Miten kotiin saa ihanan tuoksun?
Miten saada ihana tuoksu kotiin? Olen huomannut, että matkoilta tullessani kotona haisee ummehtuneelta ja pahalta, ja se häiritsee minua ja kotiin tuleviani vieraitani suuresti. Olen yrittänyt siivota ja pitää huoneet puhtaana, mutta haju ei lähde. Onko jollain keinoa saada kotiin raikas ja ihana tuoksu ilman, että se on liian voimakas tai teennäinen? Kiitos jo etukäteen kaikille neuvoista!
Kommentit (410)
Huomasin meillä saman, kun tulimme viikon matkalta. Outo tunkkainen haju, joka ei ole kosteuden eikä lian hajuista. Ja siivotaan kyllä usein, jouluksi ihan koko kämppä katosta lattian ja kaapit myös. Eli just pari viikkoa ennen tuota hajun huomaamista oli siivottu kunnolla. Omituista kyllä.
Aika monessa kodissa haisee köyhyys
Mitä sä ap siis teit siellä Hesessä?
Väännä vetelät tortut viemäriritilän päälle ja yritä haihduttaa suihkuttamalla kuumalla vedellä. Mieheni teki näin tullessaan humalassa kotiin.
Kotoisa kanelipullan tuoksu täytti koko kodin.
Oma henkilökohtainen puhtaus on siivoamisen ohella tärkeää, säännöllinen tuuletus, puhtaat tekstiilit.
JOS OLET KOKOOMUSLAINEN NIIN VAIHDA ÄKKIÄ PUOLUETTA (SDP) NIIN ITSEKKIN TUOKSUT RAIKKAALLE ETKÄ TUNKKAISELLE NIIN KUIN KOKOOMUSLAINEN...
Aja äijä ulos piereskelemästä ja tuuleta.
Ei hitto et me voimaannuttiin! Kaikki stagella inspiroitu ihan SAIRAASTI!
Jos siivous ei auta, niin otsonoi kämppä. Vaatii vähän vaivannäköä, mutta kannattaa.
Tämä on siis laite, jota käytetään, kun joku on vaikka kuollut kotiinsa ja maannut siellä viikkoja.
Poikkeavaan hajuun on käytännössä aina jokin syy. Mikä ikinä syy onkaan, hyvin toimiva ilmanvaihto vähentää sitä. Silti kehnomminkaan vaihtuva ilma ei lähtökohtaisesti haise kovin kummalliselle, jos asunnossa ei ole materiaaleja, joista haihtuu emissioita (eli jonkin sortin kemiallisia yhdisteitä).
Useimmat eivät sitä ajattele, mutta vanhat materiaalit haisevat helposti joltain ihan vain siksi, että hajoavat kemiallisesti. Kyse ei siis ole vain siitä, että olisivat vuosien mittaan imeneet itseensä hajuja. Esim. vanha lastulevy vapauttaa formaldehydiä, joka haisee pistävältä.
Jos kyse ei ole irtaimistosta tai viemäri/ilmanvaihtojärjestelmästä, kannattaa tarkastella kriittisellä silmällä rakenteita. Ulkopuolelta tuleva kosteus aiheuttaa helposti vaurioita niin kattoon, ulkoseiniin kuin maan tasalla lattioihinkin. Ja riemua voivat lisätä myös lattian alla olevat kerrokset erilaisia pinnoitteita. Muovipäällisiä (laminaatti, vinyylilankku, muovimatto) ei pitäisi IKINÄ laittaa päällimmäiseksi kerrokseksi, koska ne eivät hengitä. Erityisesti linoleum (eli juuttipohjainen muovimatto) on ongelma, kuten joku totesikin. Siinä on luonnonmateriaaleja kuten pellavansiemenöljyä, joka alkaa haista ihan siinä missä muukin orgaaninen tavara heikoissa olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole aikaa kuunnella jonkun valittelua kotona haisevasta hajusta, etsi itse ratkaisu tai vaihda asuntoa.
Ei nämä keskustelut ainakaan kuulu minun korviini saakka, vaan näen nämä. Jospa vaan hyppäät yli sellaiset keskustelut joihin sinulla ei ole aikaa? Tai et avaa ollenkaan vauva.fi sivuja, kun ei ole aikaa....
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä ap siis teit siellä Hesessä?
Mitä sä igor teet siellä pietarilaisessa kellarissa?
Siis porukka kuvailee kotinsa haisevan sisäilmaongelmaiselta, jotkut jopa suoranaiselta homeelta ja ratkaisuehdotus on huonetuoksu? Oppikaa käyttämään ilmanvaihtoa oikein älkääkä sulkeko korvausilmaventtiileitä. Myös ilmanpoiston toimivuus tulee tarkistaa.
En muuten varmastikaan mene huomenna töihin!
Sana "potilaat " unohtui ekasta lauseesta.