Yli 80% suomalaisista kannattaa eutanasia laillistamista, mutta silti asia ei tunnu millään etenevän poliittisessa päätöksenteossa?
Outo ristiriita mielestäni...
Ei asia saa olla joidenkin lääkäreiden päätettävissä. Tämä on poliittinen kysymys.
Kommentit (413)
Suurin osa lääkäreistä vastustaa, he ei halua ruveta tappamaan ihmisiä.
Kannatan eutanasian laillistamista. Toki potilaan pitää itse olla siinä kunnossa vielä, että järki pelaa kun tämän päätöksen tekee.
t- M32v
Jos eutanasia laillistettaisiin, varmasti kohdattaisiin tilanteita, joissa omaiset tai hoitohenkilökunta painostaisivat sairasta haluamaan eutanasiaa: "Ethän halua olla taakka, rakas X-pappa/mummo? Kun sinulla on noita kipujakin, ja meistä on niin masentavaa kuulla niistä ja katsella sinun kärsimyksiäsi. Ja pikku lapsenlapsesi tarvitsisi kipeästi perintörahoja harrastuksensa rahoittamiseen."
Kannattaa varmaan tehdä se itsemurha silloin kun vielä itse siihen kykenee eikä teetättää sitä muilla.
Voiko eutanasian tehdä kirveellä?
Vai onko niin että se pitää tapahtua siististi laittamalla myrkkyä suoneen?
Eutanasia on jotenkin coolimpi kun ei veri lennä, aktiivisesta tappamisesta kuitenkin kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi omalla kohdallaan laittaa elvytyskiellon. Se auttaa jo pitkälle.
Eutanasia ei ole helppo. Siihen liittyy myös henkilöt jotka sitä tekee. Ehkä siitä jonain päivänä tulee yhtä normaali kuin abortista. Abortin tekemisestä voi työntekijä kielytyä ja osa kieltäytyy.Elvytyskielto ei kuitenkaan auta hitaaseen mutta varmaan kuolemiseen. Eutanasian ehdoksi voisi hyvin laittaa sen, että potilaalla on saattohoitopäätös. Ja houtohenkilökunta voisi opetella ajattelemaan eutanasiaa kivunlievittäjänä.
Tämähän olisi jo aivan eri asia kuin eutanasian salliminen yleisesti.
Tajuatteko, että eutanasiaa lobbaavat haluavat, että KUKA TAHANSA (ehkä ei alaikäinen mutta muuten) voisi päättää, että hänet tapetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin 80% kannattaa.
Minäkään en usko, että niin paljon olisi kannatusta.
Älkää enää päästäkö 200 tyyppiä päättämään asioistamme. Ihmisen elämä on lyhyt, annetaan kaikkien elää se loppuun kunnialla ja parhaalla huolenpidolla ja hoidolla.
Aina pitää olla elämän puolella.
Pumpataan aktiivisesti kuolevaan väkisin nesteitä ja ravintoa, niin että hänen aivonsa turpoavat... tai annetaan oksentaa sisukset, kun kipulääke ei toimi... *kunnialla.* YÖK mitä jeesustelua!
Oikeasti oksettava...
Eutanasia on eettisesti todella vaikea kysymys, jos sitä ryhtyy oikein filosofistisesti miettimään, ja sallii jonkinlaisen painoarvon mahdolliselle kuolemanjälkeiselle olemassaololle.
Nopea ja harkitsematon ajatus on sallia eutanasia jopa masentuneille nuorille. Tämä on ääriesimerkki, mutta Alankomaissa on ainakin yksi tällainen tapaus, mikä on järkyttävää.
Kun eutanasian tulvaportit avataan, alkaa perintöjä sadella.
Mutta tähän asti sanottukin on silti vain osa totuudesta, voi olla että olen väärässä. Hyvin vaikea kysymys, ja minä saan hyvää palkkaa tällaisten pohtimisesta.
Voitaisiin kouluttaa eutanasialääkäreitä, jotka kiertäisivät sairaalasta toiseen tarpeen mukaan. Silloin muiden lääkäreiden ja hoitajien ei tarvitsisi painia etiikkakysymysten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lääkäreistä vastustaa, he ei halua ruveta tappamaan ihmisiä.
Lääkärin vala kieltää kuolettavan myrkyn antamisen. On muuten aika vanha perinne, en heti lähtisi muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin kouluttaa eutanasialääkäreitä, jotka kiertäisivät sairaalasta toiseen tarpeen mukaan. Silloin muiden lääkäreiden ja hoitajien ei tarvitsisi painia etiikkakysymysten kanssa.
Pyöveleitä tarkoitat?
Oletteko sattuneet huomaamaan sellaista pikku juttua kuin SOTA? Tässä on "vähän" tärkeämpää mietittävää kuin joku eutanasia laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo 80% on vetäisty? En minä ainakaan tunne ketään, joka kannattaisi.
En minäkään. Itse en kannata, enkä tiedä kenenkään muunkaan kannattavan.
Lue tämä ketju huolellisesti läpi.
Vielä todellako sen jälkeen et kannata?
Haluan muuten huomauttaa, että eutanasian ollessa laitonta myös kuolemansairaat lapset joutuvat käymään läpi hirvittäviä ja tuskallisia kuolemia. Anna yksikin hyvä syy sille, miksi näin pitäisi saada jatkua?
En lue, enkä kannata.
Luotan siihen, että Jumala huolehtii ihmisen täältä poiskin ajallaan. Hoitajana olen myös nähnyt monenlaisia loppuja. Äkillisiä ja vähän pidempiä. Jos kuoleminen niin pelottaa, niin mikään ei estä rukoilemasta sen puolesta.Anna yksikin HYVÄ syy, miksi ihmisen pitää kärsiä päiviä tai jopa viikkoja ennen kuolemaansa?
Jumala on meidät jokaisen tänne luonut ja ajallaan ottaa myös pois. Siinä välissä meillä ei ole lupa tapppaa ketään toista ihmistä. Millään verukkeella. Näin lukee Raamatussa ja siihen uskon ja sen mukaan toimin. Myös hoitajana.
Aamen totisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo 80% on vetäisty? En minä ainakaan tunne ketään, joka kannattaisi.
En minäkään. Itse en kannata, enkä tiedä kenenkään muunkaan kannattavan.
Lue tämä ketju huolellisesti läpi.
Vielä todellako sen jälkeen et kannata?
Haluan muuten huomauttaa, että eutanasian ollessa laitonta myös kuolemansairaat lapset joutuvat käymään läpi hirvittäviä ja tuskallisia kuolemia. Anna yksikin hyvä syy sille, miksi näin pitäisi saada jatkua?
En lue, enkä kannata.
Luotan siihen, että Jumala huolehtii ihmisen täältä poiskin ajallaan. Hoitajana olen myös nähnyt monenlaisia loppuja. Äkillisiä ja vähän pidempiä. Jos kuoleminen niin pelottaa, niin mikään ei estä rukoilemasta sen puolesta.
Aamen voi pyytää Jeesukselta syntinsä anteeksi niin saa uuden elämän Taivaassa
Vierailija kirjoitti:
Näin meneteltiin kansallissosialistien hallitsemassa Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko sattuneet huomaamaan sellaista pikku juttua kuin SOTA? Tässä on "vähän" tärkeämpää mietittävää kuin joku eutanasia laki.
Miksi kantaa sodan uhasta huolta, kerran poliitikkoja ei Nato kiinnostanut vuosikymmeniin? Menkööt he tarvittaessa puolustamaan maata.
Pohojanmaa kirjoitti:
Jumala on antanut elämän ja ainoastaan hänellä on se oikeus ottaa
Jumala on satuolento johon vähemmistö uskoo eikä teillä helposti höynäytettävillä ole oikeutta kiduttaa ihmisiä mielikuvitusolennon kuviteltujen mielipiteiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin 80% kannattaa.
Olet oikeassa. Yli 90 % kannattaa.
Seuraavalla hallituskaudella eutanasia laillistetaan Suomessa ja Suomi siirtyy sivistysvaltioiden joukkoon.
Sinäkö sen sitten teet, kun lääkärit eivät?
Kuulostaa tosi luotettavalta.