyä valmiita gluteenittomia kakkupohja, mutta ne ovat vähän kiven alla ja sitten sitä kootessa täytyy muistaa kontaminaation vaara. Ei saa siis olla kosketuksissa edes käsien kautta gluteenia sisältäviin tuotteisiin.
Itse ostaisin kaikki erikoisruokavalioiden tarjottavat valmiina. Pääsee helpommalla ja ovat varmasti syöjille sopivia. Voivat halutessaan tarkistaa pakkauksista sopivuuden.
T. Kasvissyöjä( vegaanisia suosiva) keliaakikon äiti
Jos tekee tuollaisen pienemmän gluteenittoman vegaanikakun niin miten kerman ja muiden täytteiden kanssa? Onnistuuko se gluteeniton kakkupohja ilman kananmunaa? Kasvisvispiä ja marjoja täytteeksi?