Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori on tipahtanut kaikkien turvaverkkojen läpi, ei työkykyinen eikä opiskelukykyinen, mutta mikään taho ei ota koppia

Vierailija
21.01.2023 |

Diagnooseja on ja skitsofreniaa varmasti mietitään. Toimintakyky on 0.
Mikä avuksi. Ongelmat ovat vain kasaantuneet ja kasaantuneet. On autismia, add ta, sosiaalista pelkoa, paniikkihäiriötä, masennusta ja nyt vielä harhaluuloisuutta. Minkäänlaiseen oman elämän suunnitteluun ei kykene.
Miten eteenpäin?

Kommentit (226)

Vierailija
61/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperitoukka pystyy kiipeilemään seinissä ja katossa. Ja niitä voi tulla sänkyyn.

Vierailija
62/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanopa itse mitä yhteiskunnan pitäisi tehdä?

Yhteiskunnan pitää varmistaa, että ko henkilö saa kaiken lakisääteisen tuen, jos ei sitä itse osaa tai kykene hankkimaan. eri

Sama polku kuin muualta tänne tulleilla voisi tulla kysymykseen. Sosiaaliviranomaiset selvittäisivät mitä kaikkia tukea voi saada ja tekisivät hakijalle anomukset valmiiksi. Varatkaa aika sossuun.

Ei ne niitä tee koska osaamista ei ole. Olen sivusta katsonut 5 vuotta tilannetta oman aikuisen lapseni kohdalla eikä ne tiedä yhtään mitä tehdä. Nuorella on nyt tuettu asuminen toisen vanhempansa takia joka hoiti paikan hänelle. Nyt sossu on yrittänyt järjestää hänelle sänkyä asuntoon 6 kk. Vielä nukkuu sohvalla koska prosessi ei etene. Itse kohteella on oravan keskittymiskyky eikä mikään asia luonnistu. Pitäisi psykiatrin kirjoittaa sairaslomaa että saadaan eläkeprosessi alkuun. Psykiatrilla ei ole mitään aloitekykyä vaikka näkee että henkilö hölisee puuta heinää ja on mt ongelmainen. Pakko kai sinne on taas vanhempien tunkea sanomaan mitä pitää tehdä, niin ja ostaa se sänky. Sossujen rooli on hyvesingnaloida ja nostaa palkkaa, ei muuta. Turha joukko.

Etkö voi katsella ilmaisen sängyn vaikka Facebookin roskalavalta? Yhteiskunnanko kaikki pitää järjestää? Joku vastuu se on ihmisillä itselläänkin. Ei ihme jos lapsista tulee käsin kädettömiä kun ei vanhemmatkaan osaa yhtä sänkyä hommata!!!

Patja on hygieniatuote. Niin niitä lude ja torakkaongelmia saadaan taloyhtiöihin kun ostellaan tuotteita epämääräisista paikoista. Sängystä sinun ei kannata huolehtia. Annan niiden nyt taas kerran tuhtata aikansa rauhassa ja jos ei valmista tule käyn ostamassa sen.

Puoli vuottako olet pitänyt lastasi sohvalla kun et saa patjaa hommattua? Yhyy, yhteiskunnan pitää huolehtia. Kumma kun lapsi ei pärjää kun ei vanhempiaan tunnu huutavan kuin sossua apuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan pitää varmistaa, että ko henkilö saa kaiken lakisääteisen tuen, jos ei sitä itse osaa tai kykene hankkimaan. eri

Sama polku kuin muualta tänne tulleilla voisi tulla kysymykseen. Sosiaaliviranomaiset selvittäisivät mitä kaikkia tukea voi saada ja tekisivät hakijalle anomukset valmiiksi. Varatkaa aika sossuun.

Ei ne niitä tee koska osaamista ei ole. Olen sivusta katsonut 5 vuotta tilannetta oman aikuisen lapseni kohdalla eikä ne tiedä yhtään mitä tehdä. Nuorella on nyt tuettu asuminen toisen vanhempansa takia joka hoiti paikan hänelle. Nyt sossu on yrittänyt järjestää hänelle sänkyä asuntoon 6 kk. Vielä nukkuu sohvalla koska prosessi ei etene. Itse kohteella on oravan keskittymiskyky eikä mikään asia luonnistu. Pitäisi psykiatrin kirjoittaa sairaslomaa että saadaan eläkeprosessi alkuun. Psykiatrilla ei ole mitään aloitekykyä vaikka näkee että henkilö hölisee puuta heinää ja on mt ongelmainen. Pakko kai sinne on taas vanhempien tunkea sanomaan mitä pitää tehdä, niin ja ostaa se sänky. Sossujen rooli on hyvesingnaloida ja nostaa palkkaa, ei muuta. Turha joukko.

Etkö voi katsella ilmaisen sängyn vaikka Facebookin roskalavalta? Yhteiskunnanko kaikki pitää järjestää? Joku vastuu se on ihmisillä itselläänkin. Ei ihme jos lapsista tulee käsin kädettömiä kun ei vanhemmatkaan osaa yhtä sänkyä hommata!!!

Sinä taisit juuri kiteyttää tässä ongelman ytimen. Kun aina jonkun muun ulkopuolisen pitäisi hoitaa asiat, kantaa vastuu, ja "ottaa koppi". Mutta kun elämä ei toimi niin. Ihmisellä on ensisijaisesti itsellään velvollisuus huolehtia itsestään ja jälkikasvustaan.

Ei ole mitään velvollisuutta huolehtia toisesta aikuisesta ihmisestä ja jos ei hän sairautensa takia kykene huolehtimaan itsestään se on yhteiskunta kun huolehtii. Varsinkin kun henkilöllä on oma henkilö palkattuna siihen toimeen, että huolehtii hänen asioistaan.

Sehän täällä Suomessa onkin pielessä, ettei huolehdita kestään itse. Minä ainakin olen huolehtinut lapseni kun kerran olen lapsia tehnyt. Suomi on sossupummien yhteiskunta.

Vierailija
64/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on se, että vanhempien on edelleen huolehdittava näistä täysi-ikäisistä nuorista, jotka eivät pärjää itsenäisesti. Niin taloudellisesti kuin muutenkin, ikävä kyllä.

Vierailija
65/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on ongelmia: "Byäää miksei kukaan auta pipipää lastani?!"

Jos lapsi menestyy: "Niin keneenhän tulee. MINÄ olen kasvattanut tuon!"

Vierailija
66/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen nämä sai elää ihan rauhassa siellä peräkammarissa ja nyt heistä yritetään väkisin tehdä samanlaisia kuin tuhansista muista. Miksi enää ei hyväksytä ettei kaikkia ei voida pelastaa? Ihminen on nykyään viisaampi?

Vierailija
67/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni on se, että vanhempien on edelleen huolehdittava näistä täysi-ikäisistä nuorista, jotka eivät pärjää itsenäisesti. Niin taloudellisesti kuin muutenkin, ikävä kyllä.

Ja miksei huolehtisi, omasta lapsestaan?

Vierailija
68/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten vaikea se on tajuta jollekin millä on terveitä lapsia, mutta nämä nuoret aikuiset ei ole aikuisen tasolla toiminnaltaan ja päättelykyvyltään. He voi keskustella lastensa kanssa uravalinnoista ja minä käyn vääntöä kolmeakymppiä lähestyvän kanssa peseytymisen tärkeydestä, kynsien leikkaamisesta ja syistä miksi ei olla samoissa vaatteissa niitä pesemättä useita kuukausia.

Vierailija
69/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sille lapselle pitäisi siis konkreettisesti tehdä? Ei noita diagnooseja pois saa. Haluaako ap siis esimerkiksi, että joku tulee ja hakee lapsen pois apn luota johonkin laitokseen? Ei sellaisia ole kuin vammaisille. Sitä paitsi jos lapsi on aikuinen, hänen pitäisi ottaa itse koppi itsestään. Ei mikään ulkopuolinen taho tule patistelemaan aikuisia mihinkään. Jälkiviisaus ei auta, mutta jos tilanne on ollut kauan tiedossa, siihen olisi kannattanut reagoida ennen kuin lapsi tulee täysi-ikäiseksi, ja laatia suunnitelma miten toimia jatkossa ja miten pysyä avun piirissä.

Kokemuksesta totean että ei ole vammaisille tarjolla tuettua asumista. Paikkoja ei riitä ja lapsuudenkotiin jäävät jonoon. Kuntakohtaista toki.

Vierailija
70/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksei huolehtisi, omasta lapsestaan?

No mitä saa maksusta vastineeksi, kun toisella on jo oma elämä eikä hänellä voi enää leikkiä?

Vierailija
71/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä taisit juuri kiteyttää tässä ongelman ytimen. Kun aina jonkun muun ulkopuolisen pitäisi hoitaa asiat, kantaa vastuu, ja "ottaa koppi". Mutta kun elämä ei toimi niin. Ihmisellä on ensisijaisesti itsellään velvollisuus huolehtia itsestään ja jälkikasvustaan.

Ei ole mitään velvollisuutta huolehtia toisesta aikuisesta ihmisestä ja jos ei hän sairautensa takia kykene huolehtimaan itsestään se on yhteiskunta kun huolehtii. Varsinkin kun henkilöllä on oma henkilö palkattuna siihen toimeen, että huolehtii hänen asioistaan.

Sehän täällä Suomessa onkin pielessä, ettei huolehdita kestään itse. Minä ainakin olen huolehtinut lapseni kun kerran olen lapsia tehnyt. Suomi on sossupummien yhteiskunta.

Niin olet huolehtinut. Näissä ei huolehtiminen lopu ikinä. Hoidat elämäsi loppuun asti. Hienoa että jaksoit ihan parikymmentä vuotta "huolehtia". On huolehtimiset vähän eri tasolla näiden erityislasten ja aikuisten kanssa kuin normaalien.

Vierailija
72/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt, että en jaksa siivota kuin yhden kodin. Lapset saavat asua kotona niin kauan kuin haluavat, mutta kun muuttavat kotoa pois niin saavat itse siivota oman kotinsa.

Suomessa ei saa mitään siivousapua edes sossun kautta, toki he voivat auttaa yksityisen siivousyrityksen hommaamisessa siivoamaan, mutta siitä tulee lasku.

Vierailija
73/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sossun pitäisi ostaa lapsellesi sänky?

Vierailija
74/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen miettinyt, että en jaksa siivota kuin yhden kodin. Lapset saavat asua kotona niin kauan kuin haluavat, mutta kun muuttavat kotoa pois niin saavat itse siivota oman kotinsa.

Suomessa ei saa mitään siivousapua edes sossun kautta, toki he voivat auttaa yksityisen siivousyrityksen hommaamisessa siivoamaan, mutta siitä tulee lasku.

Jos joku tekee perheestä lasun niin ei silloinkaan saa ilmaista kodin siivousta. Maksullisia palveluita voidaan toki järjestää.

Vierailija
75/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te erityisaikuisten vanhemmat siis haluatte? Se kun ei viesteistänne käy ilmi, ainoastaan valitus siitä kun muut eivät ymmärrä. No ehkä eivät, mutta tuskin se ymmärrys tilannettanne muuttaisi suuntaan tai toiseen. Eli kuten on jo aiemminkin ketjussa kysytty, mitä konkreettista te haluaisitte tapahtuvan?

Vierailija
76/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tekee perheestä lasun niin ei silloinkaan saa ilmaista kodin siivousta. Maksullisia palveluita voidaan toki järjestää.

Vaikka perheessän olisi 5 pientä lasta niin Suomessa ei tule ilmaista siivousapua.

Kunnilla ja kaupungeilla ei ole kodin siivouspalveluita.

Vierailija
77/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen nämä sai elää ihan rauhassa siellä peräkammarissa ja nyt heistä yritetään väkisin tehdä samanlaisia kuin tuhansista muista. Miksi enää ei hyväksytä ettei kaikkia ei voida pelastaa? Ihminen on nykyään viisaampi?

Niin, ei sitä omaa lasta sysätty yhteiskunnan vastuulle.

Vierailija
78/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te erityisaikuisten vanhemmat siis haluatte? Se kun ei viesteistänne käy ilmi, ainoastaan valitus siitä kun muut eivät ymmärrä. No ehkä eivät, mutta tuskin se ymmärrys tilannettanne muuttaisi suuntaan tai toiseen. Eli kuten on jo aiemminkin ketjussa kysytty, mitä konkreettista te haluaisitte tapahtuvan?

Rahaa, rahaa ja rahaa.

Vierailija
79/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisten oireiden perusteella siis nuo diagnoosit saanut? Onko nuorta koulukiusattu tms? Voi olla kompleksi traumakin, muistuttaa useita mt-ongelmia/neuropsyk. häiriöitä

Vierailija
80/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän kuntoudu tuosta ikinä. Sairasloman kautta kuntoutustuki ja eläke. Hän on liian moniongelmainen psyykeltään. Tuollaisia tapauksia ei lähdetä edes kuntouttamaan koska se veisi eliniän ja on rahan hukkaan laittamista, koska tulosta ei tule. Tavoite pitää olla hänelle toimiva arki ja turvatut tulot. Mitään työelämän haaveita on turha elätellä.

Millä lihaksilla sinä esität tuollaisia prognooseja ?Kyseenalaistan aina nämä palstadiagnoosit.   Hyvä, että esität tavoitteeksi toimivan arjen, mut siitä huolimatta - ei ihmisiä voi nimittää koskaan "tuollaisiksi tapauksiksi" taustaa tuntematta.  Tietysti tämä on palsta, jossa 3/4 ihmisistä kirjoittaa ajanvietteeksi provokaatioita ja trollaa ja provosoituu, mut silti aina joku on tosissaaan . Henkilö, jota nimität "tuollaiseksi tapaukseksi" on jonkun sisarus tai vanhempi tai lapsi.