Aloitin terveyskeskuksen päivystyksessä ja mietin, miksi ihmiset on niin kauheita ihmisprseitä?
Onneksi ei kaikki, mutta jokaiseen päivään mahtuu muutama. Huudetaan ja riehutaan, käyttäydytään niinkuin maailman omistajat. Ei se mun päätettävissä ole, kuinka monta vastaanottoaikaa on annettavana tai millaisia palveluita talo ylipäänsä pystyy tarjoamaan. Aikuiset ihmiset, eikä mitään käytöstapoja. En voi käsittää. Eniten hämmästyttää joidenkin ylimielinen asenne hoitohenkilökuntaa kohtaan, ihan kuin oltaisiin alinta pohjasakkaa ja olemassa vain palvellaksemme ehdoitta. Ja kun eivät saa haluamaansa, alkaa haistattelu ja huutaminen. Mikä teitä vaivaa?
Enpä tiedä, kauanko tämmöistä sontaa jaksaa niskaansa ottaa.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaana jonottelin labraan melko pitkään ja ehdin tarkkailemaan monenlaisia ihmisiä ja ilmiöitä. Pahin oli vanha pyörätuolissa istuva starba, jota ilmeisesti viisikymppinen poika lykki. Jatkuvasti puhui inhottavasti pojalle ja määräili. Ota takki pois mun päältä, rähisi pojalle ja siinä vaiheessa mulkaisin äijää todella ilkeästi. Tajusi varmaan itsekin ja oli hiljaa sen jälkeen. Poikana olisin tuupannut ukon pyörätuolineen pitkään käytävään vauhdilla ja lähtenyt menemään omiin toimiin.
Ovat kipeitä ja siksi kärttyisiä. Empatiaa tosiaan tarvitaan ja paljon hoitoalalla..
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä menee kaikilla hermo kipeenä juoksutetaan ympäriinsä ja sanotaan ei oota.
Kun tuolle alalle on töihin mennyt, pitää tietää, että rauhallinenkin ihminen muuttuu, kun on sairaana. Älä ota henkilökohtaisesti, vaan ymmärrä. Muuten vaihda alaa. Hullut ja ilkeät on erikseen. Osaisit edes sen tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä menee kaikilla hermo kipeenä juoksutetaan ympäriinsä ja sanotaan ei oota.
Ja luuletko tosiaan, että se vastaanottotiskillä oleva ihminen on syypää siihen, että ei ole? Että kun sille raivoaa ja vttuilee, niin asiat järjestyy?
En siis yleisesti ottaen kannata asiakaspalvelijoille räyhäämistä, mutta yleensä jonkin järjestön aktiivisen jäsenen ajatellaan varmaankin olevan jossain määrin vastuussa järjestön toiminnasta.
Ei ehkä oikein menisi läpi, jos esimerkiksi jonkun diktaattorin mellakkapoliisi sanoisi häntä kritisoivalle mielenosoittajalle, ettei hän ole vastuussa poliittisen sorron järjestelmästä, ja että hän tekee vain etäisen neutraalisti työtään palkkansa vuoksi. Ajateltaisiin varmaankin, että olemalla aktiivinen osa kyseisen diktaattorin sortokoneistoa ja käyttämällä sitä hyödykseen, tulee poliisi kannattaneeksi kyseistä järjestelmää.
Ja yleensä turhautumista ihmisissä varmaankin lisää se, että ketään selkeästi vastuussa olevaa ei ole näkyvillä tai tavoitettavissa. Ehkä mieluiten räyhättäisiin sille, joka järjestelmästä on eniten vastuussa, mutta yleensä tarjolla on vain mellakkapoliisin tai asiakaspalvelijan kaltaisia välikäsiä.
Julkinen terveydenhoito on just tollaista. Yksityisellä sektorilla eri meno.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisin kuinka vihainen ja turhautunut, en kiukkuile sille langan päässä olevalle vastaanottovirkailijalle jos hän on ystävällinen ja asiallinen. Saatan kirota, mutta heti perään pyydän anteeksi ja sanon että en minä sinua syytä, turhauttaa vaan välillä niin hitsin paljon. Ja olen kiukkuinen vanha akka. Mutta kyllä tosiaan käytöstavat pitää ihmisellä olla!
Niin ja avusta kiitän aina!
Olen myös hoitaja, jaksoin terveysasemalla noin 9 vuotta. Homma meni vuosi vuodelta vain hullummaksi ja viimeinen niitti oli apotti.
Sanoin heipat terveysasematyölle ja lähdin (ehkä) vähän kiitollisempaan työhön. Nykyisessä duunissa ei ainakaan huudeta, arvostella, haukuta ja uhkailla.
Kiireettömät tukkii kiireelliset ajat aina.
Nuoret aikuiset tulevat tarkistuttaan vähä kipeetä selkää,niskaa yms. (jotka hoitus ku vähä liikkus)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luuletko tosiaan, että se vastaanottotiskillä oleva ihminen on syypää siihen, että ei ole? Että kun sille raivoaa ja vttuilee, niin asiat järjestyy?
Eikö siellä voi olla se virallinen henkilö jolle saa raivota ja vittuilla?!
Terveyskeskuksien asiakaskuntaan valitettavasti kuuluu yhteiskunnan pohjasakka.
Hakeudu yksityiselle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksien asiakaskuntaan valitettavasti kuuluu yhteiskunnan pohjasakka.
Hakeudu yksityiselle töihin.
Ai weetee-porukka?
Kyllä sen näkee näillä pienemmillä paikkakunnilla, että pärstäkertoimen mukaan ne ajat menee. Muut saavat ajaa lähes sadan kilometrin matkan saadakseen hoitoa. Ja mikään salassapito ei heitä tietenkään koske.
Aloittaja on kauhea rasístì!
Eri kulttuurista tulevilla on vain erilaiset tavat. Nyt on vuosi 2023, opettele ja sopeudu jo!
Tuolla näkee ihmisten sisimpään ja jos on itse normaaleista oloista lähtöisin, se ihmisten käytös on shokki. On uskomatonta miten paljon häiriintyneitä ihmisiä joukossamme on.
Mä visualisoin näitä huutajia ja uhkailijoita hiirinä mitkä on hukkumassa vesilasiin, ja jotka yrittää päästä sieltä pintaan painamalla toisia alas. Parhaimmillaan sain myös muutettua sen valituksen piipitykseksi, ja pystyin olemaan empaattinen.
Sen voin kertoa että jos aspat alkaa jakamaan esimiehien numeroita niin työsuhde päättyy hyvin nopeasti, ei organisaatiot toimi niin. Aspatkin palkataan hoitamaan nämä tilanteet ja toimimaan annatuissa raameissa.
Mutta joo, ei aspaa enää koskaan, mieluummin siivoisin yksin vaikka jotain rakennus/muuttosiivouksia, missä saa olla YKSIN.
Olen itse asiakkaana ihmetellyt samaa. Olin terveysasemalla tuossa viikko sitten ja siellä pyöri ikääntyneitä ihmisiä, ei siis vanhuksia, mutta siinä 7-kymppisiä. He eivät osanneet istua vaan pyörivät hermostuneesti keskellä odotusaulaa. He ramppasivat koko ajan kysymässä siinä luukulla sitä ja tätä ja painelivat nappeja. Tämä tarttui muihin odottaviin ikääntyneisiin, jotka hekin sitten alkoivat pyöriä hermostuneesti ja kohta meininki oli kuin vanhusten lavatansseissa.
Sitten sieltä jostakin ovesta tuli sellainen napakka hoitaja, joka alkoi käskyttää näitä vanhuksia kuin pikkulapsia. "Nyt sinä menet tuohon ja istut kuin kansakoulun laskennon tunnilla kiltisti, sinut kutsutaan sitten, sinä menet taas istumaan tuonne eikä sinun tarvitse koko ajan kysellä.." jne. Ja kappas, tämä toimi. Ilmeisesti nämä vanhukset tarvitsevat tiukan ohjauksen, muuten heillä hajoaa pakka.
Syytä on varmaan molemmissa. Onhan se ärsyttävää, kun ei saa asiaansa hoidettua. Pahoittelen, mutta monet eläkeläiset näyttävät asuvan terveysasemalla uhriutumassa.
Yli 65-vuotiaille pitäisi olla oma jono.
Mikä saisi ihmisen ymmärtämään, että
kaikkia vanhuuden vaivoja ei lääkärikään poista. Buranaa poskeen ja menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luuletko sä että ullanlinnalainen lääkäri oli syypää naisensa kuolemaan?
No sehän oli asiallista asiakaspalvelua, josta tässä on kysymys.
Koita pysyä asiassa, johon ullanlinnan lääkäri ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen samaa puhelimessa, yksityisellä. Valtakunnan tasolla on kyllä huomattavia alueellisia eroja siinä, mistä asiakas kimpaantuu, meillä on paljon paikkakuntia jossa odotukset ovat hyvin matalat ja on ilo saada qika järjestettyä. Räyhääjät soittavat uudestaan rauhoituttuaan, meidän ei tarvitse kuunnella huutoa tai haukkumista. Systeemiä saa toki haukkua, siihen tekisi mieli yhtyäkin. Julkisella voikin, privaatissa vain pahoitellaan.
😂 Nyt kerrot kyllä heti mistä löytyy v*ttumaisimmat ihmiset! Muitakin yksityiskohtia saa kertoa. Mistä Lapissa kimpaannutaan? Entä Savossa?
V-mäisimmät ihmiset ovat pk-seudulla. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä mukavammaksi ihmiset muuttuvat. Noin kärjistäen. Yksittäisiä k-päitä löytyy joka puolelta. Pahimpia on 60+ naiset.
Kivuissa elävät ihmiset ja järjestelmässä pompotellut nyt ei vaan ole mikään iloinen näky. Kun sellainen tulee tiskille niin muistat sen, että hänen voi olla tuskallinen olo 24/7 ja on jo vuosia ollut sitä. Hän on kuunnellut kymmenien lääkäreiden katsotaat ja koita pärjäillä, on tutkimukset tekemättä kun lääkäriä ei kiinnosta ja tämä henkilö tietää kehossaan että jokin on pahasti pielessä, mutta kukaan ei auta. Hän tarvitsee empatiaa ja oikeasti lääkärin joka tutkii ja tekee jotain. Kun itse joudut joku päivä siihen asemaan, niin ymmärrät. Mieli murtuu lopulta ja on valmis jopa epätoivoisiin tekoihin jos apua ei tule.
Vaikka olisin kuinka vihainen ja turhautunut, en kiukkuile sille langan päässä olevalle vastaanottovirkailijalle jos hän on ystävällinen ja asiallinen. Saatan kirota, mutta heti perään pyydän anteeksi ja sanon että en minä sinua syytä, turhauttaa vaan välillä niin hitsin paljon. Ja olen kiukkuinen vanha akka. Mutta kyllä tosiaan käytöstavat pitää ihmisellä olla!