Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nykyään raskaana olevat naiset on niin sairaita?

Vierailija
15.01.2023 |

Ovat tosi raihnaisia ja huonokuntoisia. Eivät edes yhtä lasta jaksa hoitaa raskaana. Kun jäävät äitiyslomalle tuovat 1-2v lasta 7-10h yhä päivähoitoon joka päivä, vaikka vauva ei ole edes syntynyt vielä. Eivät kuulemma pysy mitenkään pienen taaperon perässä ja kaipaavat omaa rauhaa. Oliko ennen näin?

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapset saatiin keskimäärin paljon nuorempana. Siinä syy. Sain itse esikoiseni vasta 37-vuotiaana ja oli raskausaikana iän vuoksi kremppaa. Jos olisin ollut raskaana 20-vuotiaana, kuten ennen oli tapana, niin tottakai olisin välttynyt raskausaikana ikään liittyviltä krempoilta. Nainen voi kyllä tulla raskaaksi vanhemmalla iällä, osa helpostikin. Mutta fakta on, että naisen keho ei silloin kestä raskauden aiheuttamaa rasitusta kovin helposti.

Olin raskaana yli 40 v. Pari viimeistä kuukautta oli kaikenlaista vaivaa, joka häiritsi. Sitä ennen hyvä olo. Tein keskiraskasta fyysisistä työtä. Nuoret kai myös oksentelevat enemmön, tai en ole varma. Minä en voinut pahoin.

Kirjoitin korkeamman iän vaikutuksesta keskimääräisellä tasolla. Tietenkin on poikkeuksia molempiin suuntiin. Et voi itsestäsi tehdä yleistystä koskemaan äitejä keskimäärin.

Sinä itse se kyllä perustelit omaa huonoa vointiasi iällä ja lisäksi yleistit sen koskemaan kaikkia "nykyäitejä". Et esittänyt mitään tutkimusta perusteluna, vaan ainoastaan teit itsestäsi yleistyksen.

Olet väärässä siinä, että ennen äidit olisivat olleet nuorempia ja siinä, että ennen äidit olisivat olleet (nuoruudesta johtuen) parempikuntoisia. Kyllä ennen olivat kaikki ihmiset sairaampia ja synnytyksissä ja raskauksissa paljon komplikaatioita ja synnyttämään joutui usein vaihdevuosiin asti. Lisäksi ennen ehkäisyä synnyttämään joutui parin vuoden välein, joka sekään ei kuntoa välttämättä kohentanut. Tietysti useampi kuoli nuorena, että se vähensi iäkkäitä synnyttäjiä, mutta ei sitä nyt ehkä voi käyttää perusteluna hyvälle kunnolle.

Höh. En perustellut itselläni sitä, että synnyttäjät on nykyään keskimäärin vanhempia kuin ennen. En perustellut tuota asiaa millään, koska oletin, että kaikki tietävät tämän tilastollisen faktan.

Höpölöpö. Vain ensisynnyttäjien ikä on noussut. Ennen saatiin lapsia esim. 18 - 45 -vuotiaana 15 kappaletta, nykyään vaikka sinä sait yhden 37-vuotiaana. Tästä ei seuraa, että iäkkäitä synnyttäjiä olisi nykyään enemmän. Varsinkaan siitä ei seuraa se mikä varsinaisesti liittyy keskusteluun, eli väitteesi että nykyään raskaana olevat ovat huonokuntoisempia kuin ennen. Jo pelkkä tuberkuloosin häviäminen on parantanut takuulla raskaana olevien kuntoa dramaattisesti.

Höpölöpö itsellesi. Ikävä kyllä sinä olet nyt väärässä. Ensisynnyttäjien keski-iän lisäksi myös kaikkien synnyttäjien keski-ikä on noussut eli lapset saadaan nykyään keskimäärin vanhempana kuin ennen. https://www.sttinfo.fi/tiedote/synnyttajien-keski-ika-nousee-yha-neljan…

Ja se nyt vain on niin, että synnyttäjän korkeampi ikä on suoraan yhteydessä suurempaan komplikaatioriskiin sekä raskaudessa että synnytyksessä.

Samoin lihavuus.

Niin, työikäisessä väestössä ikä ja paino korreloi siten, että sekä miehissä että naisissa on enemmän ylipainoisia nelikymppisenä kuin kaksikymppisenä. Joten täten myös kun synnyttäjien keski-ikä nousee niin myös ylipainoisten synnyttäjien määrä kasvaa.

Vierailija
162/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaatko niihin sukupolviin, joilla oli puoli sukua auttamassa ja lapsivuodeaika tarkoitti aidosti täyslepoa, vai niihin sukupolviin, jotka hoitivat väsyt ja kivut intiaanipulverilla (eli amfetamiinilla) ja lapset rauhoitettiin alkoholilla?

Ei vaan sukupolvi x, joka hoiti lapset kotona ihan normaalisti, ilman ulkopuolisten apua, huumeita tai alkoholia. Ei räplännyt kännykkää vaan tylsästi ruokki, leikitti, ulkoilutti ja nukutti lapsensa. Viimeinen sukupolvi jolla vielä oli sisua ja selkärankaa.

Ennen äiti ja isä olivat koko päivän maataloustöissä. Lapset eli isommat tytöt hoiti pienenmät. Papat ja mummot oli nurkissa. Kun äiti lähti kello 5 navettaan hän herätti isoimman tytön hoitamaan vauva, tytrö saattoi olla 4v. Kun lapset oli keskenään kuoli paljon lapsia tapaturmissa. Lapset oli käytännössä heitteillä. Synnytyksen jälkeen äiti ei mennyt pellolle vaan sai levähtää lapsivuoteessa.

Vauvoille annettiin heti velliä, kaljaa tai viinaa maidon seassa jotta nukkuu yöllä.

On aivan turhaa glorifioida entisiä aikoja ja lytätä nykyäitejä. Miksi ette puhu isistå, siis miehistä jotka ovat jättäneet ja jättävät vanhemman velvollisuudet hoitamatta?

Tätä ketjua kun lukee tulee mieleen nainen on naiselle susi. Eikö teillä liiku mitään päässä? Miksi dissaatte omaa sukupuolta? Varsinkin kun jokainen muistaa lapsuuden kodista että äiti oli se ainut oikea vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska neuvola painostaa kaikkia samanlaiseen äitiyteen. Äitiä ei kuulla, jos on joku haaste. Vastaukseksi saa yleensä, että et vain ole yrittänyt tarpeeksi. Ei muisteta, että myös vauvat ovat erilaisia erilaisine tarpeineen. Myös ulkopuolelta tulee vahvaa määrittelyä siitä millainen äidin pitää olla ja myös arvostelua jos ei ole sellainen kuin arvostelijan mukaan pitää olla. Lisäksi äidit jätetään synnytyksen jälkeen hyvin pitkälle pärjäilemään itsekseen, vaikka synnytys on sekä fyysisesti että henkisesti valtava muutos, varsinkin ensikertalaiselle.

Itse koin aivan törkeää arvostelua esikoisen syntymän jälkeen jopa lähipiiristä. Yleensä miehet ja useamman lapsen äidit arvostelivat ja sekaantuivat joka asiaan. Myös neuvolassa sain arvostelua kun jouduin antamaan korviketta lapselle, kun oma maito ei riittänyt vastaamaan nälkään. Lisäksi löytyi näitä, jotka tulivat arvostelemaan ulkonäköäni sekä raskauden aikana että sen jälkeen. En ole eläessäni kokenut sellaista sekaantumista henkilökohtaiselle fyysiselle ja henkiselle alueelle kuin ensimmäistä lasta odottaessani ja hänen syntyessään. Näin jälkikäteen ajateltunakin aivan puistattaa.

Kaiken päälle isän ei tarvitse kuin olla olemassa niin jo löytyy selkään taputtelua. On niin erinomaista, kun isäkin hoitaa lasta ja kotia ja tekee TÄYSIN NORMAALEJA asioita, sankarin viitta harteillaan.

Vierailija
164/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini sai 80-luvun alussa minut ja siskoni, ikäeroa meillä on kaksi vuotta. Häntä auttoi hänen oma äiti ja eräs naapurissa asuva rouva. Lisäksi hän sai kunnalta ilmaista kotiapua, meillä kävi kunnan työntekijä hoitamassa meitä lapsia ja auttamassa peruskotitöissä. Äitini on ammatiltaan lääkäri eli ei mikään avuton sossutapaus. Tuolloin vain oli niin, että apua sai helposti ja myös ilmaiseksi kunnalta vaikka kaikki oli ihan hyvin kotona.

Itse sain lapsen kuusi vuotta sitten. Minua ei auttanut oma äitini eikä anoppini eikä kukaan naapuri tosiaankaan. Kunnalta en saanut minkäänlaista apua, vaikka olin sairas.

Ajat on muuttuneet aika paljon.

Noinhan se on. Meillä oli mummo useasti viikon äidin apuna, samaten ns kotisisar oli useamman kerran vuodessa ja äiti pääsi asioille ilman lapsia. Kun äiti meni töihin niin veimme siskon kanssa joka päivä pikkusiskon perhepäivähoitoon aamulla ja haimme koulusta tullessamme.Itse olemme kyllä 100% hoitaneet omat lapsemme itse ja kun olin pienten kanssa kotona niin joka paikkaan piti ottaa lapset mukaan. Kun olin talaisin töissä ja oli miehen kanssa päällekkäin arki-iltanakin töitä niin piti tarhan lisäksi maksaa lapsille hoitaja illaksi kotiin jostain.

Vierailija
165/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapset saatiin keskimäärin paljon nuorempana. Siinä syy. Sain itse esikoiseni vasta 37-vuotiaana ja oli raskausaikana iän vuoksi kremppaa. Jos olisin ollut raskaana 20-vuotiaana, kuten ennen oli tapana, niin tottakai olisin välttynyt raskausaikana ikään liittyviltä krempoilta. Nainen voi kyllä tulla raskaaksi vanhemmalla iällä, osa helpostikin. Mutta fakta on, että naisen keho ei silloin kestä raskauden aiheuttamaa rasitusta kovin helposti.

Olin raskaana yli 40 v. Pari viimeistä kuukautta oli kaikenlaista vaivaa, joka häiritsi. Sitä ennen hyvä olo. Tein keskiraskasta fyysisistä työtä. Nuoret kai myös oksentelevat enemmön, tai en ole varma. Minä en voinut pahoin.

Kirjoitin korkeamman iän vaikutuksesta keskimääräisellä tasolla. Tietenkin on poikkeuksia molempiin suuntiin. Et voi itsestäsi tehdä yleistystä koskemaan äitejä keskimäärin.

Sinä itse se kyllä perustelit omaa huonoa vointiasi iällä ja lisäksi yleistit sen koskemaan kaikkia "nykyäitejä". Et esittänyt mitään tutkimusta perusteluna, vaan ainoastaan teit itsestäsi yleistyksen.

Olet väärässä siinä, että ennen äidit olisivat olleet nuorempia ja siinä, että ennen äidit olisivat olleet (nuoruudesta johtuen) parempikuntoisia. Kyllä ennen olivat kaikki ihmiset sairaampia ja synnytyksissä ja raskauksissa paljon komplikaatioita ja synnyttämään joutui usein vaihdevuosiin asti. Lisäksi ennen ehkäisyä synnyttämään joutui parin vuoden välein, joka sekään ei kuntoa välttämättä kohentanut. Tietysti useampi kuoli nuorena, että se vähensi iäkkäitä synnyttäjiä, mutta ei sitä nyt ehkä voi käyttää perusteluna hyvälle kunnolle.

Ennen oli täysi-iikäinen kun oli 21v.

Katsokaapa valokuvia niistä entisaikain 'terveistä' äideistä. 35v näyttää 90v

Vierailija
166/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertaatko niihin sukupolviin, joilla oli puoli sukua auttamassa ja lapsivuodeaika tarkoitti aidosti täyslepoa, vai niihin sukupolviin, jotka hoitivat väsyt ja kivut intiaanipulverilla (eli amfetamiinilla) ja lapset rauhoitettiin alkoholilla?

Nautrettava kommentti

Aiemmin  ihmiset olivat  omatoimisempia, ei valitettu turhista. Hoidettiin lapset itse, eikä kitisty

Itse  hoidimme lapset kotona ja teimme yritystyötä koko ajan, päivää ennen synnärille menoa ja heti sieltä tultua töitä. Ei ollut isovanhempia tai muuta tukiverkkoa apuna. Lapsi oli  välillä leikkikehässä lattialla lelujen ja maitopullon kanssa  pari tuntia itsekseen. Eikä ollet moksiskaan, hyvin viihtyivät, kun ei ollut totutettu  jatkuvaan kanniskeluun.  Isommat lapset hoitivat  vähän  myös nuorempaa 

Täysijärkisiä ja menestyviä heistä tuli

Minä taas veikkaan, että he hoitavat tänä päivänä terapiassa hylkäämisen pelkoaan ja erilaisia neuroosejaan. Näistä ei vaan hirveenä omille vanhemmille puhuta, koska vanhemmat kieltää kaiken.

Vierailija
167/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli täysi-iikäinen kun oli 21v.

Katsokaapa valokuvia niistä entisaikain 'terveistä' äideistä. 35v näyttää 90v

Johtui juuri noista raskaista maatilan töistä.

Vierailija
168/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh. En perustellut itselläni sitä, että synnyttäjät on nykyään keskimäärin vanhempia kuin ennen. En perustellut tuota asiaa millään, koska oletin, että kaikki tietävät tämän tilastollisen faktan.

Höpölöpö. Vain ensisynnyttäjien ikä on noussut. Ennen saatiin lapsia esim. 18 - 45 -vuotiaana 15 kappaletta, nykyään vaikka sinä sait yhden 37-vuotiaana. Tästä ei seuraa, että iäkkäitä synnyttäjiä olisi nykyään enemmän. Varsinkaan siitä ei seuraa se mikä varsinaisesti liittyy keskusteluun, eli väitteesi että nykyään raskaana olevat ovat huonokuntoisempia kuin ennen. Jo pelkkä tuberkuloosin häviäminen on parantanut takuulla raskaana olevien kuntoa dramaattisesti.

Höpölöpö itsellesi. Ikävä kyllä sinä olet nyt väärässä. Ensisynnyttäjien keski-iän lisäksi myös kaikkien synnyttäjien keski-ikä on noussut eli lapset saadaan nykyään keskimäärin vanhempana kuin ennen. https://www.sttinfo.fi/tiedote/synnyttajien-keski-ika-nousee-yha-neljan…

Ja se nyt vain on niin, että synnyttäjän korkeampi ikä on suoraan yhteydessä suurempaan komplikaatioriskiin sekä raskaudessa että synnytyksessä.

Mmm hei. Jos jonkun populaation naiset alkaa synnyttää vaikka 20-vuotiaana ja synnyttävät jonnekin 40-vuotiaaksi, niin totta kai synnyttäjät on keskimäärin nuorempia kuin jos he aloittavat 30-vuotiaana ja lopettavat edelleen noin 40-vuotiaana. Synnytyksien kokonaismäärä on vain ihan eri, mutta sitähän tässä ei verrattu, vaan sitä, mikä osuus naisista on minkäkin ikäisiä synnyttäessään. Eikö näin? Lisäksi, kun nainen aloittaa nuorena ja synnytysten hoito on samantapaista kuin vaikka Myrskyluodon Maijassa (Valborg-kummi ei pääsekään auttamaan, kun tulee kelirikko), on niitä kolme-nelikymppisiä synnyttäjä vähemmän. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, mitä nykyaika on tehnyt sille naisten hedelmällisen iän ylärajalle. Onko se siirtynyt merkittävästi tai edes ollenkaan vuosikymmenten ja -satojen kuluessa?

-Ohis

Vierailija
169/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hoitaminen on nykyään erilaista. Eihän lapsille ennen oltu näin läsnä. Menivät siinä sivussa ja 5v sisarus oli kelvollinen lapsenvahti.

Miksi lapselle pitäisi olla kokoajan läsnä, haloo? Onko ihme ettei sitten jakseta, kun lapsesta kasvaa tosi rasittava, ja eikun päiväkotiin vaan säilöön. Äly hoi.

Vierailija
170/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän aion jatkaa esikoisen viemistä päivähoitoon aamupäiväksi silloinkin, kun hoidan mammalomalla pikkusisarusta. Perustelut:

- Esikoinen saa päivähoidossa virikkeitä, mitä en kykene samalla tavalla kotona hänelle vauvan takia antamaan.

- Esikoinen oppii päivähoidossa sosiaalisia taitoja ja saa ikäistään seuraa, mikä on hyvöksi jänen kasvulleen ja kejitykselleen.

- Minä saan toivon mukaan pienen hetken omaa aikaa vaunulenkin, siivoamisen tai ruoanlaiton muodossa ja olen täten jaksavampi ja iloisempi äiti ja vaimo perheelleni.

- En näe tässä järjestelyssä huonoja puolia.

Anna kun arvaan, esikoinen 2v jos sitäkään.

Vierailija
171/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman! Moni ystävät on tehnyt lapset parin vuoden ikäerolla ja laittanut esikoisen päiväkotiin, että voivat olla rauhassa kotona vauvan kanssa. Olen siitä ollut syvästi järkyttynyt.. ymmärtäisin jos esikoinen olisi 5-6 että kävisi osapäivää tai eskaria, mutta eiii kun 2-3v 10h hoidossa, että voi itse vauvan kanssa nukkua ja kölliä. Sitten jatkuva valitus miten rankkaa kaikki on, eikä lapsiakaan saa nukkumaan iltaisin ilman miestä.

Itsellä ei käynyt mieleenkään laittaa esikoista päiväkotiin 😯 jäin mielelläni kaikkien lasten kanssa kotiin. Mutta tämä oli yli 10v sitten

Se mies on ihan yhtä paljon niiden lasten vanhempi kuin äitikin. Miksi ei saisi odottaa että hoitaa osuutensa?

Siis kyse on siitä ettei _saa_ niitä lapsia nukkumaan yksin ilman miestä. Kuulemma liian vaikeaa kahta lasta nukuttaa samaan aikaan. Siksi toinen on päiväkodissa.

Se voi olla todella vaikeaa. Lapset nukkuu eri aikaan ja esikoinen tuli kiusallaan hyppimään sänkyyn kun yritin nukuttaa vauvaa eikä alle 2v tajua ohjeita vielä kummoisesti.

Mitneköhän ne päiväkodissa saa 10 lasta nukkumaan yhdessä

Vierailija
172/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ihminen alapeukuttaa sitä, että jonkun raskaus meni hyvin?

Vielä siitä, että ennen saatiin lapset nuorina. Isoisoisoäitini meni naimisiin yli kolmikymppisenä ja sai muistaakseni kolme tai neljä lasta, joista kuopuksen, isoisoisäni reilusti yli nelikymppisenä. Tämä oli ihan tavallista, että niitä lapsia saatiin alta parikymppisestä yli nelikymppiseen parin vuoden välein. Tietysti monella tämä katkesi siihen, että kuoli nuorena.

Eiköhän tämä alapeukutus johtunut lähinnä siitä, et yhden ihmisen kokemusta ei voi yleistää, ja tuosta täysin turhasta arvailusta lopussa. (Itse en peukuttanut kumpaankaan suuntaan.)

Ohessa linkki tutkimukseen, jonka mukaan raskauspahoinvoinnin määrä laskee, kun äidille tulee lisää ikää. Kuten muistelin kuulleeni ja kuten arkikokemus kertoo. Se on kuitenkin vain yksi vaikuttava tekijä.

https://lopujo.fi/raskauspahoinvointi/esiintyvyys-ja-riskitekijat/

Joo näin toivoin itsekin. Sain ensimmäiset lapset alle 30v ja välissä oli vuosia ennen kuin sain kolmannen 35v. Ajattelin, että nyt on helpompaa, en oksenna alusta loppuun, koska olen vähän vanhempi. No, ihan samanlainen raskaus oli tämäkin. Ei siinä, en kyllä antanut sen liikaa vaikuttaa. En ottanut päivääkään saikkua oksentelun takia (oksentelin 2-3 kertaa päivässä, en siis aivan jatkuvasti), koska jos makasin vaan sängyssä koko päivän ilman tekemistä, koin itseni kaikkein kipeimmäksi. Mutta joo.. Taidan olla poikkeuksellisen sisukas, enkä jaksa valittaa turhasta.

Vierailija
173/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai iäkkäitä synnyttäjiä on enemmän suhteessa kaikkiin synnyttäjiin, jos ensisynnyttäjien keski-ikä nousee.

Pointti on kuitenkin se, että iäkkäitä synnyttäjiä on ollut aina. Nyt vaan niitä nuorempia on vähemmän.

Vierailija
174/182 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhaiset rautavarastot. Ensin vuodet kuukautisverta, sitten synnytyksessä menetät verta. Keho ihan aneeminen ja kuolemanväsynyt. Lääkärit tarjoaa masennusdiagnoosia tai astmapiippua.

Vierailija
175/182 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ennen kakaroita hoiti puoli kylää ja ne jopa nakattii isovanhemmille. Mitä nämä mammat sillon teki kun moni olllut edes töissä.

Kyllä erittäin monilla isovanhemmat asuivat satojen kilometrien päässä, joten ei ihan helppo ollut nakata lapsia isovanhemmille.

Monet saivat lapsensa niin nuorina, että ne isovanhemmat olivat vielä työelämässä.

Minunkin lasten ainoa terve mummo oli 48 v, kun esikoiseni syntyi.

Samaa ikäluokkaa oli moni muu mummo.

Lisään vielä niistä raskausajan vaivoista. Niitä varmaan saattoi olla, mutta niitä pidettiin asiaan kuuluvina eikä tehty numeroa joka vihlaisusta.

Itse tein vielä yötyötä 3 viikkoa ennen toisen lapseni syntymää.

Moni äiti teki yötöitä, koska halusi hoitaa esikoisensa kotona.

Hyvä, että nykään on toisin, mutta ei se ole niitä aikaisempia lapsia pilannut.

"Moni äiti teki yötöitä, koska halusi hoitaa esikoisensa kotona."

Mitenhän tämä onnistui käytännössä? Lapset keskenään olkkarissa ja äiti koisaa makkarissa laput silmillä ja tupot korvissa? Vai nappia naamaan ja ruuhkavuodet pyörivät 2 h yöunilla, aineet pitivät hoikkanakin kätevästi...?

Omassa tapauksessani onnistui niin, että aamusta nukuin pari tuntia sitten ulkoilua ja päikkärit lapsen kanssa ja mies tuli vähän yli klo 16 kotiin ja ehdi nukkua n 4 tuntia.

Työssä olin neljä yötä ja sitten neljä vrk vapaata.

Samanlaista työtä teki moni muukin.

Isovanhemmat oliva tniin nuoria, etä olivat vielä työelämässä, joten heistä ei juuri apua ollut ja asuivat yli100 km päässä.🤓

Vierailija
176/182 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ja mt-ongelmat varmaan se syy jaksamiseen. Ihmiset voi vaan huonosti, kyllä se näkyy katukuvassa.

Vierailija
177/182 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman! Moni ystävät on tehnyt lapset parin vuoden ikäerolla ja laittanut esikoisen päiväkotiin, että voivat olla rauhassa kotona vauvan kanssa. Olen siitä ollut syvästi järkyttynyt.. ymmärtäisin jos esikoinen olisi 5-6 että kävisi osapäivää tai eskaria, mutta eiii kun 2-3v 10h hoidossa, että voi itse vauvan kanssa nukkua ja kölliä. Sitten jatkuva valitus miten rankkaa kaikki on, eikä lapsiakaan saa nukkumaan iltaisin ilman miestä.

Itsellä ei käynyt mieleenkään laittaa esikoista päiväkotiin 😯 jäin mielelläni kaikkien lasten kanssa kotiin. Mutta tämä oli yli 10v sitten

Se mies on ihan yhtä paljon niiden lasten vanhempi kuin äitikin. Miksi ei saisi odottaa että hoitaa osuutensa?

Siis kyse on siitä ettei _saa_ niitä lapsia nukkumaan yksin ilman miestä. Kuulemma liian vaikeaa kahta lasta nukuttaa samaan aikaan. Siksi toinen on päiväkodissa.

Se voi olla todella vaikeaa. Lapset nukkuu eri aikaan ja esikoinen tuli kiusallaan hyppimään sänkyyn kun yritin nukuttaa vauvaa eikä alle 2v tajua ohjeita vielä kummoisesti.

Mitneköhän ne päiväkodissa saa 10 lasta nukkumaan yhdessä

Koska niissä ryhmissä ne lapset on samanikäisiä keskenään.

Vierailija
178/182 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä ihmiset voivat nykyään paljon huonommin kuin ennen vaikka yhteiskunta on tasa-arvoisempi sekä muutenkin asiat nykyään yhteiskunnassa paremmim kuin ennen vanhaa.

Vierailija
179/182 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolapalvelut ovat surkastuneet olemattomiin, synnytyssairaalat ovat kaukana, lapsia syntyy tuulikaappeihin ja takseihin, terveydenhuoltopalvelut eivät toimi, ei ole enää lapsiperheiden kotipalvelua, ylimalkaan ei yhtään mitään.

Vierailija
180/182 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskoja ovat. Ja itsekkäitä. Minäminäminäminäääää. Omat tarpeet menevät kaiken edelle. Myös sen pienen lapsen tarpeiden edelle. Surutta pieni lapsi päiväkotiin säilöön täydeksi päiväksi, jotta itse voi nostaa jalat ylös ja olla mukamas niin huonovointisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän