Aloitin terveyskeskuksen päivystyksessä ja mietin, miksi ihmiset on niin kauheita ihmisprseitä?
Onneksi ei kaikki, mutta jokaiseen päivään mahtuu muutama. Huudetaan ja riehutaan, käyttäydytään niinkuin maailman omistajat. Ei se mun päätettävissä ole, kuinka monta vastaanottoaikaa on annettavana tai millaisia palveluita talo ylipäänsä pystyy tarjoamaan. Aikuiset ihmiset, eikä mitään käytöstapoja. En voi käsittää. Eniten hämmästyttää joidenkin ylimielinen asenne hoitohenkilökuntaa kohtaan, ihan kuin oltaisiin alinta pohjasakkaa ja olemassa vain palvellaksemme ehdoitta. Ja kun eivät saa haluamaansa, alkaa haistattelu ja huutaminen. Mikä teitä vaivaa?
Enpä tiedä, kauanko tämmöistä sontaa jaksaa niskaansa ottaa.
Kommentit (134)
Joillakin asakkailla voi olla päinvastainen kokemus, eli heitä kohtaan ollaan tylyjä, pompotellaan ja asiat eivät hoidu. Joku voi kokea huutoa ja kiusaamistakin asiakkaana. Myös hammashuollossa.
Voi kun ihmiset ymmärtäisivät ystävällisyyden ja kohteliaisuuden voiman, asioidessaan missä tahansa. Se avaa ovia.
Viha on räyhääjän henkilökohtainen ongelma ja yleensä se heijastuu itseen, kun sen vihan kohde ei osoita mitään kiinnostusta hänen asiaansa. Tuollaisessa tilanteessa sanon, että palataan asiaan kunhan rauhoitutte ensin.
Terveisin, se kaikkein v-mäisin, mutta ystävällinen ja kohtelias ihminen pk-seudulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä menee kaikilla hermo kipeenä juoksutetaan ympäriinsä ja sanotaan ei oota.
Ja luuletko tosiaan, että se vastaanottotiskillä oleva ihminen on syypää siihen, että ei ole? Että kun sille raivoaa ja vttuilee, niin asiat järjestyy?
Se vastaanottotiskillä oleva on sen yrityksen asiakaspalveluhenkilö. Toisesta sisään ja toisesta ulos. Ihmiset huutavat omaa ahdistustaan.
Olen kaupassa töissä ja kyllä näitä ihmis p erseitä sielläkin näkyy, valitettavasti. Puhutaan ilkeästi ja alentavasti kun me ollaan vaan asiakaspalvelijoita, syytetään korkeista hinnoista meitä, joo me myyjäthän niistä päätetään.
Yksi vakiasiakas käy joka päivä vaikka lähellä toinen kauppa ja aina on ilkeä, hakemalla hakee syitä ilkeillä, lasketaan vuoroja myyjien kesken kuka on kassalla hänelle. Purkaisi pahanolon jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä menee kaikilla hermo kipeenä juoksutetaan ympäriinsä ja sanotaan ei oota.
Ja luuletko tosiaan, että se vastaanottotiskillä oleva ihminen on syypää siihen, että ei ole? Että kun sille raivoaa ja vttuilee, niin asiat järjestyy?
Joskus se tuntuu järjestyvän, varsinkin, jos kertoo tuntevansa *tärkeitä* ihmisiä.
Joo, kyllähän se ihmisen tietynlainen uskottavuus asiallisena, oikeustoimikelpoisena kansalaisena karisee mun silmissä, kun eka ärräpää tai vähättelevä kommentti pääsee suusta. Vaikka kuinka ärsyttäisi, osaa asiallinen ihminen hillitä itsensä ja hoitaa asiansa ilman pään aukomista. Minä en yksittäisenä sairaanhoitajana pysty meidän lääkäritilanteeseen ynnä muuhun vaikuttamaan. Yritän auttaa parhaani mukaan ja etsiä ratkaisua. Katoaa kuitenkin siitä asiakkaasta/potilaasta tietty vakavasti otettavuus, kun alkaa suusta tulla veetä jne. tai jotain ras**tista kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen samaa puhelimessa, yksityisellä. Valtakunnan tasolla on kyllä huomattavia alueellisia eroja siinä, mistä asiakas kimpaantuu, meillä on paljon paikkakuntia jossa odotukset ovat hyvin matalat ja on ilo saada qika järjestettyä. Räyhääjät soittavat uudestaan rauhoituttuaan, meidän ei tarvitse kuunnella huutoa tai haukkumista. Systeemiä saa toki haukkua, siihen tekisi mieli yhtyäkin. Julkisella voikin, privaatissa vain pahoitellaan.
😂 Nyt kerrot kyllä heti mistä löytyy v*ttumaisimmat ihmiset! Muitakin yksityiskohtia saa kertoa. Mistä Lapissa kimpaannutaan? Entä Savossa?
Kyllä ne kiireisimmät ja aikojen puutteesta eniten harmistuvat ihmiset ovat pk-seudulta. Ilmeisesti siellä koskettaa eniten palvelutason romahdus, qsiat ovat joskus olleet paremmin ja ihmiset tottuneet hyvään. Heitä on myös vaikea saada liikkumaan paria kilometriä, siinä missä lappilainen ajaa 3,5 tuntia tutkimukseen, jota ei tehdä lähempänä. Itä-Suomi taas on täysin ok sen kanssa, ettei aikoja ole, heidät pystyy välillä yllättämään iloisesti.
Oon kiitolkinen jos ylupäätään pääsen hamnaslääkäriin Hgissä julkiselle.
Ihmiset ovat turhautuneita ja peloissaa. Tavallinenkin ihminen voi käyttäytä paineen alla ns.huonosti.
Terveyskeskuksillla ei ole tarjota potilaan toivomaa vastaanottoa nopeasti. Tk ei pysty vastaamaan potilaitten (joskus epärealistisiin) odotuksiin hoidosta ja hoitoon pääsystä. Osa haluaa suoraan lääkärille, ei hoitajalle (turhautuminen, koska esim.ovat tietävinään mikä dg ja miten häntä on hoidettava).
Ennakoimattomat odotusajat turhauttavat. Ei koskaan tiedä joutuuko odottamaan vartin vai monta tuntia.
Yleinen oletus on että terveyskeskus = arvauskeskus, eikä lähtökohtaisesti edes luoteta tarjolla olevaan hoitoon. Osa kokee, että joutuu vaatimaan itselleen hoitoa ja tutkimuksia, koska muuten et sa mitään (vaikka potilaan vaatimus hoidosta olisi hoitosuositusten vastainen). Tämä voi näkyä pontevana omien asioitten ajamisena tai jopa aggressiivisuutena.
Ja kaiken tämän lisäksi ja takana on tk-potilaan hätä, huoli ja pelko siitä, mikä häntä vaivaa ja onko se vakavaa, kuoleeko tähän ja otetaanko hänen vaivansa tosissaan ja ymmärretäänkö se hätä.
Toivoisin, että ammattilaiset siellä päivystyksessä ymmärtäisivät haastavien potilaitten käytöksen takana olevat tekijät, ihan oman jaksamisensa vuoksi. Huono käytös ei ole henkilökohtainen hyökkäys työntekijää vastaan vaan se voi olla potilaann hädän ilmaisu.
Enkä nyt tarkoita, että kaikkea huonoa käytöstä potilaitten taholta tulisi sietää ja sallia, mutta on silti hyvä ymmärtää, mistä haastavassa käytöksessä voi olla kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus se tuntuu järjestyvän, varsinkin, jos kertoo tuntevansa *tärkeitä* ihmisiä.
Todennäköisemmin tällaiselle sanotaan ok, selvä, ja asia kuopataan ikiajoiksi myös niiden "tärkeiden" ihmisten osalta. Räyhääjien eteen tehdään vain absoluuttinen minimi, ja asiallisten ja mukavien asiakkaiden eteen tehdään ekstraa.
Ota ap huomioon että päivystys on pienelle ihmiselle se vihoviimeinen luukku, josta hän yrittää saada apua vaivoihinsa. Kun sekin evätään, niin kaikki toivo romahtaa. Osa reagoi tuohon luovuttamalla, mutta osa herää viimein taistelemaan ja vaatimaan oikeuksia.
Minusta päivystys ei saa käännyttää ketään pois. Sen tehtävä on auttaa tai ohjata paikkaan josta apua on saatavilla. Eikä vaihtoehto että jatketaan pompottelua, jossa päivystys ohjaa terveysasemalle ja terveysasema päivystykseen, ole oikea ratkaisu.
Olen itsekin hoitaja joka puhelimitse tekee arviointia ja näitä asiakkaita kuulee kyllä sielläkin. Suurin osa on täysin asiallisia joskin ehkä turhautuneita,mutta löytyy myös näitä jotka ihan suoraan uhkailee ja haukkuu tyylillä "on sinun vikasi jos minä kuolen" jos heiltä evää jotain hoitoa jota ei omassa organisaatiossa tehdä.
Suurin osa näistä räyhääjistä ovat yleensä pkv-lääkkeiden käyttäjiä joilla vieroitusoireet alkavat puskemaan läpi (ja raivoavat kun ei lääkäri puhelimitse ventovieraalle potilaalle bentsoja kirjoita) tai muuten mielenterveyssairauksista kärsiviä. Terve ihminen harvemmin nyt kuitenkaan räyhää.
Tärkeintä tällaisissa työpaikoissa on hyvä työyhteisö joka kannattelee :) Ilman sitä en kyllä montaa kuukautta jaksaisi.
piirille lepäämään kirjoitti:
Liekö niin että sama sakki räyhää myös baarissa, kadulla ja kaupassa... 🤨
Ne samat harjoittelevat jo teineinä koulussa. Mieti, puolenkymmentä aggressiivista asiakasta kerrallaan livenä käsissäsi, 6 tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa. No, itse alani valitsin ja varmaan tätä nyt ainakin muutaman vuoden teen.
Mutta ap, i feel you, osaan kuvitella tilanteet. T. Yläkoulun aineenope
Tärkeintä olisi, että saa työkavereilta tukea ja huumoriakin kehitettäisiin hankalien asiakkaiden kohtaamisista. Esimiehen homma olisi huolehtia työssä jaksamisessa ja jos ei muuta järjestää edes joskus palaverit, joissa vaikeaksi koettuja tilanteita avattaisiin yhdessä. Tällaista tuskin monessakaan työpaikassa on ja jos esimieskään ei mikään neropatti saati luova ratkoja osaa olla.
Minulla on usein tapana toivotella aspalle kivoja ja helppoja asiakkaita hänen työpäiväänsä. Kyllä sen sitten toisen äänestä kuulee, jos toivotukseni osui oikeaan hetkeen aspan päivässä.
Hoitajat ohittaa aina sellaisen ihmisen, joka rauhallisesti kertoo oireensa. Niinpä et saa hoitoa, etkä lääkärinaikaa.
Jopa hätäavussa sua pidetään pönttönä, joka huvikseen valittaa. Eikä oireita kirjata kantaan, ettei vastuuseen joudu. Onko tämä ohjeiden mukaista?
Menkää hoitajat itseenne, tiukkoja vaativia potilaita te arvostatte, ette rauhallisesti asiaa esittäviä.
Itsestäni meinasi tulla tämmöinen hullu..ravasin ja ravasin tk/päivystysväliä monta kuukautta ja aina käskettiin syödä panadolia ja liikkua enenenmän, ja varmaan on asentohuimaus yms ja vihjailtiin, että vika on korvien välissä ja suositeltiin psykiatria..vihdoin viimein päivystyksessä sattui lääkäri joka luki mun historian ja sanoi nyt kerro kaikki rauhassa ja minä itkin ja kerroin ja kerroin..hän pisti lähetteet eteenpäin ja päästä löytyikin ihan fyysinen vika mikä aiheuttaa oireet ja nyt saan siihen hoitoa ja olo vihdoin alkaa normalisoitumaan. Mutta se kaikki raha mikä meni hukkaan tk..joka kerta se reilu 20e ja päälle se reilu 40e päivystysmaksut niin kyllä alko tuntumaan et mä sekoan..eli en ihmettele jos jollain vähän pinna kiristyy..tällä hetkellä kerään voimia, että teen valituksen kaikesta. Ei voi olla näin vaikeeta saada itelleen apua ja tosiaan ikuisesti kiitollinen sille lääkärille joka kuunteli ja otti tosissaan mun olon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen samaa puhelimessa, yksityisellä. Valtakunnan tasolla on kyllä huomattavia alueellisia eroja siinä, mistä asiakas kimpaantuu, meillä on paljon paikkakuntia jossa odotukset ovat hyvin matalat ja on ilo saada qika järjestettyä. Räyhääjät soittavat uudestaan rauhoituttuaan, meidän ei tarvitse kuunnella huutoa tai haukkumista. Systeemiä saa toki haukkua, siihen tekisi mieli yhtyäkin. Julkisella voikin, privaatissa vain pahoitellaan.
😂 Nyt kerrot kyllä heti mistä löytyy v*ttumaisimmat ihmiset! Muitakin yksityiskohtia saa kertoa. Mistä Lapissa kimpaannutaan? Entä Savossa?
Kyllä ne kiireisimmät ja aikojen puutteesta eniten harmistuvat ihmiset ovat pk-seudulta. Ilmeisesti siellä koskettaa eniten palvelutason romahdus, qsiat ovat joskus olleet paremmin ja ihmiset tottuneet hyvään. Heitä on myös vaikea saada liikkumaan paria kilometriä, siinä missä lappilainen ajaa 3,5 tuntia tutkimukseen, jota ei tehdä lähempänä. Itä-Suomi taas on täysin ok sen kanssa, ettei aikoja ole, heidät pystyy välillä yllättämään iloisesti.
Pitää vähän oikaista, että pk-seutu kuuluu koko Uudenmaan alueen käsittävään sairaanhoitopiiriin. Niinpä jonot voivat viedä asiakkaan ihan toiselle laidalle Uuttamaata, vaikka muutaman km päässä olisikin TK tai sairaala omasta kodista käsin. Asiakas ei voi päättää minne hän haluaa mennä operoitavaksi tai erikoislääkärin tutkimuksiin. Myös päivystyksissä voi jonotus kestää yli vuorokauden, joten on ehkä kivempi ajaa 3,5 tuntia omassa autossaan tietäessään saavansa perillä apua kuin sietää oman vaivansa kanssa sekopäiden seassa vuorokausi.
Kiire saa ihmiset hermostuneiksi ja koviksi, joten en syytä siitä hoitajia ja lääkäreitä. On kuitenkin aika vaikea hillitä itseään, jos ei tiedä mikä vaivaa ja olo on kamala. Siksi yksi hyvä keino saada huomiota on liioitella kovalla äänellä tilannettaan.
Ja sitten kun sinne tulee liian kiltti, epätoivoinen ihminen niin te puratte sen turhautumisen siihen potilaaseen.
Vierailija kirjoitti:
piirille lepäämään kirjoitti:
Liekö niin että sama sakki räyhää myös baarissa, kadulla ja kaupassa... 🤨
Ne samat harjoittelevat jo teineinä koulussa. Mieti, puolenkymmentä aggressiivista asiakasta kerrallaan livenä käsissäsi, 6 tuntia päivässä, viitenä päivänä viikossa. No, itse alani valitsin ja varmaan tätä nyt ainakin muutaman vuoden teen.
Mutta ap, i feel you, osaan kuvitella tilanteet. T. Yläkoulun aineenope
Ja ketkä jää jalkoihin, ketään ei kiinnosta:
Ne kiltit ja rauhalliset.
Joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää vähän oikaista, että pk-seutu kuuluu koko Uudenmaan alueen käsittävään sairaanhoitopiiriin. Niinpä jonot voivat viedä asiakkaan ihan toiselle laidalle Uuttamaata, vaikka muutaman km päässä olisikin TK tai sairaala omasta kodista käsin. Asiakas ei voi päättää minne hän haluaa mennä operoitavaksi tai erikoislääkärin tutkimuksiin. Myös päivystyksissä voi jonotus kestää yli vuorokauden, joten on ehkä kivempi ajaa 3,5 tuntia omassa autossaan tietäessään saavansa perillä apua kuin sietää oman vaivansa kanssa sekopäiden seassa vuorokausi.
Kiire saa ihmiset hermostuneiksi ja koviksi, joten en syytä siitä hoitajia ja lääkäreitä. On kuitenkin aika vaikea hillitä itseään, jos ei tiedä mikä vaivaa ja olo on kamala. Siksi yksi hyvä keino saada huomiota on liioitella kovalla äänellä tilannettaan.
Mä olen yksityisellä sektorilla, asiakas voi päättää mihin haluaa vastaanotolle pl. tietyt tiukat tt-sopparit. Julkisen katastrofi vaan läikkyy meillekin, mikä näkyy siinä, etteivät edes ne isoimmat toimipisteet vedä entiseen malliin, ja sille ei kukaan voi mitään. Yksityisillä ammatinharjoittajilla on oikeus rajata pois kokonaisia asiakasryhmiä (laskutuksen mukaan priva/tt/maksusit/vak jne), lapsia jne, ja hätätapauksethan käännytetään joka tapauksessa julkiselle.
Ei, kun ihmiset voisivat opetella käyttäytymään. Oletko oikeasti niin tollo, että luulet asioiden hoituvat paremmin rähisemällä?