Yli 80% suomalaisista kannattaa eutanasia laillistamista, mutta silti asia ei tunnu millään etenevän poliittisessa päätöksenteossa?
Outo ristiriita mielestäni...
Ei asia saa olla joidenkin lääkäreiden päätettävissä. Tämä on poliittinen kysymys.
Kommentit (413)
En usko 80%
Tai miten perillä ihmiset ovat olleet siitä mitä tarkoittaisi?
Vierailija kirjoitti:
Kanadassakin alkoi eutanasia laki vain terminaali vaiheessa oleville.
Nyt se on levinnyt jo mt-ongelmaisiin. (Tänä keväänä oli tarkoitus levitä).
Eli itse en osaa oikein olla sen kannalla..
Voisi johtaa väärinkäytöksiin.
Miksi alapeukku?
Saisiko linkin Suomessa tehtyyn eutanasian kannatuskyselyyn? En tarkoita kannatusta lääkärien mielipiteitä vaan aloittajan tarkoittamaan tutkimukseen.
Minulle on riittänyt kuolemansairaan äitini katsominen viikon ajan sairaalassa siihen, että minusta on tullut vahvasti eutanasian puolustaja. Äiti voisi kuolla ihmisarvoisesti, jos eutanasia olisi sallittu. Hän voisi jättää jäähyväiset kaikille kenelle haluaa ja sitten pistettäisiin piikki ja äiti nukkuisi pois. Nykytilanteessa äiti joutuu kitumaan tajunnan rajamailla muiden armoilla viikkoja, ehkä kuukausia. En ymmärrä miten kukaan voi olla niin julma, että vastustaa eutanasiaa kuolemansairaiden vanhojen ihmisten tapauksessa... eläimillä on Suomessa ihmisiä paremmat oikeudet tässä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on riittänyt kuolemansairaan äitini katsominen viikon ajan sairaalassa siihen, että minusta on tullut vahvasti eutanasian puolustaja. Äiti voisi kuolla ihmisarvoisesti, jos eutanasia olisi sallittu. Hän voisi jättää jäähyväiset kaikille kenelle haluaa ja sitten pistettäisiin piikki ja äiti nukkuisi pois. Nykytilanteessa äiti joutuu kitumaan tajunnan rajamailla muiden armoilla viikkoja, ehkä kuukausia. En ymmärrä miten kukaan voi olla niin julma, että vastustaa eutanasiaa kuolemansairaiden vanhojen ihmisten tapauksessa... eläimillä on Suomessa ihmisiä paremmat oikeudet tässä suhteessa.
Jatkan vielä:
Toivottavasti sitten kun oma aika koittaa, on eutanasia jo laillinen. En ikimaailmassa haluaisi äitini tilanteeseen, sillä nykytilanteessa kaikkien osapuolten kärsimystä vain pitkitetään. Mielestäni eutanasialaista voitaisiin tehdä hyvä, kun se vain rajattaisiin tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin, että Taivaan Isä on se joka saa päättää sen, milloinka täältä kukin lähtee. Myös saattohoitoon suhtaudun kielteisesti. Jokaisen on taakkansa kannettava, eikä kenellekään anneta enempää kuin hän kestää.
Ihan pelkästään itsemurhat todistaa että tässä(kin) asiassa olet tullut satukirjan lukijoiden kusettamaksi.
canadassa homma toimii. tosin siellä köyhille ehdotetaan eutanasiaa, jos ei ole varaa maksaa terveydenhuoltomaksuja. sama malli myös suomeen?
No ihan ensin joku linkki tohon tutkimukseen, jonka mukaan 80% kannattaa.... Kanadassa eutanasiareseptejä kirjoitellaan masentuneille. Kuulostaa toooosi hyvältä.
Yksi tulokulma asiaan on myös miksi kaikki pitää aina kirjoittaa lakiin kun ne jotka sellaisen haluaa toteuttaa eutanasian tekee sen nyt jo. Suomessa on joku ihme pakkomielle kirjata kaikenlaiset vihervasemmistojen ja muiden älyttömyydet lakiin aivan kuin se sen uskottavampaa olisi🤔
Eutanasia on Suomeksi= hyvä kuolema.
Kyllä tämä tullaan Suomessakin laillistamaan, mutta veikkaan sen menevän ensi vuosikymmenelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo 80% on vetäisty? En minä ainakaan tunne ketään, joka kannattaisi.
Toisin sanoen he, joiden kannan tiedät, eivät ole koskaan joutuneet todistamaan pitkää ja kivuliasta kuolemaa.
Minulle tämä asia oli selvä jo ennen kuin jouduin tätä todistamaan. Ei tarvitse muuta kuin kuvitella itsensä siihen kuolevan asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi omalla kohdallaan laittaa elvytyskiellon. Se auttaa jo pitkälle.
Eutanasia ei ole helppo. Siihen liittyy myös henkilöt jotka sitä tekee. Ehkä siitä jonain päivänä tulee yhtä normaali kuin abortista. Abortin tekemisestä voi työntekijä kielytyä ja osa kieltäytyy.Elvytyskielto ei kuitenkaan auta hitaaseen mutta varmaan kuolemiseen. Eutanasian ehdoksi voisi hyvin laittaa sen, että potilaalla on saattohoitopäätös. Ja houtohenkilökunta voisi opetella ajattelemaan eutanasiaa kivunlievittäjänä.
Nimenomaan.
Tuntuisi että hoitohenkilökunta näkee tarpeeksi työssään, jotta pystyisivät tekemään johtopäätöksen eutanasian järkevyydestä yksilön kannalta.
Eiköhän ole eduskunnassa tärkeämpiäkin asioita edistettävänä kuin tällainen. Ei kuulosta kovin akuutilta.
Taas hatusta otettuja tilastoja, yhtä hyvin voi sanoa että 80% ei kannata eutanasiaa... eutanasiaa ajetaan siksi että sillä on kaupallisia mahdollisuuksia kuten esim. Kanadassa yksityiset yritykset tekevät valtavasti rahaa eutanasia-kaupalla...
Vierailija kirjoitti:
No onhan se laillista jo nyt. Lääkäri laittaa elvytyskiellon, sitä ei saa pois potilas eikä omainen. Meillä 65v työssäkäyvä perusterve äiti sai elvytyskiellon, kun joutui päivystykseen liukastuttuaan ja ranne murtui. Olihan se aika julma teksti Omakannasta luettuna, että ei elvytetä. Mitään keskustelua lääkäri ei potilaan kanssa käynyt, pelkkä ikä riitti.
Joko olet ymmärtänyt asian väärin tai sitten härskisti valehtelet. Yhdellekään perusterveelle 65-vuotialle ei linjata DNR-päätöstä (ellei potilas sitä itse nimenomaa halua) Ei edes 80-vuotiaalle perusterveelle.
Olet muutenkin ymmärtänyt DNR-päätöksen väärin. Ei se tarkoita mitään eutanasiaa eikä hoitamatta jättämistä. Se asetetaan silloin, kun lääkäri tietää potilaan kokonaistilanteen perusteella, että tämä ei kuitenkaan elvytyksestä selviäisi (kuin enimmillään eläisi kasvina muutaman kuukauden).
Vierailija kirjoitti:
Olisitko itse valmis sen piikin pistämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ryhtyy pyöveliksi? Sitä ei voi vaatia lääkäreiltä.
Itse vetää napit naamaan tai puoliso voi laittaa ruiskulla jos niin on sovittu. Sit vaan lääkäri toteaa kuolleeksi ja hautausurakoitsija roudaa pois.
Ei se lemmikkienkään lopettaminen sen kummempaa ole. Kuuluu eläinlääkäreiden hommaan. Ensin nukutus, sitten sydämen pysäyttävä lääke ja sit kuunnellaan että kuollut on. Tuskin he itseään uneen itkevät töidensä takia.
Kuka sen ruiskeen laittaa, jos ei ole puolisoa tai lähiomaista, tai jos tämä ei itse kykene siihen mutta haluaa silti että se tehdään?
Tuskin siihen ainakaan lääkärin koulutusta tarvitaan. Niitä on muutenkin liian vähän.
Tässä on paljon tärkeämpiä asioita kuten EU:sta eroon pääsy nopeasti
Kanadassakin alkoi eutanasia laki vain terminaali vaiheessa oleville.
Nyt se on levinnyt jo mt-ongelmaisiin. (Tänä keväänä oli tarkoitus levitä).
Eli itse en osaa oikein olla sen kannalla..
Voisi johtaa väärinkäytöksiin.