Mikan perheessä lainakulut nousivat yli tuhannella eurolla ja lähes kaikesta pitää säästää
Iltasanomien seuraava köyhä perhe Espoosta.
Espoolainen Mika asuu vaimonsa ja kolmen kouluikäisen lapsen kanssa hiljattain valmistuneessa omakotitalossa. Vaimo on töissä varhaiskasvatuksen alalla, Mika yksityisellä puolella. Perhe on hieman keskituloista kotitaloutta parempituloinen.
Taloprojektin takia lainaa on paljon, ja lyhennykset ovat nousseet peräti yli tuhat euroa kuukaudessa.
Se on ihan hurjaa. Palkkataso ei ole vastaavasti noussut, mutta esimerkiksi ruuan hinta on. Meidän pitää ihan tosissaan katsoa, mitä ruokakaupasta ostetaan. Ensimmäistä kertaa tällainen tilanne, että tonnikalapurkkeja katselee, no opiskeluaikoina viimeksi.
Jauhelihaa, kanankoipia, ne ovat halpoja. Kirjolohi on valtavan kallista. Joulupöytään jäi savulohi ostamatta.
Kaupparyhmää on vaihdettu halvempaan.
Mika kertoo, että perhe on joutunut säästämään myös vaatehankinnoissa.
En ole paitojakaan hetkeen ostanut. Alkaa kaulukset jo kulumaan, kohta hihat risaisena varmaan mennään tuolla asiakkaiden kanssa, hän heittää.
Perhe on tottunut käymään Lapissa kevättalvella.
Nyt se ei onnistu, eikä myöskään etelänreissulle pystytä lähtemään ainakaan tänä vuonna, jos ei ihmeitä tapahdu.
Joskus olemme jouluna lentäneet pohjoiseen, nyt menimme omalla autolla. Eikä menty hotelliin matkan varrella, vaan siskon luona yövyimme.
Kommentit (1482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö tajua jutun pointtia. Se, että keskituloisilla ei enää rahat riitä mihinkään ylimääräiseen (kotimaan matkat, ravintolat, kotimainen ruoka) on suoraan pois niiltä (pienempituloisilta), jotka näillä aloilla työskentelevät/yrittävät. Tässä kaatuu yrityksiä ja ihmiset menettävät palvelualoilta työpaikkoja. Ja tämä kaikki vaikuttaa suoraan Suomen talouteen. Joo, voi voi, että täytyy hotellin sijaan yöpyä sukulaisilla. Kaikilla ei ole koskaan ollut tähän varaa, mutta jos enää kenelläkään ole varaa, niin miten niiden tämän alan yritysten ja työntekijöiden käy? Ja on iso laina ja siihen kuuluu korot, mutta kun KAIKKI kallistuu samaan aikaan. Tällöin keskituloiset säästää matkailusta ja hyvinvointipalveluista, joista taas moni on tässä maassa leipänsä saanut.
Etkö sä tajua, että se pienituloinen saa palkan tilalle asumistuen ja toimeentulotuen ja jatkaa vuokralla asumista entiseen malliin.
Etkö sä tajua, että tukia leikataan kun kulut nousevat liikaa eikä maksajia enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tämä mikään köyhyys juttu ollutkaan. Ajatuksena taisi olla, miten hintojen nousu vaikuttaa kulutukseen. Jos keskituloisten ei käy enää entiseen malliin ravintolassa, hotelleissa ja lapin lomilla, niin alkaa aika monta työpaikkaa ja yritystä siinä samalla kaatumaan.
Eikai keskituloisella yksinasuvalla ole ollut varaa käydä ravintoloissa,hotelleissa ja lapin lomalla enää vuosiin etenkin silloin jos omistaa auton?
Omasta kokemuksesta voin sanoa että tuo lasten harrastaminen on yliarvostettu juttu... monet perheet laittaa tuhansia ja tuhansia esim jalkapallo harrastukseen ja 98%kumminkin lopettaa pelaamisen viimeistään mopoikäsinä... mutta 10 vuotiaina kaikista on tulossa ammattilais urheilijoita.. ja vanhemmat uskovat myös siihen.. sanon vaan näin jälkikäteen ..ihan turhaa rahan haaskausta..sillä rahalla ennemmin yhteisille lomamatkoille... antaa paljon enemmän koko perheelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, oli taas turhasta aiheesta väsätty uutinen. Keskivertoa paremmin tienaava uhri, oikein uusi vastarakennettu talo ja itkua tihrustaen valittaa miten jää Lapin reissut tekemäti? Ja kesämökki on kaikkein rakkain joten siitä ei missään nimessä luovuta? Joo, Mika voi vetää jätesäkin päällensä jos nykyinen paita alkaa repeilemään liitoksistaan. Vai onko vain Dressmannin silkkikauluspaita ainoa oikea paita minkä voi pukea päälle?
Voi helvata, minä olisin halunnut ostaa 15000 mummonmökin, mutta kun leskeneläke vietiin nuoremmilta ja toimeentulotukea ei saa lääkkeisiin, jos omistaa kesämökin.
Ja sinä haluat maksimoida elättirahasi? Mitäänhän ei voi maksaa itse.
Työkkärin sivuilla on 6 h viikossa siivoustyötä klo 12.00-15.00 ja 5 h etätyötä myyntityötä päivässä. En minä palomieheksi tai hammashoitajaksi voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö tajua jutun pointtia. Se, että keskituloisilla ei enää rahat riitä mihinkään ylimääräiseen (kotimaan matkat, ravintolat, kotimainen ruoka) on suoraan pois niiltä (pienempituloisilta), jotka näillä aloilla työskentelevät/yrittävät. Tässä kaatuu yrityksiä ja ihmiset menettävät palvelualoilta työpaikkoja. Ja tämä kaikki vaikuttaa suoraan Suomen talouteen. Joo, voi voi, että täytyy hotellin sijaan yöpyä sukulaisilla. Kaikilla ei ole koskaan ollut tähän varaa, mutta jos enää kenelläkään ole varaa, niin miten niiden tämän alan yritysten ja työntekijöiden käy? Ja on iso laina ja siihen kuuluu korot, mutta kun KAIKKI kallistuu samaan aikaan. Tällöin keskituloiset säästää matkailusta ja hyvinvointipalveluista, joista taas moni on tässä maassa leipänsä saanut.
Ei tässä nyt ehdi pohti sitä, kun pitää ääneen naureskella kun jollain työtätekevällä ei ole varaa kaikkeen mihin ennen.
Ja ei haittaa vaikka menisi kaikki palvelualojen pienipalkkaiset työpaikat, kunhan joku varakas ei saa joulupöytään savukalaa.
Onko keskiluokan ihmisoikeus asua liian kalliissa talossa?
On hirmu kivaa itselle, jos on jo lainan maksut hyvällä mallilla, tai asuu vuokralla, kivittää muita, "että mitäs otitte noin ison lainan". Mutta kyllä ihan normaaliin elämään kuuluu niin meillä kuin muualla Euroopassa, että opiskellaan, mennään työelämään, ostetaan asunto, naimisiin, lapsia jne. Juu ja on muitakin elämäntapoja, juu.
20 vuoden asuntolainaan kuuluu erilaisia korkotasoja, viimeksi korot oli 2000-luvun alussa 5-6 %.
Pääkaupunkilaisena lainat ovat suurempia, onneksi myös tulot. Ei ole yksilön vika, jos tällainen peruselämä (ei siis mikään luxuselämä) ei onnistu.
Yleensä olen vahvasti sitä mieltä, että jokainen on itse vastuussa elämästään ja ratkaisuistaan, mutta tässä kohtaan yhteiskunnassa on tehty pahoja virheitä. Virheet lähtevät Euroopasta ja jatkuvat Suomen päättäjiin. Suomalaisten ostovoima on surkea, maksamme paljon veroja emmekä saa niille enää vastinette. Siis juuri tällainen työssäkäyvä, perheellinen, asuntolainaa maksava, keskituloinen on väliinputoaja kaikessa ja kaiken maksaja. Äänestän nyt Perussuomalaisia ensimmäistä kertaa protestiksi, katsotaan mitä tulee. Tämä kaikki lähti jo ennen sotaa ja koronaa, että niitä ei kannata tähän vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä tajua, että se pienituloinen saa palkan tilalle asumistuen ja toimeentulotuen ja jatkaa vuokralla asumista entiseen malliin.
Etkö sä tajua, että tukia leikataan kun kulut nousevat liikaa eikä maksajia enää ole.
Sitten leikataan. Moni saa eläkettä 1600 netto mutta heidän asunto on arvoton ja naapurit on vastuussa naapureiden yhtiölainoista eli taloyhtiöitä menee konkurssiin ja silloin myös eläkeläiset menettävät asuntonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole velkaa. Olen kyllä hyvätuloinen mutta asun vuokralla ja mukavasti.
Mä olen säilynyt demarina senkin jälkeen, kun oma elintason nousu alkoi ja kiihtyi. Mä jaksan puolustaa aina heikompaa ja mielelläni maksan veroja, jotta siitä saisi edes jotain hyvää kaikille.
Mulla itsellä hyvä työnantaja ja teen töitä mistä huvittaa mutta tunnen surua ja turhautumista niiden puolesta, joita juoksutetaan terveyskeskuksissa hakemassa saikkulappua, koska työnantaja ei luota. Jne jne, listaa voisi jatkaa vaikka kuinka.
Siksi mä en ymmärrä tässä ketjussa esiintyvää vihaa ja raivoa. Kyllä, osa meistä hyvätuloisista on nousukkaita ja ääliöitä, haluavat näyttää ja ovat unohtaneet mistä ovat tulleet.
Mutta pointti tässä on, että me hyvätuloiset kannatellaan tätä maata. Ja kun meiltä loppuu maksukyky, teillä kaikilla muilla alkaa myös alamäki.
Kun mä en kanna enää ravintolaan rahojani, sulta loppuu tarjoilijan ja kokin työ.
Kun mä en voi ostaa lattea kahvilasta, sulla loppuu kahvilatyöntekijän työ.
Kun mä en enää voi ostaa itselleni vaatteita, suksia, kenkiä, kauneudenhoitopalveluita; SULTA LOPPUU TYÖT!
Eli ei löydä nyt toisiamme vaan puhalletaan yhteen hiileen, se on ainut tapa selvitä tästä kaikesta jotenkin hengissä.
Kahvia voi keittää itse ja ottaa termosmukiin kaupungin keskustaan. Voi kävellä, istua puiston penkillä, ei tarvitse ostaa mitään. Tai voi ostaa kirpputorilta 5 euron paidan.
Nakkikeitto maksaa itse tehtynä 5 euroa ja sitä syö ainakin 4 päivää.
Ymmärryksessä vikaa? Eihän näistä tuossa puhuttu, vaan työpaikkojen säilymisestä tai häviämisestä....
Vierailija kirjoitti:
On hirmu kivaa itselle, jos on jo lainan maksut hyvällä mallilla, tai asuu vuokralla, kivittää muita, "että mitäs otitte noin ison lainan". Mutta kyllä ihan normaaliin elämään kuuluu niin meillä kuin muualla Euroopassa, että opiskellaan, mennään työelämään, ostetaan asunto, naimisiin, lapsia jne. Juu ja on muitakin elämäntapoja, juu.
20 vuoden asuntolainaan kuuluu erilaisia korkotasoja, viimeksi korot oli 2000-luvun alussa 5-6 %.
Pääkaupunkilaisena lainat ovat suurempia, onneksi myös tulot. Ei ole yksilön vika, jos tällainen peruselämä (ei siis mikään luxuselämä) ei onnistu.
Yleensä olen vahvasti sitä mieltä, että jokainen on itse vastuussa elämästään ja ratkaisuistaan, mutta tässä kohtaan yhteiskunnassa on tehty pahoja virheitä. Virheet lähtevät Euroopasta ja jatkuvat Suomen päättäjiin. Suomalaisten ostovoima on surkea, maksamme paljon veroja emmekä saa niille enää vastinette. Siis juuri tällainen työssäkäyvä, perheellinen, asuntolainaa maksava, keskituloinen on väliinputoaja kaikessa ja kaiken maksaja. Äänestän nyt Perussuomalaisia ensimmäistä kertaa protestiksi, katsotaan mitä tulee. Tämä kaikki lähti jo ennen sotaa ja koronaa, että niitä ei kannata tähän vetää.
No, tämä on ihan suomalaisten omaa vikaa. Asuntojen hinnat oli kohtuullisia vielä 1990-luvulla, mutta sitten joku keksi haluta kunnolla myyntivoittoa ja nostaa vuokrat pilviin.
Nyt sitten kärsitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tämä mikään köyhyys juttu ollutkaan. Ajatuksena taisi olla, miten hintojen nousu vaikuttaa kulutukseen. Jos keskituloisten ei käy enää entiseen malliin ravintolassa, hotelleissa ja lapin lomilla, niin alkaa aika monta työpaikkaa ja yritystä siinä samalla kaatumaan.
Miksi tätä nyt kauhistellaan? Lama on tulossa ja sen seurauksena firmoja menee konkkaan, ihmiset köyhtyy ja osa menettää työpaikkansa ja vajoaa köyhyyteen. Kuten sanottu, historia toistaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin sanoa että tuo lasten harrastaminen on yliarvostettu juttu... monet perheet laittaa tuhansia ja tuhansia esim jalkapallo harrastukseen ja 98%kumminkin lopettaa pelaamisen viimeistään mopoikäsinä... mutta 10 vuotiaina kaikista on tulossa ammattilais urheilijoita.. ja vanhemmat uskovat myös siihen.. sanon vaan näin jälkikäteen ..ihan turhaa rahan haaskausta..sillä rahalla ennemmin yhteisille lomamatkoille... antaa paljon enemmän koko perheelle
Riippuu kyllä ihan täysin siitä, miksi lapset on siellä harrastuksissa. Jos harrastusten idea on ammattilaisuus niin ei siinä mitään järkeä olekaan. Mutta jos se on ihan siksi, että lapset tykkää siitä, oppivat toimimaan ryhmässä, sietämään pettymyksiä, säätelemään omaa toimintaa ymym, niin ei se mielestäni ole hukkaan heitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole velkaa. Olen kyllä hyvätuloinen mutta asun vuokralla ja mukavasti.
Mä olen säilynyt demarina senkin jälkeen, kun oma elintason nousu alkoi ja kiihtyi. Mä jaksan puolustaa aina heikompaa ja mielelläni maksan veroja, jotta siitä saisi edes jotain hyvää kaikille.
Mulla itsellä hyvä työnantaja ja teen töitä mistä huvittaa mutta tunnen surua ja turhautumista niiden puolesta, joita juoksutetaan terveyskeskuksissa hakemassa saikkulappua, koska työnantaja ei luota. Jne jne, listaa voisi jatkaa vaikka kuinka.
Siksi mä en ymmärrä tässä ketjussa esiintyvää vihaa ja raivoa. Kyllä, osa meistä hyvätuloisista on nousukkaita ja ääliöitä, haluavat näyttää ja ovat unohtaneet mistä ovat tulleet.
Mutta pointti tässä on, että me hyvätuloiset kannatellaan tätä maata. Ja kun meiltä loppuu maksukyky, teillä kaikilla muilla alkaa myös alamäki.
Kun mä en kanna enää ravintolaan rahojani, sulta loppuu tarjoilijan ja kokin työ.
Kun mä en voi ostaa lattea kahvilasta, sulla loppuu kahvilatyöntekijän työ.
Kun mä en enää voi ostaa itselleni vaatteita, suksia, kenkiä, kauneudenhoitopalveluita; SULTA LOPPUU TYÖT!
Eli ei löydä nyt toisiamme vaan puhalletaan yhteen hiileen, se on ainut tapa selvitä tästä kaikesta jotenkin hengissä.
Kahvia voi keittää itse ja ottaa termosmukiin kaupungin keskustaan. Voi kävellä, istua puiston penkillä, ei tarvitse ostaa mitään. Tai voi ostaa kirpputorilta 5 euron paidan.
Nakkikeitto maksaa itse tehtynä 5 euroa ja sitä syö ainakin 4 päivää.
Ymmärryksessä vikaa? Eihän näistä tuossa puhuttu, vaan työpaikkojen säilymisestä tai häviämisestä....
Onhan noita työpaikkoja ennenkin loppunut esim. tehtaat.
Sitten entisistä työllisistä tulee vain sossupummeja ja heitä haukutaan.
Tuon uutisen laskurin mukaan asuntolainan lyhennys muuttuu minulla 340e/kk summaan 400e/kk.
Tällä hetkellä siis lyhennän asuntolainaa 340e/kk ja korot jos nousee 3,5% niin lyhennän sitten asuntolainaa 400e/kk. Miksi näin pienestä asiasta on tehty näin iso juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä älyvapaampi köyhyysjuttu kuin se tekokynsinainen.
Ilmeisesti on käynyt niin, ettei enää toimittajat ja tuskin muutkaan tietävät, mitä sana "köyhä" tarkoittaa tai sitten on niin, ettei Suomessa ole enää köyhempää porukkaa olemassakaan kuin tämän artikkelin kolmilapsinen pariskunta upouudessa ok-talossaan. Todellisesta tai suhteellisesta köyhyydestä puhuttaessa/kirjoitettaessa tämä artikkeli oli kyllä täyttä potaskaa.
Liittyy tuleviin vaalehin. Eli siihen miten taas saa paremminvoivat siirrettyä laskunsa maksuun proleille ja järkättyä verorahat itseleen ja halpistyövoimaa firmoille.
- perhe asuu vastarakennetussa omakotitalossa Espoossa.
- vaimo on töissä päiväkodissa, miehen työnkuvaa ei kerrottu lainkaan, sanottiin vaan "yksityisellä puolella", mikä ei kerro mitään.
- perheessä 3 lasta
- tolkuttoman iso asuntolaina
Kukaan normaali keskiluokkainen ei osta uutta omakotitaloa Espoosta. Tässä tapauksessa vaimon tulot on vielä erittäin huonot nähden asuntovalintaan eikä hänellä ilman alanvaihtoa ole mahdollisuuksia parantaa tulotasoaan.
Onko ihmisellä mitään vastuuta omista valinnoistaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuon uutisen laskurin mukaan asuntolainan lyhennys muuttuu minulla 340e/kk summaan 400e/kk.
Tällä hetkellä siis lyhennän asuntolainaa 340e/kk ja korot jos nousee 3,5% niin lyhennän sitten asuntolainaa 400e/kk. Miksi näin pienestä asiasta on tehty näin iso juttu?
No ongelma ei olekaan asuntolainan korko. Vaan se, että aivan kaikki muukin on kallista. Ruoka ja bensa on kallistunut huomattavasti enemmän, kuin 3% ja se on se oikea ongelma keskituloisissa talouksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten leikataan. Moni saa eläkettä 1600 netto mutta heidän asunto on arvoton ja naapurit on vastuussa naapureiden yhtiölainoista eli taloyhtiöitä menee konkurssiin ja silloin myös eläkeläiset menettävät asuntonsa.
Kerrostalossa ei riitä, että maksaa omat lainat. On vastuu myös naapureiden yhtiölainoista eikä vuokralaisia välttämättä saa.
Uusissa kerrostaloissa kulut nousee 1000 euroa, ei kukaan muuta sellaiseen taloon vuokralle ja maksa jättivuokraa.
Minä olen lama-ajan lapsi. Itse olen aina maksanut lainat pois niin pian kuin mahdollista. Koti on ollut kerrostalossa. Olin yli 10v. yksinhuoltaja.
Nyt rivitalo yhdessä avomiehen kanssa. Perintöä tullut. Ei velkaa. Nyt suunnittelen sijoitusasunnon myymistä pois ja satsaamista omaan ja tyttären pitkäaikaiseen harrastukseen.
Minä olen tinkinyt silloin, kun oli velkaa. Nyt on varaa tehdä asioita. Mielessä kummitteli koko velka-ajan lama-ajan korkeat korot. En rakentanut sitä unelmien omakotitaloa. Nytkin mietin, että myytäisiin nykyinen rivitalo ja muutettaisiin pienempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ongelma ei olekaan asuntolainan korko. Vaan se, että aivan kaikki muukin on kallista. Ruoka ja bensa on kallistunut huomattavasti enemmän, kuin 3% ja se on se oikea ongelma keskituloisissa talouksissa.
Olen tuo kenelle vastasit ja olen keskituloinen eikä minulle tämä hintojen nousu ole aiheuttanut ongelmia, minulla on myös oma auto jolla kuljen töihin. Miksi jotkut jopa hyvätuloiset valittaa hintojen nousua mutta minä en? Saan yhä säästöön rahaa ;)
Kyllä hänenkin elämänsä kurjistuu paljon kun joutuu työttömäksi ja lisäksi mikään ei takaa että yhteiskunnalla on enää ikuisesti noihin tukiin varaa.