Tunnetteko kulissiperheitä? Ulospäin täydellinen perhe, mutta totuus muuta?
Tiedättekö perheitä ketkä antavat itsestään niin onnellisen, menestyneen kuvan vaikka todellisuudessa vanhemmat ovat eron partaalla yms? Ehkä mt-ongelmia, alkoholismia?
Kommentit (503)
Kysymyksen asettelu on ilkeämielinen lähtökohdiltaan tai ajatus siitä, että itse on kulissia parempi...
Vastaus kysymykseen on, että me kaikki elämme kulissia enemmän tai vähemmän. Kulissista riisuttuja hetkiä toki on, mutta ne me yleensä mieluummin jaamme vain läheisten kanssa, jopa somen aikakaudella!
Harvaa perhettä tai sukua on ilman ongelmia. Ei kellään silti ole velvollisuutta omia kipukohtiaan tarjota kaikkien räävittäväksi ja pilkattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Meidän perhe. Ei mt-ongelmia, ei alkoholismia, ei väkivaltaa. Vaimolta vain loppui seksihalut vuosia sitten ja ollaan sitten eletty vähän kuin kämppiksinä. Ulospäin näyttää varmaan tosi kivalta.
Oletko yrittänyt vastata kysymykseen "miksi ne loppui?"
Kyllä. Järjestin pariterapiankin, mutta vaiml vain ilmoitti ettei tunne mitään tarvetta seksille. No vuosien mittaan on kaikki muukin läheisyys jäänyt pois.
Oisko vaimolla jo alkamassa vaihdevuodet? Ne vie monilta seksihalut kokonaan.
Itsellä seksihalut on vähissä, koska mies (enkä sano tätä ilkeiläkseni, koska mies ei osaa koskettaa koiraakaan niin, etttei härkkisi ja satuttaisi sitä. Monesti joudun sanomaan, että älä satuta sitä, koska miehen "hyväilyt " ovat kovakouraisia) ei usko, että satuttaa, kun koskettaa. Hirveätä kourimista, esim tissi on kuin ruuvipenkissä, kun sitä puristetaan niin, että sisukset on tulla ulos. Ihmettelee, miksi nykyään laitan kädet suojaksi ympärilleni ja jäykistyn, kuin ottamaan kipua vastaa. Olen asiasta sanonut tuhannet kerrat, mutta ei mitään muutosta ole tullut.
Orgasmia en tietenkään ole miehen kanssa saanut juuri koskaan, koska mies on liian nopea, eikä ole koskaan välittänyt minun nautinnosta.
En syytä tästä miestä, en ollenkaan, hän ei vaan osaa olla hellä, eikä kai ymmärrä voimiaan. Kosketus on kylkiluiden väliin kaivelua, kovakouraista puristelua jne, eikä mies osaa muuta. Eikä koskaan vahingossakaan koske muualle, kuin alapäähän tai kourii rintoja. Ei ikinä halauksia tai muuta kosketusta. Jos halasin miestä, hän kouri vaan perseestä ja katseli samalla kattoon silmät seisoen.
En väitä, että sinä olisit samanlainen, mutta uskon, että jos minun mieheltä kysyttäisiin, miksi minä en halua seksiä ja kosketusta, niin miehellä ei olisi siitä harmainta aavistustakaan.
Ei vaan ukso, vaikka olen sanonut, että satutaa, kun koskettaa.
Ja jos nyt jollakin herää kysymys, miksi olen tuon miehen kanssa, niin ehkäpä hän ei ollut ihan noin kovakourainen suhteen alkuaikoina ja nyöhemmin minun seksuaalisuus on kuollut, eikä minua enää haittaa, ettei läheisyyttä ole.
Mies saa hakea eron, jos haluaa, mutta tiedän, ettei halua.
Mitä tuohon ap:n kysymykseen tulee, niin tiedän muutaman parin, jotka esittää julkisuuteen muuta, kuin mitä totuus oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksen asettelu on ilkeämielinen lähtökohdiltaan tai ajatus siitä, että itse on kulissia parempi...
Vastaus kysymykseen on, että me kaikki elämme kulissia enemmän tai vähemmän. Kulissista riisuttuja hetkiä toki on, mutta ne me yleensä mieluummin jaamme vain läheisten kanssa, jopa somen aikakaudella!
Harvaa perhettä tai sukua on ilman ongelmia. Ei kellään silti ole velvollisuutta omia kipukohtiaan tarjota kaikkien räävittäväksi ja pilkattavaksi.
Tosiaan. Pahansuopuutta ja kenties omien elämänvalintojen asettamista muiden yläpuolelle.
Taustalla lienee aplla ajatus että koska ap eli itsensä kanssa kulisissa eikä osannut ratkaista ongelmia vaan raukkamaisesti pakeni löytämättä kuitenkaan mitään kestävää niin kaikkien muidenkin ihmisten suhteiden täytyy olla kulissia.
Espoossa on niin ahdasta että kulissit pysyvät pystyssä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan. Pahansuopuutta ja kenties omien elämänvalintojen asettamista muiden yläpuolelle.
Taustalla lienee aplla ajatus että koska ap eli itsensä kanssa kulisissa eikä osannut ratkaista ongelmia vaan raukkamaisesti pakeni löytämättä kuitenkaan mitään kestävää niin kaikkien muidenkin ihmisten suhteiden täytyy olla kulissia.
Täällä on tänään paljon moralistitrolleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on tänään paljon moralistitrolleja.
Mikä ilmentää tuota sanomaasi?
Onnellinen sinkku kirjoitti:
Eivätköhän jokainen tunne jonkun sellaisen perheen. Mikähän siinä on että pitää pitää kulissiliittoa, häpeä varmaankin. Mies juo kun sieni ja kusee alleen, taas on uusi sohva tai sänky jnejne.. Rouva ajelee autolla johonkin korpeen itkemään surkeuttaan jne.. En ymmärrä. Meillä on vain yksi elämä, miksi pilata se? (varsinkin alkoholistin kanssa) Lapset ovat vain tekosyy, kyllä he huomaavat kireät välit ja onnettoman äidin, äkäisen poissaolevan isän.. (tai toisinin). Nyt niskasta itseä kiinni ja elämä kuntoon, takaan ja vannon että elämäsi on sen jälkeen helpompaa.
Ai, taas tällainen "ota itteäs niskasta kiinni"-tyyppi, huoh.
Eiköhän ne olisi jos aikoja sitten ottaneet, jos se olisi oikeasti noin helppoa. Mielenterveysongelmat ei ratkea ihan vaan että nyt piristyt, kuule. Ei ihmiset ole tyhmiä. Usein ei vaan ole voimavaroja toteuttaa näitä muutoksia taikka itseluottamusta.
Vierailija kirjoitti:
Onnellinen sinkku kirjoitti:
Eivätköhän jokainen tunne jonkun sellaisen perheen. Mikähän siinä on että pitää pitää kulissiliittoa, häpeä varmaankin. Mies juo kun sieni ja kusee alleen, taas on uusi sohva tai sänky jnejne.. Rouva ajelee autolla johonkin korpeen itkemään surkeuttaan jne.. En ymmärrä. Meillä on vain yksi elämä, miksi pilata se? (varsinkin alkoholistin kanssa) Lapset ovat vain tekosyy, kyllä he huomaavat kireät välit ja onnettoman äidin, äkäisen poissaolevan isän.. (tai toisinin). Nyt niskasta itseä kiinni ja elämä kuntoon, takaan ja vannon että elämäsi on sen jälkeen helpompaa.
Ai, taas tällainen "ota itteäs niskasta kiinni"-tyyppi, huoh.
Eiköhän ne olisi jos aikoja sitten ottaneet, jos se olisi oikeasti noin helppoa. Mielenterveysongelmat ei ratkea ihan vaan että nyt piristyt, kuule. Ei ihmiset ole tyhmiä. Usein ei vaan ole voimavaroja toteuttaa näitä muutoksia taikka itseluottamusta.
Eiköhä tuo ota itseäsi niskasta kiinni-tyyppi on sössinyt omat juttunsa niin kunnolla ja siksi tulee tänne huutelemaan latteita, kliseisiä tarinoitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietinpä suuresti, että mitä tuo kulissi tarkoittaa? Jos perheessä on esim. alkoholiongelma niin mitä pitäisi tehdä, jotta ei olisi "kulissia"? Huutaako kaikelle kansalle alkoholiongelmasta, joka ei ei esim. ole oma. Minusta se on harmaalla rajalla onko oikeus kertoa toisen terveyteen liittyviä asioita miten avoimesti. Sama vaikka mielenterveysongelmien kanssa. Pakkohan se on yrittää elää suht normaalisti jo lastenkin takia. Sitten tuo suhteen tila myös. Ei aina laita omaa onneaan edelleen vaan lasten etu on ensin. Jos suhde ei ole enää pelkkää vaaleanpunaista unelmaa niin siinä voi olla jotain muuta mikä pitää yhdessä. Esimerkiksi perhe. Aina yhtä outoja nämä "kulissijutut". Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin meillä kaikilla on kulissi. Se opitaan jo ihan pienenä. Kaikkea ei voi vain näyttää ulospäin ja kertoilla ympäriinsä.
Tai sitten ihan vaan käsittelee ne mielenterveysongelmat ja kulissiin johtaneet asiat.
Olkaa itsellenne rehellisiä siinä, onko teillä ongelmia, puhukaa, puhukaa ja vielä kerran puhukaa. Kaiken voi näyttää ulospäin, kun ongelmat on käsitelty. Kenenkään ei kuulu enää tänä päivänä esittää yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietinpä suuresti, että mitä tuo kulissi tarkoittaa? Jos perheessä on esim. alkoholiongelma niin mitä pitäisi tehdä, jotta ei olisi "kulissia"? Huutaako kaikelle kansalle alkoholiongelmasta, joka ei ei esim. ole oma. Minusta se on harmaalla rajalla onko oikeus kertoa toisen terveyteen liittyviä asioita miten avoimesti. Sama vaikka mielenterveysongelmien kanssa. Pakkohan se on yrittää elää suht normaalisti jo lastenkin takia. Sitten tuo suhteen tila myös. Ei aina laita omaa onneaan edelleen vaan lasten etu on ensin. Jos suhde ei ole enää pelkkää vaaleanpunaista unelmaa niin siinä voi olla jotain muuta mikä pitää yhdessä. Esimerkiksi perhe. Aina yhtä outoja nämä "kulissijutut". Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin meillä kaikilla on kulissi. Se opitaan jo ihan pienenä. Kaikkea ei voi vain näyttää ulospäin ja kertoilla ympäriinsä.
Tai sitten ihan vaan käsittelee ne mielenterveysongelmat ja kulissiin johtaneet asiat.
Olkaa itsellenne rehellisiä siinä, onko teillä ongelmia, puhukaa, puhukaa ja vielä kerran puhukaa. Kaiken voi näyttää ulospäin, kun ongelmat on käsitelty. Kenenkään ei kuulu enää tänä päivänä esittää yhtään mitään.
Puhuminen vaikeista asioista perheessä on jäänne 1950-luvulta joka pitää heittää romukoppaan. Ongelmat miten pieniä tahansa kertovat että suhteessa on kaksi toisilleen täysin väärää ihmistä. Ihmisten pitäisi enemmän vaihtaa suhteitaan lennosta uuteen. Sinne sateenkaaren taakse.
Vierailija kirjoitti:
Joka perheellä on omat juttunsa, jokin asia on itsestä sellaista mihin ei suostuisi, mutta sitähån se on. Ihmiset vertaa itseään toisten kautta ja sitä kautta miettii minkälaisessa suhteessa haluaa elää. Toisilla ei välttis oo seksiä ja se on molemmille ok, toisilla ei puoliso muista ikinä mitään synttäreitä tai vie koskaan mihinkään syömään tms.
Jokainen meistä on kuitenkin vastuussa siitä minkälaiseen elämään itse suostuu ja haluaa.
Ensin on hyvä määrittää se mistä itse ei tingi on se sitten se seksi tai vaikka päihteettömyys näitä voi olla montakin.
Sitten miettii asioita jotka ei ole niin tärkeitä ja pystyy elämään niiden asioiden kanssa vaikka ei nyt saisi hyvän syntymäpäivän toivotusta puolisoltaan tms.
Nämä kriteerit on meillä kaikilla erilaiset.
Eli jonkun mielestä elät kulissiliittoa kun et ole hänen mittapuulla sellaisessa suhteessa kun hän itse haluaisi olla.Ja minä en tunne yhtään perhettä joka eläisi kulissiliittoa, mun ystävät on rehellisiä ja tuo välillä niitä elämän kurjiakin puolia esiin ei niitä someen postata, mutta niistä puhutaan ystävien kanssa ja yleensä asiat saa eri katsontakantaa ja elämä jatkuu taas monesti paremmin. Eivätkä kyl hehkuta somessa mitään illallisia, ihan perus juttuja. Ei kellään ole aikaa postata someen joka hetki. Muutamia asioita kk. Aitoja rehellisiä postauksia mä ainakin luen.
No ehkä yksi perheen äiti postailee lähes päivittäin ja ylistää lapsia, perhe onnea, uutta kotia, mutta se on sen elämää nyt ja tässä. Ja aidosti tiedän että siellä on asiat hyvin ja ovat onnellisia, miksi ei sitä heille soisi.
Eka osa kirjoituksestasi oli hyvä, pointsit siitä.
Mutta toinen osa oli aika klassinen hyvin pienen ihmisryhmän otoskoko siitä, onko kulissiperheitä olemassa. Sinä olet onnellisessa asemassa, kun teillä on rehellinen ystäväporukka näiden asioiden suhteen, mutta ei todista yhtään mitään, kun miettii asiaa laajemmassa perspektiivissä. Kulissiliittoja on ollut ja tulee aina olemaan, koska aina on huonoitsetuntoisia ihmisiä, jotka ovat riippuvaisia ulkoa tulevasta validaatiosta ja sen vuoksi he kituvat henkisesti, koska eivät uskalla elää omaa elämäänsä vaan mediakuvaston opettamaa hattaraelämää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varmasti sitten muiden mielestä kulissiperhe. Kulissi siksi, että jos ihmiset tietäisivät minusta taustani ja nykyisen tilanteeni, vahingoniloisimmat julistaisivat häpeämättä meidän elomme kulissiksi.
En vain ymmärrä, miksi oman perheen kipeämpiä asioita pitäisikään muille kertoa. Ulkopuolisille minä en ole työelämässä, mutta en ole kertonut syytä. Olen eläkkeellä mielenterveysjuttujen vuoksi.
Mutta onko se kulissia, että meillä on talo ja nätti piha, uudehko auto (yksi vain)? Että lapsilla on jokaisella yksi harrastus ja vanhin lapsi menestyy omassa lajissaan vuosi vuodelta paremmin? Että joskus on ollut tilaisuus käydä ulkomailla? Että on nätti sisustus? Että käyn uimassa viikottain ja joskus laitan siitä Instaan pienen storyn? Että koira osoittautui yllättävän helpoksi kouluttaa ja sen kanssa on oikeasti kivaa? Että mieheni kohtelee minua nätisti ja kunnioittavasti muiden nähden, ja myös seinien sisäpuolella ja minä myös häntä?
Kaikki tämä on kulissia, koska olen itse traumaattisen lapsuuden ja nuoruusiän uhri ja siksi vähän erilainen kuin muut?
Kipeimmistä asioista pitää juuri sen takia puhua, etteivät ne enää olisi niin kipeitä asioita, vaan että niistä voitaisiin puhua ääneen, jolloin se taakka kevenee.
Niin kauan kuin on tabuja, on täysin turhia vaiettuja ongelmia, joita minä tulen ainakin ottamaan esiin, koska se on oikea tapa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka perheellä on omat juttunsa, jokin asia on itsestä sellaista mihin ei suostuisi, mutta sitähån se on. Ihmiset vertaa itseään toisten kautta ja sitä kautta miettii minkälaisessa suhteessa haluaa elää. Toisilla ei välttis oo seksiä ja se on molemmille ok, toisilla ei puoliso muista ikinä mitään synttäreitä tai vie koskaan mihinkään syömään tms.
Jokainen meistä on kuitenkin vastuussa siitä minkälaiseen elämään itse suostuu ja haluaa.
Ensin on hyvä määrittää se mistä itse ei tingi on se sitten se seksi tai vaikka päihteettömyys näitä voi olla montakin.
Sitten miettii asioita jotka ei ole niin tärkeitä ja pystyy elämään niiden asioiden kanssa vaikka ei nyt saisi hyvän syntymäpäivän toivotusta puolisoltaan tms.
Eli jonkun mielestä elät kulissiliittoa kun et ole hänen mittapuulla sellaisessa suhteessa kun hän itse haluaisi olla.Ja minä en tunne yhtään perhettä joka eläisi kulissiliittoa, mun ystävät on rehellisiä ja tuo välillä niitä elämän kurjiakin puolia esiin ei niitä someen postata, mutta niistä puhutaan ystävien kanssa ja yleensä asiat saa eri katsontakantaa ja elämä jatkuu taas monesti paremmin. Eivätkä kyl hehkuta somessa mitään illallisia, ihan perus juttuja. Ei kellään ole aikaa postata someen joka hetki. Muutamia asioita kk. Aitoja rehellisiä postauksia mä ainakin luen.
No ehkä yksi perheen äiti postailee lähes päivittäin ja ylistää lapsia, perhe onnea, uutta kotia, mutta se on sen elämää nyt ja tässä. Ja aidosti tiedän että siellä on asiat hyvin ja ovat onnellisia, miksi ei sitä heille soisi.Eka osa kirjoituksestasi oli hyvä, pointsit siitä.
Mutta toinen osa oli aika klassinen hyvin pienen ihmisryhmän otoskoko siitä, onko kulissiperheitä olemassa. Sinä olet onnellisessa asemassa, kun teillä on rehellinen ystäväporukka näiden asioiden suhteen, mutta ei todista yhtään mitään, kun miettii asiaa laajemmassa perspektiivissä. Kulissiliittoja on ollut ja tulee aina olemaan, koska aina on huonoitsetuntoisia ihmisiä, jotka ovat riippuvaisia ulkoa tulevasta validaatiosta ja sen vuoksi he kituvat henkisesti, koska eivät uskalla elää omaa elämäänsä vaan mediakuvaston opettamaa hattaraelämää.
Kulissiperheitä voi olla olemassa mutta eivät ole laajalti levinnyt ilmiö. Siksi ihmettelen tätä apn avausta.
Onko aplla tarve luoda tämän palstan avulla harhaista ja valheellista kuvaa ja narratiivia että suurin osa pitkiin avio-/avoliittoihin perustuvista perheistä olisi kulissiperheitä
Jos on, niin mistä tämä tarve oikein kumpuaa?
Inhoaako ap ydinperheeseen perustuvaa perhemallia joka meillä valtavirtainen normaalina pidetty käsitys?
Rikas lääkäripariskunta, ovat oikeasti alkoholisteja ja lapset viety pois.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ei ole kyse siitä. Kyse on siitä et esität olevasi 300 % muuta kuin olet, ja jopa sun lähipiiri tai tuttavat tietää sen ja silti jatkat. Ei ole kyse elämän normaaleista kipukohdista joita kaikilla on, vaan valehtelusta ja esittämisestä. Totuuden vääristelystä siinä määrässä että esitetään että ollaan niin ihana ja rakastava puoliso tai vanhempi mutta todellisuudessa hirveä tyranni. Ymmärrätkö pointin? Tai et esittää et on rahaa ja ystäviä vaan ei keskity muuhun kuin napsimaan toisista ne kulissikuvat someen ja sitten alkaa marttyroinnin ja kiukuttelun.
Esimerkkinä eräs tuttu, aina somessa perhe laatuaikaa kuljeta kannusta kustanna ihanaa häsät kaikissa, ja jos näät livenä, haukkuu miestään minkä ehtii ihan kaikkien kuullen. Nolaa tätä. Lapsille joka ikisestä inahduksesta suuttuu. Mököttää, osoittaa mieltään. Kun näkee nämä kaksi puolta käytännössä samaan aikaan niin tulee vähän hullu olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä yksi perheen äiti postailee lähes päivittäin ja ylistää lapsia, perhe onnea, uutta kotia, mutta se on sen elämää nyt ja tässä. Ja aidosti tiedän että siellä on asiat hyvin ja ovat onnellisia, miksi ei sitä heille soisi.Eka osa kirjoituksestasi oli hyvä, pointsit siitä.
Kulissiperheitä voi olla olemassa mutta eivät ole laajalti levinnyt ilmiö. Siksi ihmettelen tätä apn avausta.
Onko aplla tarve luoda tämän palstan avulla harhaista ja valheellista kuvaa ja narratiivia että suurin osa pitkiin avio-/avoliittoihin perustuvista perheistä olisi kulissiperheitä
Inhoaako ap ydinperheeseen perustuvaa perhemallia joka meillä valtavirtainen normaalina pidetty käsitys?
Siis tästäkö nyt ydinperheellinen, jolla mene hyvin suuttuu? Ei ole nyt kyse sinusta. Tai sinun perheestä. Vai pelottaako että onkin? :) Yksi kulissiperhe, jonka itse tiedän, on uusperhe, eikun odotas kaksi. Ihan itse olen todistanut nämä sekoilut. Pahimmassa uusperheen rouva ajoi miehen ja lapsen pois kotoa kun hällä oli joulustressi. Uskotko miten ihanaa joulua oli sitten somessa ja seuraavan kerran kun nähtiin. Anna mun kaikki kestää. Ei tässä puhuta nyt perhemuodosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet, hyvin moni eroaa tai suunnittelee eroa. Tilastojen mukaan puolet avioliitoista päättyy eroon, ja kun lapset on tehty ja yhteinen talolaina on usein helpompi jäädä suhteeseen, vaikka se huono onkin.
Ap
Kyllä. Äiti esittää välittävänsä kaikista lapsistansa. Oikeasti katkaisi välit yhteen homoksi paljastuneeseen lapseensa, viskasi kaikki hänelle kuuluneet tavaratkin roskiin. Kiertelee vastauksia lapsesta kysyttäessä, puhuu soopaa tai sitten kertoilee asioita, joita kuulee toiselta ("hienosti hänellä menee, siellä se asuu vielä paikkakunnalla x...").