Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkaus ja ei kertakaikkiaan ole ketään saattajaa

Vierailija
15.01.2023 |

Uskooko hoitohenkilökunta jos valehtelen että saattaja odottaa parkkipaikalla vai onko niiden pakko antaa potilas saattajalle?

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä se olisi noloa? Mulla oli sappirakon leikkaus ja ei saattajaa, niin sanoin vaan että ei ole. Vietin sitten yhden yön sairaalassa tarkkailussa eikä siitä sen kummempaa numeroa tehty. En tiedä miksi olisin vaarantanut turvallisuuteni vain siksi etten tuntenut ko. Paikkakunnalta vielä ketään niin läheisesti. Ihan rohkeasti sanot vaan, että ei ole saattajaa.

PS. Minäkin olin nuori ja hyvässä kunnossa, (sappikivet ovat vahvasti perinnöllisiä) mutta koskaan ei tiedä miten anestesialääkkeet vaikuttaa ja itsensä voi loukata vakavastikin.

Kyllä mä antaisin paikan seuraavalle leikattavalle, jos vain itse pääsisi kotiin. Tosiaan taksiin soitat, siellä kyllä palvellaan. Tai on kai sulla joku naapuri tms.  Sanot että tulee taksilla ja hakee sinut osastolta ja pääsee heti kotiin takaisin ja sinä maksat.

Itse jouduin omaistani etsimään, kun oli osaston ovet jo lukossa  ja piti etsiä vahtimestari  laskemaan minut sisälle ja noutamaan saatettava.

Vierailija
62/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaja tarkoittaa sitä että hän tulee hakemaan sinut osastolta tms paikasta, ihan siitä paikan päältä ja yleensä saa myös suullisia ohjeita miten menetellä siinä yhteydessä. Hoitohenkilökunta voi hyvin sanoa etteivät voi antaa sinun lähteä yksin ulos. Vastuu on heillä jos tuuperrut johonkin tai tapahtuu jotain muuta mikä seuraa siitä että sinut on päästetty ilman sitä saattajaa. Tekisit heille aika törkeästi jos valehtelet että saattaja on vaikkei ole. Itse kertoisin suoraan ettei ole ketään joka voi tulla, jotainhan siinä on keksittävä.

Tätä pelkäsin. Taidan siirtää koko operaation.

Ap

Ihan turha sirtää yhtän mitään.Soita soisali virasto järkävät satajan munkin avun kotiisi jos leikauksen jälken yksin et pärjää.On ihan normalia vakavaraistenkin ja työssä käyvinen otta kontakti sairalareisujen tulessa ja leikkauksen joutuessa sinne ja saada apu.Josta maksat oletetavasti tulojesi mukaan. Moni ei kehtaa soitaa edes kysyä? Mutta onko kiva joutua sitten joku laitos toipumaan vuode osastolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sairaaloissa on sosiaalihoitajia, jotka käsittääkseni järjestelevät kotiutettaville potilaille tarpeen vaatiessa mm. kotiapua ja kaiketi sitä kautta järjestyy myös leikkauksessa olleelle potilaalle saattaja kotimatkalle jos se katsotaan tarpeelluseksi. Jos potilas on sen ikäinen ja kuntoinen, että hoitaa itse asiansa ja kykenee huolehtimaan itsestään hänen täytyy avata itse suunsa ja pyytää apua jos kokee sitä tarvitsevansa. Iäkkäiden potilaiden kohdalla käsittääkseni kotiolot ja avun tarve varmistetaan aina kotiutettaessa.

Vierailija
64/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaatimuksena oli, että on aikuinen ihminen seurana leikkauspäivää seuraavan yön, tietysti tuon saattajan lisäksi.

65/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hoitajat jää varmistamaan, että onko saattajaa oikeasti.

Vierailija
66/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaukseen tulijan sanaa uskotaan sillä osastot ovat melko täynnä sairaaloissa. Sitä paitsi saattaja voi hyvin olla taksimies joka vie kotiin. Nykyvaatimus on kai että yön yli olisi seuraa mutta eiköhän riitä jos vaikka naapurilta voi tarvittaessa kysyä apua jos ei ole ketään sukulaista tai ystävää paikkakunnalla. 

Vierailija
67/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua ainakin on uskottu. Varsinkin näinä aikoina kun moneen paikkaan ei haluta vierailijoita saattajien muodossakaan. 

Nukutuksen jälkeen vain kävelin autooni ja ajoin kotiin. 

Vierailija
68/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni sairaaloissa on sosiaalihoitajia, jotka käsittääkseni järjestelevät kotiutettaville potilaille tarpeen vaatiessa mm. kotiapua ja kaiketi sitä kautta järjestyy myös leikkauksessa olleelle potilaalle saattaja kotimatkalle jos se katsotaan tarpeelluseksi. Jos potilas on sen ikäinen ja kuntoinen, että hoitaa itse asiansa ja kykenee huolehtimaan itsestään hänen täytyy avata itse suunsa ja pyytää apua jos kokee sitä tarvitsevansa. Iäkkäiden potilaiden kohdalla käsittääkseni kotiolot ja avun tarve varmistetaan aina kotiutettaessa.

Kyse oli varmaan alunperin päiväkirurgisista toimenpiteistä joiden jälkeen olisi hyvä olla saattaja ja seuraa seuraavaksi yöksi. Isompien leikkausten jälkeen ei kotiin pääse ennen kuin on tarpeeksi hyvässä kunnossa. Jos toipuminen etenee hitaasti niin sitten potilas voidaan lähettää jatkohoitoon terveyskeskuksen vuodeosastolle tai muuhun jatkopaikkaan. Missään tapauksessa ei ole järkevää kotiuttaa huonokuntoista potilasta vaan hänen tulee pärjätä kotona. Jos kotiapuja tarvitaan niin se on järjestettävä niin kuin kirjoitit.

Vierailija
69/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ikävää. Minullekin on tehty useita toimenpiteitä, joissa pitää olla saattaja. Todella harvoin kukaan kerkeää keskellä päivää saattajaksi. Pitää vaan itse pärjätä jotenkin.

Vierailija
70/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päiväkirurgisessa leikkauksessa ja saattaminen oli sitä, että hoitaja näytti ovelta, mistä taksin voin ottaa. Leikkaus tehtiin nukutuksessa n. klo 13 ja kotiin pääsin klo 19.

Vierailija
71/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sinut päästää pois, vaikka ei olisi saattajaa. Kerrot vaan, että tilaat taksin suoraan kotiovelle.

Vierailija
72/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kertaakaan päässyt nukutuksessa tehdystä päiväkirurgisesta toimenpiteestä kotiin ilman että saattaja hakenut osastolta. Näin sekä kunnallisella että yksityisellä. Ja aina on ollut optio että saa jäädä yöksi vaikka saattaja olisi.

Vierailija
73/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet onnistunut karkottamaan ihan kaikki ihmiset ympäriltäsi?

Tiedän, että olet vain ilkeä, ja mieluummin olen yksinäinen kuin ilkeä. Mutta vastaanpa silti:

Ketkä "kaikki"? Ihminen ei voi itse vaikuttaa siihen, mihin sukuun syntyy. Voi olla ettei ole yhtä ainoaa sisarusta tai serkkua, tai ne asuvat satojen tai tuhansien kilometrien päässä. Vanhemmat voivat olla sairaita, alkoholisteja, tai kuolleet. Ihminen on voinut muuttaa paikkakuntaa eikä aikuisena kovin helposti saa uusia ystäviä tai edes tuttavia. Tai kumppania. Työ voi olla etätyötä tai kollegat niin eri demografíasta ettei heitä voi pyytää (esim itsellä kaikki kollegat miehiä).

Ei siis kyse useimmiten ole muiden karkottamisesta, vaan ettei ketään ole alkujaankaan. Ennemmin ihmettelen jos sinulla on ketään läheistä, kun olet niin ilkeä.

Vierailija
74/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä surullista miten täysin yksin moni on ja kärsii siitä. Ei edes rahaa saada ketään apuun pakkotilanteessa. Itse tilasin taksin ja maksoin kuskille ekstraa että hakee minut sisältä asti ja saattaa kotona asuntoon saakka. Ei ongelmia, pari soittoa vaati että hoitui naiskuski tekemään tuon mutta pieni vaiva toki. En ala tuttuja vaivata tuollaisella jutulla.

Ei tarvii ihmetellä kun suomi on täynnä mt ihmisiä. Kauhee yksinpärjäämisen kulttuuri. Mitä varten ystävät on?

Yksinpärjäämisen kulttuuri usein alkaa juuri siitä kun tosipaikan tullen se ystävä kääntää selkänsä. Itseensä siinä on silloin luotettava, ja pakko sanoa että paras vaihtoehto se yleensä onkin.

Vierailija
75/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkirurgisen operaation jälkeen piti saattajan hakea osastolta, ei riitä, että on jossain näkymättömissä.

Meillä mies oli toimenpiteen jälkeen yön yli sairaalassa ja lähti seuraavana päivänä omalla autolla pois.

Vierailija
76/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo on ongelmia. 90 v sisareni meni tammisaareen leikattavaksi (nivel). Taksi vei sinne ja toi kotiin. Ei siinä muuta saattajaa ollut.

Itse olen ollut kahdessa leikkauksessa, otse mennyt ja itse tullut kotiin. Ei kukaan osastolla kysellyt mitään, sanoivat vaan älä lähde ennenko hoitaja tuo kotiohjeet.

Tytär kävi isossa leikkauksessa, häneltä olivat kysyneet onko ketään aikuista muutamia päiviä paikalla.

Itse kävin isossa leikkauksessa avosydänleikkaus niin viikko oltiin sairaalassa ja leikkauksen jälkeen ensimmäinen vuorokausi teholla.

Vierailija
77/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punaisella Ristillä on ainakin omalla paikkakunnallani ystävätoimintaa, jossa osa ystävistä toimii myös saattajina esimerkiksi sairaalaan. Ksy paikallisesta SPR:n osastosta.

Joo mutta uskon todellakin pärjääväni ilman saattajaa taksin avulla. Olen työikäinen ja hyväkuntoinen.

Ap

Entä, jos sattuu jotakin? Taksikuski on silloin vastuussa. Etkä muuten pääse edes sairaalasta, jos saattaja ei tule hakemaan.

Vierailija
78/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot sairaalassa henkilökunnalle ettei ole saattajaa, jäät todennäköisesti vielä yhdeksi yöksi osastolle seurantaan. Maksaa viitisenkymppiä lisää, ei tuossa mitään ongelmaa ole. Ei sieltä ketään minkään tilanpuutteen vuoksi kotiuteta, jos tarvitsee seurantaa eikä ole ketään kotona auttamassa.

Vierailija
79/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkirurgisen operaation jälkeen piti saattajan hakea osastolta, ei riitä, että on jossain näkymättömissä.

Meillä mies oli toimenpiteen jälkeen yön yli sairaalassa ja lähti seuraavana päivänä omalla autolla pois.

Ei saa lähteä omalla autolla. Kai nyt ymmärrät, että leikkauksessa annettu anestesia- aineita, ja kipulääkkeitä, jotka vaikuttavat ajokykyyn. Eli miehesi on syyllistynyt rattijuoppouteen.

Vierailija
80/89 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nimenomaan taksikuski voi olla se saattaja ja lisämaksusta hakea osastolta?

Oletko uuno? Saattaja ja seuralainen tarvitaan vielä kotona. Anestesian jälkeen voi tulla odottamattomia reaktioita vaikka tajunnassa ja muistissa.

Ratkaisu on tietenkin jäädä sairaalaan yöksi, mikä järjestyy, tiedän kokemuksesta. Mutta ap sanoi mieluummin peruvansa leikkauksen kun yksinäisyys hävettää.

Eli ap on trolli. Mutta voi asiasta silti syntyä aitoa keskustelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi