Sukupuoli ei ole hakemusasia !
Sukupuoli perustuu biologiaan. Kyseessä ei ole hakemusasia, jonka voisi hakemuksella muuttaa.
Hakemuksella ei voi myöskään järkkäillä pituutta lisää tai karistaa ikävuosia tai kiloja.
Kommentit (2856)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan sama, mitä sukupuolta joku kokee olevansa. Jos sukupuolen vaihtaminen tekee jonkun onnelliseksi, niin senkun vaihtaa sitten, ei kuulu minulle, eikä vaivaa minua mitenkään.
Selostakaa minulle, miksi tämä asia vaivaa teitä niin paljon? Mitä väliä, vaikka joku vaihtaisi sukupuolta vaikka joka viikko?
Kannattaa lukea ketju ihan alusta asti. Ja omia aivojakin saa käyttää.
En jaksa lukea ketjua läpi, ja omia aivojankin käytän koko ajan.
En ymmärrä, miten se teidän p*rsettä kutittaa, jos joku haluaa vaihtaa sukupuolta.
Miksi meidän perseenkutitukset kutittaa sun persettä?
Koska te takapajuiset konservatiiviuskikset yritätte estää muita tekemästä omalle ruumiilleen / identiteetilleen jotain, joka edesauttaisi heidän hyvinvointiaan.
Pitäkää huolta omista asioistanne. Ajatelkaa ihmisiä ihmisinä, ei minkään sukupuolijaottelun kautta.
Transeilla on jo nyt oikeus transhoitoihin, juridisen sukupuolen vaihtoon ja sen mukaisten tilojen käyttöön. Mitä heiltä siis puuttuu?
Hyväksyntä. Heidät pitäis hyväksyä ihmisinä ehdoitta, mikä on vaikeaa uskovaisille ja konservatiiviperzukoille.
Ihmisiä ei voi pakottaa hyväksymään toisiaan lailla. Sitä paitsi tässä laissa ei ole kyse siitä, että transihmiset pitää hyväksyä ihmisinä ehdoitta, vaan kyse on siitä, että mies pitää hyväksyä naisena ehdoitta (ja nainen miehenä). Tälle vaatimukselle ei esitetä mitään muuta perustelua, kuin tunne. Eli minusta tuntuu, että olen mies, sinun pitää siis ehdoitta hyväksyä se ja kohdella ja puhutella minua miehenä (vaikka näytänkin naiselta). Jos sinä et hyväksy ehdoitta minun miehuuttani, sinä rikot lakia ja saat siitä rangaistuksen. eri
Näin juuri.
On aivan älytöntä, että jotain pelkkään tunteeseen perustuvaa voidaan kirjata lakiin. Eikö laille pitäisi aina olla järkiperusteet?
No muuta sana 'tunne' tai 'kokemus' muotoon näkemys tai mielipide identiteetistä. Sitten ollaankin lain puitteissa. Mielipiteenvapaus ja silleen.
Nyt koitat sitten väittää toisessa asiassa, että SINULLA pitää olla oikeus kieltää ihmistä olemasta tiettyä mieltä omasta identiteetistään. Ei mene niin.
Tieteissäkin identiteetti tarkoittaa "yksilön näkemystä erilaisiin ryhmiin kuuluvuudesta". Huomaa yksilö ja näkemys.
Eli aikuinen mies voi identifoitua 4-vuotiaaksi lapseksi ja päästä sitten päiväkotiin leikkimään lasten kanssa?
Tai että valkoihoinen voi identifoitua mustaksi mieheksi?
Tai voiko ihminen päättää identiteettinsä olevan koira ja täten elää koko loppuelämänsä koirana ilman, että pitää maksaa veroja?
Jos emme voi lainkaan määritellä biologisia asioita, täten jokaisella tulisi oikeus päättää minkä ikäisiä he ovat, minkä maalaisia he ovat, minkä rotuisia ovat ja niinedespäin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Googlatkaan aluksi mitä sukupuolidysforia on. Auttaa alkuun ymmärtämään asiaa, joka on olemassa ja joka on tieteellä vahvistettu olevan olemassa. Se, että ei itse ymmärrä jotain ei anna vahvaa pohjaa muodostaa omaa mielipidettä, vaikka sen tietysti voi mutuillen muodostaa.
Toiseksi voi pohtia miksi niin moni muu länsimaa omaa liberaalin translain. Niissä maissa on käyty tämä sama keskustelu aiheesta ja tultu juurikin siihen johtopäätökseen, että ihmisen on hyvä saada itse päättää juridinen sukupuolensa! Pohjalla on siis aivan fiksua ja syvällistä tieteellistä että julkista keskustelua, josta on seurannut vapaammat translait ympäri läntisen Euroopan.
Suurimmassa osassa missä nämä itsemäärittelylait on saatu läpi nimenomaan ei ole käyty julkista keskustelua asiasta. Siksi ne ovatkin menneet läpi, kun kansa ei ole tiennyt mitä sinne ajetaan. Itsemäärittelylaki on muuten myös sellaisessa maassa, kuin Meksiko jota ei voi oikein hyvällä tahdollakaan kutsua naisten oikeuksien kannalta miksikään mallimaaksi, vaan enemmänkin päin vastoin. Naisiin kohdistuva väki valta on siellä erittäin yleistä. Moniin julkisiin naisten vessoihin on jouduttu laittamaan hälytysnapit, koska niin yleistä se on. Nämä naisiksi tekeytyvät miehet käyvät esimerkiksi kirjoittelemassa uhkauksia naisten vessoihin. Ihanaa ja edistyksellistä vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään toisen kokemus omasta sukupuolestaan, sukupuolettomuudestaan ei kosketa minua millään lailla. Miksi pitäisi?
Miettivätkö ihmiset oikeasti tälläisiä asioita? Miksi?
Olet kysynyt tämän ihan saman kysymyksen aiemmin. Ihan saman tekstin olet kirjoittanut.
Täällä on 90 sivua vastauksia.
Mä ilmoitan olevani somppu mies. Ei tarvitsen mennä töihin ja sossu maksaa kaiken, siis todellakin kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlatkaan aluksi mitä sukupuolidysforia on. Auttaa alkuun ymmärtämään asiaa, joka on olemassa ja joka on tieteellä vahvistettu olevan olemassa. Se, että ei itse ymmärrä jotain ei anna vahvaa pohjaa muodostaa omaa mielipidettä, vaikka sen tietysti voi mutuillen muodostaa.
Toiseksi voi pohtia miksi niin moni muu länsimaa omaa liberaalin translain. Niissä maissa on käyty tämä sama keskustelu aiheesta ja tultu juurikin siihen johtopäätökseen, että ihmisen on hyvä saada itse päättää juridinen sukupuolensa! Pohjalla on siis aivan fiksua ja syvällistä tieteellistä että julkista keskustelua, josta on seurannut vapaammat translait ympäri läntisen Euroopan.
Millaisia tieteen avulla todistettuja hienoja seuralaisia niillä lakimuutoksilla on muualla Euroopassa ollut?
Kukaan täällä ei kiellä dysforian olemassaoloa.
Se ei silti tarkoita, ettäkö transihmisiä olisi olemassa. Lue koko ketju, niin opit uutta aiheesta, eri näkökulmista.👍🏼
Ja onko siitä väitetystä henkilökortin kirjaimen vaihtamisesta nuorten itsemurhien estäjänä jotain tutkimusnäyttöä? Transit tuntevat myös kotiin sulkevat matkakortit ja kirjastokortit. Samaan aikaan halutaan mahdollistaa henkilökortin kirjaimen vaihto ilman transitiota ja valitetaan kuinka hankalaa elämä on väärän sukupuolen henkkareilla. Make it make sense.
tyhmät juntit möykkää asioista jotka ei koske niitä juuri laisinkaan. no juuri näin säälittäväks jätteeks oon aina keskiverto palstalaisen kuvitellutkin
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään toisen kokemus omasta sukupuolestaan, sukupuolettomuudestaan ei kosketa minua millään lailla. Miksi pitäisi?
No eihän tässä laissa oikeasti sukupuolen määrittelystä ole edes kyse vaan ihan jostain muusta, jonka jokainen vähänkään älykäs tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ilmoitan olevani somppu mies. Ei tarvitsen mennä töihin ja sossu maksaa kaiken, siis todellakin kaiken.
tämmöset kommentit kertoo kaiken oleellisen siitä saastasta joka täällä on muiden asioista pätemässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan sama, mitä sukupuolta joku kokee olevansa. Jos sukupuolen vaihtaminen tekee jonkun onnelliseksi, niin senkun vaihtaa sitten, ei kuulu minulle, eikä vaivaa minua mitenkään.
Selostakaa minulle, miksi tämä asia vaivaa teitä niin paljon? Mitä väliä, vaikka joku vaihtaisi sukupuolta vaikka joka viikko?
En ymmärrä, miten se teidän p*rsettä kutittaa, jos joku haluaa vaihtaa sukupuolta.
Koska te takapajuiset konservatiiviuskikset yritätte estää muita tekemästä omalle ruumiilleen / identiteetilleen jotain, joka edesauttaisi heidän hyvinvointiaan.
Pitäkää huolta omista asioistanne. Ajatelkaa ihmisiä ihmisinä, ei minkään sukupuolijaottelun kautta.
Transeilla on jo nyt oikeus transhoitoihin, juridisen sukupuolen vaihtoon ja sen mukaisten tilojen käyttöön. Mitä heiltä siis puuttuu?
Hyväksyntä. Heidät pitäis hyväksyä ihmisinä ehdoitta, mikä on vaikeaa uskovaisille ja konservatiiviperzukoille.
Ihmisiä ei voi pakottaa hyväksymään toisiaan lailla. Sitä paitsi tässä laissa ei ole kyse siitä, että transihmiset pitää hyväksyä ihmisinä ehdoitta, vaan kyse on siitä, että mies pitää hyväksyä naisena ehdoitta (ja nainen miehenä). Tälle vaatimukselle ei esitetä mitään muuta perustelua, kuin tunne. Eli minusta tuntuu, että olen mies, sinun pitää siis ehdoitta hyväksyä se ja kohdella ja puhutella minua miehenä (vaikka näytänkin naiselta). Jos sinä et hyväksy ehdoitta minun miehuuttani, sinä rikot lakia ja saat siitä rangaistuksen. eri
Kyllä, nimenomaan näin, että sinut tulee hyväksyä ehdoitta, tunsit sinä sitten olevasi mikä tahansa.
Mistään laeista tässä ei ole kysymys, vaan myötätunnosta.
Pedofiilit, jotka kuvittelevat olevansa 5-vuotiaita pitäisi päästää siis sun käsityksen mukaan päiväkoteihin leikkimään lasten kanssa?
Kun kaikki pitää hyväksyä ehdoitta.
Ensin translaki täysi-ikäisille, sitten translaki lapsille ja nuorille, sitten varmaan ilmoitusluontoinen ikälaki... Kerran kun antaa pikkusormen, niin todellisuudesta irtautuneet tekevät vieläkin enemmän todellisuudesta irti olevia lakeja. Mikä voikaan mennä pieleen?
voin kuvitella kuinka alkoholisoituneet, ylipainoiset keski-ikäset paskat täälläkin viettää perjantaita kännissä ja vihasena (itkuaan peittäen) kirjotellen vihasia kommentteja vauva-palstalle ihmisryhmästä jonka kanssa he tuskin ovat elävässä elämässä olleet juuri laisinkaan tekemisissä.
onneks olkoon vaan, hyvään jamaan ootte tekin elämänne ajaneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nimenomaan näin, että sinut tulee hyväksyä ehdoitta, tunsit sinä sitten olevasi mikä tahansa.
Mistään laeista tässä ei ole kysymys, vaan myötätunnosta.
Pedofiilit, jotka kuvittelevat olevansa 5-vuotiaita pitäisi päästää siis sun käsityksen mukaan päiväkoteihin leikkimään lasten kanssa?
Kun kaikki pitää hyväksyä ehdoitta.
Ensin translaki täysi-ikäisille, sitten translaki lapsille ja nuorille, sitten varmaan ilmoitusluontoinen ikälaki... Kerran kun antaa pikkusormen, niin todellisuudesta irtautuneet tekevät vieläkin enemmän todellisuudesta irti olevia lakeja. Mikä voikaan mennä pieleen?
kaltevan pinnan argumentti, hyvähyvä
Vierailija kirjoitti:
voin kuvitella kuinka alkoholisoituneet, ylipainoiset keski-ikäset paskat täälläkin viettää perjantaita kännissä ja vihasena (itkuaan peittäen) kirjotellen vihasia kommentteja vauva-palstalle ihmisryhmästä jonka kanssa he tuskin ovat elävässä elämässä olleet juuri laisinkaan tekemisissä.
Me kaikki tiedämme, että tuo kuvaus on sinusta itsestäsi.
syntymäsukupuoli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet sukupuolen?
XY = mies, XX= nainen. Vieläkin joillekin epäselvää !
Entäs XXY?
Kromosomihäiriöinen mies.
Monesti kromosomihäiriöisille määritellään jompikumpi sukupuoli. Eivät hekään vaihtele sukupuoltaan mielensä mukaan.
Ja taas unohtui se, että sukupuoli on myös kokemus. Sinä TIEDÄT olevasi jotain ja tiedät ettet koe olevasi jotakin muuta. Joten sukupuolen määrittäminen kromosomihäiriöisille on vielä ongelmallisempaa kuin se, että se määritellään biologiaan perustuen vastasyntyneelle.
Ei vastasyntyneelläkän sukupuolen määrittämisen perustu "biologiaan". Se perustuu vaan siihen näyttävätkö lapsen ulkoiset sukuelimet lääkärin mielestä enemmän tytöltä tai pojalta. Ei vastasyntyneille tehdä kromosomitestejä, tutkita hormoneja, eikä kuvauteta sisäisiä sukupuolielimiä. Eikä se vauva ole vielä tietoinen omasta sukupuoli-identiteetistään eikä pysty sitä ilmaisemaan.
Näin Unkarissa:
"Lakimuutoksen seurauksena sukupuoli määritellään vastaisuudessa puhtaan biologisesti niiden kromosomien perusteella, jotka ihmisellä syntyessään on."
https://yle.fi/a/3-11416014
Perutaan tämä translaki ja otetaan Suomessa tilalle syntymäsukupuoli, niin kuin Unkarissa.
Transnaisten henkilötietoihin voi merkitä heidän yleisimmän kromosomistonsa 46,xy. Kiistattoman faktan lisäämiseen ei kenelläkään liene nokan koputtamista?
Vierailija kirjoitti:
No niin,kaikki muutkin vihankohteesi nyt sitten vaan ihan reilusti esiin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämmöset kommentit kertoo kaiken oleellisen siitä saastasta joka täällä on muiden asioista pätemässä
Ikävä kyllä ne kertoo ennemminkin kaiken oleellisen siitä lain irvikuvasta, jonka naisten alistajat haluaa saada valheillaan läpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä ne kertoo ennemminkin kaiken oleellisen siitä lain irvikuvasta, jonka naisten alistajat haluaa saada valheillaan läpi
nyt vähän lääkitystä pienemmälle ja korkki kiinni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ilmiselvää että jokainen on oman sukupuolisuutensa kokemusasiantuntija. Siksi siis on yhtä selvää että kokemuksen muuttuessa täytyy voida vaihtaa sen uuden kokemuksen mukaiseksi ihan ilmoitusluontoisesti. Ei mitään anomuksia tällaiseen asiaan.
Miksi meillä on naisille ja miehille eri pukkarit, urheilut ja esim työpaikoilla sukupuolikiintiöt, jos sukupuoli on vain "kokemusasia"?
Mihin perustuu nuo erittelyt, jos nainen ja mies on ihan sama asia
Ne perustuvat kulttuurisiin (sis. uskonto) ja kulttuurihistoriallisiin käsityksiin sekä niiden pohjalta tehtyyn lainsäädäntöön ja tapakulttuuriin.
Ja käsitteet ensin selviksi. Sukupuoli ei ole kokemusasia vaan sukupuoli-indentiteetti on. Ne ovat kaksi eri asiaa.
Mietitään naisten ja miesten erottelua. Ennen vanhaan Suomessakin tytöt ja pojat olivat eri kouluissa, koska oli kulttuurisia käsityksiä, jonka takia niin tehtiin. Nykyisin tytöt ja pojat ovat samassa koulussa, koska se vastaa nykyisiä käsityksiämme. Ei ole siis biologinen syy.
Erottelu pukuhuoneisiin on ollut yleinen tapa, koska alastomuus on koettu seksuaalisena, mutta Suomessa sekin on ristiriitainen ilmiö, koska perinteisesti miehet ja naiset ovat käyneet Suomessa saunassa yhdessä alasti keskenään (maalaistaloissa saattoivat piiat ja rengit käydä perheenjäsenten kanssa yhdessä kaikki alasti). Siinä taas se "biologia" eli alaston keho ei ole ollutkaan ongelma. Ehkä tässä onkin ollut enemmän kyse meillä siitä että kun maaseudulta on tultu kaupunkeihin, on tultu vieraiden ihmisten pariin ja alastomuus vieraiden ihmisten kanssa on koettu oudoksi, etenkin ne vieraat miehet on koettu uhkana naisille. (Kuten näkyy vielä tässäkin transkeskustelussa).
Biologiasta ei siis tuossakaan ole kyse vaan monimutkaisemmista asioista.
Mikä maailmassa on muuttunut niin paljon, että naiserityisistä tiloista pitäisi luopua? Miksi kehittyvien maiden tytöt ja naiset tarvitsevat naiserityisiä tiloja?
Vierailija kirjoitti:
syntymäsukupuoli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten määrittelet sukupuolen?
XY = mies, XX= nainen. Vieläkin joillekin epäselvää !
Entäs XXY?
Kromosomihäiriöinen mies.
Monesti kromosomihäiriöisille määritellään jompikumpi sukupuoli. Eivät hekään vaihtele sukupuoltaan mielensä mukaan.
Ja taas unohtui se, että sukupuoli on myös kokemus. Sinä TIEDÄT olevasi jotain ja tiedät ettet koe olevasi jotakin muuta. Joten sukupuolen määrittäminen kromosomihäiriöisille on vielä ongelmallisempaa kuin se, että se määritellään biologiaan perustuen vastasyntyneelle.
Ei vastasyntyneelläkän sukupuolen määrittämisen perustu "biologiaan". Se perustuu vaan siihen näyttävätkö lapsen ulkoiset sukuelimet lääkärin mielestä enemmän tytöltä tai pojalta. Ei vastasyntyneille tehdä kromosomitestejä, tutkita hormoneja, eikä kuvauteta sisäisiä sukupuolielimiä. Eikä se vauva ole vielä tietoinen omasta sukupuoli-identiteetistään eikä pysty sitä ilmaisemaan.
Näin Unkarissa:
"Lakimuutoksen seurauksena sukupuoli määritellään vastaisuudessa puhtaan biologisesti niiden kromosomien perusteella, jotka ihmisellä syntyessään on."
https://yle.fi/a/3-11416014
Perutaan tämä translaki ja otetaan Suomessa tilalle syntymäsukupuoli, niin kuin Unkarissa.Transnaisten henkilötietoihin voi merkitä heidän yleisimmän kromosomistonsa 46,xy. Kiistattoman faktan lisäämiseen ei kenelläkään liene nokan koputtamista?
joo orbanin unkari on just se maa mistä kannattaa ottaa mallia, seuraavaks kai turkista ja venäjästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kaikki tiedämme, että tuo kuvaus on sinusta itsestäsi.
'ITE OOT !!! (...yhyy, nyyh...)