Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Noin 15 hengen kahvikutsuille vieras, jolla gluteeniton ruokavalio. Mitä suolaista ja makeaa helposti tarjolle?

Vierailija
23.01.2023 |

Tarjoiluna olisi muuten makea kakku ja lisäksi suolaista tarjoiltavaa.
Ei ole keliakia mutta ei syö gluteenia. Lisäksi kaksi ei syö lihaa, kalaa syövät. Lisäksi yksi vegaani.

Mitä tarjoilla? Tekisikö yhden normaalin kakun ja yhden erikoisruokavalioille? Mitä suolaiseksi tarjottavaksi?

Ja ei kiitos vastauksia että olkoon syömättä, jos erikoisruokavalio - kaikille haussa nyt jotain syötävä eikä näpäytyksiä kaivata.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes usko että moni on herkkiä gluteenille .Esimerkkinä kun eräs aina mankuu siitä otin keskustelun ja hän sanoi että syö että ennakolta ehkäisee ettei vaan saa allergiaa. Se siitä ja enään ei minun kotiin tue syömään. 

Vierailija
22/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manteli- tai kookospohjaan tehty moussekakku käy kaikille. Salaatti suolaiseksi, gluteiiniton jättää vain oheen laitetun leivän syömättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria ja suolaa, kumpikin gluteenitonta ja maidotonta

Vierailija
24/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat koettaa tehdä kaikki kakut itse, niin tässä olisi yksi vegaaninen ja gluteeniton täytekakkuohje: https://ruoka-alkemisti.blogspot.com/2018/07/gluteeniton-ja-vegaaninen-… Olen itse tehnyt samasta blogista vegaanista täytekakkua, jossa oli kyllä gluteenia, ja se ainakin oli todella hyvää sekä maultaan että koostumukseltaan. Eikä ole vaikea tehdä. Lisäksi tuosta tulee vain 16-18cm kakku, joten sopii hyvin kun ensisijaisia syöjiä on vähemmän.

Vierailija
25/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daim-kakku

Marenkikääretorttu tai ihan vaan "normaali" kääretorttu, jossa vehnäjauhot korvattu perunajauhoilla

Vierailija
26/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin yhden kakun gluteenittomista jauhoista. Niistä saa kuohjean kakkupohjan. Mutta en keksi mitä vegaanille sitten. Gluteeniton karjalanpiirakka, tai sitten teet gluteenittomista jauhoista kaikille sen suolaisen piirakan. Taas jää se vegaaninen sitten erikseen..

Vierailija
27/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mayn keittiö oli Alfalla, sieltä opin, että kaiken voi tehdä gluteenittomalla jauhoilla ja hyvää tulee. Kerrankin oli kokki jolla oli keliakia ja silti kaikki ruoka onnistui.

Vierailija
28/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti keliakiaa sairaatavalle pitää leipoessa huomioida, ettei tule kontaminaatiota. Helpointa ostaa valmiina jo turvallisuuden vuoksikin.

Vierailija
29/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 syöjää on sinänsä aika paljon, että tekisin ehkä pari kakkua. Isompi ja ns. pääkakku on helppo tekaista gluteenittomana ja laktoosittoman. Siitä saa helposti mieleisen ja suurimman osan makunystyröille sopivan. Esim glut.täytekakku tai sit juustokakku glut.ton kekseistä.

Sit tekisin vielä pienemmän kakun vegaanisena. Luulenpa että on marginaalisempi joukko jotka on tarttumassa kakkuun, jossa lukee vegaaninen niin sen voi tehdä pienempänä ja kokeilla jotain reseptiä, mitä netistä löytyy. Ei sillä että ne vegaaniset ois pahemman makuisia..tosi hyviä usein, mutta jos vieraat on aivan tavan taallaajia, niin luulet että perinteinen vetoaa enemmän,

Tämä siis makeista :)

Vierailija
30/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton on helppo, mutta on paljon vaikeampaa keksiä sellaista, mikä on yhtä aikaa sekä gluteenitonta että vegaanista.

Gluteeniton täytekakku on helppo tehdä niin, että käyttää kakkupohjaan puolet perunajauhoa ja puolet gluteenitonta kaurajauhoa. Tekisin tällaisen kakun koko porukalle ja miettisin sitten vegaanille jotain muuta makeaa tarjottavaa.

Gluteenittomia piirakkapohjia (suolaiseen piirakkaan) saa kaupasta valmiina pakasteena, mutta sellaisen voi tehdä helposti itsekin käyttämällä kakkupohjasta yli jääneitä gluteenittomia kaurajauhoja. Suosittelen reseptiä, johon tulee jauhojen lisäksi perunahiutaleita. Se tuo piirakkapohjaan makeutta ja mureutta. Jos piirakkapohjaan käyttää vegaanille sopivaa margariinia, sopii piirakka myös vegaanille, jos valitsee täytteet hänelle sopiviksi.

Älkää sotkeko sitä kaurajauhoa joka paikkaan! Kaikki keliaakikot eivät voi syödä kauraa. Olen itse keliaakikko enkä tiedä leivonnaista, jonka makua kaurajauho parantaisi. Päinvastoin. On karkeaa ja pilaa kaikki eikä lisäksi edes sovi kaikille syöjille. Kakut ja kääretorttu perunajauhoista ja gluteenittomista jauhoista. 

Vierailija
31/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keliaakikko. Hyvä, helppo ja edullinen tarjottava on pakasteena myytävä gluteeniton mutakakku. Siihen pariksi vaikka vaahdotettu vaniljakastike ja marjoja. 

Suolaisen saa vaikka valmissalaatista, kun lukee vain tuoteselosteen kunnolla ja jättää paahdetut sipulit ja krutongin pois. Gluteenittomia coctail- tai karjalanpiirakoita lisäksi.

Vierailija
32/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 g makaronilaatikkoa ja 100 g hyydekaakkua per vieras.

Macaronilaatikkoa

Vierailija
33/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö esimerkiksi yksi normaali makea kakku ja toisena joku erikoisruokavalioihin? Pakasteena Almondy ja mutakakku ovat ilmeisesti gluteenittomia, mutta eivät vegaanisia eli ei käy kaikille.

Kaurajäätelö kävisi mutta ei ole kesä.

Tuolla Almondylla on jokin pakastesuklaakakku, mikä on sekä vegaaninen että gluteeniton. Siihen voi laittaa kaurajäätelöä ja vaniljajäätelöä lisäksi, niin tarjottava käy kaikille. 

Onko gluteenitonta ruokavaliota harrastava varmasti sellainen, että syö sitten vain gluteenitonta? Itsellä on kokemuksia siitä, että ainakin juhlissa saattaa käydä niin, että jos muiden tarjottavat ovat paljon houkuttelevampia, ja jos ei keliakiaa taustalla ole, gluteeniton saattaa hyvinkin syödä ihan samaa kuin muutkin. 

Suolaisiksi voisi ajatella karjalanpiirakoita. Itse ostaisin ihan valmiina ja lämmittäisin vaikka uunissa. Niitä saa vegaanisina ja gluteenittominakin. Päälle munavoita ja vaikka hummusta. Itseltä löytyisi vaikka mitä kasvis-ja vegaanireseptejä, mutta ne eivät ole gluteenittomia, joten menisin helpoimman kautta noin valmiilla tarjottavilla. Voihan sitä tehdä lisäksi vaikka jotain piirakkaa tai pasteijoita tai vaikka salaattia.

Vierailija
34/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton on helppo, kun vain vaihtaa jauhot gluteenittomiin (esim. gluteenittomalla kaurajauholla makuero tavallisista vehnäjauhoista tehtyihin leivonnaisiin on pieni). Pullaa ja sämpylöitä on kuitenkin vaikeampi leipoa gluteenittomista jauhoista, mutta esim. kaikki kakut, piirakat ja muffinit onnistuvat hyvin koko porukalle. Vegaanille on paljon vaikeampi keksiä tarjottavaa. Kannattaisi varmaan kysyä vinkkejä häneltä itseltään. On aika turhauttavaa ostaa/leipoa jotain erikoisvegaanijuttua, jos se ei sitten maistukaan juuri tälle vegaanille.

Vierailija
35/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär on vegaanille ja kaikki ruuat ovat luonnollisesti vegaanisia. Missään en ole syönyt niin herkullisia ruokia ja raakakakkuja kuin hänen luonaan.

Jos mulle tulisi vieraita, joilla on ruokarajoitteita, tekisin kaiken vegaanisena ja gluteenittomina.

Vierailija
36/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton ja vegaaninen kakku samassa on ainakin minulle keliaakikkona ei kiitos. Oletteko muistaneet tarkistaa, että kaurakerma on gluteeniton? Hinta nimittäin pomppaa heti.

Vierailija
37/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan paljonko oot valmis laittamaan aikaa ja vaivaa. Jos teet kakun itse, voit hyvin tehdä sen jo aiemmin ehdotettuihin perunajauhoihin tai gluteenittomaan seokseen. Samalla vaivalla paistat toisen, pienemmän pohjan vegaaneille/maidottomille. Itse asiassa, pellillä paistetusta pohjasta saat leikeltyä sopivat osat tarpeen mukaan.

Laktoosittomasta kermasta pursotukset yleiseen ja vegaanisesta pienempään kakkuun. Tässä vaiheessa siis vasta eroaa.

Suolaisiksi laittaisin juusto- ja leikkelepöydän kaikilla mahdollisilla herkuilla (oliivit, paahdetut paprikat, erilaiset tahnat ja levitteet). Kylkeen sitten leipää ja gluteenitonta vastaavaa.

Juomaksi hyvää kahvia, muutamia erilaisia teelaatuja, vettä kuplilla ja ilman. Limua kans.

Vierailija
38/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

keliaakikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton on helppo, mutta on paljon vaikeampaa keksiä sellaista, mikä on yhtä aikaa sekä gluteenitonta että vegaanista.

Gluteeniton täytekakku on helppo tehdä niin, että käyttää kakkupohjaan puolet perunajauhoa ja puolet gluteenitonta kaurajauhoa. Tekisin tällaisen kakun koko porukalle ja miettisin sitten vegaanille jotain muuta makeaa tarjottavaa.

Gluteenittomia piirakkapohjia (suolaiseen piirakkaan) saa kaupasta valmiina pakasteena, mutta sellaisen voi tehdä helposti itsekin käyttämällä kakkupohjasta yli jääneitä gluteenittomia kaurajauhoja. Suosittelen reseptiä, johon tulee jauhojen lisäksi perunahiutaleita. Se tuo piirakkapohjaan makeutta ja mureutta. Jos piirakkapohjaan käyttää vegaanille sopivaa margariinia, sopii piirakka myös vegaanille, jos valitsee täytteet hänelle sopiviksi.

Älkää sotkeko sitä kaurajauhoa joka paikkaan! Kaikki keliaakikot eivät voi syödä kauraa. Olen itse keliaakikko enkä tiedä leivonnaista, jonka makua kaurajauho parantaisi. Päinvastoin. On karkeaa ja pilaa kaikki eikä lisäksi edes sovi kaikille syöjille. Kakut ja kääretorttu perunajauhoista ja gluteenittomista jauhoista. 

Jos kuuluu siihen pieneen osaan keliaakikkoja, jolle gluteeniton kaura ei käy, pitää tästä tietenkin kertoa erikoisruokavalioita ilmoittaessa.

Makuasiat ovat makuasioita, mutta oma kokemukseni on se, että leivonnaisista tulee niin paremman makuisia kuin rakenteeltaan miellyttävämpiä, jos niihin käyttää pelkkien perunajauhojen lisäksi tai gluteenittoman jauhoseoksen sijaan gluteenittomia kaurajauhoja. Lähipiiriini kuuluu keliaakikkoja, joten käytännössä aina perhejuhlissa on gluteenitonta tarjottavaa. Kaurajauhoista tehtyjä leivonnaisia syö mielellään koko porukka, kun taas tavallisesta gluteenittomasta jauhoseoksesta valmistettuja eivät syö vapaaehtoisesti muut kuin keliaakikot. Kääretorttu tulee kyllä hyvä pelkistä perunajauhoista.

Vierailija
39/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

keliaakikko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuuluu siihen pieneen osaan keliaakikkoja, jolle gluteeniton kaura ei käy, pitää tästä tietenkin kertoa erikoisruokavalioita ilmoittaessa.

Makuasiat ovat makuasioita, mutta oma kokemukseni on se, että leivonnaisista tulee niin paremman makuisia kuin rakenteeltaan miellyttävämpiä, jos niihin käyttää pelkkien perunajauhojen lisäksi tai gluteenittoman jauhoseoksen sijaan gluteenittomia kaurajauhoja. Lähipiiriini kuuluu keliaakikkoja, joten käytännössä aina perhejuhlissa on gluteenitonta tarjottavaa. Kaurajauhoista tehtyjä leivonnaisia syö mielellään koko porukka, kun taas tavallisesta gluteenittomasta jauhoseoksesta valmistettuja eivät syö vapaaehtoisesti muut kuin keliaakikot. Kääretorttu tulee kyllä hyvä pelkistä perunajauhoista.

Ja edelleen, AP:n vieras ei edes ole keliaakikko, jolloin gluteeniton kaurajauho käynee melko varmasti.

Vierailija
40/108 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tosiaan paljonko oot valmis laittamaan aikaa ja vaivaa. Jos teet kakun itse, voit hyvin tehdä sen jo aiemmin ehdotettuihin perunajauhoihin tai gluteenittomaan seokseen. Samalla vaivalla paistat toisen, pienemmän pohjan vegaaneille/maidottomille. Itse asiassa, pellillä paistetusta pohjasta saat leikeltyä sopivat osat tarpeen mukaan.

Miten tehdään vegaaninen kakkupohja eli kakkupohja ilman kananmunaa samalla vaivalla, kun tekee muulle porukalle tavallisen kakkupohjan?