Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitin terveyskeskuksen päivystyksessä ja mietin, miksi ihmiset on niin kauheita ihmisprseitä?

Vierailija
18.01.2023 |

Onneksi ei kaikki, mutta jokaiseen päivään mahtuu muutama. Huudetaan ja riehutaan, käyttäydytään niinkuin maailman omistajat. Ei se mun päätettävissä ole, kuinka monta vastaanottoaikaa on annettavana tai millaisia palveluita talo ylipäänsä pystyy tarjoamaan. Aikuiset ihmiset, eikä mitään käytöstapoja. En voi käsittää. Eniten hämmästyttää joidenkin ylimielinen asenne hoitohenkilökuntaa kohtaan, ihan kuin oltaisiin alinta pohjasakkaa ja olemassa vain palvellaksemme ehdoitta. Ja kun eivät saa haluamaansa, alkaa haistattelu ja huutaminen. Mikä teitä vaivaa?

Enpä tiedä, kauanko tämmöistä sontaa jaksaa niskaansa ottaa.

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijät ovat pahempia ainakin asiakkaan näkökulmasta... Heidän tapansa asiakkaita kohtaan kuormittaa epäsuorasti terveydenhuoltoa todella paljon...

Vierailija
122/134 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijät ovat pahempia ainakin asiakkaan näkökulmasta... Heidän tapansa asiakkaita kohtaan kuormittaa epäsuorasti terveydenhuoltoa todella paljon...

No en tiedä tarkalleen mitä tarkoitat, mutta meillä sosiaalitoimisto pisti kesäloman ajaksi ovensa kiinni ja siihen lappu että tarvittaessa ottakaa yhteys terveyskeskukseen. Tästä ei oltu edes informoitu terveyskeskusta.

Hah! Ei terveyskeskuksessa sosiaalipuolen hommia hoideta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama kokemus ap. Mulla pitkä kokemus ko.työstä ja ihmisten käytös on huonontunut koko ajan. Ymmärrän, et ihmisiä harmittaa kun joutuvat odottamaan, mutta monilla ei ole mitään käsitystä siitä mikä paine siellä on. Moni on tyytymätön vaikka saisi todella hyvää palvelua ja aika järjestettäisiin ylimääräisenä. Jos sitten työpaikan kokous sattuu samaan aikaan tai jessejaninalla on päikkärit, niin pitäis päästä samana päivänä mut puol tuntia myöhemmin. Se, että hoidon tarpeen arvio pitää tehdä, ei ole hoitajan vika vaan se vaaditaan nykypäivänä. Moni hoitaa itse kaikki asiat liian myöhään. E- pillerit, rokoteasiat yms pitäis saada samana päivänä, vaikka ne ei ole päiv.asioita. Jos sitten onkin lääkäri, joka ei reseptiä suostu tekemään heti, niin saattaa alkaa huuto. Eli omistakin virheistä syytetään julkista terv.huoltoa. Ihmiset on myös niin imbesillejä että lukevat netistä oirekuvia ja saattavat sanella erikoislääkäreille mitä haluavat. Kun se ei onnistu niin alkaa valitustehtailu, joka ei tietty johda mihinkään. Netistä löydetään kyllä myös ne maailman viisi harvinaisinta sairautta nuhan yhteydessä, mutta flunssaa se ei voi olla....

Vierailija
124/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipeänä ja sairaana ihminen ei ole kaikkein körsivällisimmillään. Käytöstavat pitäisi silti löytyä.

Oon ite ollu todella kipeenä päivystyksessä, ei mahda mitään mutta hermot vaan meni ja tuli aika rumaa tekstiä suusta välillä. Ihminen ei oo välttämättä parhaimmillaan äkillisesti sairastuessaan varsinkin, jos elämässä on jo muitakin vastoinkäymisiä. Ite en jaksanu käyttäytyä. Ei siinä paljon hoitajan tunne elämä tule mieleen.

Vierailija
125/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen empaattinen hoitaja ja pidän potilaan puolia erityisesti silloin, jos potilas ei itse sitä osaa pitää esimerkiksi ollessaan tosi kipeä. Silti ihan oikeasti raivostuttava ja turhauttava piirre näissä puhelimitse asioivissa on se, että puhelimessa hoitajalle saatetaan räyhätä asiasta mille en hoitajana voi yhtikäs mitään (esim koska lääkäreitä ei ole, joko rekryvaikeuden tai sairausloman takia) mutta vaikka asiallisesti ohjaa nämä täyttämään palautelomake jolloin se tieto menee tyytymättömyydestä sinne oikealle taholle (=yleensä sairaanhoitopiirin tai nyt hyvinvointialueen johtoon), niin sitä ei tehdä.

Jos olet tyytymätön > tee kirjallinen valitus sinne terveyskeskukseen tai päivystykseen.

Jos koet tulleesi väärin hoidetuksi tai kohdelluksi > ole yhteydessä potilasasiamieheen.

Asia turhauttaa varmasti mutta esim. sinä olet hoitajana välittömästi kastijärjestelmässä ylempänä kuin se räyhäävä potilas. Saat erilaista kohtelua ammattisi vuoksi ja tiedät sen oikein hyvin. Sinä et joudu ravaamaan yhtä montaa kertaa sairauslomalappua hakemassa kuin ne, joilla ei alan koulutusta ole. Saat loman huomattavan paljon aiemmin kuin tavalliset ihmiset. Saat lääkkeitä joita tavalliset ihmiset eivät saa. Koska sinulla on auktoriteettia ja unohdat aivan totaalisesti, mitä on olla ilman minkäänlaista hoitoa.

Työnnä se empatiasi jo pers....si. Kuhan hoidat työsi. Ketään ei kiinnosta jonkun hoitajan empatia. Harvalla sitä ees on.

Vierailija
126/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tajuan aspatyötä tehneenä, että se räyhääminen ei millään tavalla auta oman asian hoitamista. Päinvastoin mitään ylimääräistä et sillä saa. Luulis jokaisen tämän tajuavan, joka itse on omissa töissään ikinä joutunut mitään asiakkaita kohtaamaan. Vaikka se hoitaja miten edustaisi sitä terv.asemaa tms, niin yksittäinen hoitaja ei oikeasti mahda mitään sille, että kuudesta lääkäristä kolme on pois tai että erikoissairaanhoidon lähetteesi käännytettiin. Jos nilkkaleikkaus epäonnistui 28 vuotta sitten niin sekään ei ole sen hoitajan vika, joka nyt koettaa sinua auttaa. Ja jos vielä sen loppukaneetin " huonoksi on mennyt" jättäisit pois. Vai luuletko, että se yksittäinen hoitaja vastaa jostain lääkäriresurssoinneista kunnassasi tms.

Vierailija
127/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen empaattinen hoitaja ja pidän potilaan puolia erityisesti silloin, jos potilas ei itse sitä osaa pitää esimerkiksi ollessaan tosi kipeä. Silti ihan oikeasti raivostuttava ja turhauttava piirre näissä puhelimitse asioivissa on se, että puhelimessa hoitajalle saatetaan räyhätä asiasta mille en hoitajana voi yhtikäs mitään (esim koska lääkäreitä ei ole, joko rekryvaikeuden tai sairausloman takia) mutta vaikka asiallisesti ohjaa nämä täyttämään palautelomake jolloin se tieto menee tyytymättömyydestä sinne oikealle taholle (=yleensä sairaanhoitopiirin tai nyt hyvinvointialueen johtoon), niin sitä ei tehdä.

Jos olet tyytymätön > tee kirjallinen valitus sinne terveyskeskukseen tai päivystykseen.

Jos koet tulleesi väärin hoidetuksi tai kohdelluksi > ole yhteydessä potilasasiamieheen.

Asia turhauttaa varmasti mutta esim. sinä olet hoitajana välittömästi kastijärjestelmässä ylempänä kuin se räyhäävä potilas. Saat erilaista kohtelua ammattisi vuoksi ja tiedät sen oikein hyvin. Sinä et joudu ravaamaan yhtä montaa kertaa sairauslomalappua hakemassa kuin ne, joilla ei alan koulutusta ole. Saat loman huomattavan paljon aiemmin kuin tavalliset ihmiset. Saat lääkkeitä joita tavalliset ihmiset eivät saa. Koska sinulla on auktoriteettia ja unohdat aivan totaalisesti, mitä on olla ilman minkäänlaista hoitoa.

Työnnä se empatiasi jo pers....si. Kuhan hoidat työsi. Ketään ei kiinnosta jonkun hoitajan empatia. Harvalla sitä ees on.

Tässä tyypillnen wr- asiakas.

Vierailija
128/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työntekijä kuormittuu liikaa työstään ja hoidettavistaan, kannattaa pitää itsestään huolta ja pyytää koulutusta haastaviin asiakastilanteisiin ja/tai työnohjausta myös.

Älkää hyvät kolleegat jääkö yksin kärvistelemään, terveydenhuollossa joutuu kohtaamaan hankalia potilaita ja kuormittavia tilanteita ja niihin pitää osata valmistautua ja suhtautua. Potilasainesta emme voi muuttaa, mutta omaa ammatti-taitoa haastavissa tilanteissa voimme kartuttaa!

Vierailija
129/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika ja kokemus auttaa. Jossain vaiheessa mulle vaan tuli semmonen napsahdus, että mua ei enää edes vituta noiden asiakkaiden sanomiset. Aivan sama. Tiedän, että he eivät tajua minun tilannettani eikä heillä ole mitään käsitystä miten minun pitää tehdä ko.työ tai miten organisaatio toimii. En ala väittelemään tai kiistämään. Jos aletaan aggressiiviseksi niin vartija paikalle. Terveellä tavalla Evvk- linja on paras. Useimmat rauhoittuu jos he kokevat tulleensa kuulluiksi. Osa ei. Nuorempana itkin usein ja kehuin raivosta. Enää ei kiinnosta.

Vierailija
130/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko terveyskeskuksissa vielä päivystys? Ainakin omassa lukee jo ovella , soita ennen kun tulet. Minne? ei ole numeroa.

Vierailija
131/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipeänä ja sairaana ihminen ei ole kaikkein körsivällisimmillään. Käytöstavat pitäisi silti löytyä.

Oon ite ollu todella kipeenä päivystyksessä, ei mahda mitään mutta hermot vaan meni ja tuli aika rumaa tekstiä suusta välillä. Ihminen ei oo välttämättä parhaimmillaan äkillisesti sairastuessaan varsinkin, jos elämässä on jo muitakin vastoinkäymisiä. Ite en jaksanu käyttäytyä. Ei siinä paljon hoitajan tunne elämä tule mieleen.

Tuo on totta ja on todella sairas asenne, ettei kipänä saisi edes kirosanaa tulla suusta, kun joku jumalasta seuraava on siitäkin vetämässä herneet nenään. Kaikista ei näköjään ole asiakaspalveluun.

Vierailija
132/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalinta kysymys. Terveydenhoitoala tarvitsee tietynlaisia ihmisiä. Terveydenhoitoala ei tarvitse mitään geelikynsi, ripsienpidennys, huulet turpeana hoitavaa lähäriä, vaan ammattitaitoisia ihmisiä sinne tarvitaan ja kipeästi. Nämä nykyajan hoitajat eivät viitsi tehdä töitä, mieluummin räplätään puhelinta ja kuvataan omaa naamaa someen ja käydään tupakalla ja tietenkin kahvitauolla.

Vierailija
133/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aika ja kokemus auttaa. Jossain vaiheessa mulle vaan tuli semmonen napsahdus, että mua ei enää edes vituta noiden asiakkaiden sanomiset. Aivan sama. Tiedän, että he eivät tajua minun tilannettani eikä heillä ole mitään käsitystä miten minun pitää tehdä ko.työ tai miten organisaatio toimii. En ala väittelemään tai kiistämään. Jos aletaan aggressiiviseksi niin vartija paikalle. Terveellä tavalla Evvk- linja on paras. Useimmat rauhoittuu jos he kokevat tulleensa kuulluiksi. Osa ei. Nuorempana itkin usein ja kehuin raivosta. Enää ei kiinnosta.

MINÄMINÄMINÄ minun työpaikka, mitä te tulette sinne häiritsemään MINUA.

Jaa-a, onkohan ammtinvalinta mennyt pikkusen pieleen, jos menisit vaikka johonkin sekatavarakauppaan töihin vaatteita viikkaamaan. Taitaisi sopia sinulle paremmin.

Vierailija
134/134 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MINÄMINÄMINÄ minun työpaikka, mitä te tulette sinne häiritsemään MINUA.

Jaa-a, onkohan ammtinvalinta mennyt pikkusen pieleen, jos menisit vaikka johonkin sekatavarakauppaan töihin vaatteita viikkaamaan. Taitaisi sopia sinulle paremmin.

Hänellä on juuri se asenne, jolla terveydenhuollossa pärjää. Useimmiten potilas on tyytymätön syystä, jolle kukaan ei voi hittojakaan, ja valitukset pitäisi kohdentaa suoraan resursseja jakaville päättäjille. Mitä niitä sitten ottamaan henkilökohtaisesti, kun ei se potilaskaan kuitenkaan niitä kohdenna oikeaan osoitteeseen. Homma hoituu sillä tasolla, mihin on mahdollisuus.