Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin terveyskeskuksen päivystyksessä ja mietin, miksi ihmiset on niin kauheita ihmisprseitä?

Vierailija
18.01.2023 |

Onneksi ei kaikki, mutta jokaiseen päivään mahtuu muutama. Huudetaan ja riehutaan, käyttäydytään niinkuin maailman omistajat. Ei se mun päätettävissä ole, kuinka monta vastaanottoaikaa on annettavana tai millaisia palveluita talo ylipäänsä pystyy tarjoamaan. Aikuiset ihmiset, eikä mitään käytöstapoja. En voi käsittää. Eniten hämmästyttää joidenkin ylimielinen asenne hoitohenkilökuntaa kohtaan, ihan kuin oltaisiin alinta pohjasakkaa ja olemassa vain palvellaksemme ehdoitta. Ja kun eivät saa haluamaansa, alkaa haistattelu ja huutaminen. Mikä teitä vaivaa?

Enpä tiedä, kauanko tämmöistä sontaa jaksaa niskaansa ottaa.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä aikuislapset itkee seuraavana aina puskaradiossa, kuinka saa niin huonoa palvelua🤭 kummasti itse saanut terveyskeskuksessa aina asiallista kohtelua ja vaivat on hoidettu.

Vierailija
62/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siinä menee kaikilla hermo kipeenä juoksutetaan ympäriinsä ja sanotaan ei oota.

Ja luuletko tosiaan, että se vastaanottotiskillä oleva ihminen on syypää siihen, että ei ole? Että kun sille raivoaa ja vttuilee, niin asiat järjestyy?

Joskus se tuntuu järjestyvän, varsinkin, jos kertoo tuntevansa *tärkeitä* ihmisiä.

Todennäköisemmin tällaiselle sanotaan ok, selvä, ja asia kuopataan ikiajoiksi myös niiden "tärkeiden" ihmisten osalta. Räyhääjien eteen tehdään vain absoluuttinen minimi, ja asiallisten ja mukavien asiakkaiden eteen tehdään ekstraa.

Ei kukaan mitään extraa halua, jos ontilaamassa lääkärille aikaa. Vain sen ajan, joka noin suurinpiirtein on silloin kuin sanotaan ja reseptin vaivaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä aikuislapset itkee seuraavana aina puskaradiossa, kuinka saa niin huonoa palvelua🤭 kummasti itse saanut terveyskeskuksessa aina asiallista kohtelua ja vaivat on hoidettu.

Mulle on keskenmenon jälkeen naurettu että uutta putkeen vaan.

Lapsen kuoleman jälkeen synnytyssalissa kätilö pyöritteli silmiään ja sanoi että me tarvittais se tonne nyt kuvattavaks.

Tässä näin äkkiseltään pari esimerkkiä.

Itsehän olen tietysti ollut aivan kamala ja hankala potilas koska olen itkenyt.

Vierailija
64/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siinä menee kaikilla hermo kipeenä juoksutetaan ympäriinsä ja sanotaan ei oota.

Ja luuletko tosiaan, että se vastaanottotiskillä oleva ihminen on syypää siihen, että ei ole? Että kun sille raivoaa ja vttuilee, niin asiat järjestyy?

Joskus se tuntuu järjestyvän, varsinkin, jos kertoo tuntevansa *tärkeitä* ihmisiä.

Todennäköisemmin tällaiselle sanotaan ok, selvä, ja asia kuopataan ikiajoiksi myös niiden "tärkeiden" ihmisten osalta. Räyhääjien eteen tehdään vain absoluuttinen minimi, ja asiallisten ja mukavien asiakkaiden eteen tehdään ekstraa.

Ei kukaan mitään extraa halua, jos ontilaamassa lääkärille aikaa. Vain sen ajan, joka noin suurinpiirtein on silloin kuin sanotaan ja reseptin vaivaansa.

Niin. Sille ajalle on monta eri muotoa, toiset nopeammin, toiset hitaammin saatavilla, ja eri hintaisiakin ne ovat. Sille kerrotaan, joka malttaa kuunnella. Aika moni arvostaa omaa aikaansa ja kipeät ihmiset myös vähintään mahdollista vaivannäköä.

Vierailija
65/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla et ihmiset hätääntyy kipeenä varsinkin jos apua ei saa. Olet väärällä alalla jos hermo menee

Vierailija
66/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireettömät tukkii kiireelliset ajat aina.

Nuoret aikuiset tulevat tarkistuttaan   vähä kipeetä selkää,niskaa yms.  (jotka hoitus ku vähä liikkus)

Yksikin parikymppinen nainen tuli päivystykseen. Oli sairastanut pari viikkoa aiemmin kovan flunssan, ja toipunut siitä täysin jo useita päiviä aiemmin. Sitten oireettomana tuli päivystykseen tarkistamaan kuntoaan, että voiko hän nyt lähteä opiskeluihin.

Vierailija
67/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sotessa on hyviäkin puolia. Kun sairastin kivuliasta tautia, joka pahentui päivä päivältä, jos ei päässyt lääkäriin aika pian, niin meidän terveysasemalla oli aikoja viikon tai kahden päähän, kerran oli pakko mennä päivystykseen. Jos oli rahaa enemmän kävin sen piikin yksityiseltä.

Mutta kun sitten luin naapurikunnan mainoksen, miten heillä on lääkärin ovi aina auki, ja ei tarvitse soitella, sen kun vain lampsii sisälle, niin vähän kyllä kirpaisi.

Silloin olisin kyllä mielelläni sinne naapurikuntaan mennyt potilaaksi. Oli kyllä vähän kallista se tyhjän terveysaseman pito ja nythän siellä onkin käynyt konkurssi ja jatkossa tulevat meidän terveyskeskukseen.

Mutta aina on ollut ystävällinen palvelu, mihin sitten olenkaan soittanut. Mutta osaan toki itsekin käyttäytyä.

Olen ollut toisella haukutulla asiakaspalvelualalla puhelimeen vastaamassa. Ja jos oikein pitkään purkautuva asiakas sattui, laskin luurin pöydälle ja välillä kuuntelin, onko jo rauhoittunut.

Vierailija
68/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret aikuiset tulevat tarkistuttaan   vähä kipeetä selkää,niskaa yms.  (jotka hoitus ku vähä liikkus)

Yksikin parikymppinen nainen tuli päivystykseen. Oli sairastanut pari viikkoa aiemmin kovan flunssan, ja toipunut siitä täysin jo useita päiviä aiemmin. Sitten oireettomana tuli päivystykseen tarkistamaan kuntoaan, että voiko hän nyt lähteä opiskeluihin.

No nämähän pitää jo ilmoittautumisesta käskeä kotiin, sanoa ettei ole päivystysasia.

Siihen menee 2 minuuttia.

Vierailija
69/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksien asiakaskuntaan valitettavasti kuuluu yhteiskunnan pohjasakka.

Hakeudu yksityiselle töihin.

Meidän tk:ssa asioi kyllä esim. paikkakunnan jo eläkkeelle jäänyt entinen kaupunginjohtaja. Ei ole koskaan vaatimassa tai haukkumassa ketään.

Vierailija
70/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni meinasi tulla tämmöinen hullu..ravasin ja ravasin tk/päivystysväliä monta kuukautta ja aina käskettiin syödä panadolia ja liikkua enenenmän, ja varmaan on asentohuimaus yms ja vihjailtiin, että vika on korvien välissä ja suositeltiin psykiatria..vihdoin viimein päivystyksessä sattui lääkäri joka luki mun historian ja sanoi nyt kerro kaikki rauhassa ja minä itkin ja kerroin ja kerroin..hän pisti lähetteet eteenpäin ja päästä löytyikin ihan fyysinen vika mikä aiheuttaa oireet ja nyt saan siihen hoitoa ja olo vihdoin alkaa normalisoitumaan. Mutta se kaikki raha mikä meni hukkaan tk..joka kerta se reilu 20e ja päälle se reilu 40e päivystysmaksut niin kyllä alko tuntumaan et mä sekoan..eli en ihmettele jos jollain vähän pinna kiristyy..tällä hetkellä kerään voimia, että teen valituksen kaikesta. Ei voi olla näin vaikeeta saada itelleen apua ja tosiaan ikuisesti kiitollinen sille lääkärille joka kuunteli ja otti tosissaan mun olon.

Ei pitkäaikaisesta vaivasta tule ravata päivystyksessä. Päivystys on äkillisesti sairastuneita varten, jotka eivät voi odottaa hoitoa seuraavaan päivään. Sinun olisi tullut varata kiireetön aika lääkärille, jolloin lääkärillä olisi ollut aikaakin enemmän vastaanottoon kuin päivystyksessä.

Vierailija
71/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsestäni meinasi tulla tämmöinen hullu..ravasin ja ravasin tk/päivystysväliä monta kuukautta ja aina käskettiin syödä panadolia ja liikkua enenenmän, ja varmaan on asentohuimaus yms ja vihjailtiin, että vika on korvien välissä ja suositeltiin psykiatria..vihdoin viimein päivystyksessä sattui lääkäri joka luki mun historian ja sanoi nyt kerro kaikki rauhassa ja minä itkin ja kerroin ja kerroin..hän pisti lähetteet eteenpäin ja päästä löytyikin ihan fyysinen vika mikä aiheuttaa oireet ja nyt saan siihen hoitoa ja olo vihdoin alkaa normalisoitumaan. Mutta se kaikki raha mikä meni hukkaan tk..joka kerta se reilu 20e ja päälle se reilu 40e päivystysmaksut niin kyllä alko tuntumaan et mä sekoan..eli en ihmettele jos jollain vähän pinna kiristyy..tällä hetkellä kerään voimia, että teen valituksen kaikesta. Ei voi olla näin vaikeeta saada itelleen apua ja tosiaan ikuisesti kiitollinen sille lääkärille joka kuunteli ja otti tosissaan mun olon.

Ei pitkäaikaisesta vaivasta tule ravata päivystyksessä. Päivystys on äkillisesti sairastuneita varten, jotka eivät voi odottaa hoitoa seuraavaan päivään. Sinun olisi tullut varata kiireetön aika lääkärille, jolloin lääkärillä olisi ollut aikaakin enemmän vastaanottoon kuin päivystyksessä.

Sellaisia aikoja ei saa.

Eri

Vierailija
72/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nämähän pitää jo ilmoittautumisesta käskeä kotiin, sanoa ettei ole päivystysasia.

Siihen menee 2 minuuttia.

Meillä tullaan päivystykseen ajanvarauksella. Oli valehdellut puhelimessa päästäkseen lääkärille, kuten valitettavan moni tekee.

Vierailija
73/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen samaa puhelimessa, yksityisellä. Valtakunnan tasolla on kyllä huomattavia alueellisia eroja siinä, mistä asiakas kimpaantuu, meillä on paljon paikkakuntia jossa odotukset ovat hyvin matalat ja on ilo saada qika järjestettyä. Räyhääjät soittavat uudestaan rauhoituttuaan, meidän ei tarvitse kuunnella huutoa tai haukkumista. Systeemiä saa toki haukkua, siihen tekisi mieli yhtyäkin. Julkisella voikin, privaatissa vain pahoitellaan.

😂 Nyt kerrot kyllä heti mistä löytyy v*ttumaisimmat ihmiset! Muitakin yksityiskohtia saa kertoa. Mistä Lapissa kimpaannutaan? Entä Savossa?

En ole kys. ihminen, mutta samantyyppistä teen. Ystävällisimmät ja leppoisimmat on pohjoissavosta, sitten taas yllättävän äkkivääriä ihmisiä on lapissa ja pohjoispohjanmaalla. Pääkaupunkiseudun tyypit osaa myös käyttäytyä kohteliaasti hyvinkin pitkälle. Eteläsavossa sen sijaan asuu ihme vänkyröitä, heille kaikki ne paikat minne on yli 30 km, on liian kaukana ja täysin mahdotonta saavuttaa. 

En asu etelä-Savossa, mutta en minäkään halua autottomana lähteä 10 tai 30 km päähän, kun lähin terveyskeskus on 1,5 km päässä. Tätä minulle on yritetty ehdotetaa hammaslääkäriaikaa varatessani.

Vierailija
74/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia aikoja ei saa.

Eri

Kyllä siinä monen kuukauden aikana, jona tuo päivystyksessä hyppäsi, olisi varmasti jo saanut kiireettömänkin ajan.

Vierailija
75/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen itsekin hoitaja. Kai sulla on esimies tai joku vastaa toiminnasta. Käsittämätöntä julkinen terveydenhuolto. Nyt minulla on hyvä terveysasema en kerro missä. Aiemmin oli kuin sirkus varmaan olet siellä töissä.

Antakaa esimiehen tai asiasta vastaavan nimi ja puhelinnumero ja pyytäkää soittamaan hänelle valitukset.

Aikanaan olin pankin konttorissa töissä ja tuli asiakkaiden raivokohtaukset tutuksi.  Näytin heille. missä on pankinjohtajan huone ja aurinkoisesti kehotin menemään sinne antamaan palautetta - yksikään ei mennyt.

Nuo räyhääjät ovat pelkureita, jotka haluavat isotella sellaisille, joiden eivät usko voivan pitää puoliaan.

Vierailija
76/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ap huomioon että päivystys on pienelle ihmiselle se vihoviimeinen luukku, josta hän yrittää saada apua vaivoihinsa. Kun sekin evätään, niin kaikki toivo romahtaa. Osa reagoi tuohon luovuttamalla, mutta osa herää viimein taistelemaan ja vaatimaan oikeuksia.

Minusta päivystys ei saa käännyttää ketään pois. Sen tehtävä on auttaa tai ohjata paikkaan josta apua on saatavilla. Eikä vaihtoehto että jatketaan pompottelua, jossa päivystys ohjaa terveysasemalle ja terveysasema päivystykseen, ole oikea ratkaisu.

Oikeuksiaan voi vaatia kuitenkin asiallisesti. En itsekään ymmärrä mitä se ilkeily ja toisen rumasti kohteleminen auttaa. Olen ollut itsekin kipeä,väsynyt, peloissani ja kyrsiintynyt. Vaatinut oikeuksiani. Olematta se käytöstavaton. Miehelle aspa sulki luurin korvaan kun ei tuo kyennyt yhtään käyttäytymään, minä hoidin asian tiukasti mutta hyökkäämättä ja asiallisesti.

Ei se tapahtuma sen aspan vika ollut ja hävetti ukon puolesta.

Vierailija
77/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Juuri koskaan ei ole osunut kohdalle epäasiallista asiakaspalvelijaa (muualla kuin Gigantissa ja muissa vastaavissa elektroniikka- ja konehärpäkeliikkeissä, joissa keski-käinen nainen tuntuu olevan parhaimmillaan täysin näkymätön ja pahimmillaan ärsyttävä häiriötekijä 😅).

Mutta siis kaiken kaikkiaan, yleensä aina saan asiallista, usein jopa hyvin kohteliasta ja paneutuvaa palvelua. En tiedä, onko minulla sitten ollut vain tavattoman hyvä tuuri.

Vierailija
78/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista aikaa saa jos onnistuukin pääsemään puhelimella läpi. Kiireetönkåän ei voi välttämättä kuukausia jopa odottaa. Päivystys on ainoa väylä päästä lääkäriin. Oikeusasiamiehelle turhaa valittaa tilanteesta.

Vierailija
79/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni päinvastainen kokemus. Menet nöyränä päivystykseen ja saat kuulla pään aukomista, että miksi tulit. Kerran ruokatorvi turposi niin, että en ollut pystynyt syömään kiinteää ruokaa ollenkaan. Yritin elää nestemäisellä ruualla, mutta iltaa kohden alkoi tulla jo taju hämärtymään kun menin niin heikoksi. Pakko oli mennä päivystykseen. Heti vastaanotossa sanottiin tympeästi, että täällä on sitten 4 tunnin jono että voinko odottaa seuraavaan päivään ja kehotettiin juomaan mehukeittoa. Lähdin sitten kotiin ja yöllä meinasin pyörtyä kun en ollut saanut oikein mitään alas. Mietin sitten, että mikä on se akuutti asia millä saa mennä päivystykseen? Jos murtuu joku tai halvaantuu?

Vierailija
80/134 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitohenkilökunta ja lääkärit hoitaisivat työnsä kuten kuuluu, ei potilaatkaan hermostuisi niin usein. Turha syytellä sote-ongelmista aina vain organisaatiota. Vastuunpakoilua. Monet ongelmat sote-alalla johtuvat henkilökunnasta. 

En hyväksy huonoa käytöstä. Ymmärrän kutienkin  täysin, että potilas saattaa lopulta turhautua toistuviin vääriin diagnooseihin, kielitaidottomuuteen, osaamattomuuteen, töykeään kohteluun ja henkilökunnan ylimieliseen asennevammaiseen käytökseen. Käytöstavat pitää olla potilaallakin, mutta kipu, väsymys ja sairaus jyrää usein jaksamisen. 

Henkilökunnan pitäisi koulutuksensa perusteella tietää ja ymmärtää, että moni sairaustila ja kohtaus vaikuttaa ihmisen käytökseen. Puhelimessa sekavasti käyttäytyvä potilas voi olla kiireellisen ensihoidon tarpeessa. Tämän vuoksi on vaarallista, että  hoitaja tai lääkäri suhtautuu hankaliin potilaisiin "ihmisperseinä."

Asenne on vaarallinen ja epäammatillinen.