Pettämistä sivusta seuranneena.
Luulin olevani suoraselkäinen kaveri. Mutta Selkärangaton olen. En uskalla kertoa petetylle mitä tiedän. Kai sitä kuitenkin pelkää sotkeutua muiden asioihin... pettäminen on peestä. Lopettakaa! P*nkaa sinkkuja. Ei tarvi rikkoa toisten perheitä.
Kommentit (400)
Mä toivoisin, että joku kertois mulle, vaikka sitten anonyymilla sähköpostilla, jos ei muuten. Toki pitäisi jotain faktojakin olla mukana, eikä vaan "kumppanis muuten pettää sua, varma tieto".
Ois aivan kauheeta elää valheessa ja joku/jotkut tietäis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju on täynnä kliseitä:
"Hyvässä suhteessa ei ole kolmannen mentävää aukkoa. Pettäminen on seuraus jostakin joka on perheessä huonosti."
"Kyllä sen perheen rikkoo ihan ne kaksi ihmistä itse, jotka ovat suhteessa."
Kyllä siihen tarvitaan ainostaan yksi kusipää, jos petetään. Miksi syyllistätte uhria?
Se on syyllistämistä, jos sanoo että ns uhrillakin on oma roolinsa omassa elämässään? Jos esim antaa toistuvasti anteeksi pettäminen ja syyttää suhteen ongelmista vain miestä tämä on yksinkertaistavaa ja miesvihamielistä.
Kerrasta pitää laittaa ero vireille. Se ei ole ehdottomuutta vaan tervettä itsesuojelua.
Ja sitten kun toimii näin, niin jaksetaan taivastella, kuinka helposti ihmiset nykyään eroaa. Niin pinnallisia naisia, kun tuolla tavalla vaan kyllästyvät miehiinsä, eivätkä yritä tehdä töitä parisuhteen eteen.
Ei sitä kuitenkaan kylille huudella, että tuli petetyksi.
Kyllä, huudellaan. Naiset käy oman ja miehen suvun läpi kuinka hän oli se uhri.
Ps pettäminen ei ole sukupuolisidonnainen asia.Mitä väliä jollain omalla tai varsinkaan ex-miehen suvulla on? Sukulaisiaan ei voi valita.
Enemmän mietin, mitä esimerkiksi työpaikalla tms. ajatellaan. Ja tuskin siellä töissä haluat kovaan ääneen alkaa ruotimaan, että erosin, koska mies petti. En itse ainakaan haluaisi (en muutenkaan avaa omia asioitani siellä). Ne on nimen omaan puolituttuja yms., ketkä paheksuu näitä avioeroja tietämättä ollenkaan, mitä siellä oikeasti on taustalla.
Ja kun se työkaveri utelee, niin vastataan ympäripyöreästi jotain erilleen kasvamisesta. Ja sitten tulee sitä, että kuinka helposti nykyään erotaan jne.
Kaikista koviten tuota kritisoivat pettäjät. Jokainen tajuaa että pettäjästä on hyvä erota.
Epäilen että kovimpia kriitikoita ovat sellaiset, joilla ei ole vielä kovin paljon elämänkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä toivoisin, että joku kertois mulle, vaikka sitten anonyymilla sähköpostilla, jos ei muuten. Toki pitäisi jotain faktojakin olla mukana, eikä vaan "kumppanis muuten pettää sua, varma tieto".
Ois aivan kauheeta elää valheessa ja joku/jotkut tietäis.
Ja jos se olisikin sitten joku väärinkäsitys tai panettelua ja sinä höperö uskoisit se nimettömän ilmiannon ja oma elämäsi meni pilalle valheen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvässä suhteessa ei ole kolmannen mentävää aukkoa. Pettäminen on seuraus jostakin joka on perheessä huonosti.
Korjaan tätä nyt hieman. Pettäminen on seurausta siitä, että pettäjän moraalissa on jotain vialla. Pettäjä pettää oli olosuhteet hyvät tai huonot, koska hänellä ei ole moraalista ongelmaa pettämisen suhteen. Hän ei tarvitse sille mitään oikeutusta, ainoastaan tilaisuuden.
Kylläpä nyt vedät mutkia suoriksi.
Ei se ole noin mustavalkoista - kuten ei juuri mikään muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvässä suhteessa ei ole kolmannen mentävää aukkoa. Pettäminen on seuraus jostakin joka on perheessä huonosti.
Korjaan tätä nyt hieman. Pettäminen on seurausta siitä, että pettäjän moraalissa on jotain vialla. Pettäjä pettää oli olosuhteet hyvät tai huonot, koska hänellä ei ole moraalista ongelmaa pettämisen suhteen. Hän ei tarvitse sille mitään oikeutusta, ainoastaan tilaisuuden.
Kylläpä nyt vedät mutkia suoriksi.
Ei se ole noin mustavalkoista - kuten ei juuri mikään muutenkaan.
Perusargumentti tuo että ei ole mustavalkoista pettäjältä. Onko sinulle jotenkin vaikea hyväksyä että selkeä valtaosa pitää pettämistä tuomittavana ja huonon ihmisen ominaisuutena? Se kun usein johtaa myös sosiaaliseen paitsioon joutumisen jos sillä oikein kunnolla rehentelee eikä osoita katumusta asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä kerran nuorena ja typeränä ihmisenä menin kantelemaan ystäväni pettämisestä. Sain koko luokkayhteisön vihat niskaani. Ei minun olisi tarvinnut olla mikään moraalipoliisi.
Sekin keissi ratkesi hyvin kun petetty löysi uuden kumppanin ja perusti nuoruuden perheen hänen kanssa. En tiedä ovatko vielä yhdessä, mutta lapset ovat kuitenkin jo aikuisia. Pettäjä löysi vielä monta mukava uutta kumppania ja elänee nykyään onnellisessa suhteessa nuoremman puolison kanssa.
Minulle jäi todella ikävä muisto siitä, millaista on olla koko luokan vihaama ihminen!
Mulla vähän sama. Sain kuulla, että kaveriani oli petetty pidemmän aikaa. Kyselin varovasti, että tietääkö hän. Vieläkin noin 20 vuotta sen jälkeen tämä entinen kaveri on vihainen minulle. Päätin sen jälkeen, että minä en noudata mitään girl-codea tai vastaavaa. Päätän vain omasta elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mustavalkoinen kuva ihmisistä. Sittenhän vois kaikki jakaa uskollisiin ja pettäjiin j niiden peträjien kanssa ei koskaan parisuhdetta. Onko tällä perräjärodulla muitakin huonoja tapoja moraalittomuutensa takia?
Mitä on pettäminen tässä tapauksessa?
Suutelua, seksiä, tapailua, luistelua vai mitä?
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että vaikkapa yhden illan jutulle (kännipano) ei pitäisi laittaa suurta painoarvoa. Varsinkin pitkässä parisuhteessa, jossa on lapsia, koiria, asuntolainaa yms.
Hikinen kymmenminuuttia ei niin kovasti paina vaakakupissa.
Vierailija kirjoitti:
Olin pitkään parisuhteessa, jossa oli henkistäväkivaltaa, taloudellista epätasa-arvoa, jne eli liuta ongelmia ja olin niin pohjalla ja epävarma etten löytänyt muuta tietä päästä tilanteesta pois kuin pettäminen. Helppo ja yksinkertainen tapa ottaa ero kohtaamatta niitä todellisia ongelmia. Ihminen on loppujen lopuksi itsekäs olento, kun kyse on omasta selviytymisestä.
Enpä sanoisi sitä itsekkyydeksi siinä perinteisessä mielessä, jos kerran kyse oli selviytymisestä. Itsensä pelastaminen on velvollisuus, jos mitenkään mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerran nuorena ja typeränä ihmisenä menin kantelemaan ystäväni pettämisestä. Sain koko luokkayhteisön vihat niskaani. Ei minun olisi tarvinnut olla mikään moraalipoliisi.
Sekin keissi ratkesi hyvin kun petetty löysi uuden kumppanin ja perusti nuoruuden perheen hänen kanssa. En tiedä ovatko vielä yhdessä, mutta lapset ovat kuitenkin jo aikuisia. Pettäjä löysi vielä monta mukava uutta kumppania ja elänee nykyään onnellisessa suhteessa nuoremman puolison kanssa.
Minulle jäi todella ikävä muisto siitä, millaista on olla koko luokan vihaama ihminen!
Mulla vähän sama. Sain kuulla, että kaveriani oli petetty pidemmän aikaa. Kyselin varovasti, että tietääkö hän. Vieläkin noin 20 vuotta sen jälkeen tämä entinen kaveri on vihainen minulle. Päätin sen jälkeen, että minä en noudata mitään girl-codea tai vastaavaa. Päätän vain omasta elämästäni.
Tuo do not ask do not tell-kulttuurihan on samaa kuin homoseksuaalisuus monissa paikoissa. Seurasiko sitä mitään hyvää?
Ei, vaan maailma vapautui.
Miksi sitten pettämisasioita pitäisi sitten hyssytellä ja laittaa maton alle?
Päinvastoin näitä tässäkin ketjussa esitettyjä menneiden vuosikymmenten pölyttyneitä kliseitä suhteen huonoudesta, petetyn osuudesta pitää pöyhiä perusteellisesti jotta tulevaisuus olisi parempi lapsillemme.
Jouduin eka varsinaisessa työpaikassa katsomaan pettämistä sivusta. Harmi kun en voinut tehdä asialle mitään. Suuri loukkaus petettävää kohtaa. Kyllä on välillä raadollinen maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se minunkin ex aviomies ja lasteni isä perusteli toistuvaa pettämistään. Hänen mielestään hänen elämässään oli huonosti se, että avioliitto rajoitti häntä kokeilemasta erilaisia naisia, en suostunut antamaan kakkosta, en suostunut hänen pettämisten paljastuttua ottamaan su*ihin, en suostunut että mies kuvaa intiimiä elämäämme (mihin lie olisi jakanut aineiston tai käyttänyt vaikka mun kiristämiseen), en suostunut pukeutumaan miehen lupaa kysymättä minulle ostamiin b d s m vaatteisin (mua ei kiinnosta moinen), en suostunut avoimeen suhteeseen ja se kun en suostunut avioliiton lopussa moniavioisuuteen. Siis niin että miehellä olisi ollut kaksi kotia, toinen minun ja lastemme kanssa, toinen kakkosnaisen kanssa ja hän olisi sitten vuoroviikoin vaihtanut kotia.
Joten mies katsoi oikeudekseen pettää niin paljon kuin häntä halutti, olinhan rajoittunut ja mielenvikainen vaimo. Ja tämä ei oikeasti ole provo. Onneksi on palstoja missä voi tuoda esille niitä kauheuksia mitä jotkut joutuvat kestämään. On muuten nykyään erottu. Ja kiinnostuneille tiedoksi että exäni on Tin derissä, sieltä vaan poimimaan tuokin helmi.
Olit lapsen tasolle typistetty viaton uhri, joka oli nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota miehen sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitasi?
Mitä yrität tuolla sanoa?
Olit tahdoton olento vailla vastuuta omista valinnoista, arvoista ja päätöksistä omassa elämässäsi?
Miten tuosta kertomuksesta päädyit tuohon?? Hän oli vailla tahtoa ja vastuuta m i e h e n s ä valinnoista. Voi luoja tätä epäempatiaa, joka tuntuu olevan niin yleistä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on pettäminen tässä tapauksessa?
Suutelua, seksiä, tapailua, luistelua vai mitä?
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että vaikkapa yhden illan jutulle (kännipano) ei pitäisi laittaa suurta painoarvoa. Varsinkin pitkässä parisuhteessa, jossa on lapsia, koiria, asuntolainaa yms.
Hikinen kymmenminuuttia ei niin kovasti paina vaakakupissa.
Aina löytyy näitä selittäjiä.
Minulle ainakin asia on juuri päinvastoin. Tuo olisi se vihoviimeinen tapa tulla petetyksi, ennemmin työpaikkaromanssikin sitten. En nimittäin halua olla niin halpa tai halua niin torveloa puolisoa että kännipanon takia uhrataan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Se kolmannen mentävä aukko voi syntyä puhtaasti yhden osapuolen luonteen heikkouden takia. Suhteessa ei välttämättä ole mitään vikaa vaan nimenomaan siinä pettävässä ihmisessä. Jotkut osaavat peittää paskan luonteensa toisia paremmin. Tuolloin petetty ei osaa edes aavistaa millaisen kaksinaamaisen käärmeen kanssa onkaan parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen perheen rikkoo ihan ne kaksi ihmistä itse, jotka ovat suhteessa.
Kyllä sen perheen rikkoo usein ihan yksi ihminen. Pettäjä
Minäkin olen vuosia yhden pettäjän salaisuutta pidätellyt.
Toivottavasti hän kärähtää, muttei minun toimestani.
Vierailija kirjoitti:
Jos perheessä on joku asia huonosti, se pitää selvittää ja korjata. Se ei ole syy tai lupa toisten nussimiseen. Tässä taas yritetään syyllistää sitä petettyä osapuolta, jolla ei ole mitään havaintoa mitä selän takana tapahtuu. Hän ei tee pettäjän puolesta päätöksiä eikä selän takana salaa toisten nussiminen paranna parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Pettäjä se sitä aukkoa siihen parisuhteeseen raottaa. Pettäminen päätös, ei mikään säälittävä tilanne mihin viaton pettäjä vain epäonnekseen ajautuu.
Näistä muiden pettämiskuvioista kannattaa pysyä kaukana. Teet niin tai näin niin vituiks menee.
Jos et voi olla näkemättä tai tietämättä niin leiki tyhmää, ettet mitään tajunnut mitä tapahtuu.
Miksi ei voisi olla kouluilla? Onhan seksuaalikasvatusta ollut kouluilla jo pitkään jossa monimuotoisuutta tuotu esiin.
En sitten tiedä miten ihmiset suhtautuisivat jos pettäminen tuotaisiin kouluissa esiin positiivisena ilmiönä tunnetaitokasvatuksen osana. Epäilen että tulisi voimakasta vastustusta. Ja miksi pettämistä tulisi tuoda esiin jotenkin hyväksyttävänä tapana elää esiin lapsille ja nuorille?
Mutta nämä vain pohdintoina.