Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori on tipahtanut kaikkien turvaverkkojen läpi, ei työkykyinen eikä opiskelukykyinen, mutta mikään taho ei ota koppia

Vierailija
21.01.2023 |

Diagnooseja on ja skitsofreniaa varmasti mietitään. Toimintakyky on 0.
Mikä avuksi. Ongelmat ovat vain kasaantuneet ja kasaantuneet. On autismia, add ta, sosiaalista pelkoa, paniikkihäiriötä, masennusta ja nyt vielä harhaluuloisuutta. Minkäänlaiseen oman elämän suunnitteluun ei kykene.
Miten eteenpäin?

Kommentit (226)

Vierailija
21/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan pitäisi kuntoutttaa ja eheyttää, siis hoitaa, kansalaisensa kuntoon. Näin minä ainakin ymmärrän terveydenhoidon ja solidaarisuuden tässäkin maassa, vaikka olen huomannut ettei kaikki ole samaa mieltä.

Vierailija
22/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuotti-valmennus, Kela

Kokeiltu.ei saatu enää jatkoa. Haki kouluun nuottivalmentajan kanssa, ei päässyt sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanopa itse mitä yhteiskunnan pitäisi tehdä?

Yhteiskunnan pitää varmistaa, että ko henkilö saa kaiken lakisääteisen tuen, jos ei sitä itse osaa tai kykene hankkimaan. eri

Sama polku kuin muualta tänne tulleilla voisi tulla kysymykseen. Sosiaaliviranomaiset selvittäisivät mitä kaikkia tukea voi saada ja tekisivät hakijalle anomukset valmiiksi. Varatkaa aika sossuun.

Vierailija
24/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Olet varmaan huolestunut, mutta kyllä tämäkin asia järjestyy, niin kuin kaikki muukin.

Vierailija
25/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiska. Töihin ja nopeasti. Miksi tälläistä pelleilyä sallitaan ja ymmärretään.

Haluatko työkaveriksi autistisen adhd skitsofreenikon?

Vierailija
26/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemus hänellä on että kukaan ei voi häntä auttaa, koska kukaan ei siinä onnistu, eikä hän itse onnistu. Yrityksiä on.

Kyllä joku voi.

Se vaan pitää löytää.

Ja läheisten tuki on tärkeä--samoin usko siihen, että homma hoituu ja se hoidetaan yhdessä.

Pitää vaan etsiä. Löytyy kyllä.

Samalla, kun etsii, niin sanalla elää elää päivää.

Luoda luottamusta. Elämä kantaa.

Vierailija
27/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän voisi elää omaa elämää rauhassa eteenpäin, ei niin että joku koko ajan sörkkii, arvioi, diagnosoi ja syöttää lääkkeitä, sehän varmaan lisää pelkoja - kun mikään siinä ei ole normaalia. Oma asunto jos on, voi harjoitella rauhassa siinä elämistä ja laskut maksetaan. Jos ei käytä päihteitä, se varmaan auttaa. Jonkin pitää olla turvallista, kodikasta ja normaalia, että voi elää normaalisti. -Rahallinen tuki on tärkeää myös, jos sitä on. Yksityiseltä saa terapeutin, jos on pätevä. Onko ympäristö liian stressaava ja vaativa nuorelle, onko lainkaan luontoa lähellä. Monilla nuorilla on oireita jos koko ajan vaaditaan ja painostetaan. Harrastuksia voi olla kotona ja voi vaikka kävellä joskus ulkona, myöhemminkin saa ystäviä. Kiinnostukset tulevat myöhemmin esille, jos nyt mikään ei kiinnosta.

Vierailija
28/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Olet varmaan huolestunut, mutta kyllä tämäkin asia järjestyy, niin kuin kaikki muukin.

Kiitos ystävällisistä sanoista.

Mutta se määrä inhimillistä kärsimystä mikä tähän liittyy on kohtuutonta. Järjestymistä odotellessa.

Vierailija
29/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan pitää varmistaa, että ko henkilö saa kaiken lakisääteisen tuen, jos ei sitä itse osaa tai kykene hankkimaan. eri

Sama polku kuin muualta tänne tulleilla voisi tulla kysymykseen. Sosiaaliviranomaiset selvittäisivät mitä kaikkia tukea voi saada ja tekisivät hakijalle anomukset valmiiksi. Varatkaa aika sossuun.

Ei ne niitä tee koska osaamista ei ole. Olen sivusta katsonut 5 vuotta tilannetta oman aikuisen lapseni kohdalla eikä ne tiedä yhtään mitä tehdä. Nuorella on nyt tuettu asuminen toisen vanhempansa takia joka hoiti paikan hänelle. Nyt sossu on yrittänyt järjestää hänelle sänkyä asuntoon 6 kk. Vielä nukkuu sohvalla koska prosessi ei etene. Itse kohteella on oravan keskittymiskyky eikä mikään asia luonnistu. Pitäisi psykiatrin kirjoittaa sairaslomaa että saadaan eläkeprosessi alkuun. Psykiatrilla ei ole mitään aloitekykyä vaikka näkee että henkilö hölisee puuta heinää ja on mt ongelmainen. Pakko kai sinne on taas vanhempien tunkea sanomaan mitä pitää tehdä, niin ja ostaa se sänky. Sossujen rooli on hyvesingnaloida ja nostaa palkkaa, ei muuta. Turha joukko.

Vierailija
30/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuotti-valmennus, Kela

Kokeiltu.ei saatu enää jatkoa. Haki kouluun nuottivalmentajan kanssa, ei päässyt sisälle.

Meillä tyttö 18v jatkoi nyt kolmannelle kierrokselle. Outoa ettei jatkettu, jos asia kesken?

Vierailija
31/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole ilmaispalveluita esim. 90-vuotias syöpää sairastava eläkeläinenkään ei saa ilmaista kodin siivousta. Kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.

Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.

Kotihoitaja auttaa pukemisessa, antaa lääkkeet ja aamupalaa, mutta ei siivoa, ei pese pyykkiä eikä kanna takkapuita sisälle.

Vierailija
32/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sille lapselle pitäisi siis konkreettisesti tehdä? Ei noita diagnooseja pois saa. Haluaako ap siis esimerkiksi, että joku tulee ja hakee lapsen pois apn luota johonkin laitokseen? Ei sellaisia ole kuin vammaisille. Sitä paitsi jos lapsi on aikuinen, hänen pitäisi ottaa itse koppi itsestään. Ei mikään ulkopuolinen taho tule patistelemaan aikuisia mihinkään. Jälkiviisaus ei auta, mutta jos tilanne on ollut kauan tiedossa, siihen olisi kannattanut reagoida ennen kuin lapsi tulee täysi-ikäiseksi, ja laatia suunnitelma miten toimia jatkossa ja miten pysyä avun piirissä.

Vierailija
33/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen tuettu asuminen pitäisi saada järjestettyä, palvelukoti tai vastaava.

Vierailija
34/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiska. Töihin ja nopeasti. Miksi tälläistä pelleilyä sallitaan ja ymmärretään.

Haluatko työkaveriksi autistisen adhd skitsofreenikon?

Ihan voin ottaa.

Kyllä joku homma löytyy.

Skitsofrenia pysyy lääkkeillä kuosissa.

Autistinen voi tehdä järjestelevät työtä.

ADHD on energinen.

Sitäpaitsi, jos mietit meitä kaikkia, niin kyllä meillä on lievänä sitä sun tätä.

Joskus ylidiagnosoidaan ja tehdään sillä ylidiagnosoinnilla ihmisistä sillä lailla omituisia- ette muka voi tai osaa mitään.

Voimavaralähtöinen ajattelu on kantava:

Mitä voi? Paljon voi ja kykenee.

Ota aapee johonkin käytännön toteuttamaan yhteys, niin osaavat varmaan neuvoa. Joku taho, joka toteuttaa tukitoimintaa esim. työ-)ja toimintakeskus tai asuntola.

Vierailija
35/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole ilmaispalveluita esim. 90-vuotias syöpää sairastava eläkeläinenkään ei saa ilmaista kodin siivousta. Kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.

Kotihoitaja auttaa pukemisessa, antaa lääkkeet ja aamupalaa, mutta ei siivoa, ei pese pyykkiä eikä kanna takkapuita sisälle.

Ainut ketä Suomessa voi ilmaiseksi siivota ja auttaa on omainen.

Vierailija
36/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysisesti raskaisiin töihin pakottaisin niin ei jää aikaa tai energiaa itkeä meemidiagnoosejaan. Esim risujen keräys tai ojankaivuu.

Kukas sen palkan maksaa risujen keräyksestä tai ojankaivuusta? Sinäkö?

Vierailija
37/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemus hänellä on että kukaan ei voi häntä auttaa, koska kukaan ei siinä onnistu, eikä hän itse onnistu. Yrityksiä on.

Usko sinä siihen, että homma hoituu.

Itse rn puskisi päätäni seinään. Lähtisin jotain toista kautta selvittämään. Jostain pienestä

Oljenkorresta kiinni.

Vierailija
38/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut ketä Suomessa voi ilmaiseksi siivota ja auttaa on omainen.

Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan eli 400-1000 euroa kuukaudessa.

Ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan kotiin, mutta maksaa noin 7,50 annos.

Muut ruoat tilataan kaupasta, kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Jos omainen ei kanna takkapuita sisälle niin pitää lämmittää sähköllä.

Osalla kunnista näyttää olevan pyykinpesu hinnasto netissä.

Vierailija
39/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäiset väsyvät, jos pitåä hoitaa omat kotihommat, auttaa sekä eläkeläistä että nuorta.

Vierailija
40/226 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne niitä tee koska osaamista ei ole. Olen sivusta katsonut 5 vuotta tilannetta oman aikuisen lapseni kohdalla eikä ne tiedä yhtään mitä tehdä. Nuorella on nyt tuettu asuminen toisen vanhempansa takia joka hoiti paikan hänelle. Nyt sossu on yrittänyt järjestää hänelle sänkyä asuntoon 6 kk. Vielä nukkuu sohvalla koska prosessi ei etene. Itse kohteella on oravan keskittymiskyky eikä mikään asia luonnistu. Pitäisi psykiatrin kirjoittaa sairaslomaa että saadaan eläkeprosessi alkuun. Psykiatrilla ei ole mitään aloitekykyä vaikka näkee että henkilö hölisee puuta heinää ja on mt ongelmainen. Pakko kai sinne on taas vanhempien tunkea sanomaan mitä pitää tehdä, niin ja ostaa se sänky. Sossujen rooli on hyvesingnaloida ja nostaa palkkaa, ei muuta. Turha joukko.

Etkö voi katsella ilmaisen sängyn vaikka Facebookin roskalavalta? Yhteiskunnanko kaikki pitää järjestää? Joku vastuu se on ihmisillä itselläänkin. Ei ihme jos lapsista tulee käsin kädettömiä kun ei vanhemmatkaan osaa yhtä sänkyä hommata!!!