Onko joku oikeasti ollut 16/8 pätkäpaastolla? Ihan hirveä kokemus siitä!
Ystävätär suositteli mulle 16/8 pätkä paastoa, koska mulla on vähän tukkoinen olo joulun ja uuden vuoden jälkeen. En ole ylipainoinen (175/68) mutta halusin keventää ja päätin kokeilla ystävättären suosittelemaa pätkäpaastoa
Mut se oli ihan hirveetä! En koskaan syö aamulla kuin palan paahtoleipaa marmeladilla tai jonkun keksin cafe au laitn kanssa. No nyt jätin senkin pois. Mulla oli kauhea nälkä klo 10 mutta tsemppasin klo 12:een ennenkuin söin lounassalaatin (vihreä salaatti, kananmuna, tomaattia ja kurkkua). Yleensä syön salaatin tai keiton klo 13-13.30. Sämpylä salaatin kanssa. En syö välipaloja, mutta nyt poikkeuksellisesti söin iltapäivä teen kanssa kaksi digestiveä juustolla. Illallisen söin miehen kanssa ravintolassa klo 18.30 alkaen: pieni alkupala ja pihvi uunikasviksilla. Illalla en syönyt mitään.
En nukkunut yhtään koko yönä, mulla oli huono olo ja nälkä. Aamulla olin ihan poikki. Sinnittelin vielä kaksi päivää kunnes mies ja tytär käski lopettaa.
Toipuminen kesti puolta kauemmin kuin tää dieettikokeilu.
Ihan hirveetä!
Kommentit (168)
Kaikki ei sovi kaikille. Minä kokeilin joskus myös jotain vhh:ta, mutta sain niin hirveät lihaskrampit että oli pakko lopettaa muutaman päivän jälkeen. Ystävä oli samalla ruokavaliolla, mutta hänelle ei tullut mitään ongelmia.
Kyllä siihen tottuu, mutta alku on vaikeaa. Ekat 16 päivää syömättä on pahimmat, mut sen jaksaa kun tietää että saa sitten syödä 8 päivää putkeen mitä vaan.
En ymmärrä miten kukaan voi syödä ainoastaan työpäivän aikana, muttei mitään ennen tai jälkeen sen. Esim klo.18.00 alkavan spinningtunnin jälkeen ei saisi syödä mitään (kun pääsee kotiin vähän 19.00 jälkeen) eikä edes sitten aamulla, kun lähtee töihin 7.00. Fyysisissä töissä en ikimaailmassa pysty toimimaan ilman aamupalaa.
Itse noudatan 12/12-rytmiä, sopii paljon paremmin iltaisin urheilevalle ja aikaisin aamulla töihin lähtevälle.
Kaiken maailman dietit on ruokakauppiaiden salajuoni jolla saa ihmiset kokemaan nälkää ja syömään enemmän. Maailman helpoin tapa laihtua. Lasket paljonko kulutat kaloreita ja syöt vaikka 500 kcal vähemmän päivässä kuin kulutat. Varmasti laihdut ja voit syödä normaaleja ruokia kunhan vahdit ettei päivän kokonaiskalorisaldo mene yli.
Kalorinkulutuksen saa pituus x 30
Söit ihan liian vähän ja vääränlaista ruokaa. Enemmän rasvaa ja proteiinia, ne pitävät nälkää pitkään.
Pätkäpaaston yhdistäminen ketoon toimii kaikkein parhaiten. Ketolla paasto on helpompaa, sillä ketoosi vie nälän.
Olen itse nyt pätkällä, mutta en ketolla. Hankalampaa on, mutta ei mahdotonta. Syön vhh-tyylisesti, mutta mukana on ruista, kauraa ja reilusti kaikenlaisia kasviksia. Joudun tsemppaamaan nyt enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten kukaan voi syödä ainoastaan työpäivän aikana, muttei mitään ennen tai jälkeen sen. Esim klo.18.00 alkavan spinningtunnin jälkeen ei saisi syödä mitään (kun pääsee kotiin vähän 19.00 jälkeen) eikä edes sitten aamulla, kun lähtee töihin 7.00. Fyysisissä töissä en ikimaailmassa pysty toimimaan ilman aamupalaa.
Itse noudatan 12/12-rytmiä, sopii paljon paremmin iltaisin urheilevalle ja aikaisin aamulla töihin lähtevälle.
Monelle tulee tuo 16:8 melko luonnostaan. Varsinkin niille, joille ei aamupala maistu.
Herään klo 6. Juon kahvia mustana pari mukillista. Lounaan syön noin klo 12-13. Töistä kotia ja n klo 16-17 välipalaa. Klo 19-20 iltapala.
Ei mulla ole enää sen jälkeen nälkä vaan painun nukkumaan klo22.
Teen muuten sen verran fyysistä työtä että askeleita tulee se 15k työvuoron aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman dietit on ruokakauppiaiden salajuoni jolla saa ihmiset kokemaan nälkää ja syömään enemmän. Maailman helpoin tapa laihtua. Lasket paljonko kulutat kaloreita ja syöt vaikka 500 kcal vähemmän päivässä kuin kulutat. Varmasti laihdut ja voit syödä normaaleja ruokia kunhan vahdit ettei päivän kokonaiskalorisaldo mene yli.
Kalorinkulutuksen saa pituus x 30
Mitä tarkoitat "normaalilla ruualla"?
Jännä että on niin erilaisia kehoja.
Syön itse kerran päivässä lautasellisen kasvispainotteista kotiruokaa, n klo 20 illalla, muuten en ollenkaan mitään. Olen tietämättäni paastonnutkin aina "trendikkäästi". Mutta heti kun viime vuonna ihan tietoisesti kokeilin tuota 16/8 paastoa,niin ihan hirveä nälkä kaihersi koko ajan ja ajattelin pelkästään kellonaikaa ja ruoka enkä nälän kurnimiselta saanut enää untakaan.
Päätin jatkaa perinteisellä linjalla toistaiseksi.
Mikä 16/8? 16 h syömättä ja 8 tuntia syömistä? Mitäh en jaksa kun ei avata koodeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse noudatan 12/12-rytmiä, sopii paljon paremmin iltaisin urheilevalle ja aikaisin aamulla töihin lähtevälle.Monelle tulee tuo 16:8 melko luonnostaan. Varsinkin niille, joille ei aamupala maistu.
Herään klo 6. Juon kahvia mustana pari mukillista. Lounaan syön noin klo 12-13. Töistä kotia ja n klo 16-17 välipalaa. Klo 19-20 iltapala.
Teen muuten sen verran fyysistä työtä että askeleita tulee se 15k työvuoron aikana.
Myös se aamukahvi pitäisi jättää pois, pätkäpaaston idea on, ettei sen 16 tunnin aikana saa yhtään kaloria, ainoastaan vettä saa juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse noudatan 12/12-rytmiä, sopii paljon paremmin iltaisin urheilevalle ja aikaisin aamulla töihin lähtevälle.Monelle tulee tuo 16:8 melko luonnostaan. Varsinkin niille, joille ei aamupala maistu.
Teen muuten sen verran fyysistä työtä että askeleita tulee se 15k työvuoron aikana.Myös se aamukahvi pitäisi jättää pois, pätkäpaaston idea on, ettei sen 16 tunnin aikana saa yhtään kaloria, ainoastaan vettä saa juoda.
ei mustassa kahvissa ole kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen muuten sen verran fyysistä työtä että askeleita tulee se 15k työvuoron aikana.Myös se aamukahvi pitäisi jättää pois, pätkäpaaston idea on, ettei sen 16 tunnin aikana saa yhtään kaloria, ainoastaan vettä saa juoda.
Niin, kuten joku totesikin. Kahvia mustana saa juoda.
Jo viidettä vuotta. Itselle sopii, tosin syön ruokaikkunassani ainakin 3 kertaa enemmän kuin sinä ap, ehkä vika siinä? Ensimmäinen viikko aloittaessani oli hankalahko (en varmaan itsekään syönyt silloin tarpeeksi paljon), mutta siitä ohi päästyä rupesi helpottamaan. Ensimmäisen vuoden aikana tippui 10kg, toisena vielä viisi lisää ja ovat pysyneet poissa :) En koe olevani dieetillä, tämä on elämäntapa.
No olen ollut monet kerrat välillä 20h paastolla myös juomatta. Tuo ole edes paasto ku saa juoda vettä kahvia ja teetä. Nälkä on pelkkä tunne jonka voi ohittaa toisella tunteella. Kaikenmaailman selityksiä aina piisaa miks pitää mussuttaa kokoajan jotakin.
Sen paastoajankohdan voi itse päättää mihin aikaan sen pitää. Ja sitten jos ämppää ruoka-aikana jotain keksejä, niin onko ihme että tulee huono olo. Ruoka-aikana syö normaalia ravitsevaa ruokaa eikä mitään höttökaloreita. Mutta ei 16/8 kaikille sovi. Varsinkin jos on jotain syömishäiriö taustaa. Itse sain palautettua kylläisyyden/ terveen nälän tunteen 16/8 avulla. Itselle ei sovi "viisi pientä ateriaa pitkin päivää" puputtaminen.
Itse olen laihtunut tuolla nyt vajaassa vuodessa 10 kg. Liikuntaa en ole lisännyt, koska en sairauteni vuoksi pysty tällä hetkellä liikkumaan. Syön klo 10-18 välillä, kymmeneltä aamupuuron marjoilla, puolenpäivän aikaan lounaan, iltapäivällä kahvikupillisen ja keksin, ennen kuutta joko sämpylän tai sitten ruuan, riippuu kuinka nälkä on. Syön kaikkea, myös karkkia jos mieli tekee. Ruoka-annoksia pienensin järkevään, aiemmin söin aivan liian isoja annoksia.
Aamulla ennen kymmentä juon myös kupillisen kahvia, siitä en luovu. Vielä 4 kg kun paino putoaa, olen normaalipainossa. Alkuun oli nälkä illalla, mutta ei enää kun keho on tottunut tähän. En ihmettele että aloittajalle tuli huono olo noin heikoilla eväillä. Minulle tämä sopii hyvin ja paino putoaa ja vyötärön ympärys pienenee. Jatkan varmaan loppuikäni näin syömistä.
Itse myös 171/63 kokeilin 18/6 paastoa. Joka ikinen päivä viimeistään neljäntoista paastotunnin kohdalla nälkä ja huono vointi äityi ihan sietämättömäksi. Totesin lopulta että en vain ole sellainen ihminen joka voi tuosta noin vaan olla vuorokauden pelkällä vedellä. Naisilla myös kuukautis- ja hormonikierto vaatii eri lailla energiaa kuin miesten keho ja siksi naisilla nälän tunne on vahvempi, näin muistelen lukeneeni. Uskon että jokaisella on oma luontainen ruokarytmi, kuten on unirytmikin, jota kannattaa kuunnella.
Oon tykännyt pätkäpaastosta tosi paljon, mulla olo on energinen ja pikkuhiljaa nälän tunne vaimenee. Olen laihtunut tehokkaasti, etenkin keskivartalosta. Mutta ei kaikki sovi kaikille.
Eikö siinä tuon paastoajan ulkopuolella syödä ihan normaalisti eikä tuollaista nälkärääkkiä?