Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku oikeasti ollut 16/8 pätkäpaastolla? Ihan hirveä kokemus siitä!

Vierailija
18.01.2023 |

Ystävätär suositteli mulle 16/8 pätkä paastoa, koska mulla on vähän tukkoinen olo joulun ja uuden vuoden jälkeen. En ole ylipainoinen (175/68) mutta halusin keventää ja päätin kokeilla ystävättären suosittelemaa pätkäpaastoa
Mut se oli ihan hirveetä! En koskaan syö aamulla kuin palan paahtoleipaa marmeladilla tai jonkun keksin cafe au laitn kanssa. No nyt jätin senkin pois. Mulla oli kauhea nälkä klo 10 mutta tsemppasin klo 12:een ennenkuin söin lounassalaatin (vihreä salaatti, kananmuna, tomaattia ja kurkkua). Yleensä syön salaatin tai keiton klo 13-13.30. Sämpylä salaatin kanssa. En syö välipaloja, mutta nyt poikkeuksellisesti söin iltapäivä teen kanssa kaksi digestiveä juustolla. Illallisen söin miehen kanssa ravintolassa klo 18.30 alkaen: pieni alkupala ja pihvi uunikasviksilla. Illalla en syönyt mitään.
En nukkunut yhtään koko yönä, mulla oli huono olo ja nälkä. Aamulla olin ihan poikki. Sinnittelin vielä kaksi päivää kunnes mies ja tytär käski lopettaa.
Toipuminen kesti puolta kauemmin kuin tää dieettikokeilu.
Ihan hirveetä!

Kommentit (168)

Vierailija
21/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken maailman dietit on ruokakauppiaiden salajuoni jolla saa ihmiset kokemaan nälkää ja syömään enemmän. Maailman helpoin tapa laihtua. Lasket paljonko kulutat kaloreita ja syöt vaikka 500 kcal vähemmän päivässä kuin kulutat. Varmasti laihdut ja voit syödä normaaleja ruokia kunhan vahdit ettei päivän kokonaiskalorisaldo mene yli.

Kalorinkulutuksen saa pituus x 30

Mitä tarkoitat "normaalilla ruualla"?

Kuituja proteiinia, kaikkea terveellistä. Ei sokeria ja muuta roskaruokaa kuten eineksiä.

Vierailija
22/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen nainen ja laihduttanut 16/8-mallilla itseni lievästä ylipainosta normaalipainoon.

Minun rytmi on, että syön klo 11-19 tai 12-20 välisenä aikana. Aamuisin juon pelkkää kahvia ja siinä tilkka maitoa.

Minulla on vain positiivista sanottavaa. Ruuansulatus on parantunut ja paino on pudonnut kuin itsestään. En puputa koko kahdeksaa tuntia jotain vaan syön tuhdin lounaan, pienen välipalan ja illalla päivällisen. Joskus kiireisinä päivinä välipala jää väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olen ollut monet kerrat välillä 20h paastolla myös juomatta. Tuo ole edes paasto ku saa juoda vettä kahvia ja teetä. Nälkä on pelkkä tunne jonka voi ohittaa toisella tunteella. Kaikenmaailman selityksiä aina piisaa miks pitää mussuttaa kokoajan jotakin.

Veden ja kalorittomien nesteiden säännöstelyssä ei ole mitään järkeä eikä hyviä terveysvaikutuksia. 

Ruuan syömisen rajoittaminen korkeintaan 8 tuntiin vuorokaudessa taas on paljon hyviä terveysvaikutuksia tieteellisten tutkimusten valossa.

Vierailija
24/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ongelmana iltaisin ruuanmussuttaminen ja päätin opetella siitä eroon. Meillä syödään lämmin ruoka iltapäivällä neljän maissa, kun mies on kotiutunut töistä. Olihan se alussa outoa, kun ei voinut mennä jääkaapille ihmettelemään, että mitähän sitä ottaisi. Sitten luin pätkäpaastosta ja huomasin, että tämähän on sitä. Minulle sopii, että en syö illalla, aamulla pitää saada aamukahvi syömisineen järkevään aikaan. Paasto hoituu kivasti yöunien aikana. Lapsuudessa meillä ei illalla syöty mitään isoja, vain iltakahvi ja pala pullaa tai korppua, mutta miehen myötä tuli iltasyöminen mukaan kuvioihin.

Vierailija
25/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei sovi kaikille. Minä kokeilin joskus myös jotain vhh:ta, mutta sain niin hirveät lihaskrampit että oli pakko lopettaa muutaman päivän jälkeen. Ystävä oli samalla ruokavaliolla, mutta hänelle ei tullut mitään ongelmia.[/

Lihaskrampit johtuvat magnesiumin puutteesta. Lisäravinteena saa ketoruokavalion aikana suositeltavia hivenaineita, joita kannattaa syödä ja juoda vichy-vettä.

Vierailija
26/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käytännössä koko ikäni noudattanut tätä paastoa ihan vahingossa. Lapsena vanhemmat yritti kyllä pakottaa syömään aamupalan, mutta ei vain maistunut. Ei maistu vieläkään ja illallakaan ei tee mieli syödä. Joskus jos syön illalla niin eipä tule nukkumisesta mitään. On siis luontaista tämä rytmi minulle.

Ikinä en sen ihmeemmin mieti mitä syön, herkut, hampparit, kaikki maistuu ja silti olen aina ollut hoikka. Että kyllä tällä tavalla vissiin hoikkana pysyy. Siitä tämän dieetin terveellisyydestä sitten en tiedäkään. Tuskin on kovin terveellistä.

Vierailija
27/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käytännössä koko ikäni noudattanut tätä paastoa ihan vahingossa. Lapsena vanhemmat yritti kyllä pakottaa syömään aamupalan, mutta ei vain maistunut. Ei maistu vieläkään ja illallakaan ei tee mieli syödä. Joskus jos syön illalla niin eipä tule nukkumisesta mitään. On siis luontaista tämä rytmi minulle.

Ikinä en sen ihmeemmin mieti mitä syön, herkut, hampparit, kaikki maistuu ja silti olen aina ollut hoikka. Että kyllä tällä tavalla vissiin hoikkana pysyy. Siitä tämän dieetin terveellisyydestä sitten en tiedäkään. Tuskin on kovin terveellistä.

Sepä se, tuo 16:8 tulee monelle luonnostaan. Aikaikkuna vain kannattaa määritellä itselle sopivaksi. En minäkään pystyisi siihen, että syön klo 6-14 jos hereillä olo aikani on klo 6-22, siispä syön klo 12-20 välisenä aikana.

Ja nälkä se on se pelottava peikko joka kaikki pelkää. Ei tarvitse pelätä, ei ole vaarallista. Ei kukaan kuole pieneen mahan kurinaan. Sitäpaitsi, itsellä ainakin saattaa joskus klo 10 mahassa vähän kurnia ja kohta huomaan, että se on mennyt vain ohi.

Vierailija
28/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Laihduin yli 40 kg alle vuodessa (noin 10 kk siihen meni). Jos et pysty olemaan 16 tuntia päivässä syömättä niin sulla on isoja ongelmia.

Vierailija
29/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan kaikki elämäntapamuutokset kannattaakin tehdä, että hirveällä rytinällä liian iso muutos pariksi päiväksi, ja sitten itketään miten täyttä paskaa se oli.

Vierailija
30/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan voi syödä ainoastaan työpäivän aikana, muttei mitään ennen tai jälkeen sen. Esim klo.18.00 alkavan spinningtunnin jälkeen ei saisi syödä mitään (kun pääsee kotiin vähän 19.00 jälkeen) eikä edes sitten aamulla, kun lähtee töihin 7.00. Fyysisissä töissä en ikimaailmassa pysty toimimaan ilman aamupalaa.

Itse noudatan 12/12-rytmiä, sopii paljon paremmin iltaisin urheilevalle ja aikaisin aamulla töihin lähtevälle.

Monelle tulee tuo 16:8 melko luonnostaan. Varsinkin niille, joille ei aamupala maistu.

Herään klo 6. Juon kahvia mustana pari mukillista. Lounaan syön noin klo 12-13. Töistä kotia ja n klo 16-17 välipalaa. Klo 19-20 iltapala.

Ei mulla ole enää sen jälkeen nälkä vaan painun nukkumaan klo22.

Teen muuten sen verran fyysistä työtä että askeleita tulee se 15k työvuoron aikana.

Myös se aamukahvi pitäisi jättää pois, pätkäpaaston idea on, ettei sen 16 tunnin aikana saa yhtään kaloria, ainoastaan vettä saa juoda.

ei mustassa kahvissa ole kaloreita.

On kahvissa rasvaa. Ei paljoa, mut pointti on se, että se laukaisee sen ruuansulatuksen, tai ruuan odotuksen.

Vierailija
31/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten kukaan voi syödä ainoastaan työpäivän aikana, muttei mitään ennen tai jälkeen sen. Esim klo.18.00 alkavan spinningtunnin jälkeen ei saisi syödä mitään (kun pääsee kotiin vähän 19.00 jälkeen) eikä edes sitten aamulla, kun lähtee töihin 7.00. Fyysisissä töissä en ikimaailmassa pysty toimimaan ilman aamupalaa.

Itse noudatan 12/12-rytmiä, sopii paljon paremmin iltaisin urheilevalle ja aikaisin aamulla töihin lähtevälle.

Monelle tulee tuo 16:8 melko luonnostaan. Varsinkin niille, joille ei aamupala maistu.

Herään klo 6. Juon kahvia mustana pari mukillista. Lounaan syön noin klo 12-13. Töistä kotia ja n klo 16-17 välipalaa. Klo 19-20 iltapala.

Ei mulla ole enää sen jälkeen nälkä vaan painun nukkumaan klo22.

Teen muuten sen verran fyysistä työtä että askeleita tulee se 15k työvuoron aikana.

Myös se aamukahvi pitäisi jättää pois, pätkäpaaston idea on, ettei sen 16 tunnin aikana saa yhtään kaloria, ainoastaan vettä saa juoda.

ei mustassa kahvissa ole kaloreita.

On siinä muutama kalori mutta oleellisempaa on se, ettei se nosta insuliinivastetta. Eikä myöskään tee.

Vierailija
32/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan aamupalaa kirjoitti:

Jo viidettä vuotta. Itselle sopii, tosin syön ruokaikkunassani ainakin 3 kertaa enemmän kuin sinä ap, ehkä vika siinä? Ensimmäinen viikko aloittaessani oli hankalahko (en varmaan itsekään syönyt silloin tarpeeksi paljon), mutta siitä ohi päästyä rupesi helpottamaan. Ensimmäisen vuoden aikana tippui 10kg, toisena vielä viisi lisää ja ovat pysyneet poissa :) En koe olevani dieetillä, tämä on elämäntapa.

Kiinostaa se, et eikö koskaan ole mitään illanviettoja, illallisia ym? Omalla kohdalla arkipäivät menee samalla rytmillä, mut viikonloppuisin ei illalliset ym. sovi tuohon rytmiin.

Vierailija
33/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta puuttuu koko pätkäpaastoilun pointti eli sen hyvät terveysvaikutukset. Niitä todella on ja niihin kannattaa perehtyä. Esim. tuolta pääsee alkuun ja löytää sanaston, jolla voi hakea lisää tutkimustietoa:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/intermit…

Omakohtaista kokemusta on paljonkin. Käytin 5:2 dieettiä jo kymmeniä vuosia sitten ennen kuin siitä uutisoitiin. Kevyt ja hyvä olo, pari kiloa laihduinkin.  Nyt on jo mennyt monta vuotta  vuotta pätkäpaastoillen yhdistämällä pätkäily hiilihydraattitietoiseen syömiseen. Sopii minulle täydellisesti.

Syön noin klo 12 - 18, päivästä riippuen voi venyä tai lyhentyä tunti suuntaan tai toiseen. Muuna aikana juon vain vettä. Olo on mahtava, kevyt ja virkeä. Minulla ei ole nälkä enkä odota kieli pitkällä, että milloin voin vihdoin alkaa syödä tietyn kellonlyömän jälkeen. Terveydenhuollon työntekijöiden näyttää olevan vaikea ymmärtää, että verensokeri voi pysyä tasaisena pätkäpaastoillen, mutta niin se vain silti on. 

Syön monipuolisesti kasviksia, marjoja, hedelmiä, lihaa, kalaa, luonnonjugurttia, juustoja, kermaa, voita, oliiviöljyä, erilaisia siemeniä.....  Yleensä 2-3 ateriaa päivässä.  Veriarvot on ihanteelliset.

Vierailija
34/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo viidettä vuotta. Itselle sopii, tosin syön ruokaikkunassani ainakin 3 kertaa enemmän kuin sinä ap, ehkä vika siinä? Ensimmäinen viikko aloittaessani oli hankalahko (en varmaan itsekään syönyt silloin tarpeeksi paljon), mutta siitä ohi päästyä rupesi helpottamaan. Ensimmäisen vuoden aikana tippui 10kg, toisena vielä viisi lisää ja ovat pysyneet poissa :) En koe olevani dieetillä, tämä on elämäntapa.

Kiinostaa se, et eikö koskaan ole mitään illanviettoja, illallisia ym? Omalla kohdalla arkipäivät menee samalla rytmillä, mut viikonloppuisin ei illalliset ym. sovi tuohon rytmiin.

My dude, pätkäpaastossa on se hyvä juttu, että aina voi siirtää ikkunaa tarpeen mukaan. Syö illalla ja ole sen jälkeen 16 h syömättä. Syö aamulla ja ole sen jälkeen 16 h syömättä. Ihan sama, joustaa mihin tahansa elämäntyyliin.

Vierailija
35/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Laihduin yli 40 kg alle vuodessa (noin 10 kk siihen meni). Jos et pysty olemaan 16 tuntia päivässä syömättä niin sulla on isoja ongelmia.

Useimmalle tuo laihtumistahti tuo ne kilot exstrojen kanssa takaisin todella nopeaan. Yleisesti mikään nopea laihtuminen ei ole pysyvää.

Vierailija
36/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

My dude, pätkäpaastossa on se hyvä juttu, että aina voi siirtää ikkunaa tarpeen mukaan. Syö illalla ja ole sen jälkeen 16 h syömättä. Syö aamulla ja ole sen jälkeen 16 h syömättä. Ihan sama, joustaa mihin tahansa elämäntyyliin.

Niin tai unohtaa koko pätkäpaaston siksi päiväksi. Tuskin kellään on kaikkea erikoista ja spesiaalia joka päivä ja ilta, että pitää syödä aamusta iltaan.

Jatkaa sitten taas myöhemmin. Pitkällä tähtäimellä niillä yksittäisllä illanvietoilla ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
37/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jousto kuuluu myös elämään. Jos on illanvietto, niin tietenkin voi silloin syödä aikaikkunansa ulkopuolella tai rukata aikaikkunaansa esim. alkamaan tavallista myöhemmin. 

Terveysvaikutusten saavuttamisen kannalta riittää, että suurin osa päivistä menee pätkäillen.

Vierailija
38/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta puuttuu koko pätkäpaastoilun pointti eli sen hyvät terveysvaikutukset. Niitä todella on ja niihin kannattaa perehtyä. Esim. tuolta pääsee alkuun ja löytää sanaston, jolla voi hakea lisää tutkimustietoa:

https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/intermit…

Omakohtaista kokemusta on paljonkin. Käytin 5:2 dieettiä jo kymmeniä vuosia sitten ennen kuin siitä uutisoitiin. Kevyt ja hyvä olo, pari kiloa laihduinkin.  Nyt on jo mennyt monta vuotta  vuotta pätkäpaastoillen yhdistämällä pätkäily hiilihydraattitietoiseen syömiseen. Sopii minulle täydellisesti.

Syön noin klo 12 - 18, päivästä riippuen voi venyä tai lyhentyä tunti suuntaan tai toiseen. Muuna aikana juon vain vettä. Olo on mahtava, kevyt ja virkeä. Minulla ei ole nälkä enkä odota kieli pitkällä, että milloin voin vihdoin alkaa syödä tietyn kellonlyömän jälkeen. Terveydenhuollon työntekijöiden näyttää olevan vaikea ymmärtää, että verensokeri voi pysyä tasaisena pätkäpaastoillen, mutta niin se vain silti on. 

Syön monipuolisesti kasviksia, marjoja, hedelmiä, lihaa, kalaa, luonnonjugurttia, juustoja, kermaa, voita, oliiviöljyä, erilaisia siemeniä.....  Yleensä 2-3 ateriaa päivässä.  Veriarvot on ihanteelliset.

Minä noudatin 5/2 lähes vuoden. Laihduin runsaasti, vaikka viitospäivinä söin enemmän, kuin aiemmin. Oli pitkään hyvä. Mutta kun kärsin pahasta unettomuudesta, loppuvaiheissa en paastopäivien jälkeen nukkunut yhtään, ennenkuin sain syödä. Siihen kaatui tämä paasto ja kilot tuli lähes kaikki takaisin.

Lopulta aloin noudattamaan Sulamon suosittelemaa ruokailua. Kilot lähtivät pikkuhiljaa. Mut pointti olikin se, että olin syönyt liian vähän. Kun lopulta aloin syödä riittävästi, alkoi painokin taas pudota.

Vierailija
39/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai unohtaa koko pätkäpaaston siksi päiväksi. Tuskin kellään on kaikkea erikoista ja spesiaalia joka päivä ja ilta, että pitää syödä aamusta iltaan.

Jatkaa sitten taas myöhemmin. Pitkällä tähtäimellä niillä yksittäisllä illanvietoilla ei ole mitään merkitystä.

Ok, jos se satunnainen ei kaada koko hommaa, on tilanne eri. Kiitos!

Vierailija
40/168 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, etteivät kaikki ylipainoiset syö koko aikaa. Tapasin just vanhemman naisen, jonka päivittäinen ruoka on sellainen, joka lopulta näännyttää hänet. Lääkäritkään eivät tietenkään uskoneet häntä, ennenkuin labratulokset kertoivat, ettei aineenvaihduntaa ole melkein yhtään. Ja kaikki aiemmat vaan kehoittivat syömään vähemmän. Eli ylipainoisen pitäisi aina käydä kunnon tutkimuksissa, ennenkuin aloittaa mitään elämäntapa muutosta. Terveys edellä.