Yli 80% suomalaisista kannattaa eutanasia laillistamista, mutta silti asia ei tunnu millään etenevän poliittisessa päätöksenteossa?
Outo ristiriita mielestäni...
Ei asia saa olla joidenkin lääkäreiden päätettävissä. Tämä on poliittinen kysymys.
Kommentit (413)
Miksi kukaan adustajista edes haluaisi pidentää kansalaisten elinikää, eli satsata julkiseen?
Minäkään en ymmärrä, miten ihmisen kiduttaminen kuolemaan on sallittua? Sillä sitähän se on, että lääkärit varovat määräämästä morfiinia tarpeeksi ettei potilas jää siihen koukkuun! Mitä väliä sillä enää siinä vaiheessa on?
Itse aion sillä hetkellä kun täytän 80 vuotta, jos universumi minun sallii elää yli 80-vuotiaaksi, alkaa taas polttaa tupakkaa. Kokeilen pilveä, juon joka päivä viiniä, syön kaikkia herkkuja joita en muka saisi ja hoidan samalla kaikki asiat kuntoon. Tai teen sen jo aiemmin, jos siltä näyttää. En todellakaan ala kuunnellä siinä vaiheessa mitä "järkipuhetta" elintavoista yms. Hyppään vaikka ruotsinlaivalta (jos sellaisia vielä on) mereen ja päätän siten päiväni.
Terveyskeskuksen vuodeosastolle kidutettavaksi en mene.
Harva nimittäin tuntuu tietävän sitäkään, että saattohoitokodit on vain harvoille ja valituille. Suuri osa ihmisistä kuolee jossain aivan muualla kuin Terho-kodissa, sillä Suomi ei ole hoitanut kuolevien kansalaistensa hoito kuntoon. Kun olisikin vaihtoehtona laadukas kuolema, mutta ei ole. Se on suurimmalle osalle hidas kituminen yksinäisyyden keskellä.
Nyt bunavehreät ajaa suomea alas.
Lisäksi heille on tärkeää,
transuasiahössötys
sukupuolineutraalit vessat
mammujen maahantuonti
mammujen hyysäys
keskiluokan kyykyttäminen
lisäverojen nostaminen
bensanhinnan maksimointi
kansan köyhdyttäminen
ja kaikkin muut huonot (sosialistiset) ideologiset hankkeet...
Näiden pahojen ja turhien asioiden vuoksi asiakysymykset eivät nouse esiin politiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos maallikko viedään saattohoito-osastolle katsomaan vaikeaa lähtöä tai kroonikoiden pariin katsomaan vaikeasti auto-onnettomuudessa vammautunutta, niin taatusti hän säikähtää ja alkaa välittömästi kannattaa eutanasiaa, ihan että saisi tuntea kuoleman olevan joillakin lailla kontrolloitavissa.
Mutta ne, jotka joutuisivat säätämään asiasta lain tai toimeenpanemaan sitä, ymmärtävät kuinka tavattoman vaikeaa on muotoilla se laki niin, että ihmisen ihmisarvo säilyisi jokaisessa tilanteessa, joka yksilön kohdalla, jokaisessa poliittisen tuuliviirin asennossa ja kaikissa säästöpaineissa.
Sikiöseulontojen myötä on valinnanvapaus siirretty vammaisten lasten vanhemmille, ja tällä palstalla kovimpien arvojen kannattajat ovat sitä mieltä, että vammaisten lasten vanhempien, jotka ovat ehdoin tahdoin valinneet pitää tuottamattoman lapsensa, täytyisi itse maksaa tämän hoitokulut. Jokainen voi miettiä, mikä olisi vastaava argumentti eutanasian arkipäiväistyessä.
Eutanasia tulisi kirjata perustuslakiin. Silloin se oli normaalioloissa paljon vaikeammin muutettavissa.
"Avustettu itsemurha on Suomessa laillinen"
Tämä on selvä valhe. Yksikään lääkäri ei voi laillisesti antaa kenellekään minkäänlaista "kuolemancocktailia", ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on keksitty kaikenmaailman lääkkeet ja hoidot joilla saadaan pitkitettyä ihmisten elämää? Nyt sitten tarvitaan eutanasiaa.
Lääkkeillä voidaan laittaa ihminen makaamaa puolitajuttomana kyllä jotta hän ei joudu kärsimään. Mutta mitäs järkeä tossa on sitten, jos henkilö ei edes itse halua tuollaista? Eikös se ole verrannollinen siihen, että olisi kytkettynä kiinni johonkin hengityskoneeseen?
Mulla on ollut sappitiehyeen tukkiva sappikivi, johon sain lääkkeeksi sairaalassa oksikodonia suoraan suoneen 15h:n ajan, kunnes kivi poistettiin. Lääke vei joo tavallaan tajun, mutta sitä hirvittävää, sietämätöntä kipua ei. Sen kivun tajusi jopa jossain siellä tajunnan rajamailla. Voisin kuvitella, että esim. maksa- tai haimasyöpään kuolevalla saattaisi olla samankaltaiset, varmaan vielä kamalammat kivut. Synnytyskivutkin kalpenevat sen kivun rinnalla.
En toivoisi pahimmalle vihollisellenikaan tilannetta, jossa sellaista kipua yritetään lääkitä pois päivä- tai viikkokausia, siinä täysin kuitenkaan onnistumatta ja lopputuloksena on kuitenkin potilaan kuolema. Se on täyttä kidutusta ja täysin epäinhimillistä.
Tämä on täysin selvää. Ja tätä vasten on vaikea vetää muuta johtopäätöstä, kuin että keskustelun sabotoijat (esim. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiakohta/Sivut/PTK_16+2017… ) ajattelevat vain ja ainoastaan omaa etuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin 80% kannattaa.
Minäkään en usko, että niin paljon olisi kannatusta.
Älkää enää päästäkö 200 tyyppiä päättämään asioistamme. Ihmisen elämä on lyhyt, annetaan kaikkien elää se loppuun kunnialla ja parhaalla huolenpidolla ja hoidolla.
Aina pitää olla elämän puolella.
Sulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten kamalia, kivuliaita ja pitkittyneitä kuolemia Suomessa tapahtuu päivittäin. Siinä ei ole mitään kunniakasta eikä pätkääkään hoitoa tai huolenpitoa.
Oletko sä valmis seuramaan päivä toisensa perään, kun oma lapsesi tai puolisosi kituu järkyttävissä kivuissa, mutta kuolema ei vain koita? Tai itse kokemaan viikkoja sellaista kipua, tietäen että mitään toivoa paranemisesta ei kuitenkaan ole? Mitä ne kamalat päivät tuovat enää kenellekään lisää, kun ihminen voitaisiin päästää pois sitten, kun kipuja ei voida enää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on keksitty kaikenmaailman lääkkeet ja hoidot joilla saadaan pitkitettyä ihmisten elämää? Nyt sitten tarvitaan eutanasiaa.
Lääkkeillä voidaan laittaa ihminen makaamaa puolitajuttomana kyllä jotta hän ei joudu kärsimään. Mutta mitäs järkeä tossa on sitten, jos henkilö ei edes itse halua tuollaista? Eikös se ole verrannollinen siihen, että olisi kytkettynä kiinni johonkin hengityskoneeseen?
Mulla on ollut sappitiehyeen tukkiva sappikivi, johon sain lääkkeeksi sairaalassa oksikodonia suoraan suoneen 15h:n ajan, kunnes kivi poistettiin. Lääke vei joo tavallaan tajun, mutta sitä hirvittävää, sietämätöntä kipua ei. Sen kivun tajusi jopa jossain siellä tajunnan rajamailla. Voisin kuvitella, että esim. maksa- tai haimasyöpään kuolevalla saattaisi olla samankaltaiset, varmaan vielä kamalammat kivut. Synnytyskivutkin kalpenevat sen kivun rinnalla.
En toivoisi pahimmalle vihollisellenikaan tilannetta, jossa sellaista kipua yritetään lääkitä pois päivä- tai viikkokausia, siinä täysin kuitenkaan onnistumatta ja lopputuloksena on kuitenkin potilaan kuolema. Se on täyttä kidutusta ja täysin epäinhimillistä.
Tämä on täysin selvää. Ja tätä vasten on vaikea vetää muuta johtopäätöstä, kuin että keskustelun sabotoijat (esim. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiakohta/Sivut/PTK_16+2017… ) ajattelevat vain ja ainoastaan omaa etuaan.
Esimerkillä viittasin puheenvuoroon klo 21.39
Vierailija kirjoitti:
transuasiahössötys
mammujen maahantuonti
mammujen hyysäys
lisäverojen nostaminen
bensanhinnan maksimointi
kansan köyhdyttäminen
Näiden pahojen ja turhien asioiden vuoksi asiakysymykset eivät nouse esiin politiikassa.
Viestinä: "Priorisoimme kaiken sinun edellesi (paitsi jos ihan pakko priorisoida, jotta voi syrjiä...)"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä saa oksikodonista yms. kaameita hallusinaatioita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosiaan ongelma, että potilas voi tuntea kipua, vaikka ei kykenisi sitä enää ilmaisemaan mitenkään. On jotenkin hirveän vaikea uskoa, että tällaista toimintatapaa perustellaan elämän arvokkuudella tms.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä, miten ihmisen kiduttaminen kuolemaan on sallittua? Sillä sitähän se on, että lääkärit varovat määräämästä morfiinia tarpeeksi ettei potilas jää siihen koukkuun! Mitä väliä sillä enää siinä vaiheessa on?
Itse aion sillä hetkellä kun täytän 80 vuotta, jos universumi minun sallii elää yli 80-vuotiaaksi, alkaa taas polttaa tupakkaa. Kokeilen pilveä, juon joka päivä viiniä, syön kaikkia herkkuja joita en muka saisi ja hoidan samalla kaikki asiat kuntoon. Tai teen sen jo aiemmin, jos siltä näyttää. En todellakaan ala kuunnellä siinä vaiheessa mitä "järkipuhetta" elintavoista yms. Hyppään vaikka ruotsinlaivalta (jos sellaisia vielä on) mereen ja päätän siten päiväni.
Terveyskeskuksen vuodeosastolle kidutettavaksi en mene.
Harva nimittäin tuntuu tietävän sitäkään, että saattohoitokodit on vain harvoille ja valituille. Suuri osa ihmisistä kuolee jossain aivan muualla kuin Terho-kodissa, sillä Suomi ei ole hoitanut kuolevien kansalaistensa hoito kuntoon. Kun olisikin vaihtoehtona laadukas kuolema, mutta ei ole. Se on suurimmalle osalle hidas kituminen yksinäisyyden keskellä.
Meillä on itse asiassa VILLI LÄNSI.
Mistä tuo 80% on vetäisty? En minä ainakaan tunne ketään, joka kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosiaan ongelma, että potilas voi tuntea kipua, vaikka ei kykenisi sitä enää ilmaisemaan mitenkään. On jotenkin hirveän vaikea uskoa, että tällaista toimintatapaa perustellaan elämän arvokkuudella tms.
Monien edustajien puheet ja teot ovat ristiriidassa. Eivät kannata hoitoon satsaamista, päinvastoin; muuhun kyllä riittää mielenkiintoa... ja rahaa jaellaan ulkomaille.
Kyllä se vaan on niin, että Taivaan Isä on se joka saa päättää sen, milloinka täältä kukin lähtee. Myös saattohoitoon suhtaudun kielteisesti. Jokaisen on taakkansa kannettava, eikä kenellekään anneta enempää kuin hän kestää.
Vierailija kirjoitti:
transuasiahössötys
mammujen maahantuonti
mammujen hyysäys
lisäverojen nostaminen
bensanhinnan maksimointi
kansan köyhdyttäminen
Kansan kusettaminen ei ehkä ole milloinkaan aiemmin ollut näin sadistisen hauskaa?
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen he, joiden kannan tiedät, eivät ole koskaan joutuneet todistamaan pitkää ja kivuliasta kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään järkevä, itsenäiseen ajatteluun ja empatiaan kykenevä ihminen EI vastusta eutanasiaa.
Mutta voit sitten terminaalivaiheessa syöpään kuollessasi taputella itseäsi selkään, että olipa hyvä kun tuli vastustettua eutanasiaa niin saan vielä viikon kestää näitä sietämättömiä kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on niin, että Taivaan Isä on se joka saa päättää sen, milloinka täältä kukin lähtee. Myös saattohoitoon suhtaudun kielteisesti. Jokaisen on taakkansa kannettava, eikä kenellekään anneta enempää kuin hän kestää.
Niin, mikä ihmeen saatto? Miksi ei vain hoito, kuolemisen hoito?
Ilmeisesti tämä on kustannustehokkainta: antaa ongelman syntyä, JA hoitua pois minimaalisella vastuulla.