Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksestä PROVO!!!

Vierailija
16.11.2006 |

Tän on siis tarkoituskin ärsyttää, koska mä HALUAN ymmärrtää!!!!!!!Mutta en taida siihen pystyä, jollei joku rautalangasta väännä.

Olen seuraillut yhden palstan jutteluita enemmän ja vähemmän aktiivisesti. Meillä kaikilla on siis pienet vauvat (ja monilla jo useampikin lapsi).

Mistä ihmeestä on tullutkaan sellainen käsitys ihmisille, että Suomessa imetetään paljon? Kyseinen palsta on hyvä otanta suomalaisista äideistä ja karua tekstiä saa lukea imettämisestä tai sanoisinko - sen puutteesta.

Muutaman viikon yrittämisen jälkeen, luovutetaan täysin. Korvikkeelle siirrytään heti, kun vähän sattuu tai ahdistaa lapsessa " kiinni" oleminen.

Ja mikä pahinta, kilvan kehoitetaan kanssa palstailijoita siirtymään pulloruokintaan ja korvikkeisiin. SIIS MIKSI??

Luulevatko äidit oikeasti, että 6kk täysimetyssuositus on joku hatusta repäisty vitsi?

Palstan imettäjät taas anteeksipyydellen selittelevät imetystään tai eivät oikeastaan siitä juuri kirjoittelekaan (enää).

Yösyömättömyys on myös kummallinen tavoiteltava asia. 2-3kk vanhoja vauvoja yritetään saada nukkumaan yönsä läpi. Ja mitenpä muuten, kuin iskemällä pullollinen Nania naamaan tai velliä, johon voi vielä sekoittaa vaikka vähän sosetta joukkoon!?!?

Sitten ihmetellään, kuin vauva ei nukukaan koko yötä...

Olisikohan sillä joku fysiologinen ja biologinen tarkoitus sillä heräilyllä? Sekä äidille että lapselle.

Toki nukkuminen ja äidin jaksaminen on tärkeää mutta aikuinen, terve ihminen jaksaa muutamia kuukausia heräillä muutaman kerran yössä imettämään. Aikaisin vaan nukkumaan, lapsen tahtisesti voi elää hetken aikaa.

Onko muuten tehty mitään tutkimusta ylipainosta suhteessa korvikeruokintaan ja imetykseen? Sen tiedän, että rintaruokitut ovat usein kovinkin pulleita vauvoja, maitoposkineen mutta olen kuullut, että lapsuusajan lihavuutta olisi rintaruokituilla vähemmän.

Tutkimus on tehty kuitenkin esim. makeiden soseiden aikaisesta aloittamisesta ja diabeteksen (1tyypin) yleistymisestä näillä henkilöillä.

Olisi tosi kiva kuulla, että MIKSI imetyksen eteen ei nähdä vaivaa ja miksi kaiken pitää olla niin helppoa ja miksi soseiden antaminen on niin kivaa etc.

JA PLIIS mä en nyt haluaisi kuulla niitä miljoonaa tarinaa verisistä nänneistä ja itkuista, koska te joille niin on käynnyt olette YRITTÄNEET. Enkä myöskään halua kuulla sitä, kuinka mielettömän hyvin ne vauvat nukkuvat vellipullojensa jälkeen, kun kysymys kuuluukin oikeimmin, että MIKSI NYKYÄITI ON NIIN ITSEKÄS, ETTEI LUONNOLLISIN JA KIISTATTA PARAS VAUVAN RUOKINTA ENÄÄ ONNISTU?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni imetyksen onnistumisen eteen pitää äidin tehdä KAIKKENSA! Siis vauva-aika on niin lyhyt aika, että jos joutuu sitten heräilemään yöllä ja imettämään tai maratonimettämään iltaisin, niin kyllä se on kuitenkin sen vauvan parasta. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi se kestää.

Kun ihmiset (äidit)oikeesti tajuais imetyksen hyödyt!!

Monesti vaan luulen, että isätkin tukevat imetystä liian huonosti. Jos puoliso tukisi paremmin niin ehkä äitikin jaksaisi yrittää.

monesti täältäkin saa lukea, että " mies ehdotti jo korviketta" kun joku äitiparka oli pumpannut maitoa ja se oli näyttänyt niin laihalta... Voih. Surulliseksi vetää lukea kaikenlaista!

Vierailija
2/41 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni siellä 6 kk kestävä täysimetys on paljon yleisempää kuin meillä. Mutta siellä nyt muutenkin ollaan mielestäni joissain asioissa paljon valistuneempia, anteeksi nyt vaan. Miehetkin hoitavat lapsiaan enemmän, ovat isyysvapaalla jne.

Suomi on oikea takapajula!!!

t. kolmostaan 6 kk täysimettänyt ja vieläkin imetys jatkuu kun poika on 9 kk. Olen todella iloinen että näin on käynyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyisi vaatia kaikille neuvolatädeille täydennyskoulutus imetyksestä, sieltähän se kaikki lähtee. Kun neuvolassa jo asenne on kielteinen (maito loppuu, anna vaan pullosta, kiinteät kehiin koska lapsi on liian pieni/iso/alakäyrillä/yläkäyrillä) niin kuinka uusi äiti hormonihöyryissään voisikaan selvitä imetysongelmista, jos ei ole imetystukea löytänyt. Seuraavissa vaaleissa vaan kyselemään ehdokkailta, että kuinka tärkeänä pitävät tätä asiaa ja äänestämään imetysmyönteistä ehdokasta, joka on valmis asiaan panostamaan. Kun käsky käy ylhäältä, niin eiköhän ala tapahtua koulutuksenkin saralla.

Kiitos AP, hieno aloitus.

Vierailija
4/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse täysimetin esikoistani 7 kk, jonka jälkeen aloimme pikkuhiljaa maistelemaan kiinteitä. Ilman kiirettä, pikkiriikkisiä annoksia kerrallaan.

Imetän edelleen (esikoinen on jo 1 v 7 kk), olen siis taaperoimettäjä, joka monia OKSETTAA/ÄLLÖTTÄÄ/IHMETYTTÄÄ SUURESTI/ON LUONNOTONTA/jne. Imetys jatkuu, koska se jatkuu. Ja piste. En ole kokenut tarvetta selitellä sen jatkumista, vaikka monesti sitä ihmetellään ja tivataan, koska aion sen lopettaa. No, enpä ole mitään päivämäärää laittanut allakkaan, että " tänään lopetan imetyksen" . Imetys loppunee jossakin vaiheessa aivan luonnollisesti, kun nyt odottamani vauva syntyy.

Mutta siis, mahtavaa, että joku nostaa tärkeän aiheen esille ja siitä syntyy keskustelus. Vaihteeksi näin päin, että liputetaan imetyksen puolesta, tuodaan esiin tärkeitä argumentteja sen tiimoilta ja kyseenalaistetaan varhainen korvikkeiden antaminen ja kiinteiden aloittaminen.

Hyvä AP!!!

Vierailija
5/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luovuta jo. Rupea sinä simpanssiksi jos haluat, me muut pysyttelemme ihmisinä, joilla on ihmisen ongelmat ja ilot.

Vierailija
6/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan vauvani kanssa kävin it-ryhmässä ja kuuluin it-listalle ja kyllä kiitos, niiden avulla pääsin yli isoista alkuvaikeuksista ja vältyimme korvikkeeseen siirtymiseltä. Nyt toisen kanssa homma käykin sitten mallikkaasti kuin simpanssilauman supernaaraalta ikään!

Vierailija
7/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapseni on saannut imeä täysin omalla tahdillaan ja olen jopa alkuun rintaa tuputtanutkin, niin sen tähden meilläkin on nukuttu yöt super kivasti (21-05 SYÖTTÖ-> 08), KOSKA LAPSI ON PYSTYNYT LUOTTAMAAN SIIHEN, ETTÄ MAIDONTULO EI LOPU VAIKKA NUKKUISIKIN. WAHLGRENIA, JOO MUT MEILLÄ TOIMII!!!

OHO ISOT KIRJAIMET,

ÄIPPÄ JA VAAVI 2.5KK

Vierailija
8/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meinasi esikoisen imetys tyrehtyä alkuunsa. Minkäs teen, vauva ei imenyt, ei ottanut rinnasta kiinni, kätilötkään eivät osanneet auttaa. En saanut mitään muuta ohjeistusta kun " kyllä se siitä" . No ei se vaan siitä!! Lypsin vauvalle maidot kuukauden ajan (olisin varmaan jos siirtynyt korvikkeeseen ellei äitini olisi sanonut että yrittäisin vaikka kuukauden jaksaa) Sitten kun ihmeestä, kokelin vauvan ollessa kuukauden vanha, yöllä, josko imisi suoraan rinnasta. Ja hän imi: olin onneni kukkuloilla ja siitä tulikin oikeen hyvä " imetysura" .

Keskimmäinen sitten osasi imeä alusta asti, kuopus oli taas samanlainen kun esikoinen mutta esikoisen kokemuksella sain hänet imemään, alussa vain toisesta rinnasta. Ongelmia tuli myöhemminkin, 3-kuisena rintalakko, sillon imetykseen kului kaikki päivät, sain keksiä mitä merkillisempiä konsteja. Imetykseen kuuluivat itselläni myös rintatulehdukset usein, eli ei se nyt ihan niin yksinkertaista ollut. Omasta väymyksestä puhumattakaan. Tämän lisäksi ole allerginen, enkä saanut käyttää lääkkeitä imetyksen aikana.

Mitä tulee simpanssivertaukseen, sitähän me ei tiedetä, kuinka paljon niitä poikasia kuolee simpansseilla jos imetys ei sujukaan. Mielummin sitten näin kun ihmisillä, että on sitä korviketta tarpeen tullen.

Edelleen kent ja 2x6kk ja 1x8kk täysimetystä...

Vierailija
9/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hyvä ketju kun kerrankin on!

Vierailija
10/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sellainen hiljainen imettaja/luomusynnyttaja. En pahemmin puhu omista kokemuksista, koska heti joku alkaa kyselemaan miksi teen niin. Pitaa sitten selittaa ja hakea joitakin tutkimustuloksia tueksi. Vaikka todellinen vastaus on se etta koen imetyksen ja luomusynnytyksen olevan parempi seka aidille ja lapselle.

Myos ystavapiirissa on useita jotka eivat ole onnistuneet imetyksessa ja en halua aiheuttaa heille pahaa mielta puolustamalla imetysta.

Sain ensimmaisen lapsen aika nuorena enka edes tiennyt imetysongelmista ja maidon riittamattomyydesta. Imetys on ollut helpoin, halvin ja mukavin tapa ruokkia lasta. Olen myos tormannyt tahan sosiaaliseen jakoon. Koulutetut naiset ehka luottavat itseensa enempi vanhempina.

Uskoisin etta jotkut imetysongelmat johtuvat myos siita etta aideilla on ongelmia intiimiyden kanssa. Eka talla tarkoita mitaan seksuaalista vaan lasna olemista toiselle ihmiselle.

Vierailija
11/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mukavuus menee kaiken edelle, kaiken täytyy olla kivaa ja helppoa.

Vierailija
12/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta mä en nyt tähän kyllä kommentoikaan.

" Onko muuten tehty mitään tutkimusta ylipainosta suhteessa korvikeruokintaan ja imetykseen? Sen tiedän, että rintaruokitut ovat usein kovinkin pulleita vauvoja, maitoposkineen mutta olen kuullut, että lapsuusajan lihavuutta olisi rintaruokituilla vähemmän."

Vierailija
13/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaako korvikeruokinta ylipainoon myöhemmin. Tilastollisesti korviketta saaneet lapset (siis ei-imetetyt) myöhemmin kärsivät ylipainosta todennäköisemmin kuin imetetyt lapset. Voin yrittää sen tutkimuksen jostain etsiä.

Muuta en osaa oikeen tekstiisi sanoa, minulle imetys on ollut tärkeä juttu ja olen ollut sen eteen valmis tekemään paljon työtä ja luopumaan monesta asiasta. Minulla tuo vauvavuosi (tai kolme vauvavuotta) on ollut lyhyt aika. Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
14/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks niitä kiinteitä ruvetaan tuputtaan 2kk vanhoille?

Vierailija
15/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeasti uskomatonta kuinka vähällä nykyään äidit yrittävät päästä kaikesta! on pelkosektiot (=mukavuus), korvikkeet ja kootut syyt käyttää niitä, ja " voi että kun toi mun 2kk nicopetteri on niiin söpön näkönen kun se syö perunasosetta!!! eikä sille oo siitä MITÄÄN TULLU!!!!" tietenkään haluamatta ajatella tuon perunansyöttämisen vaikutuksia aikuisikään..

ja uskokaa pois, tämä imetysfanaatikko millaiseksi minua luulette on imettänyt 2kk. syynä oli huono imetysohjaus ja keskosuus. mutta KAIKKENI YRITIN, mikä on tärkeintä!

enkä ikinä omien yöunieni takia riskeeraisi lapseni terveyttä jollain pilttisoseilla ennen 4kk ikää.

Vierailija
16/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni luovuttaa helposti, kun neuvolassakin oikein sitä suosivat. Itsekin olin oikein vastarannan kiiski, kun en onneksi uskonut nuvolan terveydehoitajaa..

Vierailija
17/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti ilmaistukin...

Meillä pyritään 6kk täysimetykseen ja koko ystävä porukkamme vannoo imetyksen nimeen! Se on se luonnollinen ja paras ravinto lapselle.

Vähän on omituista kun täällä palstalla moititaan kaikkia äitejä huonoista valinnoista ja siitä kuinka huonot äidit vievät lapset liian aikaisin päiväkotiin yms. ja sitten mahdollisesti juuri nämä samat äidit jotka tuomitsee muita eivät jaksa imettää...

Vierailija
18/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää vanhemmuutta silloin. Ei nykyään.

Vierailija
19/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut myös todella tärkeä asia vaikkei lähipiirissäni kovasti ole siihen kannustettu. Olen myös kiinnittänyt huomiota siihen, miten vähän äidit oikeastaan imettävät. On kai joku tilastollinen harha kyseessä.

Mun yks tuttu sanoi, että ei imetä eikä halua olla kiinni lapsessaan, kun ei oikeastaan sitä vauvaa halunnutkaan vaan mies. Vaikka sanoikin, että rakastaa yli kaiken omaa lastaan muttei silti ollut valmis luopumaan omasta vapaudestaan niin kokonaisvaltaisesti. Mies hoiti siinä perheessä syötöt.

Vierailija
20/41 |
16.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin esikoistani hädin tuskin 4kk, sen jälkeen lopetin kun " ymmärsin" maidon olevan " loppu" .

Eli imetyksen loppuminen johtui siitä, ettei kukaan antanut ohjeita tait tukenut minua imetyksessäni. Neuvolasta alettiin tuputtamaan tuttelia ja kiinteitä 3kuukautiselle vauvalle (!). Niinpä sitten kuuliaisesti aloitin kiinteät ja itku kurkussa ostin ensimmäiset tuttelit ja voi miten syytin itseäni ja epäonnistumistani!!!!

Nyt toisen vauvan kanssa olen paljon viisaampi ja itsevarmempi, luin jo raskausaikana imetyksestä ja ahmin tietoa.

Jo synnärillä sanoin, että EN halua vauvalle annettavan mitään lisämaitoa ja neuvolassa päätin pitää oman pääni, vaikka samat kiinteä ja tutteli TUPUTUKSET kuuntelin muka hyväksyvästi nyökytellen.

Nyt olen onnistunut ja onnellinen siitä, täysimetin 6kk ja kiinteät on ruvenneet maistumaan hienosti, hyvin kasvaneelle vauvalle,

=o)

OTTAKAA SIIS SELVÄÄ IMETYKSESTÄ JO ENNEN ITSE IMETYSTÄ JA PITÄKÄÄ PÄÄNNE NEUVOLASSA JA TOISTEN ÄITIEN PAINOSTUKSESSA!!!

Onnellisia imetystarinoita lisää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi