Heitättekö roskiin lautaselle jäävän ylimääräisen ruuan kotona?
Kun olen täynnä, en saa syötyä enää mitään. Ruoka alkaa ällöttämään, olen kylläinen. Heitän lopun ruuan roskiin, esim tänään osan leivästä ja juustosta, kun söin tarpeeksi keittoa ja leipää jo. Toisesta leivästä jäi 1/3 jäljelle ja yksi pieni juustosiivu. Olenko ainoa?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hullulta, että ruokaa heitetään roskiin eikä laiteta jääkaappiin seuraavaksi päiväksi? Minä säästän kaikki jämät. Jos keitän kasviksia, niin säästän jopa sen liemen vaikka kasviskeittoon. Tässä yksi päivä tein porkkana-pinaatti-bataattimuusia. Seuraavana päivänä tein sitten linssikeittoa, johon käytin tuon porkka-pinaatti-bataattimuusin keittoliemen.
Minäkin säästän keittoliemet, mutta en rahan vaan ihan vaan maun takia. Perunoiden keittolientä en säästä, mutta kasvisten kylläkin. Käytän ne nimenomaan keittoihin.
Perunankeittoveden jäähdyttyä kastelen sillä huonekasvejani.
Otan tämän kikan käyttöön!
Samoin! Tosi hyvä idea. Miksi tuotakaan vettä hukkaan heittäisi. Minä kastelen kukat yleensä sadevedellä, mutta näin talvella tuon perunankeittoveden voisi näin myös hyödyntää. Eipä ole tullut tuokaan itelle mieleen.
Minä en syö perunaa, mutta kananmunia tulee keitettyä toisinaan, joten aion nyt säästää kukille ne keittovedet. Miksi heittää viemäriin, jos voi tosiaan hyötykäyttää.
Onko se vesi sitten jotenki ravinteekkaampaa kun tavallinen vesi?
Munankuoressa on 95% kalkkia. Lisäksi se sisältää muun muassa magnesiumia, fosforia, rikkiä ja kaliumia. Rikin väitetään karkoittavan esimerkiksi harsosääskiä. Saattaa siis olla, että kasvupohjaan sekoitetut kuoret pitävät harsosääsket loitolla.
Kuoria voi käyttää kolmella tapaa. Niitä voi murskata mullan sekaan ruukun vaihdon yhteydessä tai kasvia ulos istuttaessa kuopan pohjalle. Murskatut kuoret myös voi ripotella mullan pinnalle, mistä ne liukenevat hitaammin kasvupohjaan. Kolmas konsti on valmistaa kuorista ”teetä” Tällöin murskatut kuoret laitetaan kiehuvaan veteen ja annetaan niiden liota yön yli. Tällä vedellä kastellaan kasvit. Tämä on kaikkein nopein tapa saada kalsium kasvupohjaan.
Jos se on syötävää vielä seuraavana päivänä, niin en todellakaan heitä roskiin vaan jääkaappiin laitan.
Heitän roskiin, jos on sellaista mitä ei voi antaa koiralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä paljonko tulevat syömään aterialla ja ottavat ruokaa summamutikassa lautaselle?
Tässä ap! Eli roskiin = mullakin biojäte.
Jos oon paahtanut leivän ja laittanut täytteet päälle, leipä ei säily hyvänä iltaan asti vaan siitä tulee kuiva korppu. Sen lisäksi 1/3 leivästä on aika vähän, että pitäisikö vähän leipää säästää iltaa varten 1/3 leipäpalasta on aika vähän.
Niin kuin sanoit, 1/3 leivästä on aika vähän. Eli mikset vaan syö sitä, kun se on oikeasti niin vähän, että sen ihan varmasti jaksaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli se ei kelpaa eläimille ,laitan sen kompostiin menevään astiaan.
Kai tiedät, ettei kompostiin laiteta mitään lihaperäistä, eikä kalaa ja kastikkeita. Tulee hiiriä ja rottia vähän äkkiä. Kantsii opetella mitä kompostiin voi laittaa, ettei tule jyrsijäyllätyksiä taloon.
Lapsilta saattaa jäädä ruokaa yli, niitä en syö itse. Omat ylijääneet ruoat, silloin jos niin käy, laitan jääkaappiin ja syön vaikka lounaaksi. En syö kanan nahkaa tai pihvin läskistä reunaa, mutta muuten ei juuri jää yli pois heitettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä paljonko tulevat syömään aterialla ja ottavat ruokaa summamutikassa lautaselle?
Tässä ap! Eli roskiin = mullakin biojäte.
Jos oon paahtanut leivän ja laittanut täytteet päälle, leipä ei säily hyvänä iltaan asti vaan siitä tulee kuiva korppu. Sen lisäksi 1/3 leivästä on aika vähän, että pitäisikö vähän leipää säästää iltaa varten 1/3 leipäpalasta on aika vähän.Niin kuin sanoit, 1/3 leivästä on aika vähän. Eli mikset vaan syö sitä, kun se on oikeasti niin vähän, että sen ihan varmasti jaksaa syödä.
En halua syödä sen jälkeen kun vatsa viestii että on täynnä. Pitää kuunnella itseään. T ap
https://www.vauva.fi/keskustelu/4968116/meneeko-teilla-lasten-kesken-ja…
Jännästi tässä ketjussa kuitenkin suurin osa heittää lasten jämät pois eikä syö niitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena jo kotona opetettiin, että sen minkä lautaselleni itse otan, sen syön.
Entä jos annoskokoa ei pysty itse päättämään?
Jos jättää ravintolassa saadusta pöytään tarjoillusta valmiista annoksesta osan syömättä, se on ihan OK eikä edes etiketin vastaista. Annokset on usein suunniteltu reilunkokoisiksi. Ei se ruuan pleittaaja tiedä, meneekö annos 50-kiloiselle naiselle vai yli 80-kiloiselle raavaalle miehelle.
Vain seisovassa pöydässä olen heittänyt, koska en ole jaksanut ahmia enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli se ei kelpaa eläimille ,laitan sen kompostiin menevään astiaan.
Kai tiedät, ettei kompostiin laiteta mitään lihaperäistä, eikä kalaa ja kastikkeita. Tulee hiiriä ja rottia vähän äkkiä. Kantsii opetella mitä kompostiin voi laittaa, ettei tule jyrsijäyllätyksiä taloon.
Tässä ei nyt puhuta mistään avonaisesta lehtikompostorista, vaan umpinaisesta (lämpö)kompostorista. Ja sinne tasan tarkkaan laitetaan kaikki ruuantähteet isoja luita lukuunottamatta.
Minulta ei tule ruokahävikkiä. Biojäteastiassani on vain banaaninkuoria ja teenlehtiä. Minulla ei ole varaa heittää pois ruokaa.
Niinsanotut syötävät ruokajämät menevät kanoille, samoin munankuoret.
Se, mitä ei voi kanoille syöttää menee bokashiin. Sitä kautta mullaksi.
Meiltä aikuisilta harvemmin jää mitään lautaselle, paitsi ehkä jotkut jänteet ja luut. Lapsilta ehkä joskus, saatan syödä ne pois tai tosiaan kanoille (esim puuro).
Aika harvoin tulee heitettyä mitään pois, sillä otan ruokaa sen verran, kuin arvelen syöväni. Otan sitten lisää, jos tuli otettua liian vähän. Jotain 1/3 leivänpalaa en koskaan heittäisi pois tai juustosiivua. Niin paljon en syö koskaan, etteikö tuollainen minipala mahtuisi vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu hullulta, että ruokaa heitetään roskiin eikä laiteta jääkaappiin seuraavaksi päiväksi? Minä säästän kaikki jämät. Jos keitän kasviksia, niin säästän jopa sen liemen vaikka kasviskeittoon. Tässä yksi päivä tein porkkana-pinaatti-bataattimuusia. Seuraavana päivänä tein sitten linssikeittoa, johon käytin tuon porkka-pinaatti-bataattimuusin keittoliemen.
Minäkin säästän keittoliemet, mutta en rahan vaan ihan vaan maun takia. Perunoiden keittolientä en säästä, mutta kasvisten kylläkin. Käytän ne nimenomaan keittoihin.
Samoin! Tosi hyvä idea. Miksi tuotakaan vettä hukkaan heittäisi. Minä kastelen kukat yleensä sadevedellä, mutta näin talvella tuon perunankeittoveden voisi näin myös hyödyntää. Eipä ole tullut tuokaan itelle mieleen.
Minä en syö perunaa, mutta kananmunia tulee keitettyä toisinaan, joten aion nyt säästää kukille ne keittovedet. Miksi heittää viemäriin, jos voi tosiaan hyötykäyttää.
En tiedä, mutta miksi tosiaan heittää viemäriin, jos sen voi hyötykäyttää. Ei se vesikään ilmaista ole.
Kaikesta vedestä. minkä hanasta otat. maksat jätevesimaksun. vaikka käyttäisit veden ihan mihin tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty laittamaan ruokaa roskiin vaan menee jääkaappiin tai pakkaseen myöhempään käyttöön, mutta ei koskaan roskiin.
Älä viitsi. Siis oikeasti jos sulla on lautasen reunalla lihan jänteitä, pari perunan lohkoa ja lusikallinen raastetta, säilöt ne jääkaappiin tai pakastimeen?
Oikeastikko väität että jätät ne pari hassua lohkoa ja mitättömän määrän raastetta lautaselle kun et jaksa syödä? Sullahan oli siihen kylkeen vielä leipiäkin heittää menemään?
Ei näillä ruoan hinnoilla ole varaa ruokaa roskiin heittää. Varsinkin kun edunvalvoja ei suostu lähettämään yhtään enempää rahaa viikossa ruokaan vaikka ruoka vain kallistuu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty laittamaan ruokaa roskiin vaan menee jääkaappiin tai pakkaseen myöhempään käyttöön, mutta ei koskaan roskiin.
Älä viitsi. Siis oikeasti jos sulla on lautasen reunalla lihan jänteitä, pari perunan lohkoa ja lusikallinen raastetta, säilöt ne jääkaappiin tai pakastimeen?
Lihan jänteet on jätettä jota en syö, vaikka jaksaisin. Muut söisin, en säilö tai heitä roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta miksi tosiaan heittää viemäriin, jos sen voi hyötykäyttää. Ei se vesikään ilmaista ole.
Kaikesta vedestä. minkä hanasta otat. maksat jätevesimaksun. vaikka käyttäisit veden ihan mihin tahansa
Höpö höpö.
Imeytyskenttä on harmaalle vedelle keksitty.
Jos en jaksa kaikkea syödä niin laitan lautasen jääkaappiin ja mikrokuvun siihen päälle. Myöhemmin lämmitän sen mikrossa. Ei tulis mieleen muuta heittää pois kun vain huonon makuista, pilaantunutta, vanhentunutta.