Äiti saattaa ekaluokkalaisen vieläkin joka päivä kouluun ja takaisin
ja vielä käsi kädessä! Koulua on ollut jo 3 kk eiköhän jo pitäisi osata mennä koulumatka jo yksin. Koulumatkaa 400 metriä suoraa tietä.
Kommentit (59)
Minusta tuossa ei ole mitään pahaa, 7-vuotias on vielä aika pieni, tietysti vanhmpien pitää tukea lasta myös itsenäisyyteen, mutta jokainen lapsi on yksilö ja näille asioille on oma aikansa.
joka aamu kouluun ja hakee kotiin. Nm;mielummin sovitan aikatauluni näin,kuin hermoilen lapsen koulumatkan turvallisuudesta.
Eli 8-vuotias lapsesi ei osaa kulkea koulumatkaa yksin?
Jos koulumatka ei ole turvallinen saa kyllä ilmaisen koulukuljetuksen
Eli 8-vuotias lapsesi ei osaa kulkea koulumatkaa yksin?
Missä kunnassa saa jokainen lapsi kuljetuksen kouluun, jos pitää ylittää autotie?
Noita lapsiahan aina aika ajoin jää auton alle. Vaikka ossaisivat ihan hyvin kulkea, ei kaikki autoilijat osaa ajaa...
Milloin ajattelit kyseisen taidon lapselle opettaa? Kyllä 8-vuotiaan pitää tuollainen jo osata.
Kyllä lapseni on vastuuntuntoinen ja omatoiminen suloinen tyttö. Mutta, asumme ihan kaupungin keskustassa ja hän joutuisi ylittämään useita vilkkaita risteysalueita joissa täytyy huomioida monelta suunnalta tulevat autot..Ei TODELLAKAAN osaa tai en ota riskiä että kokeilisi. Ja muistaakseni joku ihan julkinen taho ilmoitteli ettei alle 10-vuotias lapsi kykene liikenteessä hoksaamaan kovin monia asioita yhtäaikaa..
Tämä on minun valintani, ja toimii meillä :) en halua arvostella muiden valintoja tai elämäntapaa...
Minä pidän myös miestäni mielelläni kädestä. Lasta kai pitää kädestä siksi, että häntä rakastaa. En usko siitä olevan mitään haittaa lapselle. Pikemminkin päinvastoin. Pitäisi olla sääntö, että ekaluokkalainen ei saa mennä ilman vanhempiaan koulumatkoja. Lisäksi pyörällä kouluun on ihan liian aikaista mennä jo tokaluokalla.
Vierailija:
Minä pidän myös miestäni mielelläni kädestä. Lasta kai pitää kädestä siksi, että häntä rakastaa. En usko siitä olevan mitään haittaa lapselle. Pikemminkin päinvastoin. Pitäisi olla sääntö, että ekaluokkalainen ei saa mennä ilman vanhempiaan koulumatkoja. Lisäksi pyörällä kouluun on ihan liian aikaista mennä jo tokaluokalla.
Valitettavasti minun on näin todettava.
niin miksi ei voisi kulkea yhdessä? PITÄÄKÖ lapsen kulkea yksin, onko se jokin normi, mitä haittaa siitä on, onko se muilta pois?Vai eivätkö äiti ja lapsi saa kulkea yksin kun lapsen jo pitäisi olla riittävän itsenäinen? Outoa. Maailma on sairas jos useampikin aikuinen hyljeksii näin lastaan.
Eihän lapsi toki välttämättä vaadi kulkea yhdessä tai ei ole kyse siitä etteikö hän osaisi kulkea yksin vaan lapselle yhdessä kulkeminen voi merkitä suurta hyväksytyksi tulemista, tärkeäksi kokemista. Arvaatko mitä lapselle viestii se että häneltä joko suoraan tai rivien välistä viestitään että yhdessä olo, tarvitsevuus tai riippuvuus on pahasta?
Ajatteleva, lastansa rakastava ja häntä arvostava äiti siis kyseessä varmasti. Kumpa meistä moni muukin ymmärtäisi saman, maailma voisi olla joskus parempi.
silti äitini usein saattoi minut kouluun koiran kanssa ja vielä käsi kädessä!
Minä muistan ikuisesti ihanina hetkinä ne, kun kävelimme käsi kädessä ulkoiluttamassa koiraamme ihan muuten vaan! Eli hän ei edes saattanut minua mihinkään vaan halusimme yhdessä kävellä ja jutella!
En tajua miksi sitä pidetään paapomisena, että vietetään aikaa yhdessä ja osoitetaan rakkautta, esim siten, että tullaan vastaan koulusta ja ollaan kiinnostuneita päivän tapahtumista. Haitallisempaa on pistää pieni lapsi tekemään asiat itsenäisesti ja yksin liian varhain, vaikka hän kaipaisi tukea ja läheisyyttä vanhemmiltaan. Joku lapsi saattaa itse haluta kulkea koulumatkan yksin, ja toinen kulkee sen mielellään vanhemman kanssa. Eikä kummastakaan lapsesta välttämättä kasva häiriintynyttä.
Äiti paapoi ja tyttö joutui vankilaan.
Louise10:
silti äitini usein saattoi minut kouluun koiran kanssa ja vielä käsi kädessä!
Minä muistan ikuisesti ihanina hetkinä ne, kun kävelimme käsi kädessä ulkoiluttamassa koiraamme ihan muuten vaan! Eli hän ei edes saattanut minua mihinkään vaan halusimme yhdessä kävellä ja jutella!En tajua miksi sitä pidetään paapomisena, että vietetään aikaa yhdessä ja osoitetaan rakkautta, esim siten, että tullaan vastaan koulusta ja ollaan kiinnostuneita päivän tapahtumista. Haitallisempaa on pistää pieni lapsi tekemään asiat itsenäisesti ja yksin liian varhain, vaikka hän kaipaisi tukea ja läheisyyttä vanhemmiltaan. Joku lapsi saattaa itse haluta kulkea koulumatkan yksin, ja toinen kulkee sen mielellään vanhemman kanssa. Eikä kummastakaan lapsesta välttämättä kasva häiriintynyttä.
(tämä myös opettajien suusta). Olen vienyt kaikkia kouluun joskus vielä tokallakin. Kävelen muutenkin ulkona lasten kanssa käsi kädessä. Voi hurja.
Pistää miettimään kuinka paljon huomiota, hellyyttä, hyväksyntää ja rakkautta ap on saanut aikoinaan lapsuudessaan jos se noin oudolta ja paheksuttavalta hänestä muissa tuntuu.
Vierailija:
Äiti paapoi ja tyttö joutui vankilaan.
eli, se, että äitini " paapoi" minua, johti siihen, että jouduin silminnäkijäksi rikokseen? Ehkäpä sillä, että olen kävellyt äitini kanssa käsi kädessä lapsena oli vaikutusta sille, että jotenkin alitajuisesti " valitsin" itselleni kaverin, joka ei ollutkaan mielenterveydeltään terve?
Olen paaponut lapsen iteini-ikään saakka. Ovat nyt aikuisia, akateemisia, ilman tupakkaa ja muita huumeita, käyvät töissä ja hankkineet omakotitalot pääkaupunkiseudulta.
Ei koskaan ole kiusattu.
Nyt yhdessä paapotaan heidän lapsiaan. Kysyin, että kiusaako kukaan, kun näkevät sen paapomisen? Ei kuulema kiusaa. Joku oli sanonut,että heillä on kivat vanhemmat ja kivat isovanhemmat.
Ilmeisesti myös kehuu lastaan ja hymyilee hänelle. Aika ajattelematonta, kasvattaa nyt itsekästä lasta! Pitäisi muistaa se suomen kansan ikiaikainen viisaus, mites se menikään, turha kuvitella itsestään mitään, sinusta ei koskaan tule kunnollista, et tule pärjäämään, olet surkea, turha tulla mulle ruikuttamaan, mene pois, koeta nyt vähän parempaa, mene yksin kouluun.