Apua! Olen syönyt kaikkea kiellettyä rv 7 saakka! Onko sikiö vaarassa :(
Sain tietää eilen olevani raskaana. Soitin neuvolaan ja raskausviikoksi edellisten menkkojen perusteella laskettiin 6+5. Vaikka menkat olivat myöhässä, niin en osannut ollenkaan epäillä raskautta, sillä minulle on tavallista, että stressi voi siirtää menkkoja ja nyt on ollut tosi kiireputki töissä. Lisäksi seksielämä kumppanin kanssa on ollut tosi harvaa ja olemme joka kerta käyttäneet kondomia, emmekä ole huomanneet sen koskaan rikkoutuneen (mutta näin on siis ollut pakko käydä). Tästä syystä tajusin tehdä raskaustestin vasta nyt.
Tuon neuvolapuhelun jälkeen aloin miettiä kuluneita viikkoja ja nyt olen ihan kauhuissani siitä, mitä kaikkea olen syönyt ja juonut raskauden aikana. Rakastan kalaa ja olen syönyt joka viikko usean kerran kiellettyjä kaloja, kuten graavia, sushia ja vakuumipakattua savukalaa. Lisäksi olen juonut raskausviikkojen aikana kahdesti viiniä. Ja kaiken lisäksi vielä juonut JOKA ILTA yrttiteetä (rooibos) joka sekin näyttää olevan kieltolistalla. Maitotuotteita olen syönyt aika vähän, mutta en ole kyllä yhtään kiinnittänyt huomiota, että ovatko pastöroimattomasta vai pastöroidusta maidosta.
Eli toisen sanoen olen syönyt ja juonut alkuraskauden ajan päivittäin jotain, mikä voi aiheuttaa sikiölle vahinkoa 😩😩 Ihan hirveä olo tuli tästä! Nettilähteissä puhutaan kehityshäiriöiden riskistä ym. Olen paniikissa.
Osaako kukaan kertoa mitään rauhoittavaa? Olen lukenut, että ennen istukan kehitystä sikiö on ruskuaispussissa, joka ei ole yhteydessä äitiin (?). Voisiko siis olla, että jos istukka ei ole vielä kehittynyt, niin nämä syömäni aineet ja mahdolliset bakteerit eivät olisi vielä välittyneet sikiöön? Vai onko yhteys olemassa jo aiemminkin? Miten tämä oikein menee? Esikoinen kyseessä, niin olen ihan pihalla kaikesta. Kysyn näitä kyllä neuvolassa, mutta ajanvaraus tuli vasta kahden viikon päähän, niin toivoisin jotain mielenrauhaa, jos mahdollista jo aiemmin...
Kommentit (21)
Noi raat kalat ja pastöroimattoman maitotuotteet on kiellettyjä siksi, etä niissä on listerian vaara. Listeria ei tarvitse istukkaa voidakseen aiheuttaa keskenmenon, mutta koska listeria tulee esiin aika nopeasti, sulla ilmeisesti on kaikki kunnossa kun mitään ongelmaa ei ole ilmaantunut.
Sen viinin kanssa on vaikeampi sanoa, koska mitään turvallista rajaa ei ole eikä me edes tiedetä, paljonko joit. Sanovat, että alkoholi ei siirry merkittävässä määrin sikiölle ennen istukan kehittymistä, mutta alkoholia on muissakin kudoksissa kuin veressä, joten onse tsygootti voinut altistua. Tuskin kuitenkaan pahasti, koska tuossa alkuvaiheessa raskaus menisi kesken tämmöisestä syystä tosi helposti, eikä sulla ole mennyt..
No jos et sairastunut niistä kaloista niin mitäpä haittaisi. Teestä en osaa sanoa. Alkoholiahan ei saisi juoda, mutta silti aika epätodennäköistä että olisi haittaa aiheuttanut.
Juttele neuvolassa näistä mieltäsi painavista asioista. Toivottavasti on fiksu neuvolatäti joka saa mielesi rauhoittumaan.
Rooiboksesta:
https://www.vau.fi/raskaus/raskaus-ja-ruokavalio/rooibos-raskaus/
Lähinnä vain Suomessa ollaan ylivarovaisia tuon suhteen. Ja siis nykyään ollaan, kun mä olin raskaana 2003-2004, varoiteltiin lähinnä listeriariskistä ja maksan a-vitamiinipitoisuudesta.
Itselläni on raskaus edennyt oikein hyvin viikolle 31, ja ennen kun tiesin olevani raskaana, join alkoholia yksissä juhlissa useamman annoksen, siis varmaan 6-7 annosta ehkä viikolla 4 tai 5 ja sen jälkeen söin kaikenlaista kiellettyä monta kertaa päivässä ulkomailla ennen kun tein positiivisen testin. Ei hätää, ota iisisti ja pääasia että nyt noudatat ruokaohjeita. Niitäkin maalaisjärjen kanssa.
Riski noista ruokatuotteista on vaarana saada listeria tai vastaava bakteerin aiheuttama sairaus. Jos et siis ole niitä saanut, niin asia on ok.
Toinen asia on sitten alkoholi ja rooibos. Alkuraskaus on herkkää aikaa sikiön kehitykselle ja niitä tulee kyllä ehdottomasti välttää. Sitä onko jotain vahinkoa tullut ei oikeastaan voi ikinä tietää. Voit kuitenkin lohduttautua sillä, että todella monet naiset eivät alkuaikoina tiedä olevansa raskaana ja käyttävät esim alkoholia. Et ole tahallasi tehnyt mitään väärää.
Nyt kun tiedät olevasi raskaana, niin toimi sen mukaisesti. Kannattaa unohtaa nämä otin aina raskaana pari lasia viiniä ja ihan hyvin meni kommentit. Parempi välttää nyt kokonaan kiellettyjä ruokia ja aineita.
Alkoholia on juonut joka toinen äiti vahingossa alkuraskaudessa. Joten ei ole syytä hysteriaan.
Kalat sisältää riskin sairastua listeriaan, mutta sinä et ole sairastunut, joten kaikki on kunnossa.
Kaupassa myytävät maitotuotteet ovat aina pastöroituja, joten jos olet käyttänyt kaupasta ostettuja maitotuotteita, niin et ole saanut pastöroimatonta maitoa. Tuo ohje on maitotilallisia varten.
En usko, että vaaraa on kertomasi perusteella kun ei ole keskeytynyt. Vältä jatkossa kiellettyjä aineita.
Luin joskus tutkimuksen äitien alkoholin käytöstä ja fasista, koska tiedän oman teiniäitini juoneen kirkastakin raskauden aikana. No, tutkijoiden yllätykseksi loppuun asti jatkuneissa raskauksissa suurin FASAD ja FAS-riski oli äideillä, jotka joivat alkoholia SÄÄNNÖLLISESTi eli useita kertoja viikossa, vaikka määrät olivat (äitien kertoman mukaan) 1-5 lasia mietoa viiniä ym. Kerralla. Satunnainen rajukaan juominen ei näyttänyt aiheuttavan yhtä paljon vahinkoa. Pahin tilanne oli tietysti rappioalkoholistien vauvoilla ja myös geneettinen alttius häiriön kehittymiseen löytyi.
Itselläni oli myös yllätysraskaus ja silloin sanottiin neuvolassa, että alkuviikoilla suurinriski satunnaisessa juomisessa on keskenmeno, mutta jos sitä ei tapahdu voi yleensä olla huoletta, jos raskauden selvittyä lopettaa alkoholin käytön.
Pitääkö tuo paikkansa, että alkuviikoilla äidin syömät aineet eivät siirry vauvaan ennen kuin istukka on kehittynyt? Tuo kyllä helpottaisi mieltä kun itsekin olen raskaana ja tuli alkuvaiheessa välilkä ihan vaan unohdettua mikäkaikki on kiellettyä kun lista on niin pitkä... ja syötyä vahingossa. esim. Auringonkukansiemenet.
Kannattaa myös pitää mielessä, että arvio raskauden kestosta ei välttämättä pidä paikkaansa. Jos on epäsäännölliset kuukautiset, niin olisi voinut olla tälläkin kertaa ja hedelmöittyminen tapahtua arvioitua myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Noi raat kalat ja pastöroimattoman maitotuotteet on kiellettyjä siksi, etä niissä on listerian vaara. Listeria ei tarvitse istukkaa voidakseen aiheuttaa keskenmenon, mutta koska listeria tulee esiin aika nopeasti, sulla ilmeisesti on kaikki kunnossa kun mitään ongelmaa ei ole ilmaantunut.
Sen viinin kanssa on vaikeampi sanoa, koska mitään turvallista rajaa ei ole eikä me edes tiedetä, paljonko joit. Sanovat, että alkoholi ei siirry merkittävässä määrin sikiölle ennen istukan kehittymistä, mutta alkoholia on muissakin kudoksissa kuin veressä, joten onse tsygootti voinut altistua. Tuskin kuitenkaan pahasti, koska tuossa alkuvaiheessa raskaus menisi kesken tämmöisestä syystä tosi helposti, eikä sulla ole mennyt..
Ja lisäyksenä sanoisin, että aika velho saa olla, että Suomessa syö tai juo pastöroimattomia maitotuotteita. Itsellä kävi vähän samalla tavalla kuin ap:lla, paitsi että tajusin olevani raskaana viikolla 8+. Jotenkin en vaan tajunut, että yhdet menkat oli jo jäänyt välistä kun oli joulua ja uutta vuotta jne samoihin aikoihin. Vietin siis mm erittäin kostean Uuden Vuoden kaveriporukalla ja ihan terve tuo lapsi on, nyt 17v että kait jotain oisi jo ilmennyt tähän mennessä?
Tehtyä ei saa tekemättömäksi, nyt kun tiedät, aloitat puhtaalta pöydältä. Turha etukäteen murehtia, voi olla että ei ole seurannut yhtään mitään.
Kai oot röökiä kanssa vetänyt? Ja piriä.
Rooibos on kielletty mielestäni siksi että se luokitellaan yrttiteeksi ja raskauden aikana "yrtit" eli luontaistuotteet on kielletty. Rooibostahan juodaan paljon jossain päin Afrikkaa, tuskinpa siellä raskaan olevat naiset lopettavat sen juomisen? Siis kokemusta tästä on paljon. Toki en tiedä onko siellä päin kasvatetussa rooiboksessa raskametallijäämiä tms mutta tuskinpa tuosta sen kummempaa haittaa on kuin vaikka tavallisesta teestä tai kahvista.
Hedelmöittyneessä munasolussa on mukana ruskuaispussi, jota sanotaan ihmisen ekaksi eväslaukuksi. Sen turvin sikiö kehittyy siihen asti, että istukka kehittyy ja lapsi liittyy napanuoran avulla äitiinsä. Sanoisin itse tuon perusteella, että viikoille 6-7 asti syödyillä ja juoduilla aineilla ei olisi juurikaan väliä.
Noista asioista on sentään tutkittua tietoa.
Mulla on suunnitelmissa raskaus jossain vaiheessa, ja jokaikinen perussairauden lääke on uudempia lääkkeitä, joita ei ole tutkittu raskauden ja imetyksen näkökulmasta. Lääkärien kommentti aiheeseen on voi olla haittaa tai voi olla olematta, mutta siitäkin on haittaa, jos perussairaus ei ole hallinnassa. Yritä sitten näillä tiedoilla päättää mitä tehdä. On käynyt jo mielessä jättää lisääntymättä kokonaan, koska ei oikein vakuuta terveydenhuollon suhtautuminen.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että vaaraa on kertomasi perusteella kun ei ole keskeytynyt. Vältä jatkossa kiellettyjä aineita.
Luin joskus tutkimuksen äitien alkoholin käytöstä ja fasista, koska tiedän oman teiniäitini juoneen kirkastakin raskauden aikana. No, tutkijoiden yllätykseksi loppuun asti jatkuneissa raskauksissa suurin FASAD ja FAS-riski oli äideillä, jotka joivat alkoholia SÄÄNNÖLLISESTi eli useita kertoja viikossa, vaikka määrät olivat (äitien kertoman mukaan) 1-5 lasia mietoa viiniä ym. Kerralla. Satunnainen rajukaan juominen ei näyttänyt aiheuttavan yhtä paljon vahinkoa. Pahin tilanne oli tietysti rappioalkoholistien vauvoilla ja myös geneettinen alttius häiriön kehittymiseen löytyi.
Itselläni oli myös yllätysraskaus ja silloin sanottiin neuvolassa, että alkuviikoilla suurinriski satunnaisessa juomisessa on keskenmeno, mutta jos sitä ei tapahdu voi yleensä olla huoletta, jos raskauden selvittyä lopettaa alkoholin käytön.<
Tuntuu aika loogiselta, että riski on suurin, jos juominen on säännöllistä, koska silloin on huomattavasti useampia kertoja, jolloin alkoholi voi aiheuttaa haittoja.
On kyllä hämmästyttävää, miten pitkä tuo kiellettyjen ruokien lista on nykyään. Miten sitä on menneinä aikoina lainkaan pärjätty ilman kaikkea tätä tietoa.
Olisin aika huoletta. Raskautesi kesto on myös voitu laskea hieman pieleen. Luulisin että saat vielä tarkemman arvion.
Ennekin saatiin lapsia ja kaikki samat asiat eivät todellakaan olleet aikoinaan kiellettyjä. Nykyään tietysti teidetään enemmän miten ne vaikuttavat sikiöön. Ennen kahvia, siemeniä, lakrtisia ja salmiakkia ei kielletty eikä määrää rajoitettu.
Onnea raskauteen.
Onnea 😊 Älä murehdi liikaa, koska mennyttä ei voi muuttaa oli tilanne mikä hyvänsä. Keskity siihen mitä tästä eteenpäin voi tehdä
No minä aikoinaan söin mitä huvitti, myös graavi kalaa ja kaikkea muuta nykyään kiellettyä. Terveet tenavat tuli.