Onko epäkohteliasta kysyä kassaa kahville?
Kun ehkä kerran kymmeneen vuoteen joku edes vähän värähdyttää, ei usein tee mieli tutustua. Nyt tekisi. Kysymyksessä on kassa, kaiketi opiskelija. Hänellä on persoonallinen ulkonäkö, satumainen, jonka en usko vetoavan kaikkiin. Lisäksi hän on hyvin pitkä, minua, keskimittaista miestä, pidempi.
Hän osaa myös teititellä oikein ("oletteko saanut" eikä "oletteko saaneet") ja hänen käytöksestään syntyy ylipäänsä jostain syystä sivistynyt vaikutelma.
Yli vuoden päivät olen kassalla viikonloppuisin tyttöä nähnyt. Heti ensinäkemästä on kutkuttanut kummallisesti ja minusta tuntuu (saattaa tietenkin olla ihan harhaa), että tytöstäkin on. Kuittia ojentaessa katseet kohtaavat tarpeettoman pitkään ja esimerkiksi tänään ostoksia hihnan päässä pakatessani katse alas käännettynä näin sivusilmällä, kuinka hän vilkaisi minua, vaikka kassalla oli jo uusi asiakas.
Nämä tuntemukset saattavat olla tietysti vain toiveiden luomaa harhaa.
Harmittaa, että tyttö sattuu olemaan kassa, koska tapaan ani harvoin tunteita herättäviä naisia, eikä asiakaspalvelijoita kai ole sopivaa kysyä kahville. Jos kuitenkin yrittäisi, onko siihen mitään järkevää tapaa? Vai annanko vain olla?
Kommentit (321)
Ihan vinkkinä nuorille aspatyöntekijöille. Jos kassalle tulee joku (vähän vanhempi) mies yksin, eli ilman vaimoa tai perhettä, ei kannata ryhtyä liian ystävälliseksi. Kuulostaa tylyltä, mutta näin ainakin säästyy vainoajilta ja laittaa kampoihin asiattomalle käytökselle. Esimerkiksi kaupan kassalla ei tarvitse ottaa kummoista katsekontaktia asiakkaaseen. Kunhan vaan tervehtii pikaisesti ja vaikka nyökkää asiakkaan suuntaan.
Monet miehet tulkitsevat naisten ilmeitä ja eleitä väärin. Hymyily, pidempi katsekontakti, typerille vitseille nauraminen ja mukava jutustelu viestittävät vainoajalle, että olet kiinnostunut hänestä. Jos tyyppi jää vielä roikkumaan siihen ja yrittää höpötellä, ala vaan ottamaan seuraavan asiakkaan tavaroita tai laita kassa kiinni ja lähde pois tilanteesta. Itsekin olin nuorempana aivan liian naiivi ja ajattelin, että jos kohtelen ihmisiä mukavasti, saan ystävällistä ja asiallista kohtelua takaisin. Mutta eihän se mene niin. Kerran jouduin jopa piiloutumaan yhdeltä hyypiöltä, joka lähti seuraamaan minua.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuutesi ovat reilusti alle 1%. Mutta mitäpä sinä kysymällä menetät?
Tällä asenteella ne ovat nolla.
Ilman muuta voit kysyä, mutta suoraan, ilman mitään lappuja ja silmäniskuja kuten joku tuolla ehdottaa.
Voisit ensin aloittaa alkamalla tervehtiä ja jutella jotain pientä, ja kun pääsette puheväleihin pyydä kahville.
Kehenkään kun ei voi tutustua jos kumpikaan ei aloitetta tee.
Katso reilusti silmiin, hymyile, ole ystävällinen ja asiallinen. Normaali ihminen vastaa ystävällisyyteen ystävälisyydellä.
Mahdollisuutesi ovat nolla jos et tee mitään, paljonko niitä on sitten jos/kun teet aloitteen, tietää vasta sitten kun olet suusi avannut. Onnea matkaan ja rohkeasti asiaan. Sen näkee sitten mitä seuraa.
Olen itse nainen, (en kaupan kassa) enkä todellakaan kokisi jotain silmäniskuja ja epämääräisiä lappuja ainakaan positiivisena. Reilu lähestyminen asiallisesti, ja jos kiinnostus ei ole molemminpuolinen niin ei sitten ole. Se riski on otettava jos jotain tulosta koskaan haluaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuutesi ovat reilusti alle 1%. Mutta mitäpä sinä kysymällä menetät?
Juurikin tuolla prosentilla.
Koska kysymys todellakin kuuluu; Oletteko saaneet, ei oletteko saanut.
Yleensä sanoisin, että anna sen olla rauhassa, mutta ap vaikuttaa järkevältä ja myös oikeasti ihastuneelta.
Ap, anna hänelle käyntikorttisi, johon olet kirjoittanut, että soita, jos haluat lähteä kahville.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat lyhyen lapun tyyliin "Olisi mukava käydä yhdessä kahvilla. Jos ajattelet samoin ilmoittele numeroon: 123456789. Terveisin: Esko". Ja ojennat sen samalla kun teet pienet ostokset. Kun ihmettelee, niin isket silmää ja poistut kamojesi kanssa.
Muuten ok, mutta ei silmäniskua! Vain hymy. N
Asetelma on vähän epäreilu kun toinen on töissä ja pitäisi olla kohtelias asiakkaita kohtaan.
Lisäksi on hyvä miettiä, haluatko olla SE "vi--u tuola se ääliö taas tulee" asiakas, joka kerta kun menet kyseiseen kauppaan.
Minusta on, äärimmäisen epäkohteliasta. Kassoja lähestytään paljon. En usko, että miesvaltaisilla aloilla on tällaista ongelmaa.
Jos olisin kassa vähäinenkin kiinnostukseni häviäisi, jos asiakas käyttäisi tuota asetelmaa asiakas-asiakaspalvelija väärin. Osoittaisi epäarvostusta minua kohtaan sekä myötäelämisen puutetta, epätasa-arvoista ajatusmaailmaa.
Jos törmäät häneen vapaalla, ota kontaktia sillon. Älä kuitenkaan ala vainota häntä.
Onko niille tehty jo kroppakin? Kai osaavat sanoa muutakin kuin: Jos sinulla ei ole S-Etukorttia, Paina ei etukorttia? Kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen.
Miksi aloitus on saanut niin paljon alapeukkuja? Ihan asiallinen aloitus ja aito pohdinta asiasta.
Lappu on hyvä idea. Voihan se olla, että tuossa olisi nyt se elämäsi tilaisuus ja rakkaus, joten älä heitä sitä hukkaan! Lappu on siitä hyvä, että kassa voi ignoorata asian, jos ei halua/pysty kahville lähteä. Siihen voisi ehkä kirjoittaakin vielä "Kunnioitan päätöstäsi enkä mainitse asiaa enää ikinä, jos et ota yhteyttä" tms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitus on saanut niin paljon alapeukkuja? Ihan asiallinen aloitus ja aito pohdinta asiasta.
Koska se kassa on siellä kaupassa _töissä_. Mitä ilmeisimmin ap ei ole hänen kanssaan edes jutteluväleissä. Ei vaihda normaaliin tapaan muutamaa replaa aina asioidessaan, kuten tuttujen kassojen kanssa tehdään. Miten maailmassa jollekin voi edes tulla mieleen pyytää kahville ihmistä, jonka kanssa ei keksi juttua edes siinä tilanteessa, kun hänet toistuvasti kohtaa?
Ymmärtäisin ap:n kysymyksen, jos hän olisi kertonut, että aina kyseisessä kaupassa käydessään hän juttelee em kassan kanssa ja juttu luistaa hyvin ja molemmat selvästi tykkäävät jutella toistensa kanssa, ja nyt hän miettisi, voiko ja kehtaako asiaa viedä eteenpäin kysymällä, voisivatko he tavata myös töiden ulkopuolella. SIlloinkin olisin hyvin varovainen ehdottamaan mitään kahvikutsua, mutta nythän tilanne ei ole edes tuo. Ap asioi kassalla, emme tiedä murahtaako hän edes tervehdyksen ja kiitoksen vai meneekö mykkänä ohi ja vilkuilee sitten ostoksia pakatessaan kulmien alta. Miksi yksikään nainen haluaisi lähteä kahville sellaisen miehen kanssa? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, tiedättekö yhtään naista, joka asiakaspalvelutehtävissä työskennellessään olisi tavannut seurustelukumppanin?
Kaarle Kustaa ja Silvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kauppa myöhään auki? Mene joskus sinne ennen sulkemisaikaa tai aikaisin kun on hiljaista ja koeta osua kassalle niin ettei siellä ole muita? Voisit siinä maksamisen yhteydessä heittää jotain läppää ja katsoa saatko vastakaikua. Ehkä tuossakin tilanteessa on vaikea arvioida mikä on vihreä valo ja mikä normaalia aspan kohteliaisuutta.
Joo pikkasen karmivaa toi just ennen sulkemisaikaa...
No heti aamulla sitten kun on hiljaista. Joku kirjoitti että ihan normaalisti keskellä päivää pystyy juttelemaan ostosten maksamisen lomassa mutta onhan siinä nyt ihan eri tunnelma kun on selän takana pitkä jono vs olette kahdestaan siinä tai ehkä yksi muu tyyppi selän takana. Itsestään selvää pitäisi olla ettei jäädä keskustelun jälkeen enää vaanimaan kaupan nurkille vaan mennään kotiin niin kuin normaalit ihmiset.
Oletteko - teitittely kassan puheessa voi kertoa myös kassan mielessä olevasta suuresta ikäerosta. Jättäisin kysymättä. Juttele kassalle muuten ja tutustu.
Jos olet nainen, joka haluaa pyytää mieskassaa kahville, niin ei ole mitään epäkohteliasta. Jos taas olet mies ja kassalla työskentelee nainen, niin on epäkohteliasta.
Tyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läväytä kassalle kaupan isoin kurkku ja liukkaria. Kehaiset siinä, että housuissa olisi samanlainen patukka tarkolla, lähteekö neiti iltaa istumaan kotiini.
Muuten hyvä, mutta siihen viereen tupsahtaa kuitenkin joku helvétíñ kukkahattutäti.
On vaikea uskoa että kukaan kirjoittaisi tosissaan nuo kaksi viestiä mutta saattaa olla että kirjoitti sittenkin, koska yllä ex-kassaneiti kirjoittaa miehestä joka rupesi ehdottelemaan pikaisia vessassa ihan siinä kassalla asioidessaan. Tällaisia oikeasti on. Ja onko tuossa samalla rationalisointi tilanteen menemiselle pieleen, joku kukkahattutäti pilasi kaiken? Tiedoksi sulle että näissä tilanteissa naiset on kiitollisia jos kukkahattutäti tai -setä puuttuu tilanteeseen ja tulee avuksi. Sinä joka kirjoitit ylle kurkusta ja liukkarista, paljasta trollasitko vai kuvitteletko ihan oikeasti että nainen voisi lämmetä tuollaiselle lähestymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nainen, joka haluaa pyytää mieskassaa kahville, niin ei ole mitään epäkohteliasta. Jos taas olet mies ja kassalla työskentelee nainen, niin on epäkohteliasta.
Toksinen feminiisisyys on aiheuttanut mediankin vallanneen Misandria-kierteen jota hallituksessakin on havaittavissa. Tässäkin vastakkainasettelussa tulee misandria esiin
Jättäkää nyt työtään tekevät ihmiset rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pyysi sinnikkäästi ja pitkään eräs mies treffeille, ja monesti asiallisesti sanoin ei ja että mua ei valitettavasti kiinnosta/että koen tuon jatkuvan kyselyn ahdistavana kun mies oli kuitenkin jotain 60 ja itse lukiossa silloin eli 18v, mutta välittikö hän siitä tai kunnioittiko hän minun ei sanaa? No ei todellakaan. Hän kävi aina mun vuoroilla kaupassa, ja työkaveri sanoi että se kävi katsomassa usein kun en ollut töissä ja lähti huomattuaan etten ollut vuorossa silloin. Mua alkoi ahdistamaan töihin meno, mutta menin. Sitten tuli se tilanne että hyllyttäessäni, hän tuli takaa päin ja puristeli minua. Silloin tuli pomo paikalle ja kerroin tilanteen ja tämä mies sai kauppaamme porttikiellon. Eipä se auttanut kun hän oli urkkinut enirosta tietoni ja tulloin onneksi asuin kotona, mutta hän istui autossaan kadulla, katsellen taloomme. Siinä vaiheessa oli pakko kerhoa vanhemmille asiasta ja isäni raivostui, käyden jututtamassa tätä miestä joka oli lähtenyt karkuun autollaan. Poliisi ei tehnyt mitään ja tuo kyttääminen jatkui tuosta, kunnes yhtäkkiä loppui. Sain kuulla että tuo mies olisi r*iskannut jonkun ja joutunut vankilaan ym.
Mutta, omasta mielestäni koen että voi kysyä asiallisesti mahdollisista treffeistä, mutta jos myyjä sanoo ei, on se hyväksyttävä.
Seurasin kerran juurikin tällaista tilannetta. Tuon ikäisen oloinen ja erittäin vaivautuneena näköinen nuori tyttö ja noin kuuskymppinen mies. Oli ilta ja hiljaista kaupassa, papparainen onnistui hoveroimaan aivan liian lähellä kassaneitiä vaikka oli linjasto välissä. Mietin että eikö tuo mies todella huomaa miten torjuva ja ahdistunut on kassatytön olemus.
Joko ei huomaa (= tyhmä sosiaalisesti inkkeli) tai ei välitä (= veemäinen alistajamulkero).
Kuinka paljon näet Alman näköisiä asiakaspalvelussa? Niinpä. Yleensä niihin töihin valitaan ihmisiä, joiden ulkonäössä ei ole mitään isompaa "ongelmaa". Luultavasti tämä ap:n "ei-ihanteen-mukainen" kassatyttö lukeutuu myös sellaisiin.