Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Valitettavasti en voi opettajana monistaa itseäni" - HS

Vierailija
16.01.2023 |

Tavallisessa helsinkiläisessä koululuokassa on karkeasti kolmenlaista porukkaa.
1) suurin osa menestyy hienosti. 2) Monella on erityisen tai tehostetun tuen päätös. 3) Oppilaat, jotka eivät puhu suomea, osa ei sanaakaan.
Suunnittele ja toteuta siinä sitten tunti, jolla kaikki edistyvät! Isoissa kouluissa pitäisi jakaa samantyyppiset oppijat omiin ryhmiinsä saamaan heille sopivaa opetusta.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009329762.html

Kommentit (86)

Vierailija
62/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tekee niin pahaa lukea tätä ketjua. Niin sairaita ja suvaitsemattomia kommentteja. Toivottavasti te ette lapsianne kasvata samanlaisiksi kiusaajiksi.

Erityislapsi ei ole synonyymi häirikölle.

Mietipä miltä niistä opettajista tuntuu, jotka tietää, että integroituja on kourallinen luokalla ja tarvitsisivat lisätukea, mutta aika ei riitä niistä kellekään tai unohdat muun luokan täysin. Tähän on tultu. Opetat 45 minuutin ajan kolmea ja unohdat 27 muuta tai opetat kaikkia ja unohdat ne kolme

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi paras kun Pisa tulokset vetäisi ihan pohjamutia. Ehkä silloin päättäjät ymmärtäisi poistaa tämän integroinnin ja yhteisopettajuuden. Pienluokat takaisin.

T. Erityisopettaja

Vierailija
64/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi paras kun Pisa tulokset vetäisi ihan pohjamutia. Ehkä silloin päättäjät ymmärtäisi poistaa tämän integroinnin ja yhteisopettajuuden. Pienluokat takaisin.

T. Erityisopettaja

Ei ihme, että oppimistulokset laahaavat, kun erityisopettajakaan ei enää osaa yhdyssanoja.

Vierailija
65/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tekee niin pahaa lukea tätä ketjua. Niin sairaita ja suvaitsemattomia kommentteja. Toivottavasti te ette lapsianne kasvata samanlaisiksi kiusaajiksi.

Mietipä miltä niistä opettajista tuntuu, jotka tietää, että integroituja on kourallinen luokalla ja tarvitsisivat lisätukea, mutta aika ei riitä niistä kellekään tai unohdat muun luokan täysin. Tähän on tultu. Opetat 45 minuutin ajan kolmea ja unohdat 27 muuta tai opetat kaikkia ja unohdat ne kolme

Onko sulla opettajana tietoa tutkimustuloksista joiden mukaan eniten vaikutusta erityisoppilaiden oppimiseen on luku- ja muististrategioilla? Olisko ihan mahdoton ajatus käyttää erilaisia työskentelytapoja tunneilla jotta niitä eri strategioita tulisi hyödynnettyä? Kai niistä hyötyisivät kaikki muutkin.

Kun puhutaan 30 oppilaan ryhmistä niin puhuttaneen aineenopetuksesta kuitenkin.

Vierailija
66/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla opettajana tietoa tutkimustuloksista joiden mukaan eniten vaikutusta erityisoppilaiden oppimiseen on luku- ja muististrategioilla? Olisko ihan mahdoton ajatus käyttää erilaisia työskentelytapoja tunneilla jotta niitä eri strategioita tulisi hyödynnettyä? Kai niistä hyötyisivät kaikki muutkin.

Mitä erilaisia työskentelytapoja käytät esimerkiksi matematiikan tunnilla? Olen itse matematiikan opettaja ja matematiikan osaaminen on romahtanut täysin. Minulla voi olla luokassa kokme integroitua erityisoppilasta (ei käytösongelmia, mutta oppimissa ongelmia), yksi yksilöllistetty, viisi tehostettua matematiikassa samaan loput 28 oppilaan ryhmästä jakautuu niihin, jotka on ihan tavallisia oppilaita, hyviä oppilaita, oppilaita, jotka tarvitsevat tukea ja oppilaita, joita ei kiinnosta pätkääkään matikka ja oppilaita, jotka aiheuttavat häiriötä. Olen siellä yksin näiden 28 oppilaan kanssa. Ja puhutaan yläkouluikäisistä, joiden pitäisi ysiltä löhtiessään osata edes kymmenylitys

Mikä luku. ja muististrategia toimii sinun mileestä? Minun mielestä tähän on ratkaisuna se, että tasoryhmät palautetaan ja muut erityisryhmät, jotka ajoi asiansa.

Vierailija
67/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Erityisopettaja

Todellakin toivon tätä. En opettaja enää jaksa nykymenoa.

Vierailija
68/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä erilaisia työskentelytapoja käytät esimerkiksi matematiikan tunnilla? Olen itse matematiikan opettaja ja matematiikan osaaminen on romahtanut täysin. Minulla voi olla luokassa kokme integroitua erityisoppilasta (ei käytösongelmia, mutta oppimissa ongelmia), yksi yksilöllistetty, viisi tehostettua matematiikassa samaan loput 28 oppilaan ryhmästä jakautuu niihin, jotka on ihan tavallisia oppilaita, hyviä oppilaita, oppilaita, jotka tarvitsevat tukea ja oppilaita, joita ei kiinnosta pätkääkään matikka ja oppilaita, jotka aiheuttavat häiriötä. Olen siellä yksin näiden 28 oppilaan kanssa. Ja puhutaan yläkouluikäisistä, joiden pitäisi ysiltä löhtiessään osata edes kymmenylitys

Mikä luku. ja muististrategia toimii sinun mileestä? Minun mielestä tähän on ratkaisuna se, että tasoryhmät palautetaan ja muut erityisryhmät, jotka ajoi asiansa.

Mihin ryhmään laitat sitten sen häirikön jolla ei kuitenkaan ole oppimisen ongelmaa? Mihin ryhmään laitat sen autistin joka osaa matematiikkaa paremmin kuin opettaja? Mihin ryhmään laitat matemaattisesti taitavan s2-oppilaan?

Minä en ole matematiikan opettamisen asiantuntija mutta sinun pitäisi olla. Onko nyt ongelma se että joudut tekemään jotain palkkasi eteen?

Vierailija
69/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Erityisopettaja

Mikä vika yhteisopettajuudessa?

Vierailija
70/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vain hullu lähtee opettajaksi. Se ammatti on tärvelty poliittisin päätöksin samalla kun koulukin on tuhottu. 

Kiitos, Kokoomus!

Nähtävilä jo Helsingissä. Ei saa enää päteviä töihin.

Pääkaupunkiseudulla yritetään houkutella nyt tonnin lisärahalla päteviä hakemaan avoimia virkoja ja toisen tonnin saat kun pystyt sinnittelemään paikassa 6kk. Kertoo kyllä karua kieltään nykytilanteesta. Tosin itselleni ei tuo 2000€ riittäisi, että pääkaupunkiseudulle töihin lähtisin. Sehän menisi jo vuokraan. Tonni kuussa käteen niin harkitsisin.

Tuo koskee vain uusia erityisopettajia. Lisäksi he ovat saanneet jo pitkään extraa (tva-nimellä). Ja tämän lisäksi kaupunki lisäsi vielä 50e päälle. Toisin sanoen erityisluokanope saa muutaman satasen enemmän palkkaa kuin aineenopettaja, sillä poikkeuksella että erityisopettajalla on luokassa max 10 oppilasta ja avustaja, aineenopettajalla jopa se 30 oppilasta ilman avustajaa ja luokassa ne oppilaat, joille haettu erityisluokkapaikkaa, mutta ei saatu, koska kaikki luokat pienluokat täynnä. Reilu kerho? Yhden pitää pärjätä ilman lisiä kaikkien kanssa yksin ja yksi saa lisiä ja avustajan muutamalle oppilaalle

Jos erityisluokan opettajan työ on noin helppoa ja rahakasta, miksiköhän heitä ei töihin saada millään. Aineenopettajista ei tunnu olevan kuitenkaan samanlaista pulaa.

Vierailija
71/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ryhmään laitat sitten sen häirikön jolla ei kuitenkaan ole oppimisen ongelmaa? Mihin ryhmään laitat sen autistin joka osaa matematiikkaa paremmin kuin opettaja? Mihin ryhmään laitat matemaattisesti taitavan s2-oppilaan?

Minä en ole matematiikan opettamisen asiantuntija mutta sinun pitäisi olla. Onko nyt ongelma se että joudut tekemään jotain palkkasi eteen?

Tasoryhmät? Taitava s2 oppilas menee hyvien joukkoon. Kun hyvien joukossa matikan opettajalla ei mene aikaa 1+2 opettamiseen, hänellä jää aikaa opettaa sitä hyvää s2:sta esim englanniksi Ja ei, se autisti ei osaa paremmin matikkaa kuin yliopiston kurssit käynyt matematiikan opettaja. Hän voi oppia todella nopeasti ja soveltaa, mutta ei osaa opettajaa paremmin matikkaa vai meinasitko, että hän ratkaisee asioita, joita ei edes ole opetettu vielä eikä hänellä ole mitään käsitystäkään näistä? Hän voi osata omaa ikäluokkaansa huomattavasti paremmin asiat, hän on hyvien ryhmässä ja ehkä jo yläkoulussa suorittaa lukion kursseja - silloinkin ohjatusti, koska ei edelleenkää osaa matikan opettajaa paremmin asioita

Vierailija
72/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vain hullu lähtee opettajaksi. Se ammatti on tärvelty poliittisin päätöksin samalla kun koulukin on tuhottu. 

Kiitos, Kokoomus!

Nähtävilä jo Helsingissä. Ei saa enää päteviä töihin.

Pääkaupunkiseudulla yritetään houkutella nyt tonnin lisärahalla päteviä hakemaan avoimia virkoja ja toisen tonnin saat kun pystyt sinnittelemään paikassa 6kk. Kertoo kyllä karua kieltään nykytilanteesta. Tosin itselleni ei tuo 2000€ riittäisi, että pääkaupunkiseudulle töihin lähtisin. Sehän menisi jo vuokraan. Tonni kuussa käteen niin harkitsisin.

Tuo koskee vain uusia erityisopettajia. Lisäksi he ovat saanneet jo pitkään extraa (tva-nimellä). Ja tämän lisäksi kaupunki lisäsi vielä 50e päälle. Toisin sanoen erityisluokanope saa muutaman satasen enemmän palkkaa kuin aineenopettaja, sillä poikkeuksella että erityisopettajalla on luokassa max 10 oppilasta ja avustaja, aineenopettajalla jopa se 30 oppilasta ilman avustajaa ja luokassa ne oppilaat, joille haettu erityisluokkapaikkaa, mutta ei saatu, koska kaikki luokat pienluokat täynnä. Reilu kerho? Yhden pitää pärjätä ilman lisiä kaikkien kanssa yksin ja yksi saa lisiä ja avustajan muutamalle oppilaalle

Jos erityisluokan opettajan työ on noin helppoa ja rahakasta, miksiköhän heitä ei töihin saada millään. Aineenopettajista ei tunnu olevan kuitenkaan samanlaista pulaa.

Ei saada enää aineenopettajiakaan https://yle.fi/a/3-12231533 esim matikan opettajista alkaa olemaan jo pikeasti huutava pula.

Ja syy on se erkkaopettajiin, että heitä alettiin vasta nyt kouluttaa enemmän kun tarve on paljon suurempi. Onko seuraavaksi matikan opet, joille aletaan maksaa erilaisia lisiä, koska heitä enää saada nykyään töihin? Kyllä Väitän, että erkkaopen työ on nykyään paljon helpompaa kuin aineenopettajan. Se erkkaope opettaa vain maksimmillaan kymmentä ja avustajan kanssa ja hsrvoin kyseenalaistetaan arvosanoja, kun oppilas on kuitenkin erkkaluokalla Se aineenopettaja opettaa kaikkien muiden lisäksi ne erkkaoppilaat, joille ei ole löytynyt erkkaluokkapaikkaa Oletko ksokaan jatellut, että aineenoepttjalla joka opettaa 200 oppilasta päivässä, tapaa integpoetuja sen 30? Tehostettuja triplasti ja kourallisen koulujakäymättömitä, jotka siirtyy oteen tai jopolle.

Jos joku väheksyy aineenopettajan työtä, kannattaa pikeasti käydä katsomassa sitä.

Olen itse toiminut alakoulussa erityisopettajan töissä ja hetkellisesti tehnyt samaa myös yläkoulussa. Ollut myös yläkoulussa aineenopettajana. Erityisluokassa kaikki opiskelee samanlailla Aineenopettaja joutuu miettimään aina yksilöllistämistä lähtien lahjakkaisiin.

Sori, mutta erkkaopen työ,on helppoa aineenopettajaan nähden.

Vierailija
73/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Erityisopettaja

Ei ihme, että oppimistulokset laahaavat, kun erityisopettajakaan ei enää osaa yhdyssanoja.

Ymmärräthän, että moni kirjoittaa näit kännykällä esim. bussissa lukiessaan uutisia tai vauvaa J asiinä ohessa kommentoi. Tuo sinun kommentti on kuin lillukanvarsiin tarttuminen.

Vierailija
74/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on pitkä kokemus koulumaailmasta, annatte ehkä anteeksi kyynisen näkemykseni. Olen kuunnellut ja aidosti kuullut liikaa kollegoita. Kyllähän valitettavasti monella opettajalla suurin ongelma on se että heidän ajatuksissaan koulu ja oppilaat on heitä varten. Jotta heille on työpaikka ja palkka juoksee. Mielellään ilman että pitää kauheasti nähdä vaivaa. Ainakaan sellaista vaivaa että joutuisi miettimään miten asiat voisi tehdä paremmin. Jos joku vaan veisi pois vähintään puolet luokasta ja jättäisi mielellään jäljelle vain lahjakkaat ja kuuliaiset, sitten he taas jaksaisivat työtään.

Vierailija
75/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussuomalaisilla on ratkaisu opetuksen ongelmiin: Maanpuolustuskurssit peruskouluihn.

https://urly.fi/2YSU

Sitä perussuomalaiset eivät tosin kerro, miten ne s2-oppilaat noista kursseista hyötyisivät, koska ne olisi tarkoitettu heitä vastaan.

Vierailija
76/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on pitkä kokemus koulumaailmasta, annatte ehkä anteeksi kyynisen näkemykseni. Olen kuunnellut ja aidosti kuullut liikaa kollegoita. Kyllähän valitettavasti monella opettajalla suurin ongelma on se että heidän ajatuksissaan koulu ja oppilaat on heitä varten. Jotta heille on työpaikka ja palkka juoksee. Mielellään ilman että pitää kauheasti nähdä vaivaa. Ainakaan sellaista vaivaa että joutuisi miettimään miten asiat voisi tehdä paremmin. Jos joku vaan veisi pois vähintään puolet luokasta ja jättäisi mielellään jäljelle vain lahjakkaat ja kuuliaiset, sitten he taas jaksaisivat työtään.

Höpsistä! Näin sanoo vain opettaja, joka on oppilaille se hyvä kaveri, eikä kanna mitään vastuuta kenestäkään. kaikille annetaan vähintäön kasi niin ei tule valitusta

Jos nykyäön luokassa on jopa 1/3 tuen tarpeessa ja luokassa on oppilaita 30 niin miten ajattelit ratkaista ongelman, kun sinua on kuitenkin vain yksi siellä luokassa? Laitatko ne hyvät opettaa muita (ei, se ei ole oppilaan tehtävä, ja lahjakkaat ei pääse koskaan omalle tasolleen), opetatkp kaikkia tasapäistäen, käytkö kaikkien kanssa samat asia, jolloi se 1/3 tippu jo ekassa virkkeessä kärryiltä

Jos vaan joku keksisi sen, että ihmisiä on erilaisia, jotkut osaa asioita paremmin kui toiset Kuin se, että yritetään leipoa kaikista samanlaisia.

Vierailija
77/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Erilaiset oppijat hyötyvät toistensa seurasta, jos homma on hallussa ja resurssit kunnossa.

Sepä se, kun ne resurssit eivät ole kunnossa. Opettaja ei voi monistaa itseään. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna yksi aikuinen ei ehdi mitenkään auttaa tunnin aikana 25 erilaista oppijaa. 

Miksi kunnat eivät palkkaa enemmän opettajia ja koulunkäyntiavustajia? Miksi oppilaiden vanhemmat eivät pistä kuntapäättäjiä vastuuseen vaan rääkyvät jonkun hallituksen tai yksittäisen ministerin perään, jotka ei opettajia palkkaa? Mihin kunnat hassaavat rahansa?

Miksi taivaalta ei sada rahaa?

Ensinnääkään yhteiskunnalla ei ole rahaa. Toiseksi ei ole tarpeeksi ihmisiä jotka haluavat olla opettajia.

Vierailija
78/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Erilaiset oppijat hyötyvät toistensa seurasta, jos homma on hallussa ja resurssit kunnossa.

Sepä se, kun ne resurssit eivät ole kunnossa. Opettaja ei voi monistaa itseään. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna yksi aikuinen ei ehdi mitenkään auttaa tunnin aikana 25 erilaista oppijaa. 

Miksi kunnat eivät palkkaa enemmän opettajia ja koulunkäyntiavustajia? Miksi oppilaiden vanhemmat eivät pistä kuntapäättäjiä vastuuseen vaan rääkyvät jonkun hallituksen tai yksittäisen ministerin perään, jotka ei opettajia palkkaa? Mihin kunnat hassaavat rahansa?

Miksi taivaalta ei sada rahaa?

Ensinnääkään yhteiskunnalla ei ole rahaa. Toiseksi ei ole tarpeeksi ihmisiä jotka haluavat olla opettajia.

Tämä on valetta. Opettajia on enemmän kuin heille on virkoja. Ainoastaan erityisopettajista on pulaa.

Aineenopettajiksi ja luokanopettajiksi hakijoita on paljon ja sisäänpääsy koulutukseen vaikeaa. Valmistuneet joutuvat odottamaan vakivirkaa usein vuosia.

Vierailija
79/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia on myös amiksessa ja lukiossa.

Amiksessa karsittu opetusta ja vähennetty opettajia. Keskeyttäneitä oppilaita paljon.

Lukio-opetuksen uudistus meni metsään. Oppilaat uupuu kaiken itseohjautuvuuden keskellä. Avuksi tarjottu ylioppilaskokeitten poistoa, joka ei onneksi toteudu.

Pisa-tuloksissa Viro meitä edellä, samoin opintojen tukemisessa ja joustavuudessa.

Suomalaisten koulutustaso Oecd: n tilastojen mukaan alle keskitason. Olemme Turkin ja Chilen välissä.

Muut pohjoismaat loistaa.

Vierailija
80/86 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätöillä saadaan näppärästi kaikki siirrettyä seuraavalle luokka-asteelle.