Imetyksestä PROVO!!!
Tän on siis tarkoituskin ärsyttää, koska mä HALUAN ymmärrtää!!!!!!!Mutta en taida siihen pystyä, jollei joku rautalangasta väännä.
Olen seuraillut yhden palstan jutteluita enemmän ja vähemmän aktiivisesti. Meillä kaikilla on siis pienet vauvat (ja monilla jo useampikin lapsi).
Mistä ihmeestä on tullutkaan sellainen käsitys ihmisille, että Suomessa imetetään paljon? Kyseinen palsta on hyvä otanta suomalaisista äideistä ja karua tekstiä saa lukea imettämisestä tai sanoisinko - sen puutteesta.
Muutaman viikon yrittämisen jälkeen, luovutetaan täysin. Korvikkeelle siirrytään heti, kun vähän sattuu tai ahdistaa lapsessa " kiinni" oleminen.
Ja mikä pahinta, kilvan kehoitetaan kanssa palstailijoita siirtymään pulloruokintaan ja korvikkeisiin. SIIS MIKSI??
Luulevatko äidit oikeasti, että 6kk täysimetyssuositus on joku hatusta repäisty vitsi?
Palstan imettäjät taas anteeksipyydellen selittelevät imetystään tai eivät oikeastaan siitä juuri kirjoittelekaan (enää).
Yösyömättömyys on myös kummallinen tavoiteltava asia. 2-3kk vanhoja vauvoja yritetään saada nukkumaan yönsä läpi. Ja mitenpä muuten, kuin iskemällä pullollinen Nania naamaan tai velliä, johon voi vielä sekoittaa vaikka vähän sosetta joukkoon!?!?
Sitten ihmetellään, kuin vauva ei nukukaan koko yötä...
Olisikohan sillä joku fysiologinen ja biologinen tarkoitus sillä heräilyllä? Sekä äidille että lapselle.
Toki nukkuminen ja äidin jaksaminen on tärkeää mutta aikuinen, terve ihminen jaksaa muutamia kuukausia heräillä muutaman kerran yössä imettämään. Aikaisin vaan nukkumaan, lapsen tahtisesti voi elää hetken aikaa.
Onko muuten tehty mitään tutkimusta ylipainosta suhteessa korvikeruokintaan ja imetykseen? Sen tiedän, että rintaruokitut ovat usein kovinkin pulleita vauvoja, maitoposkineen mutta olen kuullut, että lapsuusajan lihavuutta olisi rintaruokituilla vähemmän.
Tutkimus on tehty kuitenkin esim. makeiden soseiden aikaisesta aloittamisesta ja diabeteksen (1tyypin) yleistymisestä näillä henkilöillä.
Olisi tosi kiva kuulla, että MIKSI imetyksen eteen ei nähdä vaivaa ja miksi kaiken pitää olla niin helppoa ja miksi soseiden antaminen on niin kivaa etc.
JA PLIIS mä en nyt haluaisi kuulla niitä miljoonaa tarinaa verisistä nänneistä ja itkuista, koska te joille niin on käynnyt olette YRITTÄNEET. Enkä myöskään halua kuulla sitä, kuinka mielettömän hyvin ne vauvat nukkuvat vellipullojensa jälkeen, kun kysymys kuuluukin oikeimmin, että MIKSI NYKYÄITI ON NIIN ITSEKÄS, ETTEI LUONNOLLISIN JA KIISTATTA PARAS VAUVAN RUOKINTA ENÄÄ ONNISTU?
Kommentit (41)
...kysyi mitä tehdä, maito loppuu. Halusi ehdottomasti jatkaa imetystä ja pyysi neuvoja. Vauva oli 3kk, eli tiheän imun kausi päällä. Ystäväni ei ollut koskaan moista termiä kuullutkaan, vaikka kyseessä jo toinen lapsi. Eli kyllä IMETYSNEUVONNASSA on todella pahasti vikaa. Terveisiä vaan neuvolaan.
Vierailija:
JA PLIIS mä en nyt haluaisi kuulla niitä miljoonaa tarinaa verisistä nänneistä ja itkuista, koska te joille niin on käynnyt olette YRITTÄNEET. Enkä myöskään halua kuulla sitä, kuinka mielettömän hyvin ne vauvat nukkuvat vellipullojensa jälkeen, kun kysymys kuuluukin oikeimmin, että MIKSI NYKYÄITI ON NIIN ITSEKÄS, ETTEI LUONNOLLISIN JA KIISTATTA PARAS VAUVAN RUOKINTA ENÄÄ ONNISTU?
En yhtään ihmettele, jos joku siinä ajassa luovuttaa ja alkaa antaan pullosta. Minä onnekseni sain vielä sammas-lääkityksen, vaikkei kunnon oireita ollutkaan. Ja avot, rinnat parani ja sain imetettyä lastani.
Kuusi kuukautta täysimetystä, osittaista 1v1kk ikään.
Minäkään en ymmärrä, miksi suomalaisia vauvoja loppujen lopuksi niii-in vähän ihmetettään.
Vierailija:
Mistä ihmeestä on tullutkaan sellainen käsitys ihmisille, että Suomessa imetetään paljon?
Mutta ihmisilläkö sitten on kuitenkin sellainen käsitys, että täällä imetettäisiin paljon? Varmasti löytyykin maita, joissa imetetään vähemmän. Mutta minä muistelen lukeneeni, että Suomi pärjää huonosti ainakin pohjoismaisessa imetysvertailussa. Saattoi se olla Euroopanlaajuinenkin vertailu.
Olisiko tässä osaksi joku sosiaaliluokkajuttu?
Oma ystäväpiirini koostuu hyvinkoulutetuista naisista ja kaikille lapsentahtisuus ja imetys ovat ihan itsestäänselviä asioita, joiden eteen tehdään töitä.
Kirjoittelin itsekin jonkin aikaa sellaisessa ringissä, missä oli vähän kuvailmeasi meno ja tunsin oloni muutenkin vieraaksi joidenkin juttujen kanssa. Huomasin sitten, että kaikki olivat aika nuoria äitejä ja melko matalasti koulutettuja. Aika moni oli hoitoalalla ja siksi erityisesti ihmettelin, että miten heidän tietonsa asiasta olivat heppoisia, osin olemattomia.
Musta tuntuu, että silloin me muutamat imettäjät pidettiin hiljaista profiilia, koska en jaksanut ruveta pätemään, jos jollakin kuitenkin oli rinnat ruvella kaikesta yrittämisestä.
En ole mikään imetysfanaatikko, en kuvittele että imetys on avain maailmanrauhaan ja lääke Aidsiin/syöpään, mutta ymmärrän kyllä imetyksen tärkeyden.
Esikoiseni, pienipainoisena syntynyt ja keltaisuudesta+sokeriarvojen heittelystä kärsinyt, ei oppinut koskaan imemään rinnasta kunnolla, ja saikin lisämaitoa jo sairaalassa lastenlääkärin määräyksestä, myöhemmin neuvolalääkärin määräyksestä kun paino ei noussut juuri ollenkaan. Alusta asti takkuillut imetys päättyi vauvan ollessa 3,5 kk.
Kuopus on toista maata, syntyi normaalipainoisena, osaa ja haluaa imeä rintaa, ja olikin täysimetyksellä 6 kk ja muutaman päivän päälle. Osittaisimetyksellä edelleen, ikää nyt kuopuksella 11 kk.
Monen monta kertaa olen joutunut vastaamaan ihmettelijöille: kyllä, imetän edelleen. Ei, en antanut soseita tai velliä ennen 6 kk ikää (lapsi kun kasvoi mainiosti muutenkin). Juu, osaa syödä ruokaa ihan hyvin vaikka en totuttanutkaan soseisiin jo 2 kk ikäisestä. Jne.
Muutama tuttu on jo suoraan kehottanut lopettamaan imetyksen, jotta olisin " vapaampi menemään" . Miten niin vapaampi? Nyt jo mennään lasten kanssa melkein päivittäin ties minne, ollaan matkusteltu niin Suomessa kuin ulkomailla, eikä maitoa tuottavat tissit ole olleet yhtään tiellä. Päinvastoin, ne ovat helpottaneet menoa, kun on aina eväät mukana joka paikassa, pilaantumattomassa pakkauksessa, valmiina nautittavaksi!
Olen täysin kannallasi. Itse olen imettänyt lapsiani 10 kk - 1 v 7 kk ja voin suositella kaikille samaa. Täytyy luottaa itseensä, niin kyllä sitä maitoa tulee. Huvittavaa usein seurata nuoria uusia äitejä, kun ne tuskailee imetyksen kanssa. Olen jutellut useamman kanssa, ja kyllä ovat kiitelleet sanoista. Loppujen lopuksi, ei tuleville äideille puhuta ennen lapsen syntymää paljonkaan imettämisestä kuin muustakaan. Itse muistan 7 vuotta sitten kun sain esikoisen, niin en tiennyt edes jälkivuodosta mitään, ennen kun kätilö sanoi synnytyksen jälkeen. Laitoin tämän nyt vain vertailun vuoksi. =)
Meillä pikku tyttö on nyt 1 v 6 kk, enkä meinaakaan vielä lopettaa imetystä, sillä nautin siitä ja nauttii myös vauveli. Kyllä siitä saa usein kuullakin, kun imettää, mutta so what, se sopii meille.
On meissä nuorissakin onneksi innokkaita imettäjiä.
Itse olen 23v ja toista lastani täysimetän 6kk ja 1,5 vuoden ikään on imetystä pyritty jatkamaan. Ystäviini kuuluu paljon alle 30v äitejä joista valta osa ovat erittäin tunnollisia imettäjiä ja noudattavat 6kk imetys suositusta. Helppoa ei ole ollut kenellekään mutta tieto siitä että lapsi saa parasta ravintoa läheisyyttä saa jaksamaan hyvin.
Ystäviini jotka ovat alle 30v ja hoitoalan ihmisiä kuuluu myös joukko jotka ovat perustaneet imetystukiryhmän.
Ja jaksetaan tehdä ruokia itse, käytetään kestovaippoja, nukutaan perhepedeissä, pohditaan kasvatusta ja erilaisia kasvatustapoja... yms.
Ja niin, minä olen vain merkonomi... :)
Eli poikkeuksia löytyy siihen oletukseen jonka esitit.
ja kuopusta 12kk, kuopus oli täysimetyksellä puolivuotiaaksi saakka ja ikää minulla 23vuotta tällä hetkellä.
Itse olen ihmetellyt suuresti, että mistä ihmeestä ollaan keksitty, että imetys on hankaa?? minua ainakin harmitti suuresti se pullorumba esikoisen kanssa, kuopukselle en ikinä edes kuvitellut pulloa antavani. Imetys on oikeasti todella paljon helpompaa.
Eräs kaverini lopetti imettämisen kun hänen vauvansa oli 1kk, ei kuulemma tullut maitoa (silloinkin oli paidan etumus märkänä maidosta) ja selitti, että lehmänmaito (=tutteli) on aivan yhtä hyvää ravintoa ellei parempaakin kun pitää kauemmin tyytyväisenä. Paskat sanon minä, järkikin sen sanoo, että ihmisen maito on ihmiselle huomattavan paljon parempi vaihtoehto kuin lehmän maito.
En tosiaan tarkoittanut tätä minään sellaisena nuoret ja matalasiti koulutetut-yleistyksenä.
Yritin vain aikanani miettiä, että miksi keskusteluringin ja oman ystäväpiirini kohdalla asenteissa imetystä ja mm. juuri kestovaippoja kohtaan oli niin iso ero enkä oikein muuta selitystäkään keksinyt.
Suomalaiset ovat niin ylpeitä neuvoloistaan, mutta näissä imetysasioissa neuvolat ovat ilmeisesti aika pihalla. Ihmetyttää, että siihen puoleen satsataan niin vähän.
Eiköhän ne valinna tliity ihmistyyppiin, eikä ikään!
Simpanssikin osaa imettää poikastaan mutta ihminen tarvitsee oikein imetysohjausta, imetystukilistoja ja imetysryhmiä...
Samoja olen itsekin pohtinut kuin ap ja moni muu. Minusta tuntuu, että selityksiä ap:n kuvaamalle toiminnalle on mm.
-huono imetysohjaus yhdistettynä tuoreiden äitien käsitykseen, että imetys sujuu itsestään ja jos ei suju, ei ole sujuakseen ja sitten siirrytään korvikkeeseen
-nykynaisten matala luottamus omaan kehoon ja luontoon. Tississä ei ole mitta-asteikkoa eikä luonnosta vieraantunut kontrollifriikki voi uskoa, että maitoa tulee ja menee, jos ei sitä numeroina näe. On niin turvallista antaa pullosta, hallittua ja selkeää. Samoja tyyppejä ahdistaa usein myös imetyksen sotkuisuus, maitoläntit lakanoilla jne.
-tietyissä piireissä ryhmän paine. Kun ei itsellä ole sujunut, tulee parempi olo, kun ei muillakaan suju, ja siksi usutetaan muitakin pullolle.
Simpanssikin pärjää ilman niitä, miksei siis ihminenkin.
Mua ei todellakaan kiinnosta tiskaila tuttipulloja, sekoitella korvikkeita, nousta yöllä sängystä ylös hakemaan ja lämmittämään maitoa... saatika sitten jonnkin lähtiessä miettiä onko maidot ja pullot mukana.
Paljon helpommalla pääsen kun imetän, aina on ruoka mukana, eikä yölläkään tarvitse nousta sängystä ylös. Tosin av:n mukaanhan yöllä syövä vauva on huonokäytöksinen eikä vauvoja saisi syöttää öisin...
Ja voinpa kertoa sen verran, että mä imetin lääkekuurin voimin 6kk hampaat irvessä ja silti ei ikinä tullut tarpeeksi.
Paitsi tietysti kehitysmaissa joissa maidon loppuminen on erittäin harvinaista ja imeväisikäiset harvoin aliravittuja vaikka muut olisivatkin...
Vaikeaa oli se, että kun yritti imettää mahdollisimman usein jotta sitä maitoa alkaisi tulla, nännit menivät rikki ja vuosivat verta. Lapsi itki nälkäänsä ja äiti kipuaan. Simpansseilla ei varmaan tämmöistä ole.
Vierailija:
Simpanssikin osaa imettää poikastaan mutta ihminen tarvitsee oikein imetysohjausta, imetystukilistoja ja imetysryhmiä...
Se että vauva on täysimetyksellä, ei tarkoita että se söisi yöllä. Ja hyvin on kasvanut, nyt ikää 4kk, täysimetetty ja painoa 8225g ja pituutta 67,5cm ja maito riittää vallan mainiosti edelleen.
Terkkarin mielestä tosin pitäisi aloittaa kiinteät koska vauva on niin isokokoinen, mä en ymmärrä miksi kun pituus ja painokäyrät nousevat tasaisesti ja maito riittää. Kiinteissä ei edes energiaa ole enempää kuin rintamaidossa...
tuskinpa 16 sentään rasistisena kommenttinsa tarkoitti... hän vain kertoi millaisen käsityksen oli tietystä paikasta saanut.
Minä ainakin halusin juuri kommentillani kertoa hänelle että meitä tunnollisia imettäjiä löytyy myös nuorten joukosta.
Olen minäkin valitettavasti kuullut nuorien äitien kommentteja imetystä vastaan. Yksikin ikätoverini oli kommentoinut viikko synnytyksen jälkeen että ei missään tapauksessa aio imettää ikinä ja että tahtoo heti päästä juomaan ravintolaan kännit ja vie mukulan siskolleen... samain likka heittää autollaan rinksaa kylillä vauva kyydissä ja polttaa tupakkaa :(
Liekö iästä kiinni vai onko olemassaan niin äärettömän epä äidillinen ihminen...?
Minä ainakin näen asian niin että kun olen ollut niin onnekas ja minulle suotu 2 ihanaa poikaa, minulla ei todellakaan ole mitään tärkeämpää paikkaa tai tekemistä kun olla imettämässä lapsiani heidän elämänsä ensimmäisenä vuotena. Muutoinkin välillä väsyttää, mutta jaksan ilman muuta vaikka päällä seisten! Nämä ovat niin tärkeät ja lyhyet ajat jolloin minä olen korvaamattoman tärkeä lasteni elämässä. Ehtii sitä silloin omiaan touhuta kun lapset ovat isompia ja toivoisi heidän edes joskus tulevan äidin syliin halimaan...
äitiys on ihanaa ja nämä hetket pienokaistemme kanssa ovat ainutlaatuisia... ja valitettavan lyhyitä. Nautitaan äitiydestä!
t.21
Esikoista imetin vuoden ja sen vuoden aikana tuli nähtyä ihan koko imetyksen kirjo. Alussa vertavuotavat nännit, rintatulehduskierre, vauvan huono imuote, suihkutissit, myöhemmin rintaraivarit, rinnan pureminen, tiheät yöheräilyt... Ja se ihana tunne, kun vauva on syönyt ja tapittaa tyytyväisenä silmiin, se kun kukaan muu ei kelpaa, vain äiti maidon tuoksuisena :) Imetys oli välillä ihan kamalaa, välillä ihanaa. Mutta missään vaiheessa ei käynyt mielessäkään lopettaa!!! Imetys oli minusta kuitenkin niin iso osa vauvan äitinä olemista, että en tosiaankaan vapaaehtoisesti olisi siitä luopunut.
Ja nyt kakkosen kanssa ei ole mitään ongelmia. Imetys on vain ihanaa :) Minusta on myös ihanaa olla kiinni vauvasta, ihanaa että minä juuri olen hänelle niin tärkeä rintoineni. Sitä tää vauvan äitiys on. Niin nopsaa ne kasvaa eikä äiti olekaan enää se yksi ja ainoa... Joten nautitaan tästä lyhyestä ajasta!