Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kotiin saa ihanan tuoksun?

Vierailija
15.01.2023 |

Miten saada ihana tuoksu kotiin? Olen huomannut, että matkoilta tullessani kotona haisee ummehtuneelta ja pahalta, ja se häiritsee minua ja kotiin tuleviani vieraitani suuresti. Olen yrittänyt siivota ja pitää huoneet puhtaana, mutta haju ei lähde. Onko jollain keinoa saada kotiin raikas ja ihana tuoksu ilman, että se on liian voimakas tai teennäinen? Kiitos jo etukäteen kaikille neuvoista!

Kommentit (410)

Vierailija
161/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat anopiltani. Hän "siivoaa" kyllä usein. Silti hänellä on keittiön pöytä tahmainen, istuintytnyt täynnä rasvalaikkuja, hänen eteisensä täynnä vanhoja ja haisevia vaatteita, mattoja ei tuuleteta tai pestä koskaan, sohvaa ei imuroida ikinä, peittoja ei olla viety ulos koskaan ja ne vaihdetaan kerran kymmenessä vuodessa. Sanomattakin selvää, että haisee ja on inhottavaa käydä siellä.

Vierailija
162/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siellä ole home tai muita esim. kosteusvaurioita? Olin tässä aiemmin poissa noin 4 kk eikä asunnossani ollut mitään kummallisia tai epämiellyttäviä hajuja kun tulin takaisin. Voit tietysti käyttää jotain hajusteista mutta jos asunnossa on joku ongelma niin ei ne sitä pois ota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slaidaa deeämmää

Vierailija
164/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lorauta pyykin joukkoon pestessä hieman etikkaa, Lidlistä saa sopivaa. Pari kertaa vuodessa käytä pesukonetta 90 asteeessa, etikan, sitruunahapon ja pienen pesupulverimäärän kera. Laita tarvittaessa mukaan joku romu t-paita (jonka olet valmis menettämään) jos koneessa on jotain ihme tyhjän pesurummun tunnistimia tms.. (ei anna vettä tarpeeksi tällöin)

Loppuunkäytetyt lenkkarit haisevat (todettu juttu), jos et halua luopua niistä, pese ne pohjalliset irti pesukoneessa, pesupulveria vähän, etikkaa ja sitruunahappoa (jos on). Poista suihkulla (esipese) ensin maa-aines, neulaset, tms. lenkkareista pois, jotta ne eivät turhaan tuki pesukonetta.

Puhdista vessanpytty, viemärit, jääkaapit, pakastimet ym. tavanomaiset epäillyt paikat (kuten jo mainittu muiden toimesta).

Jos ei auta, yritä vielä paikantaa hajun lähde (joo voi olla vaikeata). Ongelma voi olla rakenteissa tai ilmanvaihdossa (putket). Käytä rakennusalan ammattilasta, jos varaa ja mahdollista. Rakenteita voi tutkia myös tarkistus-/letkukameralla jonka saa ujutettua hankaliin paikkoihin.

Vierailija
165/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putsaa kaikki viemärit ja wc pönttö, puhdista tulo ja meno tuulettimet, pyyhi lattiiat ja pölyt raikkaan tuoksuisella yleispesu aineella (esim kiilto lime), roskispussiin mitallinen kahvinporoja suoraan pussista, ja muutenkin vie roskia ulos ahkerasti, jos on pesukone, tyhjennä vedet kunnolla myös nukkasihti, ja pese se pesukone joka 10nen pesun jälkeen 60 asteessa ilman pesuainetta. Laita yöksi fairyä keittiön pesualtaaseen ja valuta aamulla kuumaa vettä, lähtee rasvat ym putkista, ja tuo kannattaa tehdä kerran viikossa vähintään.

Vierailija
166/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese vaatteet tarpeeksi usein äläkä seisota turhia vaatteita naulakossa. Pese sohvan ja nojatuolien päälliset mahdollisuuksien mukaan. Tuuleta peitot ja tyynyt kerran viikossa ulkona ja vaihda samalla lakanat. Pyyhi pölyt joka viikko. Tuuleta kotonasi ahkerasti. Myös verhot tulisi pestä välillä. Keittiön kaappien ja muidenkin kaappien päälliset kannattaa pyyhkiä pölyistä. Onko sinulla ummehtuneita ja vanhoja kirjoja? Poista ne.

Vierailija
167/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmanvaihto kuntoon, jos ei toimi.

Kodin tekstiilien, kenkien ja vaatteiden tarkistaminen hajujen varalta ja pesu.

Kenkien tuuletus aina käytön jälkeen, irtopohjalliset ulos lenkkareista, kengännauhat auki.

Verhot keräävät joskus yllättävän paljon hajuja. Vuokraa kerran vuodessa tekstiilipesuri, jolla voit pestä sohvat ja patjat yms. Sohva saattaa kerätä älyttömästi likaa itseensä! (määrän näkee pesurin likavesisäiliöstä)

Imurin suodattimeen ennen imurointia pari-muutama tippaa eteeristä öljyä kuten vaikka kaneli, sitruuna, laventeli, piparminttu, teepuu, eukalyptus... Sopii myös pyykinpesukoneen huuhteluainelokeroon etikan kanssa laitettavaksi. Eteeriset öljyt saattavat saattavat sopia myös hajusteyliherkille, joille keinotekoiset hajusteet eivät sovi.

Roskat vietävä joka päivä ja myös roska-astiat puhdistettava, jos ovat likaantuneet.

Vierailija
168/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla on muitakin vastaavia ja itketkö taiteesta? :D

Vierailija
169/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa provoilu!

Vierailija
170/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvolatukka

Vierailija
171/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oli ihan pakko tämäkin ketju avata ja kommentoida? :)

Vierailija
172/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole aikaa kuunnella jonkun valittelua kotona haisevasta hajusta, etsi itse ratkaisu tai vaihda asuntoa.

Miksi käyt tällä palstalla?

Vierailija
173/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todella raikas tuoksu kotona

Siivoan sen viikottain

Pesen pyykit ja tuuletan

Vaihdan lakanat

Vieraani aina kehuvat kotini tuoksua

Käytän tuoksukynttilöitä

En omista lemmikkejä

En tupakoi

Tuuletan, tuuletan, tuuletan

Olohuoneessani on huonetuoksu

Taloni on aina putipuhdas

Siksi minulla ei ole hajuongelmaa

Toisin kuin sinun likaisessa rottia vilisevässä

läävässä

Onko se niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
174/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sulta ei puutu kuin hyvät käytöstavat

Vierailija
175/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muttajoo ihan naurettavaa lässytystä ja yksittäisiin sanavalintoihin takertumista

Vierailija
176/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää ja lapsellista

Vierailija
177/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oli ihan pakko tämäkin ketju avata ja kommentoida? :)

Vierailija
178/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkimalla sellaisen emännän joka siivoaa, keittää kahvia ja leipoo pullaa. Eikä hanki lapsia tai kissoja jotka haisee.

Vierailija
179/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata pihalla tai parvekkeella laventelia kesäisin, kuivaa se ja sitten kerran kuussa ota purkista kuivaa laventelia kangaspusseihin ja laita ympäri kotia.

Voi ostaa myös kaupasta.

Vierailija
180/410 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin Livingin DayDream tuoksun, https://tinyurl.com/22n3ca6x ja tuoksu on mukavan pehmeä ja saankin sillä koko talon ummehtuneen hajun pois kun laitan sen olohuoneeseen. Noilla tikuilla pystyy myös säätää sitä voimakkuutta, jos on liian vahva tai himmeä tuoksu.

Mulla on tuoksuyliherkkyys niin ei saa käyttää tuollaisia!

Miten sinä tähän tilanteeseen liityt? Tuskin ko. huoneistossa koskaan vierailet.