Joulukinkun paistaminen
Olen ostanut elämäni ensimmäisen joulukinkun ja kaipaisin apua aikataulun suunnittelussa. Kinkku on pakaste, luuton ja 5 kg. Vietämme sukujoulua ja syömme yleensä klo 17 maissa. Kinkun sulattamiseen jääkaapissa varaan 3 päivää ohjeiden mukaan. Mutta mihin aikaan otan sen huoneenlämpöön, milloin laitan uuniin ja kauanko sen jäähdytys kestää (saan sen ulos, lämpötila lienee nollan paikkeilla ennusteiden mukaan)? En ala yöllä paistamaan, kun ei ole jättikinkku ja muutenkin vain stressaisin. Mitään kuorrutetta en tee, kun kaikki eivät tykkää.
Ehtiikö siis, jos laitan vaikka aamukahdeksalta uuniin? Ja milloin se pitäisi siinä tapauksessa ottaa huoneenlämpöön? Kuinka te toimitte? Kiitos :)
Kommentit (57)
Minulla on ihan tavallinen sähköuuni. Noita ohjeita paistolämpötilasta ja -ajasta on ihan mukavasti. Itse ajattelin pyrkiä siihen matalampaan, n. 75 astetta, kinkun lämpöön. Enemmän mietin sitä aikaa mitä tarvitsee raa'an kinkun huoneen lämpötilassa oloon ennen uuniin laittoa, kun jossain sanottiin, ettei saa missään nimessä olla jääkaappikylmä uuniin laitettaessa. Mutta ei kai koko yötä voi pöydällä odottaa? No, käyn kyllä kesken yön vessassa, ehkä otan kinkun silloin huoneenlämpöön jääkaapista.
Ja sitä jäähdytysaikaa myös mietin, ettei tarvitse nostaa pöytään höyryävää kinkkua...
Ap
Mä paistan kinkun aina aatonaattona. Otan huoneenlämpöön n4 tuntia aiemmin. Kinkku on pienempi kuin sinun. Siihen voi laittaa mittarin jotta näet milloin laittaa uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Mä paistan kinkun aina aatonaattona. Otan huoneenlämpöön n4 tuntia aiemmin. Kinkku on pienempi kuin sinun. Siihen voi laittaa mittarin jotta näet milloin laittaa uuniin.
Tätä äitini ehdotti, että paistaisin aatonaattona. Onko se sitten yhtä hyvää vielä seuraavana päivänä ja vielä joulupäivänä? Tämä kyllä hyvin ratkaisisi jäähdytysongelman, kun ehtisi varmasti jäähtyä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan tavallinen sähköuuni. Noita ohjeita paistolämpötilasta ja -ajasta on ihan mukavasti. Itse ajattelin pyrkiä siihen matalampaan, n. 75 astetta, kinkun lämpöön. Enemmän mietin sitä aikaa mitä tarvitsee raa'an kinkun huoneen lämpötilassa oloon ennen uuniin laittoa, kun jossain sanottiin, ettei saa missään nimessä olla jääkaappikylmä uuniin laitettaessa. Mutta ei kai koko yötä voi pöydällä odottaa? No, käyn kyllä kesken yön vessassa, ehkä otan kinkun silloin huoneenlämpöön jääkaapista.
Ja sitä jäähdytysaikaa myös mietin, ettei tarvitse nostaa pöytään höyryävää kinkkua...
Ap
Tuota lämpimään ottamista tesrattiin kerran ammattikokeilla. Kukaan ei erottanut oliko kinkku otettu huoneenlämpöön vai laitettiinko se suoraan jääkaapista. Ainoa ero oli siinä, että huoneenlämpöön otetuissa oli isompi bakteeripitoisuus. Voit itse vetää siitä johtopäätökset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä äitini ehdotti, että paistaisin aatonaattona. Onko se sitten yhtä hyvää vielä seuraavana päivänä ja vielä joulupäivänä? Tämä kyllä hyvin ratkaisisi jäähdytysongelman, kun ehtisi varmasti jäähtyä. Ap
Mikä jäähdytysongelma? Kyllä kinkku on parasta kun sen paistaa aatoksi. Yöksi uuniin.
On se vaikeaa. Oletko kuullut että on olemassa myös ns. jääkinkku.
Jäinen kinkku suoraan vain uuniin ja hyvä tulee.
KVG jos et usko.
Olen paistanut kymmeniä joulukinkkuja vuosien varrella ja suosittelen sinua katsomaan kinkunpaisto-ohjeita netistä. Täällä on melko sekalaisia ohjeita, kuten mistä muistakin ruoista tyyliin oletko aina tehnyt vaikkapa perunamuussin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä jäähdytysongelma? Kyllä kinkku on parasta kun sen paistaa aatoksi. Yöksi uuniin.
Tarkoitan, että jos paistan kinkun aattona, en tiedä kauanko sen jäähtyminen oikein kestää. Ei kai sitä oikein kuumana voi tarjoilla.
Katsoin, että viiden kilon kinkkua paistetaan n. 5-6 tuntia ja täytyy välillä tarkkailla mittaria, joten en tätä yöllä viitsisi tehdä. Ehkä jonkun kymmenkiloisen kinkun kanssa toimisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku säilyy viikon kunhan sitä ei pidetä pitkään pöydällä huoneenlämmössä vaan jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni kinkku on parempaa seuraavana päivänä mutta se on makuasia.
Kun sulatat kinkun hyvin jääkaapissa niin huoneenlämmössä 5 h hyvä. Uuniin ja uunissa se on tuohon lämpötilaasi n 5-6 h. Itse paistan kinkun mureaksi 92 asteeseen. Nostat kinkun uunista ja jäähdytys n 2 h. Sitten voi ottaa pois kinkkupussin, kamaran ja enimmät rasvat, kuirruttaa kinkun ja laittaa kuumaan uuniin vielä n 15 minuutiksi. Sitten valmis. Riittää siis, että aamulla laitat uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Olen paistanut kymmeniä joulukinkkuja vuosien varrella ja suosittelen sinua katsomaan kinkunpaisto-ohjeita netistä. Täällä on melko sekalaisia ohjeita, kuten mistä muistakin ruoista tyyliin oletko aina tehnyt vaikkapa perunamuussin väärin.
Joo, noita ohjeita itse paistamisajasta löytyy hyvin. Mutta siitä jäähdytysajasta ei oikein sanota mitään. Kun en osaa sitä itse arvioida niin se on se mistä kaipaisin vinkkejä. Mutta onpa nuo ns. asiantuntijaohjeetkin ristiriitaisia. Kinkku kannattaisi laittaa kypsänä tunniksi folioon ja äkillisiä lämpötilan vaihteluita pitäisi välttää, mutta toisaalta ei saisi turvallisuuden takia jäähdyttää huoneenlämmössä ja pitäisi jäähdyttää mahdollisimman nopeasti... Eli laidasta laitaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeaa. Oletko kuullut että on olemassa myös ns. jääkinkku.
Jäinen kinkku suoraan vain uuniin ja hyvä tulee.
KVG jos et usko.
Kerran tein. Aikaa meni todella kauan eikä ison kinkun kohdalla sitä aikaa voi arvioida mitenkään. Nestettä tuli pussiin todella paljon. En tee enää.
yllä ehtii hyvin, jos laitat 5 kg luuttoman kinkun uuniin klo 8.
Aikataulu (syönti klo 17):
Sulatus: 3 vrk jääkaapissa (kuten suunnittelit).
Paistopäivä: ota kinkku huoneenlämpöön n. klo 5-6 (tai vähintään 2-3 h ennen uunia).
Uuniin klo 8: 125 C (kiertoilma ~110 C).
Kesto: yleensä n. 5-7,5 h, mutta paistomittari ratkaisee.
Ota ulos, kun sisälämpö ~75 C (80 C jos haluat kypsempää).
Vetäytys: folion alla 30-60 min ennen leikkausta.
Jos valmistuu liian aikaisin: pidä foliossa pyyhkeeseen käärittynä (tai uunin jälkilämmössä) ja leikkaa lähempänä tarjoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan, että jos paistan kinkun aattona, en tiedä kauanko sen jäähtyminen oikein kestää. Ei kai sitä oikein kuumana voi tarjoilla.
Katsoin, että viiden kilon kinkkua paistetaan n. 5-6 tuntia ja täytyy välillä tarkkailla mittaria, joten e
Laitat nukkumaan mennessä puolilta öin kinkun uuniin aatonaattoiltana. Paista se matalassa lämmössä, niin tulee hyvää. Eli uunin lämpötilan laitat 100 asteeseen. Aamulla seitsemältä kello vaikka soimaan. Kannattaa ostaa paistomittari, jossa hälytys tavoitelämpötillle, niin sekin helpottaa paljon.
Kinkku jääkaapissa 4 vrk jonka jälkeen suoraan kinkku pussiin mittari kylkeen,siihen 73 astetta ja uuniin. 30min 200 astetta ja sitten 125 loppuaika.
Näin tehty iät ja ajat ja aina onnistuu.
Kiitos neuvoista :) Taidan tehdä niin, että paistan kinkun aattona. Otan sen aamuyöstä huoneenlämpöön, kun kumminkin herään, ja jos en herää, ei liene katastrofi laittaa kylmänä uuniin. Kahdeksan maissa ehtii hyvin. Ja jos kinkku on parempaa seuraavana päivänä, ei se haittaa, koska syödään sitä silloinkin :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, noita ohjeita itse paistamisajasta löytyy hyvin. Mutta siitä jäähdytysajasta ei oikein sanota mitään. Kun en osaa sitä itse arvioida niin se on se mistä kaipaisin vinkkejä. Mutta onpa nuo ns. asiantuntijaohjeetkin ristiriitaisia. Kinkku kannattaisi laittaa kypsänä tunniksi folioon ja äkillisiä lämpötilan vaihteluita pitäisi välttää, mutta toisaalta ei saisi turvallisuuden takia jäähdyttää huoneenlämmössä ja pitäisi jäähdyttää mahdollisimman nopeasti... Eli laidasta laitaan.
Ap
Unohda foliot ja anna foliohattujen selostaa ohjeitaan. Kinkku saa jäähtyä huoneenlämmössä ja sen jälkeen laitat sen jääkaappiin. Et sairastu vaikka täällä totta kai siitäkin pelotellaan. Itsellä on vanha asunto, joihin tehtiin kylmäkomeroita ruokien säilytykseen ennen jääkaappeja niin se on hyvä paikka jäähdyttää ruokia.
Näillä keleillä voi myös jäähdyttää parvekkeella/terassilla, kunhan varmistaa, että eläimet ei pääse niihin. Toivotaan, että tulee ihana joulu sinulle ja kaikille palstalaisille. 💗
En ihan ymmärrä tuota jäähdytysajan pähkäilyä. Kinkun pitää ainakin minulla jäähtyä uunista ottaessa, että pystyn sitä käsitteleen. Eli jäähtyy pari tuntia huoneen lämmössä ja sitten siihen pystyy koskea eli otan pois kinkkupussin, valutan nesteet astiaan, poistan kamaran ja isoimmat rasvat. Sitten päälle laitan korppujauhoja ja käytän vielä uunissa. Ja kinkku on valmis syötäväksi. Jääkaappiin se menee ensimmäisen syönnin jälkeen. Näin siis ajoitan.
Riippuu millainen uuni on.
1-1,5 h per kilo ja kinkun lämpötila 75-80 astetta. Riippuu millaisesta kinkusts tykkää. Tuo liki 80 astetta rapea.
Itse pidän kinkun päällä ekan tunnin foliota ja katselen pellin vedellä, lisään vettä pellille.
Paistan leivinuunissa kinkun