Leikkaus ja ei kertakaikkiaan ole ketään saattajaa
Uskooko hoitohenkilökunta jos valehtelen että saattaja odottaa parkkipaikalla vai onko niiden pakko antaa potilas saattajalle?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
No kun asia on aika hävettävä enkä todellakaan kehtaa sanoa ettei ole ketään.
Ap
Ehkä se on parempikin sitten antaa se toimenpideaika jollekulle joka sitä oikeasti tarvitsee, kun esteeksi menemiselle muodostuu sivuseikka. Et taida koko operaatiota tarvitakaan, ainakaan sitten pikana. Peru koko juttu.
Miksi ihmeessä se olisi noloa? Mulla oli sappirakon leikkaus ja ei saattajaa, niin sanoin vaan että ei ole. Vietin sitten yhden yön sairaalassa tarkkailussa eikä siitä sen kummempaa numeroa tehty. En tiedä miksi olisin vaarantanut turvallisuuteni vain siksi etten tuntenut ko. Paikkakunnalta vielä ketään niin läheisesti. Ihan rohkeasti sanot vaan, että ei ole saattajaa.
PS. Minäkin olin nuori ja hyvässä kunnossa, (sappikivet ovat vahvasti perinnöllisiä) mutta koskaan ei tiedä miten anestesialääkkeet vaikuttaa ja itsensä voi loukata vakavastikin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nimenomaan taksikuski voi olla se saattaja ja lisämaksusta hakea osastolta?
Tämän voisi varmaan sopia ajoissa jonkun kuskin kanssa. Just lisämaksusta.
Seurakunnasta voisi kysyä vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkö voi sanoa että kukaan ei pääse jotta on pakko mennä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höh, mikset kehtaa. Itse olin vuosia sitten toimenpiteessä ja ukko olisi tullut hakemaan ja ollut turvallinen tuki kotona. Mutta minäpä sanoin , että HALUAN olla seuraavaan päivään sairaalassa, en tunne kootpna oloa niin turvalliseksi. Niin sain olla täysihoidossa seuraavaan iltapäivään asti.
Ajattelin todella, että aina voi tulla komplikaatio ja sairaalassa on hoito lähellä.
Kyllä sillä kotona ehdit sitten taas olla sinäkin.
Potilashotelli? TAYSilla on ainakin se vaihtoehtona saattajalle, luulisin että joillain muillakin sairaaloilla on samantyyppinen ratkaisu. Kysy sieltä sairaalasta etukäteen, mitä vaihtoehtoja on.
Joskus potilaat haluavat kotiuttaa itsensa vaikka olisi suotavaa ollla vielä sairaalassa. Ei ne sinua siellä pakolla pidä. Joskus joudut allekirjoittamaan vastuuvapautuslomakkeen.
Minä en ole koskaan pyörtynyt tai saanut sairauskohtausta 60+ ikään mennessä.
Jos sellaisia olisi kokenut niin kaippa sitä varovaisemmaksi tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Punaisella ristillä ja seurakunnalla (jos kuulut kirkkoon) on ystäväpalveluja tällaisiin tilanteisiin.
Srk ei edellytä kirkkoon kuulumista ilmaispalveluissaan. :) Vaikka pariterapiaa saa ilmaiseksi jos vain hakee sitä.
Seurakunnilla on tosiaan vapaaehtoisia. Kysy sieltä.
Saattaja noutaa osastolta eivät päästä lähtemään yksin. Olen noutanut oman aikusen lapseni jolle tehtiin nukutuksessa päivä kirurginen toimenpide. Hän ainakin oli aivan muissa maaimoissa vaikka heräämisestä oli jo useampi tunti. Ei todellakaan olisi pärjännyt yksin. Ohjeena oli vielä, että vuorokausi pitää tarkkailla eli hän oli meillä seuraavan vuorokauden.
Vierailija kirjoitti:
Punaisella ristillä ja seurakunnalla (jos kuulut kirkkoon) on ystäväpalveluja tällaisiin tilanteisiin.
Sulkiko Jeesus ihmisiä ulos ? Nythän seurakunta/kirkko sulkee osan ihmisistä avun ulkopuolelle, mikäli eivät kuulu kirkkoon.
Rakkaudellinen ja pyyteetön toiminta on tuosta/kin) kirkon toiminnasta kaukana. Erotellaan ihmiset taloudellisin perustein.
Minulla ei ollut kun menin nielurisaleikkaukseen. Jos olisin ollut kunnossa, olisin lähtenyt pois. Mutta olin tosi kipeä.
Huono kokemus tuli hoitajien kyselystä. Ilmeisesti potilaat on liukuhihnalla vaiheesta toiseen. Jouduin monta kertaa vastaamaan jankkaajille ettei ole ketään, kun ei ole! Yhdessä vaiheessa murruin ja kerroin sairaasta läheisestä josta huolehdin, mutta joka ei kykene tulemaan, koska näin todella oli.
Eräs sitten suuttui ja huudahti, että se on sitten viranomaisasia!
Minulla oli henkkarit marimekon kukkarossa ja kipulääkehöyryissä näin, kun hoitajat katsoi henkkaria "onko tämä edes se henkilö joka väittää olevansa" vaikka olin henkkarin tietysti luukulla näyttänyt. Että varaudu paskamyrskyyn.
En tajua miten kukaan voi lähteä nielurisaleikkauksen jälkeen mihinkään, oli sen verran kivuliasta. Osastolla hoitajat oli kivoja ja pitkällä aikavälillä olen tyytyväinen että nielurisat leikattiin.
Nykyään ei niitä kiinnosta onko saattaja tai millä menee kotiin.
Mies tuli bussilla ja minut mies haki ulkoota.
Asun Tampereella.
Itse asun Tampereella. Autan jos asut samassa kaupungissa. Omen 57vuotias ja mulla on aikaa. Voit tutustua minuun etukäteen. Moni täällä varmasti sua auttaisi.
Jo on ongelmia. 90 v sisareni meni tammisaareen leikattavaksi (nivel). Taksi vei sinne ja toi kotiin. Ei siinä muuta saattajaa ollut.
Itse olen ollut kahdessa leikkauksessa, otse mennyt ja itse tullut kotiin. Ei kukaan osastolla kysellyt mitään, sanoivat vaan älä lähde ennenko hoitaja tuo kotiohjeet.
Tytär kävi isossa leikkauksessa, häneltä olivat kysyneet onko ketään aikuista muutamia päiviä paikalla.
Itse olen valehdellut että on saattaja ja lähtenyt yksin kotiin. Mutta olinsilloin hyväkuntoinen ja terve patikymppinen. Enää en ehkä uskaltais vastaavaa tehdä jos sattuukin jotain enkä suosittele kellekään.
Pakkohan niiden on ratkaisu keksiä. Voisin kuvitella että aika yleistä tämä, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Höh, mikset kehtaa. Itse olin vuosia sitten toimenpiteessä ja ukko olisi tullut hakemaan ja ollut turvallinen tuki kotona. Mutta minäpä sanoin , että HALUAN olla seuraavaan päivään sairaalassa, en tunne kootpna oloa niin turvalliseksi. Niin sain olla täysihoidossa seuraavaan iltapäivään asti.
Ajattelin todella, että aina voi tulla komplikaatio ja sairaalassa on hoito lähellä.Kyllä sillä kotona ehdit sitten taas olla sinäkin.
Saattajaa ei ehkä ole mutta noutaja tulee kaikille